abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 7 april 2004 @ 08:44:16 #1
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_18239513
quote:
Om over te stappen op een ander middel voor Kinkhoest in het rijks entings programma.

Het huidige middel veroorzaakt bij 1 op de 19 baby's ernstige huilbuien, stuipjes of zelfs flauwvallen. In ons omringende westerse landen wordt al een middel met minder bijwerkingen gebruikt.

Bron: Nieuws Veronica Radio

Waarom loopt Nederland altijd achterop mbt dit soort zaken?
  woensdag 7 april 2004 @ 08:50:47 #2
63405 MALLENS
Nunc aut Nunquam
pi_18239561
omdat hier eerst altijd oeverloos gediscusieerd en overlegd moet worden om vervolgens inspraakrondes te starten en daarna het hele gediscusieer nog een keer dunnetjes over te doen.
  woensdag 7 april 2004 @ 08:51:45 #3
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18239568
Nou, zo erg loopt Nederland niet achter. In de tijd dat ik geboren werd hadden ze niet voor niets het kinkhoestvaccin uit het programma gehaald. Alleen na een paar jaar brak er een soort van epidemietje uit. Ik was één van de getroffenen en kinkhoest op je twaalfde als je net in de brugklas zit is geen pretje

Mijn moeder dacht dat ik dood ging, zo erg waren de aanvallen soms.

Dus aan alles zit twee kanten
  woensdag 7 april 2004 @ 08:54:33 #4
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_18239589
quote:
Op woensdag 7 april 2004 08:44 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Waarom loopt Nederland altijd achterop mbt dit soort zaken?
Gewoon omdat het overgaan op een ander middel weer bakken met geld kost, dus kleineren ze het probleem liever dan dat ze er wat aan doen
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 7 april 2004 @ 08:56:21 #5
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18239606
Ik denk dat het wel meevalt. Nederland loopt op genoeg zaken vóór op andere landen. Zo'n middel heeft misschien minder bijwerkingen maar wat zijn de gevolgen op langer termijn?

Ik heb er verder geen verstand van hoor, maar ik vind dat het in NL echt niet slecht geregeld is met dit soort zaken. Vaak heeft achter de feiten aanhobbelen gegronde redenen.
pi_18239843
en helpen doet ie trouwens ook niet, Djen is wel degelijk ingeént, maar heeft wel kinkhoet gehad
pi_18240489
Het is ook niet zo dat ze na de inentingen de ziektes niet meer kunnen krijgen.
Ze kunnen het nog steeds krijgen maar in veel mindere mate.

Ik heb ook alle inentingen gehad en heb toch ook de bof en de mazelen gehad, maar niet zo erg als dat ik niet ingeent zou zijn.
  woensdag 7 april 2004 @ 10:05:52 #8
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18240509
quote:
Op woensdag 7 april 2004 09:17 schreef Anitra het volgende:
en helpen doet ie trouwens ook niet, Djen is wel degelijk ingeént, maar heeft wel kinkhoet gehad
Maar als het goed is wel milder dan normaal? Tenminste, dat zei de CBarts mij. Met de entingen kunnen ze bepaalde ziekten nog krijgen, maar een mildere vorm.
  woensdag 7 april 2004 @ 10:06:17 #9
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_18240514
quote:
Op woensdag 7 april 2004 10:05 schreef Angel22 het volgende:
Het is ook niet zo dat ze na de inentingen de ziektes niet meer kunnen krijgen.
Ze kunnen het nog steeds krijgen maar in veel mindere mate.

Ik heb ook alle inentingen gehad en heb toch ook de bof en de mazelen gehad, maar niet zo erg als dat ik niet ingeent zou zijn.
Je was me net voor
pi_18240531
hahahaha
pi_18246656
in het geval van kinkhoest is het -helaas- puur een kwestie van geld. Er bestaat al een beter vaccin, alleen dat moet uit het buitenland komen en kost dus meer geld. Nederland is bezig er zelf eentje te ontwikkelen, maar dat duurt nog wel een paar jaar. Het advies is nu dus om toch maar tot die tijd geld uit te geven om dat buitenlandse vaccin te gebruiken.
mooi he, alles
pi_18256524
Met djen was het vrij heftig hoor. Elke dag 3x per dag naar de arts en flink wat medicijnen. Als dat mild was wil ik niet weten wat erg is
pi_18259345
De ziekte is ook niet altijd even 'mild' als je ertegen ingeënt bent. Een achterneefje van m'n man is van de inentingen tegen mazelen heel erg ziek geweest, bijna dodelijk (heeft het wel overleefd maar inentingen zijn echt niet altijd zo onschadelijk als gewoonlijk gezegd wordt).

