Marvin-THE-MARTiAN | dinsdag 13 april 2004 @ 15:30 |
quote: ![]() ![]() voor ieder die dit _GEWWELDIG_ nieuws vind!!! | |
Zarc.oh | dinsdag 13 april 2004 @ 15:53 |
quote:Had ook niets anders verwacht ![]() | |
Marvin-THE-MARTiAN | dinsdag 13 april 2004 @ 16:09 |
quote:Wel de vorige -in '98- ging anders keihard de grond in nadat er iets mis was gegaan en deze "lancering" was al een aantal maal uitgesteld maar is dus nu eindelijk gehouden!!! Dit is _DE_ technologie voor toekomstige transport middelen! Zij het dat het waarschijnlijk eerst in UAV's zal worden geimplementeerd daarna bemande militaire vliegtuigen en vervolgens in civiele toepassingen... dussum in twee uur naar japan laat nog ff op zich wachten maar tis wel een begin... ( en eventueel natuurlijk space planes ... ![]() | |
mockin | dinsdag 13 april 2004 @ 20:51 |
Ook is het misschien nog wel even handig om te zeggen wat er zo speciaal is aan deze X-43. Het wordt namelijk voorgestuwd door een SCRAM jet engine geloof ik, een Super soniC RAM engine. Dit is de eerste motor waarbij de lucht die de motor passeerd nooit langzamer dan MACH1 gaat, wat opzich een hele prestatie is. Ik geloof dat het ding ook niet langzamer dan MACH 5 kan vliegen. | |
Pinobot | dinsdag 13 april 2004 @ 23:06 |
quote:Moet je een vette katapult hebben. ![]() | |
Harmvt | woensdag 14 april 2004 @ 08:51 |
Gaat iemand ook nog even vertellen wat het globaal inhoud? | |
Karboenkeltje | woensdag 14 april 2004 @ 08:53 |
quote:De komende twee decennia? Niets. Maar het is mooi dat de technologie nog steeds voortgestuwd wordt. | |
Marvin-THE-MARTiAN | woensdag 14 april 2004 @ 11:01 |
quote:oh sorry was iets te enthousiast... hier is een beetje txt en uitleg: Elke moter (okee okee de meeste) werkt volgens hetzelfde principe als een benzine moter zoals die ook in een auto zit. Namelijk lucht (met benzine mengsel) komt binnen, wordt gecompresseerd, ontstoken --> gas zet weer uit een de boel herhaald zich weer. Bij propeller vliegtuigen werd dit principe toegepast, echter heeft dit wat beperkingen... Het zou fijn zijn als je de compressie van de lucht zou kunnen laten plaatsvinden voor de ontbrandingskamer zodat je een continu proces hebt ipv een stapsgewijze aanpak. Dit principe is een gasturbine bij een groot passagiers toestel waar dan allerlei optimalisaties zijn toegepast en de meest pure vorm van gasturbines zijn de benzine verslindende straalmotoren van straaljagers... (Starfighter en dergelijke). Echter heb je nog steeds bewegende delen in je moter welke noodzakleijk zijn maar ook ontzettend gevoelig en zeer veel onderhoud eisen! (gasturbines bij de nieuwe A380 (de GP7200) kosten per stuk +/- 18 miljoen dollar...) Als je nu een ramjet zou hebben dan word de lucht door de vorm van je inlaat gecompresseerd en heb je dat onderdeel van de moter al niet meer nodig. Echter werkt een ramjet (net als een gasturbine overigens) alleen bij sub sone snelheden... Tenminste je kunt wel "a la" de SR-71 Blackbird mach 3 halen met deze motoren alleen de lucht moet dan eerst worden afgeremd tot beneden de geluidsnelheid voordat deze verbrand kan worden... Dit beperkt een gasturbine moter danwel een ramjet tot snelheden tot respectievelijk mach 3 en mach 7... wat aardig snel is (en brandstof