abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 10 juni 2004 @ 16:11:48 #226
80134 phreaky_professor
DnB-Addicts Crew®
pi_19786496
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 13:42 schreef partysander het volgende:
Neej serieus 4 boterhammen overdag (riant belegt), 's avonds veel avondeten en na het sporten nog een kiwi... hou k prima vol zo hoor

maar je wil dus zeggen meer eten... maar wat is dan het beste om eraan toe te voegen?

Verdere info ff over mezelf: 17jr, m, 165cm, 54kg, vetpercentage ckr onder 10%
Maak je niet dik. Veel mensen denken dat ze veel eten terwijl het niet zo is. Maar jij eet echt heeeeeel weinig. Knap dat je nog 54 weegt!

Wat moet je meer eten: makkelijkste zou zijn om in ieder geval als ontbijt 3 of 4 boterhammen binnen te krijgen, en bij de lunch ook 2 of 3. Maar dan niet de andere maaltijden gaan overslaan. En natuurlijk meer eiwit. Makkelijkste is melk of een ander zuivelprodukt, dus elke dag een pak halfvolle melk of zo extra. Minimaal.

en als je denkt dat dat overdreven is: de meeste atleten van jouw gewicht eten al snel 4-5 keer wat jij nu eet. Een boterham (zelfs een goed belegde) is hooguit 150-200 Kcal. Dus 10 stuks is maar nèt je onderhoudsniveau qua calorieën. En jij neemt er 4. Lijkt me toch duidelijk, dan.

NB
Je zou eens moeten kijken wat zwaardere powerlifters en bodybuilders eten...6-8000 Kcal of het niks is.
Ceci n'est pas une signature.
pi_19787244
Volgens mij zit je op ondergewicht met die 54 kg
pi_19790933
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 16:37 schreef Sjaak-Banaan het volgende:
Volgens mij zit je op ondergewicht met die 54 kg
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 16:11 schreef phreaky_professor het volgende:
[..]
Maak je niet dik. Veel mensen denken dat ze veel eten terwijl het niet zo is. Maar jij eet echt heeeeeel weinig. Knap dat je nog 54 weegt!
Op de site van voedingscentrum.nl heb ik gevonden dat me BMI op een gezond gewicht zit
Hmm.... k denk dak wel ondergewicht zou hebben dan aangezien ik toch redelijk gespierd ben, drm weeg k ook die 54kg (zal grotendeels spierkracht zijn)
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 16:11 schreef phreaky_professor het volgende:

[..]
Een boterham (zelfs een goed belegde) is hooguit 150-200 Kcal. Dus 10 stuks is maar nèt je onderhoudsniveau qua calorieën. En jij neemt er 4. Lijkt me toch duidelijk, dan.
Onderhoudsniveau in zijn totaliteit? Of alleen aan boterhammen?
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 16:11 schreef phreaky_professor het volgende:
[..]
Wat moet je meer eten: makkelijkste zou zijn om in ieder geval als ontbijt 3 of 4 boterhammen binnen te krijgen, en bij de lunch ook 2 of 3. Maar dan niet de andere maaltijden gaan overslaan. En natuurlijk meer eiwit. Makkelijkste is melk of een ander zuivelprodukt, dus elke dag een pak halfvolle melk of zo extra. Minimaal.
Aha, tnx, k drink hier thuis in verhouding al superveel melk... maar k denk dat k ga beginnen met het ontbijt een bakje yoghurt erbij te nemen! Verder meer fruit tussendoor en meer boterhammen, zowel om 10.45 als om 13.00 1extra. Nu wil k wel mijn suikerlevel naar beneden brengen (is denk wel te hoog bij mij, heel veel suiker in koffie en heel veel jam), dus wat kan k dan het beste als beleg gaan gebruiken?
  donderdag 10 juni 2004 @ 19:00:03 #229
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_19791121
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 18:52 schreef partysander het volgende:
wat kan k dan het beste als beleg gaan gebruiken?
Kipfilet, tonijn, pindakaas, gewone kaas, zalm etc.
Feyenoord!!! * Barça
pi_19798075
partysander ik las verkeerd ik dacht dat je 185 cm was met 54 kg, mijn fout
  donderdag 10 juni 2004 @ 22:57:21 #231
80134 phreaky_professor
DnB-Addicts Crew®
pi_19798129
quote:
Op de site van voedingscentrum.nl heb ik gevonden dat me BMI op een gezond gewicht zit
Hmm.... k denk dak wel ondergewicht zou hebben dan aangezien ik toch redelijk gespierd ben, drm weeg k ook die 54kg (zal grotendeels spierkracht zijn)
[..]

Onderhoudsniveau in zijn totaliteit? Of alleen aan boterhammen?
[..]
En het BMI van grote bodybuilders en powerlifters is al snel obees of ernstig obees. Die site zuigt echt en geeft alleen een indicatie voor huisvrouwen die nooit aan sport doen. Dus hun info met een korrel zout nemen is verstandig.

Je basale niveau aan Kcal is moeilijk te zeggen, maar het is heel simpel: val je af, dan eet je te weinig. Kom je aan, dan is het teveel (tenzij je zwaarder wilt worden, dan is het natuurlijk weer goed). In jouw geval (misschien nog niet helemaal uit de groei) zou ik liever iets te veel eten dan te weinig.

Ben trouwens wel benieuwd: wat vindt jij véél melk?
Ceci n'est pas une signature.
pi_19803627
Neem als ontbijt een bak brinta, heb je meteen je melk en koolhydraten binnen zonder dat je een kwartier op boterhammen zit te kauwen. Echt lekker is het niet maar het is zeker een goed begin van de dag.

Je kan de suiker in je koffie vervangen door zoetstof.

Maak 's ochtends een bak fruit met magere kwark om mee te nemen. Dus schil die kiwi, gooi er een banaan bij, nog een appeltje ofzoiets en dan een paar flinke scheppen kwark. Makkelijk en lekker.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 10:34:17 #233
56951 Najra
---------------
pi_19805490
Ik zou alleen geen kiwi in de kwark gooien.
Kiwi en zuivel smaakt echt vreselijk.
This space is reserved for a very funny quote I stole to make me look half the dumbass I truly am.
pi_19806686
Sinds een maandje doe ik ook fanatiek aan fitness daarvoor was het al een jaar 1 x per week maar sinds een aantal weken ben ik zeer fanatiek. Ik train nu 3x in de week met fitness en daarnaast doe ik nog 2 x per week aan classic boxing. Daarnaast probeer ik 1 a 2 keer in de week nog een stuk te gaan skeeleren of hardlopen.

Alle oefeningen doe ik in 3 series van 15, gemiddeld breng ik zo'n anderhalf a 2 uur op een avond door op de sportschool.

M'n schema zal ik vandaag of morgen nog wel eens plaatsen.

Ben 21 jaar, 1.83m lang en ik weeg op dit moment 75 kg.

Voeding probeer ik zoveel mogelijk gezond te doen, niet teveel suikers, zo min mogelijk koffie (moeilijk want ik ben koffieverslaafd) en veel pasta's. ik drink véél water en voor en na het trainen gebruik ik creatine.

Heeft het veel zin om eiwit shakes te gebruiken?
the week is a useless interruption of the weekend
visit my site: http://www.jaytd.nl
  vrijdag 11 juni 2004 @ 12:02:29 #235
80134 phreaky_professor
DnB-Addicts Crew®
pi_19807653
Tja, wel een beetje. Maar eigenlijk kan je uit normale voeding genoeg eiwitten halen. Wat wel nuttig zou zijn is, om korter te trainen. na 60-75 minuten trainen ga je teveel cortisol aanmaken en heeft verdere training geen nut. Sterker: het werkt dan tegen je. Een uur per keer is meer dan genoeg; het gaat om KWALITEIT, niet KWANTITEIT.
Ceci n'est pas une signature.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 12:53:34 #236
34629 El-Rico
nee kan morgen wel
pi_19808209
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 11:26 schreef JayTD het volgende:
Sinds een maandje doe ik ook fanatiek aan fitness daarvoor was het al een jaar 1 x per week maar sinds een aantal weken ben ik zeer fanatiek. Ik train nu 3x in de week met fitness en daarnaast doe ik nog 2 x per week aan classic boxing. Daarnaast probeer ik 1 a 2 keer in de week nog een stuk te gaan skeeleren of hardlopen.

