abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 april 2004 @ 14:55:31 #1
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_18300917
Daarnet viel mijn oog op een leuk topic in LIT, namelijk: De betekenis van jou naam
En nu dacht ik: dat kunnen wij ook! Alleen dan meer vanuit een ander oogpunt.
Want naast een betekenis van een voornaam (of familienaam) hebben we ook nog zoiets als de oorsprong.

Want waar komt je voornaam bijvoorbeeld vandaan?
Is het een Nederlandse naam of ligt de oorsprong in het buitenland en hoelang wordt je naam eigenlijk al als voornaam gebruikt?

Ik zal de spits afbijten.
Ben op onderzoek gegaan (lang leve Internet) en vond het volgende:

Mijn voornaam is Chantall Natalie.

Chantall is een Franse voornaam, die oorspronkelijk alleen als familienaam voorkwam.
In 1572 werd in Dijon een vrouw geboren met de naam: Jeanne Franciisca Frémiot de Chantal. Zij was de stichteres van een kerkelijke orde, waarvan de de feestdag op 21 augustus is.

In 1907 werd in Rennes de naam Chantal/Chantall nog niet als voornaam geaccepteerd. Het bestond immers nog als familienaam en dus was het bij de wet verboden. In 1913 kwam daar verandering in. Toen werd het aldaar wel toegestaan om de deze naam als voornaam te dragen.
In 1956 kwam de naam in Brugge (België) neger keer, tot veertien keer in 1959 in die plaats.
Rond de tijd dat ik werd geboren (1979) is de naam erg populair geworden.

Leuk detail: ik ben op 21 augustus geboren, precies op die kerkelijke feestdag.

Natalie is een naam die al heel lang gebruikt wordt. Zo schijnt ie al sinds de 14de eeuw als voornaam gebruikt te worden. De grondvorm is: Natalia.
Over de oorspong van deze naam heb ik een aantal dingen gevonden. Zo zou het een vervorming kunnen zijn van het Latijnse: (dies) natalis, wat 'geboortedag' of 'geboortedag van Christus' betekent. Maar ook zou het nav het Spaanse Natividad of Zuid-Afrikaanse Natal kunnen komen.

Ook vond ik deze Latijnse zin: Dies natalis martyrum, 'de dag waarop de martelaren in de hemelse heerlijkheid worden geboren'

Dmv de Griekse kerk is de naam in Rusland ook erg populair geworden en komt er nog steeds veel voor.
(Un)masking for the greater good.
pi_18301270
Hmmm veel over de oorsprong van mijn naam, maar iedere webpagina lijkt dezelfde tekst te hebben gejat van ??

Marco: (Marcellus, Marcel, Marcelis, Marcellinus, Marcelus, Marselis, Marcelin, Ceel, Celia, Celina, Marcela, Marcelina, Marceline, Marcelle, Marzella

Waarschijnlijk afgeleid van het Latijnse 'Mars', bij de Romijnen een oorlogsgod, met de betekenis: de strijdbare.

De naam is vooral bekend van Marcus Claudius Marcellus (3de eeuw v.C.), een Romeinse generaal tijdens de 2de Punische Oorlog
Het hoeheethetookalweer moet heteenofander zijn anders doet dat ene jeweetwel
  vrijdag 9 april 2004 @ 15:09:07 #3
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_18301290
Reinder

Reinier, Reinder, Riendert, Rainer (Du.), Rayner (Eng.), Rainier (Fr.).
Afgeleid van het Germaanse 'regin', met de betekenis 'raad', en 'her', met de betekenis 'leger'. De betekenis is waarschijnlijk; de raadgever van het leger. Op 4 augustus is er een feestdag ter ere van Reinier, in de 12de eeuw aartsbisschop in Dalmatie. Hij werd gestenigd in een strijd om kerkelijk bezit.

Action is the enemy of thoughts
pi_18301401
Ik vind maar onzin...

Wel mooie naam overigens
Every culture is different. Respect and try to learn it.
pi_18301525
Roel

Germaans voor beroemd in het land of beroemde wolf.
pi_18301549
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 15:13 schreef Tha_Dijkstra het volgende:
Ik vind maar onzin...

Wel mooie naam overigens
Bauke

Een verkorting van Germaanse namen met de stam "Badu" (strijd).
pi_18302247
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 15:19 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Bauke

klopt...
Every culture is different. Respect and try to learn it.
  vrijdag 9 april 2004 @ 20:34:57 #8
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_18308425
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 15:19 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Bauke

De kwade geest achter Baukel! .
Mijn naam laat ik me overigens niet over uit omdat ik het dan nog heel lang ga moeten horen.
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  vrijdag 9 april 2004 @ 20:42:03 #9
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_18308562
Mijn naam is Leonie, komt van Leonidas, betekent zoiets als '(sterk als een) leeuw', en wordt (in verschillende vormen) als sinds 480 voor Christus gebruikt.

Leonidas was een Spartaanse koning die met 300 man het grote Perzische leger bij de pas van Thermopylai tegenhield. Hij en zijn leger stierven allemaal, maar het leger van de Perzen was zo verzwakt dat ze terug moesten naar Perzië.
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 20:34 schreef Piro het volgende:

[..]

Mijn naam laat ik me overigens niet over uit omdat ik het dan nog heel lang ga moeten horen.
Diederik!

[ Bericht 10% gewijzigd door sleepflower op 09-04-2004 20:49:37 (aanvulling) ]
  vrijdag 9 april 2004 @ 20:52:11 #10
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_18308784
Armon, Germaanse naam; Held van het leger.

Ook kastanje in het Hebreeuws, en dat is waar ik eigenlijk naar ben vernoemd.
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
  vrijdag 9 april 2004 @ 20:57:29 #11
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_18308891
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 20:42 schreef sleepflower het volgende:
Mijn naam is Leonie, komt van Leonidas, betekent zoiets als '(sterk als een) leeuw', en wordt (in verschillende vormen) als sinds 480 voor Christus gebruikt.

Leonidas was een Spartaanse koning die met 300 man het grote Perzische leger bij de pas van Thermopylai tegenhield. Hij en zijn leger stierven allemaal, maar het leger van de Perzen was zo verzwakt dat ze terug moesten naar Perzië.
[..]

Diederik!
Diederik my ass
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
  vrijdag 9 april 2004 @ 21:03:29 #12
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_18308991
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 20:57 schreef Piro het volgende:

[..]

Diederik my ass
my ass?? That's a pretty strange last name

Inkoppertje natuurlijk
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
  vrijdag 9 april 2004 @ 21:23:32 #13
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_18309413
Effe mijn namen opgezocht;

Roepnaam; Erik
Scandinavische en ook Friesche naam. Het eerste gedeelte van de naam kan hetzelfde zijn als het Nederlandse eer; 'eer, roem'. Het kan echter ook zijn van ee; 'recht, wet' zijn.
Het tweede gedeelte staat voor 'rijk, machtig'. De betekenis van de naam wordt dan 'Heerser van de wet'.
Eirikr was de naam van de ontdekker van Groenland rond het jaar 1000. Deze vorm kan voortgekomen zijn uit Einrikr `de enig machtige'. De Scandinavische invloed werd versterkt doordat er enkele heiligen van deze naam zijn: 1) Erik, geb. 1216, in 1241 koning van Denemarken. Hij werd door het volk als een heilige vereerd, zonder echter gecanoniseerd te zijn; feestdag: 9 febr.; 2) Erik IX Jedvardson, koning van Zweden van ca. 1150-1160. Ook hij werd al spoedig als heilige vereerd, en wel als nationale heilige van Zweden, zonder gecanoniseerd te zijn; feestdag: 18 mei.

Tweede naam; Ernst
Germaanse naamstam. De grondbetekenis is `vastberaden optreden', in het bijzonder in de strijd, vandaar `ernst (in de strijd)'. Dit is een van de weinige Germ. namen waarvan geen samenstellingen bestaan.
De naam heeft zich vooral vanuit Duitsland verbreid, waar hij in aristocratische kringen geliefd was. Hij was daar al vroeg populair door de invloed van de sage van hertog Ernst von Schwaben, in het oude volksboek `hertog Ernst'. Dit verhaal werd in de 19e eeuw door Uhland tot een drama bewerkt. In Frankrijk komt de naam na de 16e eeuw pas op. In de 18e eeuw ging hij via Duitse vorsten (van Hannover) ook naar Engeland.
Вместе мы непобедимы
Disegno di Bertone
pi_18310718
Ik kan niet veel vinden dat ik nog niet wist.

