abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 april 2004 @ 15:32:23 #1
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_18247911
Mijn vriend is kleurenblind, opzich heeft hij daar weinig last van behalve als er met electriciteit gewerkt moet worden of zo.
Van wat ik begrijp heeft iedereen 3 primaire kleuren en bij hem werkt blauw en rood voor 25 % en geel voor 50%.
Toch is het voor hem moeilijk uit te leggen hoe hij alles ziet, wat ook begrijpelijk is, leg maar eens uit hoe je de kleur groen ziet.
Hij weet dat bijv. dat gras groen is maar hoe hij het ziet kan hij niet uitleggen.

Zijn broertje en opa zijn ook kleurenblind, van wat ik begrijp komt het zelden bij vrouwenvoor maar vrouwen zijn vaak wel draagsters van het gen? dat voor kleurenblindheid zorgt, zijn moeder is dus draagster.

Nu zat ik te denken, stel voor wij krijgen een zoon dan is hij waarschijnlijk niet kleurenblind, aangezien ik na mijn weten geen draagster ben.
Krijgen we een dochter dan is zij ook niet kleurenblind maar zij is wel draagster, krijgt zij weer een zoon dan is hij waarschijnlijk wel kleurenblind.
Snappen jullie het nog.

Nu ben ik erg geintereseerd geraakt daarin en zou er graag meer over willen weten en willen weten of er hier meer mensen kleurenblind zijn, en in hoevere je dan kleurenblind ben.
Of vrouwen net als ik waarvan hun partner kleurenblind is, wat soms wel voor lastige situaties kan zorgen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 7 april 2004 @ 15:33:30 #2
33213 SpleeffY
Ja, wat hij zegt ->
pi_18247943
Mijn oom is kleurenblind hoorde ik pas, heb ik nooit iets van gemerkt .
  woensdag 7 april 2004 @ 15:34:32 #3
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_18247984
snelle reactie.
Veel mensen in onze omgeving komen er ook bij toeval achter, bijv. als ze vragen mooie wagen he? wat vind je van de kleur?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 7 april 2004 @ 15:36:44 #4
35485 rique
with Canon, I can
pi_18248058
Mijn broer is kleurenblind. Dit is al vrij vroeg op de basisschool geconstateerd en hier kon dus ook rekening mee gehouden worden. Hij schaamt zich hier wel een beetje voor en heeft het bij de middelbare school niet gemeld, erg onhandig tijdens bijvoorbeeld de tekenlessen. Het komt er op een gegeven moment wel uit en dan wordt er ook goed rekening mee gehouden.

Zelfs op de kunstacademie is het geen probleem gebleken, hij is er inmiddels wel af maar dat lag niet aan de kleurenblindheid. Hij is nog steeds erg goed bezig op tekengebied en lijkt er helemaal geen hinder aan te ondervinden. Sommige kleurstellingen die hij gebruikt zijn redelijk apart maar dat heeft ook wel iets.
verslaafd aan de cirkelkwadratuur
pi_18248131
Mijn oom is kleurenlbind, maar ik kwam er pas achter tijdens een potje Trivia. Hij vroeg of 'dit' inderdaad oranje was. Hij herkend dus de meeste kleuren door de grijstinten.

Bij mij was kleurenblindheid geconstateert toen ik erg jong was. Ik kon rood blauw en paars niet onderscheiden. Inmiddels is dat bijna weg. Alleen als ik een blauw apart van paars zie (of andersom) kan ik niet met zekerheid zeggen om welke kleur het gaat. Als ze naast elkaar liggen wel. Dat komt alleen zo zelden voor dat ik er totaal geen last van heb (ben van beroep zelfs vormgever).
pi_18248201
Ik ben kleurenblind.... net zoals je vriend weet ik dan dat gras groen is etc....

zo heb ik bijvoorbeeld ook moeite om blauw en paars uit elkaar te houden.. groen en bruin..en zo ook weer rood en bruin...Heb er zelf ook nooit problemen mee gehad... iedereen die het wist maakten er wel eens geintjes over..maar als het ging op dingen op school om te tekenen..of iets in de geest werd ik altijd wel geholpen....
tja....wat zal ik meer zeggen....
pi_18248421
Ik ben ook draagster van het gen voor kleurenblindheid. Dus als ik een zoon krijg, heeft hij 50% kans op die kleurenblindheid.
Mijn vader is dus kleurenblind. Daar heeft hij alleen last van met het grasmaaien, omdat het snoer van de maaimachine oranje is. Hij ziet geen verschil tussen rood en groen geloof ik. Maar verder kan hij er goed mee leven. Een vriend van me is ook kleurenblind en die heeft er ook weinig last van.
Wat ik van hun geleerd heb is leren leven met wat je wel kan en niet blijven richten op wat je niet kan. Kleurenblindheid is niet onoverkomelijk, het is alleen een beetje lastig soms. Het wordt snel een gewoonte om te helpen met kleuren.
  woensdag 7 april 2004 @ 15:49:49 #8
82456 teig
oh my gow
pi_18248550
Ik werk met visueel gehandicapten en van de 9 zijn er drie kleurenblind. En nu je het zegt, ja die zijn ook allemaal man!! Had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan.
Ik heb wel een vrouwelijke collega die ook slechtziend is en kleurenblind. Zij ziet compleet in Zwart Wit,
In de dagelijkse omgang met haar is er weinig te merken van haar gestoorde kleurenzien ( Zo heet het officieel bij ons in de verslagen) Maar bijv de muis van de computer is zwart. en de brandmelders boven de deuren in huis, waren rood op zart en zijn nu rood op wit. Dit maakt het voor haar duidelijker te zien!!
  woensdag 7 april 2004 @ 15:52:37 #9
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_18248646
Wat leuk al die reacties, ik moet mijn vriend bijv. ook helpen met kleren uitzoeken en klaarleggen.
Hij is eens naar zijn werk gegaan met een beige broek, blauw t-shirt en grijze blouse.
Was een rare combi.
Gelukkig weten ze het op zijn werk en houden ze daar rekening mee.
hij is bouwkundig calculator en moet ook tekeningen inkleuren, hij heeft zijn stiften genummerd en zo weet hij wat welke kleur is.
Bij het intekenen gebruiken ze meestal 2 kleuren dus pakt hij 2 kleuren die sterk van elkaar afwijken.
En zo moet iemand hem soms ook helpen maar over het algemeen gaat hij er goed mee om.
pi_18248796
ik liet altijd op de kleurpotloden en stiften etc altijd een stickertje met de kleur erop schrijven....altijd door of me moeder of me zusje... die vertrouwde je altijd wel iets meer dan een klasgenoot ofzo...:)
tja....wat zal ik meer zeggen....
pi_18248931
Ik ging eens ff opzoek naar een testje...
http://www.liquidgeneration.com/sabotage/vision_sabotage.asp

Ik schrok me echt helemaal doood... terwijl ik al dacht dat ik deze al eens gedaan had en dat dit aan het eind zou komen...

Mensen die niet willen schrikken dit testje NIET doen!

dit is een echte test:

http://www.luchtmobiel.nl/index.php?name=EZCMS&page_id=86&menu=
  woensdag 7 april 2004 @ 20:17:01 #12
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_18256408
Hahaha Ik zag ze allemaal en mijn vriend alleen de 25.
pi_18256889
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:17 schreef snakelady het volgende:
Hahaha Ik zag ze allemaal en mijn vriend alleen de 25.
Die 25 is ook wel heel duidelijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')