Alle oefeningen doe ik in 3 series van 15, gemiddeld breng ik zo'n anderhalf a 2 uur op een avond door op de sportschool.

M'n schema zal ik vandaag of morgen nog wel eens plaatsen.

Ben 21 jaar, 1.83m lang en ik weeg op dit moment 75 kg.

Voeding probeer ik zoveel mogelijk gezond te doen, niet teveel suikers, zo min mogelijk koffie (moeilijk want ik ben koffieverslaafd) en veel pasta's. ik drink véél water en voor en na het trainen gebruik ik creatine.

Heeft het veel zin om eiwit shakes te gebruiken?
Ja altijd? T gaat erom wat en wanneer je eet, niet hoeveel.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 13:08:58 #237
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_19808603
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 12:02 schreef phreaky_professor het volgende:
Tja, wel een beetje. Maar eigenlijk kan je uit normale voeding genoeg eiwitten halen. Wat wel nuttig zou zijn is, om korter te trainen. na 60-75 minuten trainen ga je teveel cortisol aanmaken en heeft verdere training geen nut. Sterker: het werkt dan tegen je. Een uur per keer is meer dan genoeg; het gaat om KWALITEIT, niet KWANTITEIT.
Hij zit redelijk hoog in zijn herhalingen vandaar dat hij zolang bezig is denk ik. (of een goed schema ontbreekt)
fair fight.... I'll take survival over chivalry any day !
pi_19811270
het zit hem inderdaad in de herhalingen dat ik zolang bezig ben. Ik ga niet elke dag dezelfde spiergroepen af. Zal m'n schema vd week ff posten.
the week is a useless interruption of the weekend
visit my site: http://www.jaytd.nl
pi_19811321
Is dat een uur inspanning of een uur in de sportschool zijn. Zeker bij fitness maakt dat nogal wat verschil aangezien er redelijk wat tijd aan rust wordt besteed. Wanneer het een uur inspanning is kom je wel aan de 2 uur tijdsbesteding.
pi_19811505
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 22:57 schreef phreaky_professor het volgende:

[..]

En het BMI van grote bodybuilders en powerlifters is al snel obees of ernstig obees. Die site zuigt echt en geeft alleen een indicatie voor huisvrouwen die nooit aan sport doen. Dus hun info met een korrel zout nemen is verstandig.
Jah, dat d8 ik ook al jah dat het zoiets was. Daarom gaf ik zelf al aan dat me BMI wel omhoog mag.
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 22:57 schreef phreaky_professor het volgende:

[..]

Kom je aan, dan is het teveel (tenzij je zwaarder wilt worden, dan is het natuurlijk weer goed). In jouw geval (misschien nog niet helemaal uit de groei) zou ik liever iets te veel eten dan te weinig.
Ik wil niet zwaarder worden, maar grotere spiermassa's kweken En ben (helaas) al wel uit de groei.
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 22:57 schreef phreaky_professor het volgende:

[..]

Ben trouwens wel benieuwd: wat vindt jij véél melk?


ong. 0,75l per dag
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 08:08 schreef Xanadu2k het volgende:
Maak 's ochtends een bak fruit met magere kwark om mee te nemen. Dus schil die kiwi, gooi er een banaan bij, nog een appeltje ofzoiets en dan een paar flinke scheppen kwark. Makkelijk en lekker.
Jah, ik ga denk ik ook meer fruit eten en heb thuis al aangegeven 's ochtends voortaan ook yoghurt te eten, zodat er meer van wordt ingeslagen

tnx voor de tips en het komt denk omdak hier thuis toch ong het meeste eet, maar ook ckr het meeste sport, dat ik d8 dat ik veel at
  vrijdag 11 juni 2004 @ 15:22:08 #241
80134 phreaky_professor
DnB-Addicts Crew®
pi_19812178
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 14:59 schreef partysander het volgende:

Ik wil niet zwaarder worden, maar grotere spiermassa's kweken En ben (helaas) al wel uit de groei.
[..]


ong. 0,75l per dag
Meer spiermassa = zwaarder worden. Dus moet je ook een calorie-overschot in je dieet hebben.