Mijn naam, Coen, betekent ''bekwaam in het raadgeven''. Is bekender als ''Koen'', waar het de bijbetekenis ''moedig'' heeft. Een oude Germaanse naam, al kan ik niet veel beroemde Coens vinden.
  vrijdag 9 april 2004 @ 23:17:47 #15
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_18311759
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 21:03 schreef Zhukov het volgende:

[..]

my ass?? That's a pretty strange last name

Inkoppertje natuurlijk
  vrijdag 9 april 2004 @ 23:18:11 #16
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_18311772
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 22:24 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik kan niet veel vinden dat ik nog niet wist.

Mijn naam, Coen, betekent ''bekwaam in het raadgeven''. Is bekender als ''Koen'', waar het de bijbetekenis ''moedig'' heeft. Een oude Germaanse naam, al kan ik niet veel beroemde Coens vinden.
Jan Pietersz Coen?
  vrijdag 9 april 2004 @ 23:29:19 #17
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_18311987
Coen Moulijn
Вместе мы непобедимы
Disegno di Bertone
pi_18312341
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 23:18 schreef Piro het volgende:

[..]

Jan Pietersz Coen?
Maar verder ?
  vrijdag 9 april 2004 @ 23:58:10 #19
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_18312476
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 23:49 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Maar verder ?
Uuuhh...
pi_18345711
Dennis

Komt van de giekse wijn god en zoon van zeus, Dionysus. Bij de Romeinen bekent als Bachus.
Over 100 jaar weet niemand het meer
pi_18352502
tip voor mensen die ook mee willen doen, maar niet weten hoe ze het kunnen vinden, typ in google je voornaam + betekenis of meaning erbij!!!
  maandag 12 april 2004 @ 16:16:32 #22
79534 El_Dorko_Grande
ik vind van niet
pi_18370189
Ik heet Dirk, oftewel: Machtig onder het volk. Errug oude naam, komt in de vroege Middeleeuwen voor bij de adel, of ie nog ouder is weet ik niet.
mensen vinden mij raar
  maandag 12 april 2004 @ 17:08:18 #23
21157 sioux_
lost in space
pi_18371197
Floor: Bloem

Marinus: Van de zee.

Jasper: Schatbewaarder
pi_18383210
Steven

Crowned One
The origin is: Greek

Afgeleid van het Griekse 'stephanos' wat krans betekend. De betekenis is waarschijnlijk: de bekroonde (overwinnaar). Er is een feestdag op 26 december ter ere van Stefanus, de eerste martelaar uit de 1ste eeuw, die is gestenigd.

Mn tweede naam: Theo

Afgeleid van het Griekse theodorus; godengeschenk. Theodorus, aartsbisschop van Canterbury in de 3de eeuw een feestdag is op 19 september.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  woensdag 14 april 2004 @ 10:37:09 #25
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_18411446
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 14:55 schreef Natalie het volgende:
Daarnet viel mijn oog op een leuk topic in LIT, namelijk: De betekenis van jou naam
En nu dacht ik: dat kunnen wij ook! Alleen dan meer vanuit een ander oogpunt.
Want naast een betekenis van een voornaam (of familienaam) hebben we ook nog zoiets als de oorsprong.

Want waar komt je voornaam bijvoorbeeld vandaan?
Is het een Nederlandse naam of ligt de oorsprong in het buitenland en hoelang wordt je naam eigenlijk al als voornaam gebruikt?
Ik reageer al ruim 40 jaar op de naam Erik De naam is afgeleid van het Germaanse 'er', met de betekenis 'eer, beroemd'. De naam betekent dus: de eervolle machtige of de alleenheersende. Ook de betekenis van "heerser van de wet" wordt aan de betekenis van deze naam toegekend.

De naam werd vooral bekend door Erik (Eirikk), viking en ontdekker van Groenland en mogelijk van Amerika, (Vinland), en Erik koning van Denemarken en organisator van een kruistocht (feestdag 9 oktober).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')