Laten we dat voor de volledigheid dan inderdaad erbij definieren. Een homomorfisme f:A->B is een isomorfisme als er een homomorfisme g:B->A bestaat zo dat g(f(x))=x voor alle x in A en f(g(x))=x voor alle x in B. Het is duidelijk dat g in zo'n geval ook een isomorfisme is (wissel immers f en g om). We zeggen dat twee ringen A en B isomorf met elkaar zijn als er een isomorfisme van A naar B bestaat.quote:Op dinsdag 13 april 2004 17:07 schreef Pie.er het volgende:
Als je toch alles introduceert, introduceer dan het begrip isomorf waar in de vraagstelling naar gevraagd wordt goed.
Wanneer zijn twee ringen isomorf?
Een normale lezer zal uit bovenstaande concluderen dat twee ringen isomorf zijn als er een homomorfisme tussen die ringen bestaat, maar zonder volledige introductie krijgt dit een vleugje alpha-'wetenschap'erigs...
En dat willen we toch niet he...
alle bovengenoemde voorwaarden gelden toch altijd???quote:Op dinsdag 13 april 2004 16:26 schreef thabit het volgende:
x+y=y+x voor alle x en y
(x+y)+z=x+(y+z) voor alle x, y en z
0+x=x voor alle x.
(xy)z=x(yz) voor alle x,y en z
x(y+z)=xy+xz en (x+y)z=xz+yz voor alle x,y en z
Zo'n ring A heet unitair als we er ook nog bij eisen dat er een element 1 in A is dat voldoet aan
1*x=x*1=x voor alle x
Ik begrijp je vraag geloof ik niet helemaal. Het woord 'altijd' suggereert dat de geldigheid van de voorwaarden tijdsafhankelijk zou kunnen zijn. Dat ze gisteren golden, vandaag nog steeds gelden en morgen weer. Ringen zijn echter tijdloos.quote:Op dinsdag 13 april 2004 22:38 schreef Modwire het volgende:
[..]
alle bovengenoemde voorwaarden gelden toch altijd???
anders is dit topic te vaag voor mij...![]()
![]()
hij bedoeld denk ik dat optellen zo werkt en dat het in zijn ogen onzinnig is om het nog een keer opnieuw te zeggen.quote:Op dinsdag 13 april 2004 22:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag geloof ik niet helemaal. Het woord 'altijd' suggereert dat de geldigheid van de voorwaarden tijdsafhankelijk zou kunnen zijn. Dat ze gisteren golden, vandaag nog steeds gelden en morgen weer. Ringen zijn echter tijdloos.
Omdat het in dit geval in woorden is uitgetikt en de leesbaarheid er ook niet onder lijdt is dat niet zo heel belangrijk hier.quote:Op dinsdag 13 april 2004 23:45 schreef accelerator het volgende:
oh . . . en voor alle moet nauurlijk VOOR de bewering en niet er ACHTER.
Niet zo flauw doen he, hij bedoelt natuurlijk "altijd" als in "in iedere situatie"quote:Op dinsdag 13 april 2004 22:44 schreef thabit het volgende:
Ik begrijp je vraag geloof ik niet helemaal. Het woord 'altijd' suggereert dat de geldigheid van de voorwaarden tijdsafhankelijk zou kunnen zijn. Dat ze gisteren golden, vandaag nog steeds gelden en morgen weer. Ringen zijn echter tijdloos.
Nee, neem bijvoorbeeld N (de verzameling van natuurlijke getallen, dus 0, 1, 2, 3.. enz) met de gebruikelijke optelling en vermenigvuldiging. Dit is geen ring, want er is niet voor ieder element x een element -x zodat x + -x = 0.quote:Op dinsdag 13 april 2004 22:38 schreef Modwire het volgende:
alle bovengenoemde voorwaarden gelden toch altijd???
quote:Op dinsdag 13 april 2004 23:54 schreef thabit het volgende:
[..]
Omdat het in dit geval in woorden is uitgetikt en de leesbaarheid er ook niet onder lijdt is dat niet zo heel belangrijk hier.
Vul overal voor x, y en z in de bovenstaande vereiste eigenschappen van een ring 0 in.quote:Op dinsdag 13 april 2004 16:32 schreef thabit het volgende:
We beginnen met een simpele opgave:
We eisen niet dat 0 ongelijk is aan1. Laat zien dat {0} een ring is met 0=1. We noemen deze ring de nulring.
Die ring noemen we even R, de nulring noemen we S. Waar nodig noteer ik het nul-element van R even als 0R.quote:Laat tevens zien dat elke ring met 0=1 isomorf is met de nulring.
Bij de definitie van continuiteit (tenminste, de epsilon-delta definitie) is het inderdaad niet echt handig om de quantoren erachter te zetten. Bij de topologische definitie maakt het dan weer geen ruk uit.quote:Op woensdag 14 april 2004 00:21 schreef accelerator het volgende:
[..]
Zo hebben ze mij de definitie van continuiteit dus proberen uit te leggen.
Bijna helemaal volledig! Kun je de stap x*0=0 nog even nader toelichten?quote:Op woensdag 14 april 2004 00:24 schreef gnomaat het volgende:
Nou vooruit dan maar, om wat vaart in het topic te krijgen:
[..]
Vul overal voor x, y en z in de bovenstaande vereiste eigenschappen van een ring 0 in.
[..]
Die ring noemen we even R, de nulring noemen we S. Waar nodig noteer ik het nul-element van R even als 0R.
V x c R geldt dan x = x*1 (definitie van 1) = x*0 (want 1=0) = 0 (definitie van 0). Dus R = {0R}.
Definieer f:R->S als f(x)=0 en g:S->R als g(x)=0R.
Voor f geldt dan f(x+y) = 0 = 0+0 = f(x)+f(y), en f(xy) = 0 = 0*0 = f(x)f(y), en idem voor g (met 0R ipv 0), f en g zijn dus homomorfismen. Omdat V x c R geldt dat x=0R, hebben we f(g(x)) = 0R = x, en net zo 0 = g(f(0)), dus R en S zijn isomorf.
Door elkaar dus!!! De ene keer erachter en de andere keer er voor, in het zelfde stukje tekst.quote:Op woensdag 14 april 2004 00:26 schreef thabit het volgende:
[..]
Bij de definitie van continuiteit (tenminste, de epsilon-delta definitie) is het inderdaad niet echt handig om de quantoren erachter te zetten.
Kan je dat kort uitleggen.quote:Bij de topologische definitie maakt het dan weer geen ruk uit.
Een topologische ruimte is een verzameling X met een gegeven verzameling T van deelverzamelingen van X, die aan de volgende voorwaarden voldoen:quote:Op woensdag 14 april 2004 00:30 schreef accelerator het volgende:
[..]
Door elkaar dus!!! De ene keer erachter en de andere keer er voor, in het zelfde stukje tekst.
Ik voelde me echt dom terwijl zij het gewoon totaal verkeerd uitgelegd hebben. Ze kwamen ook zelden met voorbeelden (en tegen voorbeelden) aanzetten.
[..]
Kan je dat kort uitleggen.
Oh ja, fout gelezen, dacht dat x*0=0 al bij het lijstje gegeven eigenschappen van een Ring stond.quote:Op woensdag 14 april 2004 00:29 schreef thabit het volgende:
Bijna helemaal volledig! Kun je de stap x*0=0 nog even nader toelichten?
Zeer juist!quote:Op woensdag 14 april 2004 00:48 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Oh ja, fout gelezen, dacht dat x*0=0 al bij het lijstje gegeven eigenschappen van een Ring stond.
Zeg y=x*0, dan y = y+0 = y + y + (-y) = x*0 + x*0 + -y = x*(0+0) + -y = x*0 + -y = y + -y = 0.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |