abonnement Unibet Coolblue
pi_18393652
quote:
NASA's X-43A Flight Results in Treasure Trove of Data

some 40 years and billions of dollars later a hypersonic plane finally flies again
Edwards AFB - Apr 13, 2004
JEE link

voor ieder die dit _GEWWELDIG_ nieuws vind!!!
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18394222
quote:
"The data clearly shows, and without question, that scramjets work," said Griff Corpening, NASA Dryden Flight Research Center's X-43A chief engineer.
Had ook niets anders verwacht
pi_18394622
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 15:53 schreef Zarc.oh het volgende:

[..]

Had ook niets anders verwacht
Wel de vorige -in '98- ging anders keihard de grond in nadat er iets mis was gegaan en deze "lancering" was al een aantal maal uitgesteld maar is dus nu eindelijk gehouden!!!

Dit is _DE_ technologie voor toekomstige transport middelen! Zij het dat het waarschijnlijk eerst in UAV's zal worden geimplementeerd daarna bemande militaire vliegtuigen en vervolgens in civiele toepassingen... dussum in twee uur naar japan laat nog ff op zich wachten maar tis wel een begin... ( en eventueel natuurlijk space planes ... maarja ik zal wel grijs zijn waarneer die volwaardig genoeg zijn voor civiel gebruik...)
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18401627
Ook is het misschien nog wel even handig om te zeggen wat er zo speciaal is aan deze X-43.

Het wordt namelijk voorgestuwd door een SCRAM jet engine geloof ik, een Super soniC RAM engine. Dit is de eerste motor waarbij de lucht die de motor passeerd nooit langzamer dan MACH1 gaat, wat opzich een hele prestatie is. Ik geloof dat het ding ook niet langzamer dan MACH 5 kan vliegen.
  dinsdag 13 april 2004 @ 23:06:32 #5
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_18405377
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 20:51 schreef mockin het volgende:
Ik geloof dat het ding ook niet langzamer dan MACH 5 kan vliegen.
Moet je een vette katapult hebben.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  woensdag 14 april 2004 @ 08:51:09 #6
47711 Harmvt
Bubblemaker
pi_18410144
Gaat iemand ook nog even vertellen wat het globaal inhoud?
pi_18410160
quote:
Op woensdag 14 april 2004 08:51 schreef Harmvt het volgende:
Gaat iemand ook nog even vertellen wat het globaal inhoud?
De komende twee decennia? Niets.

Maar het is mooi dat de technologie nog steeds voortgestuwd wordt.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_18411868
quote:
Op woensdag 14 april 2004 08:51 schreef Harmvt het volgende:
Gaat iemand ook nog even vertellen wat het globaal inhoud?
oh sorry was iets te enthousiast... hier is een beetje txt en uitleg:
Elke moter (okee okee de meeste) werkt volgens hetzelfde principe als een benzine moter zoals die ook in een auto zit.
Namelijk lucht (met benzine mengsel) komt binnen, wordt gecompresseerd, ontstoken --> gas zet weer uit een de boel herhaald zich weer.

Bij propeller vliegtuigen werd dit principe toegepast, echter heeft dit wat beperkingen... Het zou fijn zijn als je de compressie van de lucht zou kunnen laten plaatsvinden voor de ontbrandingskamer zodat je een continu proces hebt ipv een stapsgewijze aanpak. Dit principe is een gasturbine bij een groot passagiers toestel waar dan allerlei optimalisaties zijn toegepast en de meest pure vorm van gasturbines zijn de benzine verslindende straalmotoren van straaljagers... (Starfighter en dergelijke).

Echter heb je nog steeds bewegende delen in je moter welke noodzakleijk zijn maar ook ontzettend gevoelig en zeer veel onderhoud eisen! (gasturbines bij de nieuwe A380 (de GP7200) kosten per stuk +/- 18 miljoen dollar...) Als je nu een ramjet zou hebben dan word de lucht door de vorm van je inlaat gecompresseerd en heb je dat onderdeel van de moter al niet meer nodig. Echter werkt een ramjet (net als een gasturbine overigens) alleen bij sub sone snelheden... Tenminste je kunt wel "a la" de SR-71 Blackbird mach 3 halen met deze motoren alleen de lucht moet dan eerst worden afgeremd tot beneden de geluidsnelheid voordat deze verbrand kan worden... Dit beperkt een gasturbine moter danwel een ramjet tot snelheden tot respectievelijk mach 3 en mach 7... wat aardig snel is (en brandstof vreet!!!) maar zou je nu nog sneler willen (denk aan space planes of bommenwerpers welke in twee uur aan de andere kant van de aarde zijn) dan wil je graag wat harder gaan.

