FOK!forum / Ouder(s) / Leer een kind de stelling van Pythagoras.
FuifDuifwoensdag 7 april 2004 @ 00:12
Ik heb meerdere malen in mijn leven beweerd dat één van de eerste kennis die ik mijn toekomstige kinderen (ik wil minstens vier kinderen) bij zal brengen de stelling van Pythagoras is. Ik vermoed dat deze stelling, aangeleerd in een vroege levensfase, bij kan dragen aan een beter ontwikkeld rekenkundig vermogen. Daarnaast is de stelling heel eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen en door mij, als vader, gemakkelijk uit te leggen.

Hebben jullie dergelijke plannen om jullie toekomstige kroost voor de schooljaren alvast iets bijzonders aan te leren? Of misschien hebben sommigen onder jullie al kinderen (of een kind), die je iets dergelijks aangeleerd hebt.

De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:

A^2 + B^2 = C^2
Hells_Angelwoensdag 7 april 2004 @ 00:20
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.

Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
Guus Muisarmwoensdag 7 april 2004 @ 00:21
Ik leer ze als eerste uit te kijken bij oversteken.
Simple_Mindwoensdag 7 april 2004 @ 00:21
daar hebben ze niets aan totdat ze begrijpen waar het nuttig voor is.. en dat doen ze pas op zn vroegst in groep 4.. nog steeds erg vroeg.. maar zo vroeg als jij het ze aan wilt leren vind ik wel erg extreem, en dat gaat ook niet werken...

slecht idee dus lijkt me
-moi-woensdag 7 april 2004 @ 00:22
ik denk niet dat ik m'n kinderen zo snel mogelijk de stelling van pythagoras wil leren, volgens mij hebben ze daar niks aan zo vroeg.

je kan beter beginnen met het stimuleren om te lezen, en schrijven. En misschien een beetje de tafels leren, maar niet de stelling van pythagoras
Simple_Mindwoensdag 7 april 2004 @ 00:22
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:21 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ik leer ze als eerste uit te kijken bij oversteken.
dit lijkt mij inderdaad vele malen nuttiger.... leer ze dan ook gelijk wat die ronde witte borden met een rode rand met daarin een getal betekenen....
Hells_Angelwoensdag 7 april 2004 @ 00:24
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:21 schreef Simple_Mind het volgende:
daar hebben ze niets aan totdat ze begrijpen waar het nuttig voor is.. en dat doen ze pas op zn vroegst in groep 4.. nog steeds erg vroeg.. maar zo vroeg als jij het ze aan wilt leren vind ik wel erg extreem, en dat gaat ook niet werken...

slecht idee dus lijkt me
Waarom?
Je leert het je kind op een goed punt in zijn jonge leven en misschien heeft ie het niet gelijk nodig maar dan zit het alvast in zijn achterhoofd en nadelig kan het toch niet zijn volgens mij....

Tenzij er word bewezen dat het niet goed is voor een kind op de één of andere manier maar dat lijkt me niet toch?!?
Sephiroth-Samawoensdag 7 april 2004 @ 00:24
Ja, ik heb wel een goed plan voor mijn toekomstige kinderen: De vrijheid geven om te leren wat ze willen. Ik zal ze niets opdringen. Uit je post krijg ik echt het idee dat jouw kinderen al voorgeplanned zijn (zelfs het aantal al ongeveer). Kinderen moeten kinderen zijn en niet vroeg al de druk van de maatschappij over zich heen krijgen.
nozemwoensdag 7 april 2004 @ 00:24
Leer ze eerst eens een beetje respect te hebben voor al het andere leven romdom hen in plaats van een domme rekenkundige formule..
kajahwoensdag 7 april 2004 @ 00:28
ik heb een vader die mij al vroeg dat soort dingen leerde, iig eerder dan m'n klasgenoten
zo kreeg ik al ver voor mijn mede klasgenootjes staartdelingen, op de basisschool kende ik pythagoras al en kreeg op m'n 14e de guldensnede met formule en al voorgeschoteld...
Hells_Angelwoensdag 7 april 2004 @ 00:28
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:24 schreef Sephiroth-Sama het volgende:
Ja, ik heb wel een goed plan voor mijn toekomstige kinderen: De vrijheid geven om te leren wat ze willen. Ik zal ze niets opdringen. Uit je post krijg ik echt het idee dat jouw kinderen al voorgeplanned zijn (zelfs het aantal al ongeveer). Kinderen moet kinderen zijn en niet vroeg al de druk van de maatschappij over zich heen krijgen.
Daar kan ik me ook wel in vinden, ik zou ze niet dwingen maar bijvoorbeeld de talen worden op een leuke manier bijgebracht verder moet ik later nog maar zien hoe en of ik dat ga doen, daar heeft mijn toekomstige partner ook nog behoorlijk wat over te zeggen
Simple_Mindwoensdag 7 april 2004 @ 00:29
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:24 schreef Hells_Angel het volgende:

[..]

Waarom?
Je leert het je kind op een goed punt in zijn jonge leven en misschien heeft ie het niet gelijk nodig maar dan zit het alvast in zijn achterhoofd en nadelig kan het toch niet zijn volgens mij....

Tenzij er word bewezen dat het niet goed is voor een kind op de één of andere manier maar dat lijkt me niet toch?!?
hoe oud zijn ze eigenlijk precies op het moment dat jij ze die stelling wilt gaan leren?

en hoeveel weet je zelf nog van die leeftijd?
en hoeveel dingen die jou in die tijd nutteloos leken heb je onthouden?
kajahwoensdag 7 april 2004 @ 00:30
ik heb er zelf nooit echt moeite mee gehad, maar als een kind het niet interessant vind of niet snapt, is dat erg frustrerend, voor zowel ouder als kind, ik ben heel erg voor kinderen alle ruimte geven om te leren wat ze maar kunnen bevatten en heel veel vrijheid daarin, maar je moet ze niks opdringen... dat is echt heel waardeloos, dan voelen kinderen zich al heel snel niet goed genoeg
bas-beestwoensdag 7 april 2004 @ 00:32
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:20 schreef Hells_Angel het volgende:
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.

Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
ahhhh, 'Muzzy'.... erg irri reclame

on-topic:
wat ik mijn kinderen bij zou brengen? Eén v/d dingen die ik ze zeker zou leren, is dat ze niet zomaar voetstoots alles dat/wat ze te horen etc. krijgen voor zoete koek moeten slikken. En dat het helemaal niet erg/raar/whatever is om een eigen mening te hebben.
Johnny_Footballherowoensdag 7 april 2004 @ 00:33
Doe niet zo debiel.

Laat een kind met blokken spelen. En als 't behoefte heeft aan "serieuze materie", dan zal 't kind papa en mama wel aan de mouw hangen.
Ixnaywoensdag 7 april 2004 @ 00:35
Leer je ze dan alleen: a2 + b2 = c2 ?

Of leg je ook uit wat het inhoudt?

Trouwens de stelling van Pythagoras kun je weinig mee, leer ze meteen de cosinus-regel, dan hoeft er niet perse een hoek van 90o in te zitten
Harry_Sackwoensdag 7 april 2004 @ 00:38
hm, ik wil alleen een leuk feitje toevoegen: Pythagoras begreep zijn eigen stelling niet eens volledig
Hells_Angelwoensdag 7 april 2004 @ 00:38
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:29 schreef Simple_Mind het volgende:

hoe oud zijn ze eigenlijk precies op het moment dat jij ze die stelling wilt gaan leren?

en hoeveel weet je zelf nog van die leeftijd?
en hoeveel dingen die jou in die tijd nutteloos leken heb je onthouden?
Ja of ik ze die stelling leer weet ik niet, maar bij die talen is er vast wel een leeftijd die aangeraden wordt!
Ik heb me er nog niet zo heel erg in verdiept ook moet ik zeggen...

Ik weet van mezelf wel dat toen ik rond de 10 was en begon naar veel engelstalige films te kijken en dat ik voor het eerst engels kreeg daar en uitzonderlijk goed in was.
Ik heb nooit veel van de taalregels van engels geleerd want die boeide mij niet zo want op gevoel haalde ik altijd negens en tienen.

En je laatste vraag kan ik niet echt beantwoorden eigenlijk, want naast school en engels weet ik verder niet echt wat ik in die tijd precies geleerd heb of geleerd had kunnen hebben...
kajahwoensdag 7 april 2004 @ 00:41
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
Hells_Angelwoensdag 7 april 2004 @ 00:46
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
Kijk daar heb je bijvoorbeeld alweer een punt waar ik stevig overna zal moeten denken nadat ik iemand erover heb geraadpleegd, maar voordat die tijd er is ben ik aardig wat jaartjes verder dus ik zie het dan wel
FuifDuifwoensdag 7 april 2004 @ 00:48
Dat ik mijn kinderen de stelling van Pythagoras vroeg aan wil leren, sluit niet uit, dat ik ze confronteer met meer 'zware' kost. Maar ik wil graag beginnen met Pythagoras. En natuurlijk krijgen ze daarnaast voldoende ruimte om kind te zijn.
Blijepeenwoensdag 7 april 2004 @ 00:59
In het Montessori onderwijs krijgen ze dit in groep 7
rekenwonderwoensdag 7 april 2004 @ 01:02
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:28 schreef kajah het volgende:
[...] op de basisschool kende ik pythagoras al en kreeg op m'n 14e de guldensnede met formule en al voorgeschoteld...
Ik kreeg op de basisschool al binominaal coefficient vergelijkingen (oid, ik ben het alweer vergeten). Ziek, maar waar. Zou ik er een beter mens van zijn geworden?
Lord_Coraniwoensdag 7 april 2004 @ 01:03
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:35 schreef Ixnay het volgende:
Leer je ze dan alleen: a2 + b2 = c2 ?

Of leg je ook uit wat het inhoudt?

Trouwens de stelling van Pythagoras kun je weinig mee, leer ze meteen de cosinus-regel, dan hoeft er niet perse een hoek van 90o in te zitten
a2 = b2 + c2 - 2bc cosa toch?
MeneerGiraffewoensdag 7 april 2004 @ 01:31
Denk je serieus dat die koters begrijpen wat je er mee bedoelt? Analytisch en wiskundig vermogen komt pas redelijk laat in de ontwikkeling dacht ik. Leer ze eerst bijvoorbeeld engels, is ook erg handig
CybErikwoensdag 7 april 2004 @ 08:59
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:20 schreef Hells_Angel het volgende:
Ik ben nog 20 maar toch dacht ik bij een reclame waar ze lieten zien dat je je kinderen vroeg al goed talen kan laten leren dat ik dat wel zou willen doen bij mjin kinderen.

Lijkt me een heel leuk en handig voordeel!
Muzzy? Voor Engels en Frans dacht ik
cos-micVwoensdag 7 april 2004 @ 09:01
..........> ouders.
Swetseneggerwoensdag 7 april 2004 @ 09:04
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:35 schreef Ixnay het volgende:
cosinus-regel
a2=b2+c2-2bc*cos alpha

livelinkwoensdag 7 april 2004 @ 10:46
Ik heb geen idee wanneer ik mijn kinderen iets ga leren. Ik wacht maar even af waar hun belangstelling naartoe gaat en daar spring ik dan wel op in.

Wel wil ik jullie de volgende boeken aanraden die voor kinderen (en volwassenen) heel leerzaam en leuk zijn in dit opzicht

Magnus Enzensberger
De telduivel (een hoofdkussenboek voor iedereen die bang voor wiskunde is)

Russel Stannard
Met Sterre op reis door ruimte en tijd (een spannend boek voor iedereen van 9 tot 99 die alles wil weten over e=mc2, de kwantumtheorie, quarks en elektronen!)
Zwansenwoensdag 7 april 2004 @ 10:48
Als dat kind nu om het bewijs van de stelling van Pythagoras vraagt?
Rewimowoensdag 7 april 2004 @ 10:50
Voor een klein kind is een driehoek volgens mij niet bijster interessant, en behoorlijk abstract.

Ik leg mijn zoontje dingen uit op het moment dat hij ernaar vraagt. Zo ontdekte hij vanmorgen in de badkamer ineens zijn schaduw op de grond Dus heb ik hem uitgelegd dat de lamp die maakt, en dat de zon dat ook doet, en dat zijn schaduw beweegt als hij beweegt. Dat heeft ie uitgeprobeerd en toen was hij tevreden.
miss_dynastiewoensdag 7 april 2004 @ 10:54
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:

A^2 + B^2 = C^2
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar ik kan je wel vertellen dat als je het een kind op deze manier leert, je het hem wel fout leert. Het ligt er namelijk maar net aan welke zijde je a,b of c noemt. De juiste stelling is:

de ene rechthoekzijde in het kwadraat + de andere rechthoekzijde in het kwadraat=de schuine zijde in het kwadraat. De door jou beschreven stelling heeft meerdere mensen in mijn klas een onvoldoende opgeleverd, dus ik zeg het maar even.
miss_dynastiewoensdag 7 april 2004 @ 10:59
Wat ik mijn kinderen graag bij wil brengen, is liefde, respect voor mensen en dieren, en dat soort sentimenteel geneuzel. Ik zie er geen belang in het kind in de wieg al te leren rekenen Ik wil ze wel graag mijn tweede taal, het Joegoslavisch, leren, maar meer dat ze een paar woorden kunnen zeggen en er zich kunnen redden. Voor de rest heb ik echt geen zin om in het pedagogisch vaarwater van de school te gaan zitten.
bixisterwoensdag 7 april 2004 @ 11:14
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
ik heb gelezen dat wanneer je kinderen bijv. tweetalig opvoed, zij minder goed de talen uit elkaar kunnen houden... om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
onzin, heel jonge kinderen kunnen juist al wonderbaarlijk goed de twee talen waarmee ze te maken hebben uit elkaar houden.
miss_dynastiewoensdag 7 april 2004 @ 11:22
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:14 schreef bixister het volgende:

[..]

onzin, heel jonge kinderen kunnen juist al wonderbaarlijk goed de twee talen waarmee ze te maken hebben uit elkaar houden.
Precies!! De enige fout die veel ouders maken, is dat beide talen niet in goed evenwicht worden gebracht. Zo sprak mijn moeder met mij alleen Joegoslavisch en mijn vader was veel van huis, en dat had tot gevolg dat ik het Joegoslavisch beter beheerste dan het Nederlands toen ik naar school ging. Binnen een paar weken was dat verschil zo goed als weg, kinderen pikken dingen heel gauw op!
Rewimowoensdag 7 april 2004 @ 11:35
Ik heb begrepen dat je heel consequent als ouder alleen je moedertaal met je kind moet spreken als je het meertalig wilt opvoeden. Dus papa alleen Engels en mama alleen Nederlands (als voorbeeld). Zo voorkom je dat je een kind verkeerde zinsbouw en dergelijke meegeeft, omdat pa en ma elkaars taal meestal niet perfect beheersen.
Giawoensdag 7 april 2004 @ 11:59
Onze kinderen zaten met 2 jaar al achter de computer.
Toen ze op de kleuterschool zaten, kon ik, als computermoeder, erg goed merken welke kinderen thuis wel en welke niet al met een computer in aanraking waren geweest. Leer een kind van maar eens een muis bedienen als hij dat nog nooit heeft gedaan.

Op scholen wordt tegenwoordig heel veel gewerkt met computers, dus een kind heel vroeg leren computeren, lijkt mij belangrijk.
bixisterwoensdag 7 april 2004 @ 12:09
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:35 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb begrepen dat je heel consequent als ouder alleen je moedertaal met je kind moet spreken als je het meertalig wilt opvoeden. Dus papa alleen Engels en mama alleen Nederlands (als voorbeeld). Zo voorkom je dat je een kind verkeerde zinsbouw en dergelijke meegeeft, omdat pa en ma elkaars taal meestal niet perfect beheersen.
precies. voorwaarde om dit vol te kunnen houden is wel dat vader & moeder elkaars taal goed verstaan.
Moonahwoensdag 7 april 2004 @ 13:16
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:41 schreef kajah het volgende:
om een taal grammaticaal en een vloeiend te beheersen kan je beter eerst een taal volledig beheersen en daarna pas een nieuwe taal aanleren.
quote:
Op woensdag 7 april 2004 11:22 schreef miss_dynastie het volgende:
Zo sprak mijn moeder met mij alleen Joegoslavisch en mijn vader was veel van huis, en dat had tot gevolg dat ik het Joegoslavisch beter beheerste dan het Nederlands toen ik naar school ging. Binnen een paar weken was dat verschil zo goed als weg, kinderen pikken dingen heel gauw op!
Het Joegoslavisch is dus kennelijk je basis geweest, van waaruit je het Nederlands heel vlot ook goed hebt leren spreken. De theorie waaraan Kajah refereert, is algemeen geaccepteerd en wetenschappelijk bewezen. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.


OT:
Geweldig plan! Ik denk dat je kinderen het ook superinteressant zullen vinden.
Werkelijk onbegrijpelijk dat de meeste ouders hun kinderen alleen maar met duplo laten spelen...
febsterwoensdag 7 april 2004 @ 13:19
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:12 schreef FuifDuif het volgende:
Ik heb meerdere malen in mijn leven beweerd dat één van de eerste kennis die ik mijn toekomstige kinderen (ik wil minstens vier kinderen) bij zal brengen de stelling van Pythagoras is. Ik vermoed dat deze stelling, aangeleerd in een vroege levensfase, bij kan dragen aan een beter ontwikkeld rekenkundig vermogen. Daarnaast is de stelling heel eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen en door mij, als vader, gemakkelijk uit te leggen.

Hebben jullie dergelijke plannen om jullie toekomstige kroost voor de schooljaren alvast iets bijzonders aan te leren? Of misschien hebben sommigen onder jullie al kinderen (of een kind), die je iets dergelijks aangeleerd hebt.

De stelling van Pythagoras voor de liefhebbers:

A^2 + B^2 = C^2
Ik ben net zelf de "Pythagoras" fase voorbij (je krijgt de stelling volgens mij in de brugklas of in 2 havo in mijn geval) maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in

Die stelling gebruik je alleen op dat moment, en ik kan me niet herinneren dat mijn rekenkundige kennis er door vergroot werd. Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren, dus ik ben helaas bang dat je idee niet zo geweldig is .
MeneerGiraffewoensdag 7 april 2004 @ 13:27
quote:
Op woensdag 7 april 2004 13:19 schreef febster het volgende:

[..]

Ik ben net zelf de "Pythagoras" fase voorbij (je krijgt de stelling volgens mij in de brugklas of in 2 havo in mijn geval) maar eerlijk gezegd zie ik het nut er niet van in

Die stelling gebruik je alleen op dat moment, en ik kan me niet herinneren dat mijn rekenkundige kennis er door vergroot werd. Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren, dus ik ben helaas bang dat je idee niet zo geweldig is .
Natuurkunde: vectoren rekenen, ontbinden in vectoren
Wiskunde: Meetkunde, extreem belangrijk, is een stuk handiger dan sinus, cosinus en tanges.

Pythagoras is bij meetkunde by far de meest handige en snelle formule die er is. Onmisbaar bij inhoud berekenen of oppervlakte berekenen.
MeneerGiraffewoensdag 7 april 2004 @ 13:29
En met een grafisch rekenmachine kun je alleen formules invoeren, niet oppervlaktes of afstanden berekenen. Je hebt niks aan een grafisch rekenmachine als je driehoek krijgt en je moet de omtrek berekenen.
thabitwoensdag 7 april 2004 @ 14:23
Ik zal ze zo snel mogelijk proberen in te wijden in de arithmetische algebraische meetkunde. Uiteraard moeten we wat motiverende wiskunde hieraan vooraf laten gaan. Dus we beginnen met elementaire getaltheorie, daarna wat meetkunde en topologie. Ook de klassieke meetkunde mag niet ontbreken, want dat is nog zo eenvoudig dat kinderen het waarschijnlijk wel erg stimulerend zullen vinden. Vervolgens een goede basis aan algebra. En dan nog wat algebraische getaltheorie. Uiteraard moeten ze niet alleen deze theoretische kennis bezitten, maar ook voldoende vaardigheden in het oplossen van wiskundige puzzels bijgebracht krijgen.

Helaas is het zo dat als ze 4 zijn en naar school moeten, al dit goede er direct weer uit wordt gemept door het demotiverende onderwijssysteem dat we hier in Nederland kennen.
Ixnaywoensdag 7 april 2004 @ 14:46
quote:
Op woensdag 7 april 2004 00:48 schreef FuifDuif het volgende:
Dat ik mijn kinderen de stelling van Pythagoras vroeg aan wil leren, sluit niet uit, dat ik ze confronteer met meer 'zware' kost. Maar ik wil graag beginnen met Pythagoras. En natuurlijk krijgen ze daarnaast voldoende ruimte om kind te zijn.
Ze moeten natuurlijk eerst vaardig genoeg zijn vermenigvuldigen (en optellen) voordat ze aan Pythagoras kunnen beginnen.
FuifDuifwoensdag 7 april 2004 @ 14:48
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:23 schreef thabit het volgende:
Helaas is het zo dat als ze 4 zijn en naar school moeten, al dit goede er direct weer uit wordt gemept door het demotiverende onderwijssysteem dat we hier in Nederland kennen.
Ja, het is triest gesteld met het Nederlandse onderwijs. We maken van de leerlingen economische werkeenheden en gaan voorbij aan de romantiek die onderwijs kan brengen. Het geestelijk genot en de voldoening. School zou heel leuk kunnen zijn, maar het wordt saai gemaakt.
thabitwoensdag 7 april 2004 @ 14:51
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:46 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ze moeten natuurlijk eerst vaardig genoeg zijn vermenigvuldigen (en optellen) voordat ze aan Pythagoras kunnen beginnen.
Je hoeft niet te kunnen vermenigvuldigen. Pythagoras zelf zag de kwadraten in zijn stelling ook niet als vermenigvuldigingen maar als oppervlaktes van vierkanten.
Jimmywoensdag 7 april 2004 @ 14:57
Sommige mensen in dit topic hebben duidelijk totaal geen kennis van ontwikkelingspsychologie.
thabitwoensdag 7 april 2004 @ 15:04
quote:
Op woensdag 7 april 2004 14:57 schreef Jimmy het volgende:
Sommige mensen in dit topic hebben duidelijk totaal geen kennis van ontwikkelingspsychologie.
Kinderen zijn tot veel meer in staat dan in onze westerse cultuur wordt aangenomen. Het is juist belangrijk dat vaardigheden en patronen op jonge leeftijd worden geleerd, dan worden ze het best opgenomen en het best herkend. Iemand die niet voor z'n twaalfde met een redelijk hoog niveau op wat voor vak gebied dan ook in aanraking is gekomen, zal moeilijk nog de top kunnen bereiken. In het communistische oostblok hadden ze dat goed door. Men begon talenten al op jonge leeftijd te ontdekken en te stimuleren. Het is niet voor niets zo dat de meeste topwiskundigen daarvandaan komen.
Ixnaywoensdag 7 april 2004 @ 15:19
Hoe wil je zo'n kind uitleggen wat een kwadraat wortel etc inhoudt?