0,75 per dag? Ik ben wel "wat" zwaarder, maar zit toch minimaal aan 1 pak karnemelk als ontbijt en tijdens de dag nog minimaal 1 of 2 pakken yoghurt. En dat is als ik op gewicht moet blijven...
Ceci n'est pas une signature.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 15:25:50 #242
80134 phreaky_professor
DnB-Addicts Crew®
pi_19812296
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 14:52 schreef Xanadu2k het volgende:
Is dat een uur inspanning of een uur in de sportschool zijn. Zeker bij fitness maakt dat nogal wat verschil aangezien er redelijk wat tijd aan rust wordt besteed. Wanneer het een uur inspanning is kom je wel aan de 2 uur tijdsbesteding.
Als je je cardio meerekent kan het iets langer zijn. Maar goed; waar besteedt je dan zoveel tijd aan? Ik heb toch echt binnen 20-40 minuten alles wat nodig is gedaan. Rust nemen doe ik naderhand wel.


(vooral dat "alles wat nodig is" zegt alles. De meeste mensen leggen hun prioriteiten verkeerd. Meestal schuld van waardeloze begeleiding.)
Ceci n'est pas une signature.
pi_19812313
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 11:26 schreef JayTD het volgende:
Sinds een maandje doe ik ook fanatiek aan fitness daarvoor was het al een jaar 1 x per week maar sinds een aantal weken ben ik zeer fanatiek. Ik train nu 3x in de week met fitness en daarnaast doe ik nog 2 x per week aan classic boxing. Daarnaast probeer ik 1 a 2 keer in de week nog een stuk te gaan skeeleren of hardlopen.

Alle oefeningen doe ik in 3 series van 15, gemiddeld breng ik zo'n anderhalf a 2 uur op een avond door op de sportschool.

M'n schema zal ik vandaag of morgen nog wel eens plaatsen.

Ben 21 jaar, 1.83m lang en ik weeg op dit moment 75 kg.

Voeding probeer ik zoveel mogelijk gezond te doen, niet teveel suikers, zo min mogelijk koffie (moeilijk want ik ben koffieverslaafd) en veel pasta's. ik drink véél water en voor en na het trainen gebruik ik creatine.

Heeft het veel zin om eiwit shakes te gebruiken?
Koffieverslaafd en creatine gebruiken??? Dan is het resultaat van je creatinegebruik 0,00000! Cafeine en creatine gaan niet samen (dus ook geen cola, red bull, thee etc.). Wat wel kan: s'ochtends 1 of hooguit 2 bakjes koffie en s'avonds pas creatine. Als je toch een beetje koffie wil drinken zorg dan dat er zoveel mogelijk uren tussen je koffieinname en creatineinname zit. Dan is het overgrote deel van de cafeine uit je lichaam op het moment dat je crea inneemt. Inname crea: na de training is OK, maar dan ook met wat koolhydraat-en eiwitrijk (direct na training koolhydraten, half uur daarna eiwitten) voedsel erbij.

En idd: kort je schema in. Train hooguit een uur. Setjes 3x8 of 2x12 per oefening bijvoorbeeld.
pi_19812789
Ik heb een klein vraagje over mijn trainings-"schema" (als je het al een schema kan noemen).
Train nu 2x in de week, wil eigenlijk 3 x trainen maar op dit moment heb ik een beetje tijdsgebrek.
Ok hier dan mijn zogenaamde schema;

10 min fietsen (opwarmen)
Shoulder Press 3x12
Leg Push 3x15 (waar je jezelf moet wegduwen)
Chest Press 3x15
Leg Extension 3x15
Lat Macgine 3x12
Leg Curl 3x15
Buikspieren, Crunches 3x20, en ook nog 3x20 sideways.
Dan nog wat oefeningen waar ik de namen niet precies van weet.
Eentje lijkt op de Lat-Machine (stang naar beneden trekken), maar dan in "echte" machine.
Die "andere machines" zijn wel allemaal voor me armen, en lower back en upper back.
Dit schema doe ik alle 2 de dagen.

Even wat info over me zelf, ik ben 20 jr., 1.83 ong 65kilo (kan ff meer zijn, beetje crappy digi weegschaal).
Mijn doel is om wat gespierder te worden. (dat je ze wat meer ziet)

Is dit schema acceptabel of bereik je hier niks mee ?
Ik wil wat meer äankomen, dus doe nu nog vrj weinig cardio, slim of niet ?
pi_19812980
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 15:42 schreef releaz het volgende:
Ik heb een klein vraagje over mijn trainings-"schema" (als je het al een schema kan noemen).
Train nu 2x in de week, wil eigenlijk 3 x trainen maar op dit moment heb ik een beetje tijdsgebrek.
Ok hier dan mijn zogenaamde schema;

10 min fietsen (opwarmen)
Shoulder Press 3x12
Leg Push 3x15 (waar je jezelf moet wegduwen)
Chest Press 3x15
Leg Extension 3x15
Lat Macgine 3x12
Leg Curl 3x15
Buikspieren, Crunches 3x20, en ook nog 3x20 sideways.
Dan nog wat oefeningen waar ik de namen niet precies van weet.
Eentje lijkt op de Lat-Machine (stang naar beneden trekken), maar dan in "echte" machine.
Die "andere machines" zijn wel allemaal voor me armen, en lower back en upper back.
Dit schema doe ik alle 2 de dagen.

Even wat info over me zelf, ik ben 20 jr., 1.83 ong 65kilo (kan ff meer zijn, beetje crappy digi weegschaal).
Mijn doel is om wat gespierder te worden. (dat je ze wat meer ziet)

Is dit schema acceptabel of bereik je hier niks mee ?
Ik wil wat meer äankomen, dus doe nu nog vrj weinig cardio, slim of niet ?
Je bereikt hier vrij weinig mee.

Even wat basis dingen:

1 Ga minimaal 4 keer in de week
2 Train 2 tot maximaal 3 spiergroepen op een dag (niet alles 1 oefening 3 herhalingen)
voorbeelden: Ma: Borst/triceps di: schouders/rug/buik woe: Biceps/benen (vervolgens val je in de herhaling)
3 train iedere spiergroep in 3 tot 4 setjes en dan 3 tot 4 verschillende oefeningen
4 Ga nooit boven de 10 herhalingen (alles wat daar boven komt is vet verbranding)
5 Goede methode is 10 x (iets lichter) 8 x (iets zwaarder) 6 x (aller zwaarst)
6 Let op je eten (granen, vleesm eiwitten)
7 cardio ook zo nu en dan doen (houd je coditie op pijl)

Succes iig.
pi_19813019
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 15:42 schreef releaz het volgende:
Ik heb een klein vraagje over mijn trainings-"schema" (als je het al een schema kan noemen).
Train nu 2x in de week, wil eigenlijk 3 x trainen maar op dit moment heb ik een beetje tijdsgebrek.
Ok hier dan mijn zogenaamde schema;

10 min fietsen (opwarmen)
Shoulder Press 3x12
Leg Push 3x15 (waar je jezelf moet wegduwen)
Chest Press 3x15
Leg Extension 3x15
Lat Macgine 3x12
Leg Curl 3x15
Buikspieren, Crunches 3x20, en ook nog 3x20 sideways.
Dan nog wat oefeningen waar ik de namen niet precies van weet.
Eentje lijkt op de Lat-Machine (stang naar beneden trekken), maar dan in "echte" machine.
Die "andere machines" zijn wel allemaal voor me armen, en lower back en upper back.
Dit schema doe ik alle 2 de dagen.

Even wat info over me zelf, ik ben 20 jr., 1.83 ong 65kilo (kan ff meer zijn, beetje crappy digi weegschaal).
Mijn doel is om wat gespierder te worden. (dat je ze wat meer ziet)

Is dit schema acceptabel of bereik je hier niks mee ?
Ik wil wat meer äankomen, dus doe nu nog vrj weinig cardio, slim of niet ?
Doel is aankomen. Dan is cardio niet nodig nee. 2x in de week: ik zou je schema splitten d.w.z bijvoorbeeld:
dag 1: Borst, Schouders, Triceps
dag 2: Rug, Biceps, Benen.