Een scramjet kan dus supersone (=sneller dan het geluid) lucht compresseren en verbranden zonder bewegende delen. Dit is simpeler gezegd dan gedaan (vandaar dat de projecten ook zo duur zijn...). Deze werkt pas vanaf een mach of 5 en kan werken tot mach getallen in de mach 20 / 25 (en je hoeft "maar" een mach of 29 te "vliegen" om de ruimte in te komen... (space shuttle vliegt 11km/s om in een baan opm de aarde te komen).

Ik hoop dat het een en ander duidelijker is en dat je snapt dat ik errug blij ben dat het nu aangetoond is dat het concept van een scramjet dus werkt.
grtz MARTiAN

wikipedia txt
kort stukje met 2 plaatjes ramjet vs scramjet
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18412033
oh ps hier nog een paar pic's:


X-43A van nasa


stress + schock waves op structuur x-43a


toekomstige space plane??? who knows...


en natuurlijk is dit een toepassing voor de militaire tak... scramjet aangedreven guided missiles
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18427198


Vliegt ie dan eindelijk .... (de X43-A is het "kleine" zwarte gedeelte wat je vooraan ziet)



Hier nog meer X43-a
http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Photo/X-43A/Small/index.html

[ Bericht 26% gewijzigd door -CRASH- op 14-04-2004 23:04:55 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_18427355
dus als als gewoon vliegtuig is het dus nutteloos omdat je eerst mach 5 moet
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  woensdag 14 april 2004 @ 21:49:10 #12
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_18427485
quote:
Op woensdag 14 april 2004 21:44 schreef Steve-O het volgende:
dus als als gewoon vliegtuig is het dus nutteloos omdat je eerst mach 5 moet
't is sowieso nog in ontwikkeling ( lees: onbemand )
Misschien dat het in de toekomst mogelijk wordt om met mach 8 naar Australië te vliegen
pi_18427564
quote:
Op woensdag 14 april 2004 21:49 schreef pfaf het volgende:

[..]

't is sowieso nog in ontwikkeling ( lees: onbemand )
Misschien dat het in de toekomst mogelijk wordt om met mach 8 naar Australië te vliegen
zo van
"Ff schijten hoor'
Klaar met schijten
" We zijn er al "
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_18427646
quote:
Op woensdag 14 april 2004 21:44 schreef Steve-O het volgende:
dus als als gewoon vliegtuig is het dus nutteloos omdat je eerst mach 5 moet
De G krachten is voor de mens nog te hoog.
Er zal nu naar mogelijkheden gezocht moeten
worden (drukpakken/capsules) om het voor
de mens dragelijk te maken.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_18427765
Maar aangezien dit ding dus pas werkt vanaf mach 5, hoe willen ze dan dit in een normaal functionerend vliegtuig stoppen? Stoppen ze er nog een conventionele gasturbine in ofzo?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_18427771
quote:
Op woensdag 14 april 2004 21:49 schreef pfaf het volgende:

[..]

't is sowieso nog in ontwikkeling ( lees: onbemand )
Misschien dat het in de toekomst mogelijk wordt om met mach 8 naar Australië te vliegen
Hoofdzakelijk gaat het om de scramjet dat die (stabiel) werkt
En het toestel is nog maar KLEIN
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 14 april 2004 @ 22:00:59 #17
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_18427843
quote:
Op woensdag 14 april 2004 21:58 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

En het toestel is nog maar KLEIN
[afbeelding]
moah, als je je goed vasthoud, past er we iemand op
pi_18427963
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:00 schreef pfaf het volgende:

[..]

moah, als je je goed vasthoud, past er we iemand op
Wl op het Fasten you're seatbelt lampje letten
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_18429000
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:04 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Wel op het Fasten you're seatbelt lampje letten

pfff is dat alles???


oh, en hier ging ik naar.....

