Een alternatieve beschouwing:quote:Op zondag 18 april 2004 13:29 schreef Sater het volgende:
[..]
Bijbels historische feiten, zo je wilt verzinsels, nader beschouwd.
De slang en het appel;tje: Kijk, als échte man liep Adam voor Eva uit. Bij de Boom van Kennis en Kwaad gekomen troffen zij de Slang tussen de takken aan. Deze maakt aanstalten om Adam aan te spreken. Adam, de arglistige slang kennende, beveelt Eva het gesprek aan te gaan. Zij gehoorzaamt. God stelde haar immers als hulpe Adams aan! Waartoe leidde deze vrouwelijke gehoorzaamheid? Tot het eten van het appeltje en uiteindelijke verdrijving uit het Paradijs.
Als échte man verschuilt de dwingende Adam zich achter de gehoorzame Eva.
De moraal van dit verhaal: mannen mogen zich [stiekemweg] het hoofd achten. Zónder vrouwelijk nekje kunnen zij niét bewegen.
En de slang uit het Paradijs? Die is, na lang reïntegratietraject, tuinslang geworden.
![]()
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Opnieuw (b)lijkt de man zich achter de vrouw te verschuilen.quote:Op donderdag 22 april 2004 07:31 schreef Bela het volgende:
[..]
Een alternatieve beschouwing:
Adam die het gekwetter van Eva zat werd liep vast vooruit. Gezien zijn Ega hierdoor een chronisch gebrek aan aandacht opliep en er destijds nog geen winkeletalages waren om zich geheel in te kunnen verliezen werd haar aandacht al gauw getrokken door de slang. Deze was in tegenstelling tot Adam wel in staat om uren met haar te kwetteren.
Als tegenprestatie voor het vermaak bood de slang een appeltje voor de dorst aan zoals tegenwoordig diverse hypothekers hun sigaar uit eigen doos schaamteloos via de eenoog als goedkope lening aanbieden.
Waartoe leidt nu de vrouwelijke hang naar aandacht, loslippigheid en naïviteit? Het gezin werd het eigen huis uitgezet vanwege aangegane verplichtingen die niet werden nagekomen.
Moraal van dit verhaal: Ondernemer houdt oog op uw saeck, al te goed is buurman's gek.![]()
De slang uit het paradijs is intussen model voor de Esculaap. Met interessante praat weet hij mensen nog steeds tot experimenten te verleiden die hen niet licht zullen vallen. Vroeger vielen de mensen nog voor de verleiding kennis en wijsheid te verwerven. Tegenwoordig gaat het om het opleuken van het uiterlijk.
quote:Op donderdag 22 april 2004 15:54 schreef motown het volgende:
Mag ik vragen wat "esculaap" eigenlijk in hemelsnaam betekent?
Het Van Dale Taalweb On-linewoordenboek biedt hier geen uitkomst.
quote:Het lijkt erop dat de esculaap door recente ontwikkelingen nieuw leven is ingeblazen. Een Australisch team vond dat het toxine van een zeeslang waarmee deze slang zijn prooi verlamt in een veel bescheidener dosering in een rattenmodel als een pijnstiller werkt. Die pijnstiller is tienduizend keer sterker dan morfine, werkt niet verslavend en zou geen bijwerkingen hebben. Daarnaast zou er een versnelling van het zenuwherstel optreden bij beschadiging van zenuwen. Verwacht wordt dat het werkingsmechanisme (het middel blokkeert het zenuwuiteinde en in het bijzonder de acetylcholinereceptor) zo universeel is dat alle soorten chronische pijn erop zouden reageren.
quote:De esculaap wordt algemeen gezien als het symbool voor de geneeskunde. Stamde het oog van Horus uit de Egyptische mythologie, de esculaap is van een later datum en is afkomstig uit de Griekse mythologie.
RTL Nieuws.quote:Moslimorgaan verwerpt inhoud omstreden boek
Het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) neemt 'ondubbelzinnig' afstand van passages over homo's en vrouwen in het boek 'De weg van de moslim'.
Dat heeft de organisatie van zes landelijke moskee-verenigingen laten weten. Het boek zou mishandeling van vrouwen en moord op homo's goedkeuren. De Amsterdamse moskee El Tawheed verkoopt het boek, maar het CMO vindt dat het bestuur van de moskee zich 'onomwonden' moet distantiëren van passages die voor homo's en vrouwen kwetsend zijn.
Dat is die andere gids geloof ikquote:Op vrijdag 23 april 2004 19:58 schreef Cosma-Shiva het volgende:
[..]
RTL Nieuws.
Loopt daar ook een topic over?quote:Op vrijdag 23 april 2004 19:59 schreef schatje het volgende:
Dat is die andere gids geloof ik.
Koran en Bijbel niet verbieden vanwege recht op geloofsovertuiging. Wel zou kunnen worden aanbevolen kritisch lezen. Zijn alle woorden als van Jahweh = God = Allah gesproken?quote:Op vrijdag 23 april 2004 21:20 schreef Amando het volgende:
Ik vind het HYPOCRIET!
WAAROM verbied men dit boek? Dit boek vertaalt alleen in begrijpelijk Nederlands wat er in de Koran staat. In de Koran staan dingen die voor sommige westerse mensen niet meer normaal worden geacht, net als in de Bijbel, daar staan ook hele erge dingen in.
Dus waarom verbieden ze de Koran en Bijbel niet terwijl ze dit boek wel willen gaan verbieden?
Ik vind het echt weer getuigen van de hypocriete politiek die Nederland rijk is. Dat meen ik echt.
Probeer me maar te overtuigen van niet.
quote:Op vrijdag 23 april 2004 21:45 schreef robh het volgende:
Ze gaan er over debateren![]()
Ga toch regeren
Oh, nee, volgende week in de 2e kamer natuurlijkquote:Op vrijdag 23 april 2004 21:50 schreef yohan.nl het volgende:
Ze offeren hun vrije weekend op om ons voor te lichten. Ik weet niet wat jij nog meer van politici wilt verwachten? Dat ze 's nachts ook in de 2e kamer gaan zitten?
Jezus had toche helemaal geen vaderquote:Op vrijdag 23 april 2004 21:44 schreef Sater het volgende:
[..]
Koran en Bijbel niet verbieden vanwege recht op geloofsovertuiging. Wel zou kunnen worden aanbevolen kritisch lezen. Zijn alle woorden als van Jahweh = God = Allah gesproken?
Hoe kan de Enige = Liefdevolle = Barmhartige vrouwvijandigheid joden- en homohaat bevelen?
Sprak Jezus (Isa) niet: In het huis van Mijn Vader zijn vele woningen?" Heeft Hij, wie dan ook, hiervan uitgezonderd?
De overheid gaat zich bemoeien met hetgeen wij mogen lezenquote:Kabinet verwerpt 'walgelijk boek'
Balkenende wil via strafrecht optreden tegen 'De weg van de moslim'
2004-04-24
DEN HAAG - De strafwetgeving moet desnoods worden aangescherpt om te kunnen optreden tegen de verspreiding van 'walgelijke' boeken in moskeeën, waarin wordt opgeroepen tot gewapende strijd tegen ongelovigen en het doden van homoseksuelen.
Premier Balkenende doet dit voorstel om te sleutelen aan de vrijheid van meningsuiting, nu het kabinet woedend is over de verkoop van dit soort lectuur in islamitische gebedshuizen en boekhandels. Het kabinet is geschrokken van de kwestie rond de Amsterdamse moskee Al Tawheed. Daar is de Nederlandstalige serie 'De weg van de moslim' te koop, waarin wordt aanbevolen ongelovigen en homo's te doden, bijvoorbeeld door ze van een hoog gebouw te gooien.
Balkenende zei na het kabinetsberaad dat de officier van jusitie zal bekijken of er strafrechtelijk kan worden opgetreden tegen de verspreiders van dit soort teksten. Mochten daar onvoldoende instrumenten voor zijn, dan volgt aanscherping van de wet om vervolging mogelijk te maken.
Juristen op het ministerie van justitie werken al hard aan zo'n ingrijpende wetswijziging, bevestigt een ingewijde op het departement. Sluiting van de moskee is juridisch erg moeilijk. Daarom wordt bekeken of de verspreiders van dit soort boeken op een andere manier zijn aan te pakken.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed, geeft Balkenende toe. Maar hij voegt daaraan toe: ,,Die vrijheid kan alleen bestaan als er duidelijke grenzen zijn. Als de strafwet dan tekortschiet, moeten we bekijken of we die kunnen aanpassen.''