3 oefeningen per spiergroep behalve voor benen, daarvoor minimaal 4 (en voor bicpes/triceps zou eventueel 2 oefeningen ook genoeg zijn).

ga je 3x in week? Dan je iedere training 2 spiergroepen bv.
dag 1: borst, triceps
dag 2: rug biceps
dag 3: benen schouders
pi_19813288
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 15:49 schreef Rolex het volgende:

[..]

Je bereikt hier vrij weinig mee.

Even wat basis dingen:

1 Ga minimaal 4 keer in de week
2 Train 2 tot maximaal 3 spiergroepen op een dag (niet alles 1 oefening 3 herhalingen)
voorbeelden: Ma: Borst/triceps di: schouders/rug/buik woe: Biceps/benen (vervolgens val je in de herhaling)
3 train iedere spiergroep in 3 tot 4 setjes en dan 3 tot 4 verschillende oefeningen
4 Ga nooit boven de 10 herhalingen (alles wat daar boven komt is vet verbranding)
5 Goede methode is 10 x (iets lichter) 8 x (iets zwaarder) 6 x (aller zwaarst)
6 Let op je eten (granen, vleesm eiwitten)
7 cardio ook zo nu en dan doen (houd je coditie op pijl)

Succes iig.
1: hij zei dat ie maar 2x in de week kan ivm tijdgebrek
4: vetverbranding?? dat doen we met cardio. Op z'n tijd een schema met setjes met meer dan 10 herhalingen kan best effectief zijn voor de afwisseling (maar meer dan 15x zou ik ook niet doen).
7: het doel was aankomen, geen conditie.

Dit is mijn mening over deze punten. Voor de overige punten vind ik die ook OK.
pi_19813386
Dan ben ik in 20 minuten klaar joh
Maar ff ontopic. Waarom niet alle spieren trainen op 1 dag ? Gevaar voor overtraining of o.i.d. ?

ff wat offtopic:
Vinden jullie het ook zo'n lekker gevoel net na een setje gedaan te hebben. Dat je je spieren helemaal voelt trekken
pi_19813827
quote:
Op vrijdag 11 juni 2004 16:02 schreef releaz het volgende:
Dan ben ik in 20 minuten klaar joh
Maar ff ontopic. Waarom niet alle spieren trainen op 1 dag ? Gevaar voor overtraining of o.i.d. ?

ff wat offtopic:
Vinden jullie het ook zo'n lekker gevoel net na een setje gedaan te hebben. Dat je je spieren helemaal voelt trekken
Nadeel van alle spieren op 1 dag:
1 je bent veel langer dan 1 uur met krachttraining bezig: stress in je spieren, aanmaak cortisol = niet groeien.
2 de spiergoepen die je als laatste traint, kan je niet voluit pakken omdat je lichaam al moe is van de voorgaande oefeningen.

Als je alle spiergoepen 1x in de week traint is dat echt genoeg, als je maar wel helemaal voluit gaat tijdens de trainingen. Na een training heb je minimaal 48 herstel van nodig van de toen getrainde spieren* (sommige mensen langer), daarna begin je pas met de supercompensatie (= meer spieren opbouwen dan je had voor de training), daarna zijn ze pas weer klaar voor gebruik.

* je kan wel 2 dagen achter elkaar trainen, maar pak dan verschillende spiergroepen per training.
pi_19815129
Ok dan. Ik ga een schema opstellen voor 2 x in de week. En over een tijdje kijken of ik niet genoeg tijd heb om wat vaker te gaan, vind het erg lekker om te trainen namelijk.

Hoe hebben "jullie" eigenlijk een schema opgesteld. Ik zie wel schema's van mensen maar die vragen allemaal of het goed is. Iemand die er wat vestand van heeft die zijn schema wil posten toevallig ? Beetje een soort maatstaf voor mensen zoals mij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')