Daarnet viel mijn oog op een leuk topic in LIT, namelijk:
De betekenis van jou naamEn nu dacht ik: dat kunnen wij ook! Alleen dan meer vanuit een ander oogpunt.
![]()
Want naast een betekenis van een voornaam (of familienaam) hebben we ook nog zoiets als de oorsprong.
Want waar komt je voornaam bijvoorbeeld vandaan?
Is het een Nederlandse naam of ligt de oorsprong in het buitenland en hoelang wordt je naam eigenlijk al als voornaam gebruikt?
Ik zal de spits afbijten.
![]()
Ben op onderzoek gegaan (lang leve Internet) en vond het volgende:
Mijn voornaam is Chantall Natalie.
Chantall is een Franse voornaam, die oorspronkelijk alleen als familienaam voorkwam.
In 1572 werd in Dijon een vrouw geboren met de naam: Jeanne Franciisca Frémiot de Chantal. Zij was de stichteres van een kerkelijke orde, waarvan de de feestdag op 21 augustus is.
In 1907 werd in Rennes de naam Chantal/Chantall nog niet als voornaam geaccepteerd. Het bestond immers nog als familienaam en dus was het bij de wet verboden. In 1913 kwam daar verandering in. Toen werd het aldaar wel toegestaan om de deze naam als voornaam te dragen.
In 1956 kwam de naam in Brugge (België) neger keer, tot veertien keer in 1959 in die plaats.
Rond de tijd dat ik werd geboren (1979) is de naam erg populair geworden.
Leuk detail: ik ben op 21 augustus geboren, precies op die kerkelijke feestdag.
Natalie is een naam die al heel lang gebruikt wordt. Zo schijnt ie al sinds de 14de eeuw als voornaam gebruikt te worden. De grondvorm is: Natalia.
Over de oorspong van deze naam heb ik een aantal dingen gevonden. Zo zou het een vervorming kunnen zijn van het Latijnse:
(dies) natalis, wat 'geboortedag' of 'geboortedag van Christus' betekent. Maar ook zou het nav het Spaanse
Natividad of Zuid-Afrikaanse
Natal kunnen komen.
Ook vond ik deze Latijnse zin:
Dies natalis martyrum, 'de dag waarop de martelaren in de hemelse heerlijkheid worden geboren'
Dmv de Griekse kerk is de naam in Rusland ook erg populair geworden en komt er nog steeds veel voor.