Ik ken niemand met AIDS in mijn persoonlijke omgeving, maar heb toen ik nog op de sociale dienst werkte eens een meneer die AIDS had in mijn spreekkamer gehad. Hij kwam bijzondere bijstand aanvragen omdat zijn 13-jarige zoon, die eerst bij zijn ex woonde, bij hem kwam inwonen. Zijn ex was recentelijk overleden aan AIDS, vandaar dat de jongen bij zijn vader terechtkwam. Hij kon ook naar familie maar dit wilden vader en zoon niet.
De man vertelde mij dat hij de jongen nergens in Eindhoven op een school geplaatst kreeg omdat hij (de vader van de jongen) AIDS had en de schoolbesturen bang waren voor besmetting (de jongen was getest en in alle opzichten negatief). Zo kwam het dat de jongen bijna een uur naar een school buiten Eindhoven moest fietsen.
Ik heb geruime tijd met deze man zitten praten, over dergelijke problematiek en ook over zijn medicijnen, hij slikt maar liefst 27 pillen per dag, om maar een beetje op de been te blijven. Ook kwam ter sprake dat sommige mensen, als ze wisten dat hij AIDS had, hem behandelden of hij oud vuil was, of hem gewoon lieten vallen. Deze man had een hoop verdriet te verwerken, dat merkte ik wel.
Op deze manier werd ik geconfronteerd met een ziekte, waarmee ik nog nooit iets te maken gehad had. De ontmoeting met deze man heeft veel indruk op mij gemaakt (het is inmiddels al 4 jaar geleden). Ik heb eigenlijk nooit zoveel stil gestaan bij AIDS of het HIV-virus en wat er allemaal bij komt kijken, medisch maar ook sociaal gezien, als je die ziekte hebt.
Reacties van jullie?
quote:Toch is het goed dat er wel op gewezen wordt in de topics. Het valt mij op dat men nog nooit inhoudelijk op AIDS is ingegaan terwijl dat toch heel belangrijk en actueel is.
Op maandag 30 juli 2001 00:35 schreef Bubblegum het volgende:
hier zullen de meeste fokkers niet zo over nadenken... heb bij mijn topic gemerkt dat het veilig vrijen voor velen een ver van mijn bed show is.
Maar vertel eens, heb jij een of andere connectie met AIDS? Ben jij idd AIDS-buddy? Of komt het gedrevene voort uit jouw eigen overtuiging?
Ze heeft zichzelf toen laten testen en bleek ook positief te zijn.
Ze had dit aan haar beste vriendin verteld, maar die kon het geheim niet bewaren, en in korte tijd wisten erg veel mensen dit.
Ze is toen ook meteen van school weggegaan en niemand heeft ooit meer iets van haar gehoord.
Ze was letterlijk van de aardbodem verdwenen.
Wat ook erg vreemd was, is dat ze nooit onveilig met hem gevreeen had (volgens haar dan) maar wel eens onveilige orale sex had gehad.
Zonde, mensen zijn echt hard.
We doen ons nu wel open en begripvol voor, maar er zijn maar weinig echte mensen die echt om zullen gaan met HIV besmette mensen.
HIV krijg je nog steeds niet van het drinken uit hetzelfde glas.
quote:Klop, maar je denkt dit niet. Je bent gewoon bang om het ook te krijgen. Daar is niks mis mee want dat zegt je lichaam om je te beschermen. Het enige wat je kunt doen is veel met die persoon erover praten.
Op maandag 30 juli 2001 01:41 schreef Reda het volgende:
HIV krijg je nog steeds niet van het drinken uit hetzelfde glas.
Tja, niet echt iets waar ik trots op ben
quote:Een aids-buddy is een niet-geïnfecteerde persoon die een "buddy" vormt voor een aids-patiënt, meestal tot het einde. Buddies hebben het dus ook erg zwaar (al weten ze dit uiteraard voordat ze eraan beginnen).
Op maandag 30 juli 2001 13:55 schreef sataN het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wie of wat een aids-buddy is?
quote:Wel eerlijk Moonah en een heel gewone reactie denk ik. De meeste mensen zijn bang om ook besmet te worden.
Op maandag 30 juli 2001 12:29 schreef Moonah het volgende:
Angst doet rare dingen met mensen....
Jaren geleden kwam er een kennis die Aids had bij mij op de koffie. Ik was heel bang, continue alert, echt gefixeerd op zijn ziekte. Toen hij weg was heb ik de stoel waarop hij had gezeten gepoetst, het kopje waaruit hij had gedronken heb ik weggegooid....Tja, niet echt iets waar ik trots op ben
quote:Ook geen oplossing lijkt me. Zorg er nou gewoon voor dat je je eigen gebied afdekt. Dus vrij niet onveilig, ga vuile spuiten uit de weg en al die andere voorzorgsmaatregelen, dan kan er heel erg weinig mis gaan. En kom nou niet met die onzin dat je in the heat of the moment niet aan condooms dacht, je moet gvd toch wel beter weten.
Op dinsdag 31 juli 2001 11:58 schreef original_blond het volgende:
Ik ben er voornamelijk bang voor, en het stomme is dat ik niet naar mijn angst handel. Ik hanteer de extreem stomme struisvogel techniek. En wil er zo min mogelijk over nadenken. Het freaked me echt uit, enkel en alleen het denken eraan al.
Buddies vind ik een goed initiatief voor mensen die buiten hun eigen schuld Aids hebben gekregen. Mensen die onveilig vrijen of anders stommiteiten uithalen verdienen m.i. geen buddy.
[offtopic]
Dude, verander je sig even, jou moet jouw zijn!!
[/offtopic]
quote:Ik spuit niet, heb never 1 night stands en ben niet achterlijk, wat ik bedoelde was dat vroeg of laat ik altijd zonder condoom neuk als ik een vaste re heb, en zelf nooit over testen of dat soort dingen begin omdat ik bij de gedachten eraan knetter word. (Ik zei ook al dat dat extreem stom was, dus dat hoef je niet te herhalen)
Op dinsdag 31 juli 2001 13:10 schreef www.hadecom.nl het volgende:[..]
Ook geen oplossing lijkt me. Zorg er nou gewoon voor dat je je eigen gebied afdekt. Dus vrij niet onveilig, ga vuile spuiten uit de weg en al die andere voorzorgsmaatregelen, dan kan er heel erg weinig mis gaan.
quote:Euh
En kom nou niet met die onzin dat je in the heat of the moment niet aan condooms dacht, je moet gvd toch wel beter weten.
en echt stom, die w stond er normaal wel, zo ook nu weer
quote:Wat een rare opmerking. Jij bent niet degene die bepaalt wie wel of geen buddy nodig heeft! Een buddy is buddy op vrijwillige basis en kan over het algemeen ook vaak zelf bepalen voor wat voor 'soort' mensen hij/zij buddy wil zijn (bijvoorbeeld voor homoseksuelen, kinderen, mannen, vrouwen, drugsverslaafden, of allochtonen).
Op dinsdag 31 juli 2001 13:10 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Buddies vind ik een goed initiatief voor mensen die buiten hun eigen schuld Aids hebben gekregen. Mensen die onveilig vrijen of anders stommiteiten uithalen verdienen m.i. geen buddy.
quote:Hmmm, klopt, dat bepaal ik niet. Dat zei ik ook niet.
Op dinsdag 31 juli 2001 14:39 schreef SanSan het volgende:[..]
Wat een rare opmerking. Jij bent niet degene die bepaalt wie wel of geen buddy nodig heeft! Een buddy is buddy op vrijwillige basis en kan over het algemeen ook vaak zelf bepalen voor wat voor 'soort' mensen hij/zij buddy wil zijn (bijvoorbeeld voor homoseksuelen, kinderen, mannen, vrouwen, drugsverslaafden, of allochtonen).
quote:Was niet amicaal bedoeld en al zeker niet persoonlijk. Excuses, ik heb me verkeerd uitgedrukt, het was voor algemeen "gebruik". Stupid van me.
Op dinsdag 31 juli 2001 14:12 schreef original_blond het volgende:[..]
Ik spuit niet, heb never 1 night stands en ben niet achterlijk, wat ik bedoelde was dat vroeg of laat ik altijd zonder condoom neuk als ik een vaste re heb, en zelf nooit over testen of dat soort dingen begin omdat ik bij de gedachten eraan knetter word. (Ik zei ook al dat dat extreem stom was, dus dat hoef je niet te herhalen)
[..]Euh
kennen wij elkaar?? Ja (waarvan) Nee doe dan ff niet zo amicaal
en echt stom, die w stond er normaal wel, zo ook nu weer
quote:Excuses geaccepteerd.
Op dinsdag 31 juli 2001 15:56 schreef www.hadecom.nl het volgende:[..]
Was niet amicaal bedoeld en al zeker niet persoonlijk. Excuses, ik heb me verkeerd uitgedrukt, het was voor algemeen "gebruik". Stupid van me.
Je hebt er geen idee van hoe erg het is als je niemand in je naaste omgeving hebt die het heeft, ze is nu 17 (ze heeft nu dus echt de ziekte , het virus is overgegaan naar de zeg maar fatale fase) je ziet mensen die je het verteld meteen terug krabbelen , mensen zijn bang om haar zelfs maar aan te raken ALSOF JE VAN EEN HANDJE GEVEN AIDS KRIJGT!!!
ze heeft het opgelopen door een verkeerde bloed transfusie , dit bleek dus achteraf KUT ziekenhuis , en het enigste wat ze te melden hadden dat het ze heel erg spijt
mischien dat julie je afvragen waarom ik dit zomaar hier vertel, maar ze heeft zelf besloten dat iedereen het mag weten ze wil het niet geheim houden.
[Dit bericht is gewijzigd door BASS_at_work op 31-07-2001 17:58]
quote:Verschrikkelijk voor je zusje. En voor jullie! Je hebt gelijk: Iemand die het niet meemaakt (zoals ik) heeft geen idee.
Op dinsdag 31 juli 2001 17:20 schreef BASS_at_work het volgende:Je hebt er geen idee van hoe erg het is als je niemand in je naaste omgeving het heeft, ze is nu 17 (ze heeft nu dus echt de ziekte , het virus is overgegaan naar de zeg maar fatale fase) je ziet mensen die je het verteld meteen terug krabbelen , mensen zijn bang om haar zelfs maar aan te raken
ALSOF JE VAN EEN HANDJE GEVEN AIDS KRIJGT!!!
![]()
![]()
![]()
De trieste waarheid is dat veel te veel mensen nog VEEL te weinig weten over AIDS-besmetting. Hoe is het mogelijk, zou je denken, met alle voorlichting die er is (geweest) over hoe je het wel en niet kunt oplopen.
Ik herinner me nu ineens wel een verhaal van een vriendin van me van een aantal jaren geleden. Gaat niet over iemand met AIDS, maar wel over hoe er (zelfs in de medische wereld!) soms over de ziekte gedacht wordt.
Deze vriendin had op een gegeven moment een onveilige one-night-stand gehad, waar ze zich achteraf veel zorgen over maakte. Waarom precies weet ik ook niet (ik bedoel: of er nog een speciale reden was om te denken dat deze jongen misschien niet 'veilig' was), maar in ieder geval besloot ze na verloop van tijd dat ze toch zeker wilde weten dat er niks aan de hand was.
Natuurlijk is het best wel een zware beslissing om je te laten testen en ze had er ook best wel een wat slapeloze nachten van gehad voordat ze de knoop doorhakte en een afspraak maakte (ik dacht bij haar eigen huisarts).
Ze vertelde haar verhaal (toch ook al niet makkelijk) en wat denk je dat deze trut (de arts) aan haar vroeg??? Of de jongen in kwestie misschien een neger was!!!! Toen mijn vriendin daar ontkennend op antwoordde, was er volgens deze mevrouw totaal geen reden om je zorgen te maken!!
Dat geloof je toch niet! Hoezo 'discriminatie'?
Hoezo 'stuitende onnozelheid'?
Later heeft ze zich ergens anders alsnog laten testen en gelukkig was die test negatief.
Maandag gaat ze aids test doen, god wat hoop ik ontzettend dat die negatief is..
Als die positief is weet ik nog niet hoe ik ga reageren
quote:Wat een eikel
Op zaterdag 11 mei 2002 16:14 schreef Hertog_Martin het volgende:
Mijn zus van 20 is bedrogen door haar ex blijkt achteraf, hij heeft wel zo'n 10 andere vriendinnen en ze heeft het onveilig gedaan met hemMaandag gaat ze aids test doen, god wat hoop ik ontzettend dat die negatief is..
Als die positief is weet ik nog niet hoe ik ga reageren
quote:Ben ik het absoluut niet mee eens. Ik vind dat er vaak wat al te hard wordt gedacht over mensen die op die manier aids oplopen. Natuurlijk is het dom om onveilig te vrijen, maar aids is m.i. een consequentie die niet eens in verhouding staat tot de daad onveilig vrijen, laat staan dat je die mensen nog eens extra zou moeten straffen en roepen dat ze geen buddy verdienen. Mensen die onveilig vrijen verdienen het al niet dat ze aids krijgen, laat staan dat ze het nog eens extra zwaar moeten krijgen.
Op dinsdag 31 juli 2001 13:10 schreef www.hadecom.nl het volgende:[..]
De meeste mensen kennen geen personen met hiv. Gewoonweg omdat je het niet kunt zien zolang de persoon in kwestie gezond is. Van mij zijn er maar een paar mensen die het weten en dat wil ik graag zo houden. Er zijn 1.6 miljoen mensen met hiv in Nederland. Ongetwijfeld zitten zijn er fokkers die dit lezen die iemand kennen die hiv+ heeft terwijl ze dit niet weten. Als je uitkomt voor je hiv zijn heeft dat nogal wat gevolgen. Sociaal, maar ook financieel. Probeer maar eens aan een vaste baan te komen bijvoorbeeld. Ik voel me kip lekker over het algemeen en kan normaal functioneren in de samenleving, maar als mijn baas zou weten dat ik hiv+ ben dan zal ik nooit een contract voor onbepaalde tijd krijgen. Dit terwijl ik misschien nog wel 20 jaar normaal zou kunnen functioneren.
Dit kan heel frustrerend zijn. Stel je voor dat je kanker krijgt en je mag er niet over praten. Je leven staat op zijn kop en tegen iedereen moet je zeggen. Ach weinig meegemaakt deze week. Alles gaat prima, etc.
Ik kom hier nog wel een keer op terug. (btw, ik heb gelukkig mijn hiv+ een plekje in mijn leven gegeven dus ik zit hier niet om aandacht te trekken, maar het lucht soms wel even op om er gewoon open over te kunnen "praten")
en ik hoop dat ze er snel iets op vinden!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |