abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juli 2001 @ 21:08:32 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1299144
Het schrijven van een boze brief waarin hij zich beklaagde over een parkeerboete is de 41 jarige Alkmaarse taxichauffeur J.S duur komen te staan.
De rechtbank in Alkmaar heeft hem veroordeeld tot 1000 gulden boete.

S had in juni vorig jaar een bekeuring gekregen omdat hij zijn taxi even geparkeerd had op het Waagplein in Alkmaar toen hij op een klant wachtte.
Tegen de bon ging hij in beroep middels een brief bij het OM, waarin hij liet doorschemeren dat hij zich gediscrimineerd voelde.

Officier van justitie S. de Haas las boos een stukje uit de brief voor ten overstaan van politierechter B. Vermeulen.

''Alle Hassans, Toby's, Okans en al het andere etnische gespuis dat de hele avond in hun nagelnieuwe Mercedessen en BMW's langsscheuren, overal kriskras parkeren en tegen het verkeer inrijden worden ongemoeid gelaten...''

Dit citaat schoot totaal in het verkeerde keelgat bij het OM waarnaar de klacht was toegestuurd. J.S ontving tot zijn verassing een dagvaardiging wegens racisme op zijn deurmat.

Volgens het OM krijgen ze wel vaker boze scheldbrieven nav boetes, maar deze viel echt uit de toon. Vooral de term etnisch gespuis. De officier noemde deze beledigend voor groepen uit de samenleving en dus discriminerend.

Ook de rechter vond het predikaat veel te ver gaan. ''U bent boos op de politie, maar geeft de verkeerde mensen de schuld''.

J.S gaf voor de rechter niet de indruk spijt te hebben van zijn schrijven: ''Goed, ik heb een zinsnede gebruikt die ik misschien niet had moeten gebruiken. Maar aan de andere kant: met etnisch gespuis had ik iedereen kunnen bedoelen''.

De recher vond het verweer zwak, en stoorde zich eraan dat J.S niet zijn spijt betuigde, daarom volgde een veroordeling.

Bron: Noord Hollands Dagblad (overgetikt)
==========================================================

Opvallend feit: De zinsnede stond in een brief naar het OM, en wordt toch als discriminerend voor minderheden gevonden.

De reden dat ik dit hier post is dat enigszins duidelijk wordt tot hoever je kunt gaan en wat de gevolgen zijn. Tevens handig voor de moderatoren (hier en op de frontpage )

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 30 juli 2001 @ 21:11:45 #2
10090 waspman
life is sweet
pi_1299176
het was natuurlijk een 'persoonlijke' brief.. geen ingezonden brief voor een krant ofzo.. maar je bent natuurlijk wel een ongelooflijke malloot als je zo'n brief naar het OM stuurt...
eigen schuld, dikke bult
  maandag 30 juli 2001 @ 21:12:20 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1299186
Met andere woorden:

een ieder die hier in bepaalde topics offtopic opmerkingen maakt over allochtonen of etnische minderheden of verkeerde mensen ergens de schuld van geeft moet ik gaan aangeven bij het OM

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1299203
Racisten hebben een soort geestelijke afwijking o.i.d. Ik denk dus dat een boete onterecht is, misschien vrijwillige behandeling bij een psych meer op z'n plaats? Of een taakstraf bij een AZC?
  maandag 30 juli 2001 @ 21:15:32 #5
272 R@b
No-nonsens
pi_1299212
quote:
Op maandag 30 juli 2001 21:12 schreef golfer het volgende:
Met andere woorden:

een ieder die hier in bepaalde topics offtopic opmerkingen maakt over allochtonen of etnische minderheden of verkeerde mensen ergens de schuld van geeft moet ik gaan aangeven bij het OM

Nee lijkt me niet. Of je moet voor klikspaan willen spelen. Gewoon editten lijkt me voldoende.

Maar het maakt wel een beetje duidelijk wat onder discriminerende opmerkingen wordt verstaan.

Bij klachten van de posters over jouw edit kun je even linken naar dit topic

maandag 30 juli 2001 @ 21:19:19 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1299237
quote:
Op maandag 30 juli 2001 21:15 schreef R@b het volgende:

Bij klachten van de posters over jouw edit kun je even linken naar dit topic

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 30 juli 2001 @ 21:38:25 #7
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1299410
Meneer somt wat FEITEN op en wordt meteen bestraft.
Neem anders zelf eens de moeite om te gaan kijken aldaar.
Lijkt me een stuk eerlijker als gelijk bestraffen.

Te bezopen voor woorden...............

Hevig kunne kwatsu is een gave
pi_1299489
quote:
Op maandag 30 juli 2001 21:08 schreef R@b het volgende:

''Alle Hassans, Toby's, Okans en al het andere etnische gespuis dat de hele avond in hun nagelnieuwe Mercedessen en BMW's langsscheuren, overal kriskras parkeren en tegen het verkeer inrijden worden ongemoeid gelaten...''

Ik vind dit grappig, vooral dat "Alle Hassans, Toby's, Okans...", humor!
Bovendien heeft de beste man gewoon gelijk vind ik, maar Nederland begint al net zo ver door te schieten in politieke correctheid als de V.S.
Ok, deze taxichauffeur generaliseert natuurlijk wel erg, maar om de hem daar meteen voor te dagvaarden...een waarschuwing lijkt me echt wel voldoende, ook al omdat hij al een boete had gekregen voor fout parkeren.
Iedereen roept wel s wat, wat een overdreven gezeur weer allemaal.
En dan wacht ik nu rustig af tot er bij mij ook een dagvaarding op de mat valt vanwege racisme....
  maandag 30 juli 2001 @ 21:51:46 #9
12516 ThijNtjE
pooier-smurf
pi_1299493
ik ben het wel aardig eens met hem. maarja dat mag ik weer niet zeggen omdat dat opgevat wordt als racisme. Wat het overigens niet is maarja
I am a man who's dreams have all deserted. I changed my face, I changed my name, but no one wants you when you lose
  maandag 30 juli 2001 @ 22:45:09 #10
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_1299889
quote:
Op maandag 30 juli 2001 21:51 schreef StrayDog het volgende:

[..]

Ik vind dit grappig, vooral dat "Alle Hassans, Toby's, Okans...", humor!
Bovendien heeft de beste man gewoon gelijk vind ik, maar Nederland begint al net zo ver door te schieten in politieke correctheid als de V.S.

In de VS had deze man GEEN straf gehad

Vrijheid van meningsuiting heet dat en is in de VS een groot goed.

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_1300279
Ik vind dat het discriminatie verbod tegenwoordig veel te ver gaat. Terwijl men niet consequent is.

Neem nou het bureau gelijkebehandeling. Altijd uispraken in het voordeel van de vrouw, allochtoon enz. Tot er een klacht van een man kwam, hij was niet gekozen voor een functie omdat de organisatie meer vrouwen wou. Maar dat was geen discriminatie!!!

We zien allemaal dat er dingen fout gaan in multicultureel Nederland, maar moeten verdomd goed opletten hoe we het zeggen, want voor je het weet heb je dus een dagvaarding. Hoezo vrijheid van mening???

Ik wil gewoon kunnen zeggen wat ik vind zonder het verwijt te krijgen te discrimineren.

pi_1300346
De namen Hassan en Okan heb ik wel vaker gehoord, maar Toby??? Aan welke nationaliteit moet ik dan denken?
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  maandag 30 juli 2001 @ 23:56:23 #13
10090 waspman
life is sweet
pi_1300377
quote:
Op maandag 30 juli 2001 23:50 schreef Cosma-Shiva het volgende:
De namen Hassan en Okan heb ik wel vaker gehoord, maar Toby??? Aan welke nationaliteit moet ik dan denken?
Belgen??
pi_1300380
quote:
Op maandag 30 juli 2001 22:45 schreef BAZZA het volgende:

Ook in de VS keert het grondwettelijk conflict tussen het discriminatieverbod en het recht op vrije meningsuiting steeds terug. Hoogstens slaat daar de balans iets vaker uit in het voordeel van het laatste, maar dat is alles. Je kunt niet op zeker beweren dat de man in kwestie in de VS geen veroordeling zou hebben gehad.
pi_1300593
quote:
Op maandag 30 juli 2001 23:56 schreef waspman het volgende:

[..]

Belgen??

Vallen die tegenwoordig dan ook onder etnische minderheden?
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  dinsdag 31 juli 2001 @ 00:33:31 #16
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1300605
quote:
Op maandag 30 juli 2001 23:50 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Kunta Kinte geloof ik dat die Afrikaan heette, in de serie Roots, zijn blanke *baas* noemde hem Toby.
Hevig kunne kwatsu is een gave
  dinsdag 31 juli 2001 @ 01:46:55 #17
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_1300830
Ach, zo vreemd vind ik dit niet. Wat ik wel vreemd vind, is dat veel mensen die de afgelopen jaren gemeend hebben te moeten protesteren voor hun rechten als individu, nu opeens de rug toekeren naar de consequenties die daaraan verbonden waren. En wat je je ook kunt afvragen is waarom dit in godsnaam weer als nieuws gezien wordt.

Stel je die hele brief es hetzelfde voor, maar dan met andere "gedupeerden". Er had dan niet gestaan: "Hassans, Okans en Tobies", maar "Stel opgedroogde theemutsen" (feministen), "Stelletje omhooggevallen politiek correcte geitewollen baardapen" (politici), "Immorele darmtouristen" (homo's). Genoeg voorbeelden lijkt me...

Vraag 1: Werd het dan uitgebreider dan normaal uitgemeten in de nederlandse media? Of werden de betreffende passages, bijv. in geval van het eerste voorbeeld, ergens in 'n achterafcolumnpje van Opzij mild bekritiseerd?

Vraag 2: Is dit niet precies wat velen kennelijk wilden? Het zal wel onder het politiek correcte gedachtegoed geschaard worden -en kan derhalve daardoor door jongeren van 18+ in twijfel getrokken worden omdat ze zelf nog geen substantieel deel hebben gehad in die maatschappijvorming- maar is het niet zo dat iedereen al 'n tijd zo snel dwars gaat liggen zodra er iets wordt gezegd over hunzelf, of de 'groep' waar ze bij horen? Je kunt iemand aanklagen voor belediging, of laster. Regels gemaakt uit vrees voor "racismepleging op het individu". En het individu is het hoogste goed. All Hail. "Ik mag alles zeggen, vrije meningsuiting, maar zodra iemand iets verkeerds over mij zegt, dan ga ik andere maatstaven hanteren."

Mijn mening is dat het een vreemde zaak is dat het OM meent deze taak op zich te moeten nemen. De aanklacht mag van mij best ingediend worden (Etnisch gespuis... tsskk..), maar dan door iemand die er persoonlijk mee te maken heeft, en dat is in dit geval volgens mij niemand. En over de rest van het verhaal... SO FUCKIN WHAT... Wie interesseert dit nu, buiten degenen voor wie dit 'n leuke midnightsnack is om weer es wat vuil te spuwen.

Van komkommertijd naar kommerkomtijd...

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  dinsdag 31 juli 2001 @ 03:35:24 #18
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_1300958
quote:
Op maandag 30 juli 2001 23:56 schreef zo het volgende:

[..]

Ook in de VS keert het grondwettelijk conflict tussen het discriminatieverbod en het recht op vrije meningsuiting steeds terug. Hoogstens slaat daar de balans iets vaker uit in het voordeel van het laatste, maar dat is alles. Je kunt niet op zeker beweren dat de man in kwestie in de VS geen veroordeling zou hebben gehad.

Nee, hij had pas een veroordeling in de VS gehad als hij die brief naar bv: een "Okkan/Achmed" etc had geschreven... nu schreef hij (misschien wel) de brief naar een "blanke" amerikaan en dan zou hij een beroep kunnen doen op de vrijheid van meningsuiting.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_1301202
Oewaaaaa , voor die brief had je ook 4 keer een winkeldiefstal kunnen plegen
[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
  dinsdag 31 juli 2001 @ 08:36:47 #20
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_1301240
Gespuis dat langsscheuren? Nagelnieuw? Stuur die vent terug naar z'n eigen land! .

On topic : Ik vind het een beetje overdreven van dat OM. Van mij hadden ze het bij een waarschuwing mogen laten.

Haalt gelijk bij rechter.
  dinsdag 31 juli 2001 @ 09:04:28 #21
9713 Eightball
In control.
pi_1301306
Protest aantekenen/je punt maken kan ook in andere bewoordingen, bovendien
hebben 'de Hassan's etc.' hier niets mee te maken;
hij staat fout geparkeerd, hij krijgt dus een bon. Simpel.

(enorme sukkel, dat wel.)

dinsdag 31 juli 2001 @ 16:13:59 #22
272 R@b
No-nonsens
pi_1304244
quote:
Op maandag 30 juli 2001 23:40 schreef PvM het volgende:

Ik wil gewoon kunnen zeggen wat ik vind zonder het verwijt te krijgen te discrimineren.

Ja ja, maar mag iemand dan ook vrij over jou zeggen wat hij vindt??

En smaad?, mag iemand ook vrijuit zeggen dat hij jou een smerige kleuterneuker vindt, zonder ening bewijs? Ook zijn vrijheid van mening als hij dat wil zeggen toch....??

En ''alle christenen moeten dood'', mag dat ook gezegd worden?

dinsdag 31 juli 2001 @ 16:27:38 #23
272 R@b
No-nonsens
pi_1304343
quote:
Op maandag 30 juli 2001 22:45 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Zeg dat niet te hard. Discriminatie is in Amerika wel degelijk streng verboden.

En deze taxichauffeur veralgeminseerde wel heel erg in zijn brief. Hij had het niet over sommige Hassans.
En met etnisch (= nw. mensenras) doelde hij op nieuw in de samenleving verkerende groepen.

Je kunt in de VS wel degelijk een veroordeling wegens belediging, discriminatie of smaad aan je broek krijgen. En de schadevergoedingen, in de vorm van smartegeld, liegen er daar niet om.

pi_1304475
quote:
Op dinsdag 31 juli 2001 16:13 schreef R@b het volgende:

[..]

Ja ja, maar mag iemand dan ook vrij over jou zeggen wat hij vindt??

En smaad?, mag iemand ook vrijuit zeggen dat hij jou een smerige kleuterneuker vindt, zonder ening bewijs? Ook zijn vrijheid van mening als hij dat wil zeggen toch....??

En ''alle christenen moeten dood'', mag dat ook gezegd worden?

Tjsa, ik ben bang van wel, als we willen voorkomen dat er onderhuids tal van zaken gebeuren die niemand meer in de hand kan houen. Het zal niet makkelijk zijn, maar wel de consequenten van vrijheid van meningsuiten.
  dinsdag 31 juli 2001 @ 17:25:07 #25
272 R@b
No-nonsens
pi_1304852
quote:
Op dinsdag 31 juli 2001 16:50 schreef PvM het volgende:

[..]

Tjsa, ik ben bang van wel, als we willen voorkomen dat er onderhuids tal van zaken gebeuren die niemand meer in de hand kan houen. Het zal niet makkelijk zijn, maar wel de consequenten van vrijheid van meningsuiten.

Dat wordt volgens mij geen leuke maatschappij.

De meeste mensen worden nu al groen en geel als er via een forum iemand tegen ze tekeer gaat, laat staan dat het open en bloot op straat altijd mag gebeuren.

Je moet vrijheid van meningsuiting niet verwarren met de vrijheid om ongenuanceerd iedereen maar te mogen beledigen of te beschuldigen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')