abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 april 2004 @ 20:52:32 #26
44359 Zw0rld
F0k!F00d Master
pi_18401659
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:31 schreef Twisted_TpaU het volgende:
net alles heel dun gesneden met een mes.. jaja een mes want ik kon het niet doen met dat rasp ding, lekker ingekruid met pizza poeder... en nou maar kijken wat het resultaat gaat worden
Heu?

De chipsfabrikant doet de kruiden achteraf, anders wordt de olie zo'n zooitje.
Er komen ongekruide chipies uit de bakoven, die gaan in soort wasmachine met een hele grote trommel en daarin worden de kruiden er op "gewassen".
* Zw0rld is welleens in zo'n fabriek geweest.
Dikke en Zw0rld zijn de F0k!F00dMasters
© 1982 Sinclair Research Ltd
pi_18404324
ja ik heb het dus ook achteraf gedaan. Gewoon in de frituur doen, laten uitlekken in een theedoek ofzo wat je wilt gooien, kruiden er over mikken en schudden maar...
was opzich goed gelukt.. moet ze alleen wat dunnen maken... en andere olie want volgens mij is dit meer olie wat je in je auto doet dan wat je gebruikt voor je frituur.....
'The world is mine'
pi_18442946
Ik heb vaker chips zelf gemaakt en ben tot de volgende conclusies gekomen:
Dunschiller, worden goeie chips, lekker dun.
Kaasschaaf, te dikke plakken, dan lijken het net gefrituurde aardappelschijfjes.

Het is ontzettend veel werk, een kilo aardappelen, heb je in een half uur echt al op.
Ik gebruikte geloof ik ook kruimige aardappelen, mijn redenatie was dat het dan krokanter zou worden, omdat de aardappel als het ware wat luchtiger is. Daarna alle plakjes droog deppen. Ik zit net te bedenken dat ze misschien ook van tevoren even in de hete lucht kunnen, zodat er minder vocht inzit, maar ik weet niet of dit ook echt uitmaakt.

Ik frituur het in 180 graden in remia olijffrituur-spul. (ik wilde het ooit ook nog proberen, met echte olie, misschien dat dat beter gaat)

Daarna in de hetelucht oven inderdaad, hoe lang weet ik niet meer. Heeft iemand hiervoor een aanbeveling?

Ow, ja als ze klaar zijn, is het echt heerlijk en je hebt ze zo op. Voor paprika-smaak gebruik ik altijd de AH biologische paprikapoeder, omdat deze veel beter smaakt dan gewone.

Niet doen: Ik heb ook wel eens geprobeerd een cream&chives (bieslook)-achtige versie te maken, maar had verse bieslook gebruikt, dat is niet zo lekker geworden dus.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_18443838
Wij maken ook wel es chips hier. Meestal in plaats van frites bij t avondeten (dus geen smaakje maar gewoon met mayo ofzo). Gewoon 1X in de friteuse op 180 tot ze kleuren (ze zijn zo dun dat ze niet 2X hoeven). Het belangrijkste is na het snijden LANG afspoelen en een poos in water laten staan (niet boven water laten staan, dan verkleuren ze). En ook erg belangrijk is heel goed afdrogen voor je ze in de friteuse mikt. Met wat theedoeken of keukenpapier. Goed afspoelen en drogen zorgt ervoor dat ze niet aan mekaar plakken (waardoor je van die ongare bagger krijgt ipv knapperige chips). Flink omschudden tijdens het frituren kan natuurlijk ook geen kwaad.

[ Bericht 1% gewijzigd door DIJK op 15-04-2004 15:10:12 ]
  † In Memoriam † donderdag 15 april 2004 @ 17:14:24 #30
43556 miss_dynastie
pi_18446887
Aardappels schillen, met de rasp dunne plakjes maken (we hebben er zo een met drie standen, die kan dus ook schijfjes maken), droogdeppen, paprikakruiden en frituren. Nooit problemen mee gehad
pi_18465816
je kan de aardappelplakjes (die ik overigens met de kaasschaaf snijd) gewoon in de magnetron doen! Ze worden dan ook knapperig, zonder dat je de vettigheid van een friteuse hebt. Je moet ze dan wel naast elkaar leggen op de magnetronplaat (ik doe er meestal een lepeltje olijfolie doorheen). Als je het nog knapperiger wil dan kan je ze het beste nog op een stuk bakpapier leggen. Ik heb mijn magno dan op 1000 watt en dan doen de chips er ongeveer 6 minuten over om knapperig te worden.

Dit is echt een superrecept voor als je wel iets te knabbelen wil, maar niet van frituren houd!
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:18:50 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_18466666
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 12:43 schreef octopussy het volgende:
je kan de aardappelplakjes (die ik overigens met de kaasschaaf snijd) gewoon in de magnetron doen! Ze worden dan ook knapperig, zonder dat je de vettigheid van een friteuse hebt. Je moet ze dan wel naast elkaar leggen op de magnetronplaat (ik doe er meestal een lepeltje olijfolie doorheen). Als je het nog knapperiger wil dan kan je ze het beste nog op een stuk bakpapier leggen. Ik heb mijn magno dan op 1000 watt en dan doen de chips er ongeveer 6 minuten over om knapperig te worden.

Dit is echt een superrecept voor als je wel iets te knabbelen wil, maar niet van frituren houd!
Euh, enig idee hoe heet ze dan worden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_18472334
het is de bedoeling dat ze heet worden, en de magnetron haalt veel vocht eruit. Dus worden ze knapperig. Je gaat me niet vertellen dat je denkt dat frituren beter is
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:57:59 #34
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_18472386
Ik ga komend weekend beide opties eens uitproberen, ik hou jullie op de hoogte
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 16 april 2004 @ 18:50:44 #35
45206 Pietverdriet
pi_18473284
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:54 schreef octopussy het volgende:
het is de bedoeling dat ze heet worden, en de magnetron haalt veel vocht eruit. Dus worden ze knapperig. Je gaat me niet vertellen dat je denkt dat frituren beter is
Ja, dat weet ik wel zeker.
  vrijdag 16 april 2004 @ 21:01:33 #36
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_18476629
ik heb in het verleden wel eens een patent gezien wat ging over maken van chips met magnetron apparatuur.. als dat ooit iets geworden was, zou dat al in de handel geweest zijn, het is namelijk makkelijker dan frituren, goedkoper en nog belangrijker, vetvrij..!! Zeker in het licht van de "light" voedingsspullen die allemaal verkocht worden
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
  vrijdag 16 april 2004 @ 21:04:52 #37
45206 Pietverdriet
pi_18476719
Chips die in de magnetron bereid worden lopen het risico zeer hoog verhit te worden, hoger dan 170-180 graden en daarbij ontstaan allerlei zaken die niet gezond zijn bzw. zeer ongezond. Vet is niet ongezond, in tegendeel, je hebt het nodig.
  vrijdag 16 april 2004 @ 22:49:51 #38
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_18479582
Ik snij ze flinterdun, even blancheren, dan frituren
erg goed resultaat.

Het bakken is is voor mij even krokant maken en de bakgeurtje toevoegen.
Het garen moet je doen met water, want eer dat de kern gaar gebakken is, is de buitenkant verbrand.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  vrijdag 16 april 2004 @ 23:15:49 #39
45206 Pietverdriet
pi_18480296
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 22:49 schreef Ashram het volgende:
Ik snij ze flinterdun, even blancheren, dan frituren
erg goed resultaat.

Het bakken is is voor mij even krokant maken en de bakgeurtje toevoegen.
Het garen moet je doen met water, want eer dat de kern gaar gebakken is, is de buitenkant verbrand.
probeer een lagere temperatuur met frituren, en dan zonder blancheren
  vrijdag 16 april 2004 @ 23:29:38 #40
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_18480663
blancheren gaf me perfect, bijna Lays kwaliteit
en uiteindelijk moet de temperatuur van de olie omhooh, anders druipt het gewoon niet goed af.
Maar aangezien ik in een restaurant werkt is dit het probleem niet. Frituurpannen zat om even over te dompelen.
Maar ik wil het thuis ook kunnen maken en dit is met het snelst.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
  vrijdag 16 april 2004 @ 23:35:43 #41
45206 Pietverdriet
pi_18480811
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 23:29 schreef Ashram het volgende:
blancheren gaf me perfect, bijna Lays kwaliteit
en uiteindelijk moet de temperatuur van de olie omhooh, anders druipt het gewoon niet goed af.
Maar aangezien ik in een restaurant werkt is dit het probleem niet. Frituurpannen zat om even over te dompelen.
Maar ik wil het thuis ook kunnen maken en dit is met het snelst.
Aha
En je gebruikt dan heel vastkokende rassen neem ik aan?
  zaterdag 17 april 2004 @ 00:30:30 #42
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_18481802
Alleen vastkokend. Ik eet bijna uitsluitend vastkokende. Ik ga niet speciaal aardappelen kopen voor chips
pi_18500412
Chips uit de magnetron is niet gezond, maar met frituren is het mij nog niet gelukt. Ik ga dat laatste nu nog maar eens proberen
  zondag 18 april 2004 @ 11:05:44 #44
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_18509409
En frituren jullie dan in vet of olie?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_18509427
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 23:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aha
En je gebruikt dan heel vastkokende rassen neem ik aan?

Die geven IMHO ook de beste chips..
  zondag 18 april 2004 @ 11:10:00 #46
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_18509452
Olie want vet gaat stollen als het afkoelt ( op je chips)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  † In Memoriam † zondag 18 april 2004 @ 11:10:07 #47
43556 miss_dynastie
pi_18509455
quote:
Op zondag 18 april 2004 11:05 schreef Martijn_77 het volgende:
En frituren jullie dan in vet of olie?
Ik frituur nooit in vet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: