Mijn vriend is kleurenblind, opzich heeft hij daar weinig last van behalve als er met electriciteit gewerkt moet worden of zo.
Van wat ik begrijp heeft iedereen 3 primaire kleuren en bij hem werkt blauw en rood voor 25 % en geel voor 50%.
Toch is het voor hem moeilijk uit te leggen hoe hij alles ziet, wat ook begrijpelijk is, leg maar eens uit hoe je de kleur groen ziet.
Hij weet dat bijv. dat gras groen is maar hoe hij het ziet kan hij niet uitleggen.
Zijn broertje en opa zijn ook kleurenblind, van wat ik begrijp komt het zelden bij vrouwenvoor maar vrouwen zijn vaak wel draagsters van het gen? dat voor kleurenblindheid zorgt, zijn moeder is dus draagster.
Nu zat ik te denken, stel voor wij krijgen een zoon dan is hij waarschijnlijk niet kleurenblind, aangezien ik na mijn weten geen draagster ben.
Krijgen we een dochter dan is zij ook niet kleurenblind maar zij is wel draagster, krijgt zij weer een zoon dan is hij waarschijnlijk wel kleurenblind.
Snappen jullie het nog.
![]()
Nu ben ik erg geintereseerd geraakt daarin en zou er graag meer over willen weten en willen weten of er hier meer mensen kleurenblind zijn, en in hoevere je dan kleurenblind ben.
Of vrouwen net als ik waarvan hun partner kleurenblind is, wat soms wel voor lastige situaties kan zorgen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."