/ edit
De bijsluiters zijn ook online te vinden.

/ nog een edit
Vreemd vind ik dat een ingredient van het DKTP-vaccin (wordt al bij 2 maanden ingeent ) formaldehyde is..
quote:
Formaldehyde is een snel werkende stof en veroorzaakt onder andere ademhalingsproblemen en astma. Bij 60 µg F/m3 kan formaldehyde geroken worden en bij een dubbele concentratie (120) kunnen de ogen, neus en keel gaan irriteren, ook kan er overgevoeligheid optreden en hoofdpijn en huidirritatie. Wanneer men langdurig is blootgesteld aan hoge concentraties, kunnen de problemen zich bij lage concentraties voort blijven doen. Er is ook een kans op kanker, dit is wel al het geval bij dieren (formaline, een product van formaldehyde), en bij mensen is het niet wetenschappelijk bewezen, maar bij mensen die met formaldehyde hebben gewerkt, kwam vaker kanker voor.
Hoe kun je nou weten of je baby van 2 maanden overgevoelig is voor die stof

[ Bericht 39% gewijzigd door poemojn op 07-04-2004 21:59:08 ]
pi_18263955
Toch even een nieuw berichtje.. het schijnt dat je via de apotheek zelf al het acellulaire kinkhoestvaccin kunt bestellen, zie info.
pi_18326171
quote:
Op donderdag 8 april 2004 00:14 schreef poemojn het volgende:
Toch even een nieuw berichtje.. het schijnt dat je via de apotheek zelf al het acellulaire kinkhoestvaccin kunt bestellen, zie info.
Dat gaan wij dus aanstaande dinsdag ook doen! Gelukkig kon ik de inenting een tijdje uitstellen omdat ik er toen weinig zin in had, dat komt nu mooi uit!
Als je niet weet waar je heen gaat kom je er altijd...
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 april 2004 @ 16:05:14 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_18394514
quote:
Op woensdag 7 april 2004 08:56 schreef Tan het volgende:

Ik heb er verder geen verstand van hoor, maar ik vind dat het in NL echt niet slecht geregeld is met dit soort zaken. Vaak heeft achter de feiten aanhobbelen gegronde redenen.
Nee hoor. Dit is al jaren geleden geadviseerd door de gezondheidsraad. Daarop is besloten toch ook maar het alternatieve middel te ontwikkelen, wat in 2004 klaar had moeten zijn.

Die datum is niet gehaald, en daarom adviseert de raad NU om het dan voorlopig maar in het buitenland in te kopen.

Dit omdat het huidige middel simpelweg steeds slechter werkt en een paar hele nare bijwerkingen heeft:
quote:
Sinds 1996 is het aantal gevallen van kinkhoest in Nederland toegenomen, hoewel vrijwel alle kinderen tegen deze ziekte worden ingeënt. Op dit moment worden jaarlijks 4000 à 8000 gevallen van kinkhoest gemeld, voor het overgrote deel bij jonge gevaccineerde kinderen. Tussen de 250 en 500 kinderen worden in verband met kinkhoest opgenomen in een ziekenhuis. Sinds 1996 hebben zich, voor het eerst sinds jaren, ook weer sterfgevallen voorgedaan als gevolg van kinkhoest.....<knip>

Wel is aannemelijk dat in Nederland de kinkhoestbacterie zodanig veranderd is dat het vaccin veel minder effectief is geworden. In het buitenland is dat, voor zover bekend, niet het geval. De Nederlandse uitzonderingspositie is mogelijk verklaarbaar uit de specifieke eigenschappen van het hier gebruikte vaccin. Dit bevat namelijk lage gehalten van de belangrijke antigenen pertussistoxine en pertactine....................<knip>

De commissie heeft verschillende scenario’s overwogen ter verbetering van de bescherming van jonge kinderen. Zij adviseert het scenario te volgen waarin zo snel mogelijk wordt overgegaan op het gebruik van een acellulair combinatievaccin. Naar verwachting kunnen aanzienlijk meer gevallen van kinkhoest bij jonge kinderen hierdoor vermeden worden. Dit alternatief heeft bovendien een gunstiger verhouding van werkzaamheid versus bijwerkingen dan het huidige cellulaire vaccin.

Cellulaire kinkhoestvaccins veroorzaken zelden of nooit ernstige bijwerkingen met blijvende lichamelijke gevolgen. Ook de frequentie van als ‘zeer belastend’ gedefinieerde bijwerkingen is relatief gering, gemiddeld 1,4 procent. Bij acellulaire vaccins komen zeer belastende bijwerkingen echter voor in maar 0,3 procent van de gevallen. Door over te schakelen op een acellulair vaccin zouden jaarlijks, naast talrijke ‘overige bijwerkingen’ dus ongeveer 8000 gevallen van zeer belastende bijwerkingen vermeden kunnen worden.

Omdat een acellulair combinatievaccin op dit moment nog niet geproduceerd kan worden door het Nederlands Vaccin Instituut, adviseert de commissie tijdelijk in te kopen bij een andere producent. Zij acht het namelijk van groot belang dat Nederlandse burgers er op kunnen vertrouwen dat de in het Rijksvaccinatieprogramma gebruikte vaccins voldoen aan hoge eisen van werkzaamheid en veiligheid. Vanwege de tijdelijke onderbreking van de vaccinproductie door het Nederlands Vaccin Instituut adviseert de commissie maatregelen te treffen om de expertise te behouden en de zelfstandige vaccinproductie in Nederland op langere termijn niet in gevaar te brengen..........

bron
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 april 2004 @ 16:13:10 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_18394692
Overigens ook interessante informatie: http://www.nvi-vaccin.nl/files/VastePrikNr5.pdf
pi_18488833
En ook nog interessant: Naar een vaccinatieprogramma voor Nederland in de 21ste eeuw
Met name tabel 2 vind ik interessant, over de DTP:
quote:
Verbeteringen op het gebied van veiligheid zijn mogelijk door producten van dierlijke oorsprong die tijdens de vaccinproductie worden gebruikt, te vervangen. De overgang op continue cellijnen (in plaats van primaire apenniercellen) voor de productie van geïnactiveerd poliovaccin vermindert de kans op contaminatie met ongewenste virussen. Het vervangen van dierlijke componenten bij de bereiding van media voor de kweek van difterie- en tetanusbacteriën is gewenst in verband met de BSE-problematiek.
  maandag 3 mei 2004 @ 11:11:08 #19
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_18852023
Ik heb vanmorgen de huisarts gebeld en gevraagd of het mogelijk is dat Saskia het nieuwe vaccin krijgt. Zowel voor de huisarts als voor de apotheek (die gelijk gebeld werd) is dit het eerste verzoek en moet e.e.a. uitgezocht worden. (hoe 't zit met de cocktail enzo) en van de week weten we meer. (heb ondertussen zelf gevonden dat 't in een cocktail zit)

Op ouders online staan trouwens heel goede artikelen hierover. Met daarin ook hoe en wat als je dus 't nieuwe vaccin wilt. Ik ga dit zo uitprinten en even bij de huisarts langsbrengen.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_18897565
quote:
'Nieuwe prik al in juli beschikbaar'

HILVERSUM - Het nieuwe kinkhoestvaccin kan al in juli beschikbaar zijn.

Dat heeft J. Pattenier, directeur marketing en sales van de farmaceut Glaxo Smith Kline gezegd. De nieuwe prik zou al onmiddellijk in het Rijks Vaccinatie Programma (RVP) kunnen worden opgenomen. Als minister Hoogervorst van Volksgezondheid dat niet doet, brengen we het per september op de markt, zodat ouders het in heel Nederland bij de apotheek kunnen kopen, zei Pattenier dinsdag in het televisieprogramma Netwerk.

Minister Hoogervorst heeft de Tweede Kamer gemeld dat het nieuwe vaccin pas in 2005 kan worden opgenomen in het RVP. Het vaccin moet volgens de regels Europees worden aanbesteed. Dat betekent dat de minister rekening houdt met vrije marktwerking. Volgens de Gezondheidsraad heeft de oude DKTP-prik te veel bijwerkingen en is de werkzaamheid te laag. De fracties SP, VVD, GroenLinks en PvdA in de Tweede Kamer hebben Hoogervorst hierover vragen gesteld. Kant (SP) vindt de procedure te lang, zij vindt dat de Europese aanbesteding best kan worden overgeslagen.
Bron: Nederlands Dagblad
  woensdag 5 mei 2004 @ 08:40:08 #21
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_18897581
Raar dat de overheid het uitgeven van dit nieuwe middel lijkt te rekken.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 5 mei 2004 @ 10:45:13 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_18899283
Onze huisarts heeft het middel in ieder geval al voor ons besteld. Eind deze week krijgt Saskia in ieder geval 'het nieuwe middel'
pi_18925498
Ik las trouwens op de site van het Reformatorisch Dagblad het volgende:
quote:
Als Hoogervorst vasthoudt aan 2005, zal het bedrijf het nieuwe vaccin -Infanrix-IPV + Hib- beschikbaar maken voor private aankoop. Vanaf september dit jaar kunnen ouders met een recept van hun huisarts het vaccin met een Nederlandse verpakking en bijsluiter bij de eigen apotheek kopen. Omdat de importroute uit Duitsland dan vervalt, is het vaccin dan ook goedkoper. De kosten voor de ouders bedragen in dat geval 40 euro per vaccindosis, nu is dit nog 67 euro.