vreet!!!) maar zou je nu nog sneler willen (denk aan space planes of bommenwerpers welke in twee uur aan de andere kant van de aarde zijn) dan wil je graag wat harder gaan. Een scramjet kan dus supersone (=sneller dan het geluid) lucht compresseren en verbranden zonder bewegende delen. Dit is simpeler gezegd dan gedaan (vandaar dat de projecten ook zo duur zijn...). Deze werkt pas vanaf een mach of 5 en kan werken tot mach getallen in de mach 20 / 25 (en je hoeft "maar" een mach of 29 te "vliegen" om de ruimte in te komen... (space shuttle vliegt 11km/s om in een baan opm de aarde te komen). Ik hoop dat het een en ander duidelijker is en dat je snapt dat ik errug blij ben dat het nu aangetoond is dat het concept van een scramjet dus werkt. grtz MARTiAN wikipedia txt kort stukje met 2 plaatjes ramjet vs scramjet | |
Marvin-THE-MARTiAN | woensdag 14 april 2004 @ 11:10 |
oh ps hier nog een paar pic's:![]() X-43A van nasa ![]() stress + schock waves op structuur x-43a ![]() toekomstige space plane??? who knows... ![]() en natuurlijk is dit een toepassing voor de militaire tak... scramjet aangedreven guided missiles | |
-CRASH- | woensdag 14 april 2004 @ 21:39 |
![]() Vliegt ie dan eindelijk .... (de X43-A is het "kleine" zwarte gedeelte wat je vooraan ziet) ![]() ![]() Hier nog meer X43-a http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/X-43A/Small/index.html [ Bericht 26% gewijzigd door -CRASH- op 14-04-2004 23:04:55 ] | |
Steve-O | woensdag 14 april 2004 @ 21:44 |
dus als als gewoon vliegtuig is het dus nutteloos ![]() ![]() | |
pfaf | woensdag 14 april 2004 @ 21:49 |
quote:'t is sowieso nog in ontwikkeling ( lees: onbemand ) Misschien dat het in de toekomst mogelijk wordt om met mach 8 naar Australië te vliegen ![]() | |
Steve-O | woensdag 14 april 2004 @ 21:52 |
quote:zo van "Ff schijten hoor' Klaar met schijten " We zijn er al ![]() | |
-CRASH- | woensdag 14 april 2004 @ 21:54 |
quote:De G krachten is voor de mens nog te hoog. Er zal nu naar mogelijkheden gezocht moeten worden (drukpakken/capsules) om het voor de mens dragelijk te maken. | |
LostFormat | woensdag 14 april 2004 @ 21:58 |
Maar aangezien dit ding dus pas werkt vanaf mach 5, hoe willen ze dan dit in een normaal functionerend vliegtuig stoppen? Stoppen ze er nog een conventionele gasturbine in ofzo? | |
-CRASH- | woensdag 14 april 2004 @ 21:58 |
quote:Hoofdzakelijk gaat het om de scramjet dat die (stabiel) werkt En het toestel is nog maar KLEIN ![]() | |
pfaf | woensdag 14 april 2004 @ 22:00 |
quote:moah, als je je goed vasthoud, past er we iemand op ![]() | |
Steve-O | woensdag 14 april 2004 @ 22:04 |
quote:Wl op het Fasten you're seatbelt lampje letten ![]() | |
Marvin-THE-MARTiAN | woensdag 14 april 2004 @ 22:34 |
quote: ![]() pfff is dat alles??? ![]() oh, en hier ging ik naar..... [ Bericht 14% gewijzigd door Marvin-THE-MARTiAN op 14-04-2004 22:43:24 ] | |
-CRASH- | woensdag 14 april 2004 @ 22:49 |
quote:Dus zo is Charles E. "Chuck" Yeager begonnen ![]() | |
pfaf | woensdag 14 april 2004 @ 22:56 |
quote:pff, James Bond kan het zonder dat hij vastgebonden zit ![]() | |
-CRASH- | woensdag 14 april 2004 @ 23:07 |
En hier zijn een paar filmpjes (quicktime) te downloaden..... http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Movie/Hyper-X/index.html Hoe een scramjet werkt !?! ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door -CRASH- op 14-04-2004 23:15:56 ] | |
Marvin-THE-MARTiAN | donderdag 2 september 2004 @ 08:14 |
*Een subtiele topickick* cool filmpje van de separatie en 11 sec lange engine burn en nog meer info naar aanleiding van frontpage bericht " Guinness erkent snelheidsrecord vliegtuig " natuurlijk. ![]() Ik vroeg mij zo spontaan zo s'ochtend vroeg af als we dit geintje in onze atmosfeer kunnen doen zouden we dit dan ook niet -in- de ruimte dit kunnen doen (zij het met veel grotere snelheden??). Ik bedoel interstellaire ruimte is niet *leeg* maar bevat toch nog een #aantal atomen per kuub ruimte. Ga je steeds sneller en sneller dan neemt die massastroom van een paar atomen per seconden langzamer hand steeds meer toe totdat je dus kunt spreken van een aardige massastroom welke sterk genoeg is om jou ruimte(sc)ramjet te starten. ![]() (oke oke hiervoor moet wel eerst het toestel al een zeer grote initiele snelheid hebben en deze moter is alleen leuk als je ook zuurstof hebt ed. maar jullie volgen vastwel wat ik bedoel. ![]() | |
mockin | donderdag 2 september 2004 @ 19:39 |
Leuk idee marvin, maar nee die interstellaire ruimte is veel te leeg. Gemiddeld bevat deze 1 waterstof atoom per kubieke cm. Ofwel dat zijn 1 miljoen H atomen per m^3 dat komt neer op een massa van 1*10^6 * 1.7*10^-27 = 1.7*10^-21 Kg/m^3 Stel je hebt een luchtinlaat van 5 m^2 en je gaat met de lichtsnelheid dan gaat er alsnog maar ( 5 * 1.7*10^-27 * 3*10^8 = ) 2.55*10^-12 kg/s door je inlaat heen. Dat zou betekenen dat je die hoeveelheid een snelheidsverandering groter aan de lichtsnelheid zou moeten geven, iets dat tot nu toe fysisch onmogelijk is. (verder is het een leuk idee ![]() | |
-CRASH- | donderdag 2 september 2004 @ 20:41 |
quote: En ik was gisteren al dit topic aan het zoeken.... thnx for the kick Certificaat van het record ![]() | |
het_fokschaap | donderdag 2 september 2004 @ 22:12 |
ik vraag me af wanneer nederland zich voor luttele miljarden inkoopt in een op de scramjet gebaseerde fighter ![]() | |
ATuin-hek | donderdag 2 september 2004 @ 22:14 |
allemaal leuk en aardig dat het eerste vliegtuig is met een scramjet maar tis cker niet de eerste werkende scramjet. Stel australiers hebben met 10 % (oid) van het budget van de amerikanen al een succesvolle test gedaan. http://www.space.com/missionlaunches/hyshot_020730.html | |
Dr_Crouton | donderdag 2 september 2004 @ 22:42 |
Dacht dat het ging om:![]() | |
KarmaniaK | donderdag 2 september 2004 @ 22:52 |
quote:ja lekker met die accelleratie in het begin ![]() ![]() ![]() | |
Marvin-THE-MARTiAN | vrijdag 3 september 2004 @ 06:42 |
quote:Tuurlijk, mee eens. De "ausies" (--> Australiers) waren met hun HyShot de eerste die deze techniek buiten het lab voor luttele sec aan de gang kregen, echter betrof dit in tegen stelling tot de amerikanen niet uit een horizontale vlucht of een op zichzelf staand vliegtuig. Ditwas een raket die zichzelf eerst naar grote hoogte heeft gestuwd omgedraaid heeft en echt in de allerlaatste seconden voor de inpact op de grond (zoals gepland) de moter heeft gestart en succesvol de scramjet heeft kunnen laten draaien. ![]() |