[ Bericht 14% gewijzigd door Marvin-THE-MARTiAN op 14-04-2004 22:43:24 ]
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18429552
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:34 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:

Dus zo is Charles E. "Chuck" Yeager begonnen
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 14 april 2004 @ 22:56:10 #21
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_18429773
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:34 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:

[..]

[afbeelding]
pfff is dat alles???

[afbeelding]
oh, en hier ging ik naar.....
pff, James Bond kan het zonder dat hij vastgebonden zit
pi_18430164
En hier zijn een paar filmpjes (quicktime)
te downloaden.....

http://www.dfrc.nasa.gov/Gallery/Movie/Hyper-X/index.html

Hoe een scramjet werkt !?!


[ Bericht 19% gewijzigd door -CRASH- op 14-04-2004 23:15:56 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_21700394
*Een subtiele topickick*

cool filmpje van de separatie en 11 sec lange engine burn
en nog meer info
naar aanleiding van frontpage bericht " Guinness erkent snelheidsrecord vliegtuig " natuurlijk.

Ik vroeg mij zo spontaan zo s'ochtend vroeg af als we dit geintje in onze atmosfeer kunnen doen zouden we dit dan ook niet -in- de ruimte dit kunnen doen (zij het met veel grotere snelheden??).

Ik bedoel interstellaire ruimte is niet *leeg* maar bevat toch nog een #aantal atomen per kuub ruimte. Ga je steeds sneller en sneller dan neemt die massastroom van een paar atomen per seconden langzamer hand steeds meer toe totdat je dus kunt spreken van een aardige massastroom welke sterk genoeg is om jou ruimte(sc)ramjet te starten.

(oke oke hiervoor moet wel eerst het toestel al een zeer grote initiele snelheid hebben en deze moter is alleen leuk als je ook zuurstof hebt ed. maar jullie volgen vastwel wat ik bedoel. ), ben zo terug eerst maar ff douchen en ontbijten... -tot zo-
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_21712178
Leuk idee marvin, maar nee die interstellaire ruimte is veel te leeg. Gemiddeld bevat deze 1 waterstof atoom per kubieke cm. Ofwel dat zijn 1 miljoen H atomen per m^3 dat komt neer op een massa van 1*10^6 * 1.7*10^-27 = 1.7*10^-21 Kg/m^3

Stel je hebt een luchtinlaat van 5 m^2 en je gaat met de lichtsnelheid dan gaat er alsnog maar ( 5 * 1.7*10^-27 * 3*10^8 = ) 2.55*10^-12 kg/s door je inlaat heen.
Dat zou betekenen dat je die hoeveelheid een snelheidsverandering groter aan de lichtsnelheid zou moeten geven, iets dat tot nu toe fysisch onmogelijk is.

(verder is het een leuk idee )
pi_21713438
quote:
Op donderdag 2 september 2004 08:14 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
*Een subtiele topickick*

cool filmpje van de separatie en 11 sec lange engine burn
en nog meer info
naar aanleiding van frontpage bericht " Guinness erkent snelheidsrecord vliegtuig " natuurlijk.

Ik vroeg mij zo spontaan zo s'ochtend vroeg af als we dit geintje in onze atmosfeer kunnen doen zouden we dit dan ook niet -in- de ruimte dit kunnen doen (zij het met veel grotere snelheden??).

Ik bedoel interstellaire ruimte is niet *leeg* maar bevat toch nog een #aantal atomen per kuub ruimte. Ga je steeds sneller en sneller dan neemt die massastroom van een paar atomen per seconden langzamer hand steeds meer toe totdat je dus kunt spreken van een aardige massastroom welke sterk genoeg is om jou ruimte(sc)ramjet te starten.

(oke oke hiervoor moet wel eerst het toestel al een zeer grote initiele snelheid hebben en deze moter is alleen leuk als je ook zuurstof hebt ed. maar jullie volgen vastwel wat ik bedoel. ), ben zo terug eerst maar ff douchen en ontbijten... -tot zo-

En ik was gisteren al dit topic aan het zoeken.... thnx for the kick

Certificaat van het record
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')