Sommige verzekeraars hebben al te kennen gegeven het nieuwe vaccin te vergoeden. Ook om een tweedeling in de zorg te voorkomen hecht GSK aan de eerste oplossing: opname van het nieuwe vaccin in het rijksvaccinatieprogramma.

Met de beslissing zet GSK druk op de ketel van de gezondheidsautoriteiten. De vervroegde beschikbaarstelling van het nieuwe kinkhoestvaccin kan ertoe leiden dat ouders op grote schaal beslissen hun kinderen buiten het rijksvaccinatieprogramma om te laten vaccineren.
Dus wie tot september wachten kan met inenten bespaart weer wat..
pi_19590233
Uit het Nederlands Dagblad:
quote:
Beter vaccin tegen kinkhoest pas in 2006

van onze redactie politiek
DEN HAAG - Het nieuwe kinkhoestvaccin kan niet eerder dan in 2006 in het rijksvaccinatieprogramma worden opgenomen. Dat betoogde minister Hoogervorst (VVD) van Volksgezondheid gisteren in een debat.

Veel Kamerfracties willen de invoeringsdatum vervroegen en zullen de minister met een motie onder grote druk zetten. Er bestaat momenteel veel onrust onder ouders over het bestaande kinkhoestvaccin, vanwege alarmerende berichten over vermeende ernstige bijwerkingen. Hoogervorst zei dat dit vaccin ,,volstrekt ongevaarlijk'' is. Maar het nieuwe kinkhoestvaccin werkt beter en geeft minder bijwerkingen.

De minister corrigeerde voorts het beeld dat steeds meer ouders hun kinderen niet laten inenten tegen kinkhoest. CDA-Kamerlid Siem Buijs vreest om die reden zelfs voor een kinkhoestepidemie. ,,In 1994 was 95,4 procent ingeënt; momenteel ligt dat op 95,1 procent, De wereldgezondheidsorganisatie stelt een ondergrens van 90 procent. Met andere woorden: we staan er redelijk florissant voor'', aldus Hoogervorst. Hij voegde eraan toe dat de bereidheid om aan het inentingsprogramma deel te nemen, zelfs stijgt onder groepen Nederlanders die er eerder om religieuze redenen vanafzagen.

Hoogervorst brak een lans voor het huidige kinkhoestvaccin, ook al heeft het volgens de Gezondheidsraad wel ,,zeer belastende bijwerkingen''. Het is al een halve eeuw in zwang. ,,Als het vaccin blijvend letsel zou berokkenen, zou ik het meteen in de vuilnisbak gooien. Het middel is volstrekt veilig. De bijwerkingen bestaan enkel uit koorts en langdurig huilen.''

De Kamer hamerde erop dat het nieuwe kinkhoestvaccin beter werkt en minder bijwerkingen heeft. Hoogervorst gaf geen krimp. Hij wil niet hals over kop, zoals veel fracties graag zien, overgaan tot de aanschaf van het betere vaccin. ,,Het is een grote aankoop. We hebben nog voorraden van het bestaande vaccin. Ik moet bestaande contracten afkopen en dat kost goudgeld. Ik wil daar goed naar kijken. Ik voel er bovendien niets voor om onrust in de samenleving - die dus onterecht is - te belonen.'' Hij wees erop dat dat verwachtingen schept voor toekomstige situaties. ,,Waar hebben we het over? Over maanden. Ik laat me door de Kamer niet in een onrustscenario duwen'', hield de minister voet bij stuk.

Hoogervorst beschuldigde de farmaceutische industrie er indirect van de onrust aan te wakkeren en de politieke druk te vergroten. ,,Kijk maar naar het e-mailverkeer.''
pi_19612541
Vandaag in het nieuws: GlaxoSmithKline verzwijgt bijwerking antidepressivum.
Vraag me af hoe dat dan met de INFANRIX-IPV-hib zit? Ik hoop dat de bekende documentatie daarvan in elk geval wel klopt (welke andere landen gebruiken het?), anders is het advies van de Gezondheidsraad ook nergens op gebaseerd..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')