quote:
Op zondag 11 april 2004 01:45 schreef The_Shining het volgende:[..]
1. laat mij de grens van het universum zien
2. als iemand die grens theoretisch benaderd, is dat dan werkelijk een grens van het universum of van het voorstellingsvermogen van degene die die grens bedenkt?
3. getallen. Je kan oneindig doortellen, als je maar een lange rol wcpapier hebt
![]()
of een oneindige "tera"bytes HD en even geduld hebt tot alle getallen geproduceert zijn door de processor
![]()
en dan mag je de - (min) getallen gaan tellen
![]()
4. E=mc2 .. wie stelde ook alweer "Voor energie - van welke soort dan ook - geldt een belangrijke wet: energie gaat nooit verloren" dus er is slechts een overgang (dood van het oude, geboorte van het nieuwe, omzetting van dezelfde energie). Dus het Universum is oneindig, er is geen absolute grens (wat het einde van het universum zou betekenen), slechts een overgang naar een "ander" iets...
is overigens hetzelfde als zeggen dat de mens 10% van zijn geheugen gebruikt.
1. wie is in staat de volle 100% te benoemen? De persoon anno 1900 heeft minder 100% dan iemand die anno 2300 zijn hersens gebruikt. Of zou dat altijd gelijk blijven? De hersenen zijn gegroeid sinds de Neanderthaler dus die 100% schuift steeds verder als je kijkt naar massa alleen.
2. het is een feit dat niemand begrijpt hoe de hersenen werken, die 10% is nonsens. (waarschijnlijk is de bedenker van die schatting de slimste; die zit nu lekker aan de Bahama's te genieten van de opbrengsten van zijn "onderzoek")
Nu aan jou dezelfde vraag, geef mij argumentatie waarom jij vind dat het universum eindig is.
Tijdje niet hier geweest. Dit was wel een leuke posting.
1. de grens ligt ter hoogte van een soort eventhorizon. Een absolute grens ten gevolge van de uitdijing van het universum. Alles voorbij die grens is compleet out of scope en bestaat simpelweg niet voor ons.
2. die eventhorizon zou met je opschuiven in een 'statisch' en niet elastisch heelal, maar in werkelijkheid komt ie met versnellende versnelling naar je toe. Daar valt niet tegenin te racen. Hoe sneller je gaat des te sneller hij dichterbij komt.
3. Oneindigheid is een abstract begrip. Jij kunt niet oneindig doortellen, je legt vroeg of laat het loodje. Bouw je een onverwoestbare computer die het tellen van je overneemt dan komt ie over miljarden jaren aan z'n einde wanneer die universele eventhorizon zich op nano afstanden bevindt.
4. E=mc2 is slechts een vergelijking om grootheden te relateren onder bepaalde omstandigheden. Het is de verhouding die aangeeft hoeveel energie er vrijkomt als massa wordt omgezet. De formule zelf zegt nog niets over de concrete eenheden zelf.
5. de persoon die met die 10% kwam gebruikte er zelf ook maar 10%. Ik denk dus in eerste instantie dat het 1% is. Maar aangezien ik ook 10% gebruik zal het 0.1% zijn. Afgerond, omdat mijn 10% ook weer een afwijking zal veroorzaken in die berekening.
Neanderthalers was een ander mensenras. Of dat ras vermengd is met ons ras is niet bekend. Het zou kunnen, maar doet er niet toe. Herseninhoud is sinds het volledig ontstaan van de Homo Sapiens niet toegenomen.
6. intussen is aardig duidelijk hoe hersenen werken. Een heleboel cellen waar tijdens leerprocessen connecties tussen worden gemaakt. En misschien heeft die meneer ontdekt dat er veel meer connecties mogelijk zijn dan dat er daadwerkelijk gevormd worden. Ik ben het met je eens dat het weinig zegt over de concrete capaciteit. Je kunt voor de vergelijking op een PC ook zoveel mogelijk programma's openen en de harddisken volstouwen, maar dat komt de werking niet ten goede. Zal voor hersenen ook wel gelden.