Het omstreden boek 'De weg van de moslim' ligt in veel meer moskeeën dan de Al Tawheed in Amsterdam-West, blijkt uit onderzoek van Trouw. De distributeur M. van Ettinger bevestigde dat hij aan tien gebedshuizen levert. Hij gaat ervan uit dat het ook nog in tientallen andere moskeeën te vinden is en in zeker vijftig islamitische boekhandels.
Ook een gids voor de islamitische opvoeding, waarin het slaan van vrouwen wordt goedgepraat en tot besnijdenis van meisjes wordt opgeroepen, is op meer adressen verkrijgbaar dan de orthodoxe Al Tawheed-moskee, zoals in de Badr-moskee, iets verderop in Amsterdam-West.
Enkele grote moslimorganisaties hebben zich gedistantieerd van teksten tegen afvalligen, overspeligen en homo's. ,,Belachelijk dat je kunt beweren dat je homo's moet doden, dat kán niet'', zei Ayhan Tonca van het Contactorgaan Moslims en de Overheid eerder in deze krant. Volgende week debatteert de Tweede Kamer met de ministers Donner (justitie), Remkes (binnenlandse zaken) en Verdonk (integratie) over de kwestie.
Dat is iets wat al vaak wordt toegepast. Kijk bijvoorbeeld naar Mein Kampf, maar haat zaaien of het oproepen tot geweld is ook verboden, en als dat in boekvorm verschijnt, dan moet je daar tegen optreden.quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:15 schreef Loedertje het volgende:
[..]
De overheid gaat zich bemoeien met hetgeen wij mogen lezen.
Ik weet dat het al vaker is toegepast alleen ben ik het er niet mee eensquote:Op vrijdag 23 april 2004 23:18 schreef Sidekick het volgende:
Dat is iets wat al vaak wordt toegepast. Kijk bijvoorbeeld naar Mein Kampf, maar haat zaaien of het oproepen tot geweld is ook verboden, en als dat in boekvorm verschijnt, dan moet je daar tegen optreden.
Ik ben ook voor de vrijheid van meningsuiting maar heel soms moet je een lijn in het zand trekken. Ik ben van mening dat dat hier het geval is.quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is iets wat al vaak wordt toegepast. Kijk bijvoorbeeld naar Mein Kampf, maar haat zaaien of het oproepen tot geweld is ook verboden, en als dat in boekvorm verschijnt, dan moet je daar tegen optreden.
Dit ben ik helemaal met je eens ! :quote:Op vrijdag 23 april 2004 21:20 schreef Amando het volgende:
Ik vind het HYPOCRIET!
WAAROM verbied men dit boek? Dit boek vertaalt alleen in begrijpelijk Nederlands wat er in de Koran staat. In de Koran staan dingen die voor sommige westerse mensen niet meer normaal worden geacht, net als in de Bijbel, daar staan ook hele erge dingen in.
Dus waarom verbieden ze de Koran en Bijbel niet terwijl ze dit boek wel willen gaan verbieden?
Ik vind het echt weer getuigen van de hypocriete politiek die Nederland rijk is. Dat meen ik echt.
Probeer me maar te overtuigen van niet.
Ach, je moet mensen soms beschermen tegen de domme mensen die dergelijke ideeen klakkeloos overnemen en niet echt nadenken. Meningsvrijheid is mooi, maar is een erg moeilijk iets om grenzen in aan te gevenquote:Op vrijdag 23 april 2004 23:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik weet dat het al vaker is toegepast alleen ben ik het er niet mee eens
Inderdaad !quote:Op vrijdag 23 april 2004 22:56 schreef Youssef het volgende:
[..]
Jezus had toche helemaal geen vaderMaria kreeg Jezus zonder tussenkomst van een man
Maar je kunt toch beter in de gaten houden wat "men" schrijft als het toegestaan is?quote:Op vrijdag 23 april 2004 23:32 schreef freud het volgende:
[..]
Ach, je moet mensen soms beschermen tegen de domme mensen die dergelijke ideeen klakkeloos overnemen en niet echt nadenken. Meningsvrijheid is mooi, maar is een erg moeilijk iets om grenzen in aan te geven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |