Dat was ook al het geval voor de VOC, hoor. Met name rond de Oostzee en tot diep in Rusland.quote:Op vrijdag 9 april 2004 10:12 schreef DABAMaster het volgende:
Lang leve de VOC
'We' vonden het helemaal niet belangrijk. Bovendien leerden 'we' vlug andere talen. Het ging om handel, niet om kolonies. In kolonies wordt geschoold en krijg je dus een opleggen van de taal van de overheerser. De Nederlanders kwamen handelen, bouwden hun factorijtjes en hier en daar een stadje, maar dat was het wel. Spanjaarden en Portugezen kwamen met Jezuieten die scholen bouwden en kerken, waar Portugees en Spaans onderwezen werd.quote:Op vrijdag 9 april 2004 10:16 schreef Rio het volgende:
wat heeft er dan voor gezorgd dat dat niet meer zo is? De overmacht van de Engelsen/Spanjaarden? Hebben wij ons op het 'verkeerde' deel van de wereld georienteerd?
En de Amerikanen beschouwden Engeland op een gegeven moment wél als overheerser, wat tot de Onafhankelijkheid leidde, en op die manier ook tot de huidige normen en waarden van het Amerikaanse volk.quote:Op vrijdag 9 april 2004 10:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het ging om handel, niet om kolonies. In kolonies wordt geschoold en krijg je dus een opleggen van de taal van de overheerser. De Nederlanders kwamen handelen, bouwden hun factorijtjes en hier en daar een stadje, maar dat was het wel.
Dat is een fabeltje, geloof ik. De VS hebben geen echte taal.quote:Op vrijdag 9 april 2004 11:46 schreef Famas het volgende:
Ik meen dat er in Amerika ooit een stemming geweest is om te kiezen wat de taal van de VS zou worden.
NL had 1 stem minder dan Engels (dacht ik)
Volgens mij is het geen fabeltje, hoor. Het ging niet om 1 stem, maar om een paar stemmen geloof ik. En anders ben ik op school verkeerd voorgelicht en eis ik nu m'n lesgeld terug.quote:Op vrijdag 9 april 2004 11:54 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat is een fabeltje, geloof ik. De VS hebben geen echte taal.
Als die verkiezing al ooit gehouden is, dan ging het om de keuze tussen Duits en Engels, niet Nederlands en Engels.quote:Op vrijdag 9 april 2004 12:03 schreef 8op het volgende:
[..]
Volgens mij is het geen fabeltje, hoor. Het ging niet om 1 stem, maar om een paar stemmen geloof ik. En anders ben ik op school verkeerd voorgelicht en eis ik nu m'n lesgeld terug.
Toch heb ik dat stemmingsverhaal eerder gehoord, lv. weet jij daar meer van?quote:Op vrijdag 9 april 2004 11:54 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat is een fabeltje, geloof ik. De VS hebben geen echte taal.
Het ging om Duits en het ging helemaal niet om welke taal ze zouden spreken het was een stemming of ze rechtdocumenten in een staat waar veel Duitsers woonden ook in het duits vertaald moesten worden.quote:Op vrijdag 9 april 2004 11:46 schreef Famas het volgende:
Ik meen dat er in Amerika ooit een stemming geweest is om te kiezen wat de taal van de VS zou worden.
NL had 1 stem minder dan Engels (dacht ik)
chauvinistisch als ik ben heb ik de neiging om te denken dat dat niet geheel toevallig isquote:Op vrijdag 9 april 2004 12:47 schreef Zhukov het volgende:
Wel toevallig dan dat precies het onbelangrijke gebied waar de Nederlanders zaten is uitgegroeid tot het economische hart en toonbeeld van de Verenigde Staten![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |