quote:
Op woensdag 14 april 2004 08:51 schreef Harmvt het volgende:
Gaat iemand ook nog even vertellen wat het globaal inhoud?
oh sorry was iets te enthousiast... hier is een beetje txt en uitleg:
Elke moter (okee okee de meeste) werkt volgens hetzelfde principe als een benzine moter zoals die ook in een auto zit.
Namelijk lucht (met benzine mengsel) komt binnen, wordt gecompresseerd, ontstoken --> gas zet weer uit een de boel herhaald zich weer. Bij propeller vliegtuigen werd dit principe toegepast, echter heeft dit wat beperkingen... Het zou fijn zijn als je de compressie van de lucht zou kunnen laten plaatsvinden voor de ontbrandingskamer zodat je een continu proces hebt ipv een stapsgewijze aanpak. Dit principe is een gasturbine bij een groot passagiers toestel waar dan allerlei optimalisaties zijn toegepast en de meest pure vorm van gasturbines zijn de benzine verslindende
straalmotoren van straaljagers... (Starfighter en dergelijke).
Echter heb je nog steeds bewegende delen in je moter welke noodzakleijk zijn maar ook ontzettend gevoelig en zeer veel onderhoud eisen! (gasturbines bij de nieuwe A380 (de GP7200) kosten per stuk +/- 18 miljoen dollar...) Als je nu een ramjet zou hebben dan word de lucht door de vorm van je inlaat gecompresseerd en heb je dat onderdeel van de moter al niet meer nodig. Echter werkt een ramjet (net als een gasturbine overigens) alleen bij sub sone snelheden... Tenminste je kunt wel "a la" de SR-71 Blackbird mach 3 halen met deze motoren alleen de lucht moet dan eerst worden afgeremd tot beneden de geluidsnelheid voordat deze verbrand kan worden... Dit beperkt een gasturbine moter danwel een ramjet tot snelheden tot respectievelijk mach 3 en mach 7... wat aardig snel is (en brandstof vreet!!!) maar zou je nu nog sneler willen (denk aan space planes of bommenwerpers welke in twee uur aan de andere kant van de aarde zijn) dan wil je graag wat harder gaan.
Een scramjet kan dus supersone (=sneller dan het geluid) lucht compresseren en verbranden zonder bewegende delen. Dit is simpeler gezegd dan gedaan (vandaar dat de projecten ook zo duur zijn...). Deze werkt pas vanaf een mach of 5 en kan werken tot mach getallen in de mach 20 / 25 (en je hoeft "maar" een mach of 29 te "vliegen" om de ruimte in te komen... (space shuttle vliegt 11km/s om in een baan opm de aarde te komen).
Ik hoop dat het een en ander duidelijker is en dat je snapt dat ik errug blij ben dat het nu aangetoond is dat het concept van een scramjet dus werkt.
grtz MARTiAN
wikipedia txt kort stukje met 2 plaatjes ramjet vs scramjet