Vader: "Nou luister, je moet van allebei de zijden het kwadraat pakken, die 2 tel je bij elkaar op, en daarvan pak je de wortel."

Kind: "Wat is een kwadraat, en wat is een wortel?"

Vader: "Een kwadraat van een getal krijg je als je het getal met zichzelf vermenigvuldigd"

Kind: "Wat is dat, vermenigvuldigen?"

Vader: "Stel maak je 6 groepjes van 8 snoepjes ofzo, dan heb je in totaal 48, dus als je 6 vermenigvuldigd met 8 heb je 48"

Dit kost bij een gemiddeld kind al genoeg tijd, voordat hij dit helemaal onder de knie heeft.
Logisch ook als je het nog nooit geoefend hebt. Ligt niet aan het feit dat hij kind is.
Iemand die bijvoorbeeld nog nooit een computer heeft gezien, kun je ook niet meteen leren programmeren


Kind: "Maar wat is nou een kwadraat?"

Vader: "Dat is dus als je zo'n getal met zichzelf vermenigvuldigt"
Vader: "Dus het kwadraat van 7 is 49, want als je 7 groepjes van 7 hebt krijg je 49."

Als je net kan vermenigvuldigen is dit al weer een stap verder.

Vader: "Dus die 2 kwadraten tel je bij elkaar op en daar pak je de wortel van."

Kind: "En wat is nou een wortel?"

Vader: "Dat is het getal wat je met zichzelf zou moeten vermenigvuldigen om op het getal waar je de wortel van pakt uit te komen."

En leg een klein kind dit maar eens uit voordat hij dat doorheeft....
Ok, maar stel dat het een extreem hoog begaafd kind zou zijn...


Kind: "Maar wat is nou bijvoorbeeld de wortel van 13?"

Vader: "Nou, dan pak je een rekenmachine, dan druk je het getal in waarvan je de wortel wil hebben, dan druk je op shift en dan druk je op x2.

Je zou het kind eigenlijk al hebben leren moeten omgaan met een rekenmachine te werken

Kind: "Ok, ik doe het eens, ik typ 13 in, dan op shift en dan op x2.
Kind: "Er staat nu 3.605551275 wat is dit nou voor een raar groot getal, en wat is dat voor een puntje???"

Vader: "Het getal wat achter de komma staat heeft een 10 keer zo'n kleine waarde als het getal dat voor de komma komt" Dus die 6 is gewoon als je 1 in 10 stukjes deelt en er dan 6 van pakt.
"Het tweede getal is hetzelfde maar dan deel je het niet door 10 stukjes, maar door 100 stukjes."
Etc etc.

Conclusie: Je kunt een klein kind zoiets niet in 1 keer leren, dat moet langzaam stap voor stap gaan.
Daarbij komt het feit dat het een kind is, en veel te snel afgeleid zal zijn, en er al helemaal geen zin meer in heeft. Misschien kan het in groep 7, en dan zullen alleen de slimmere kinderen er wat van begrijpen.
bixisterwoensdag 7 april 2004 @ 16:46
quote:
Op woensdag 7 april 2004 13:16 schreef Moonah het volgende:
De theorie waaraan Kajah refereert, is algemeen geaccepteerd en wetenschappelijk bewezen.
heb je misschien bronnen hiervoor? ik heb nl. anders geleerd.
Moonahwoensdag 7 april 2004 @ 17:12
quote:
Op woensdag 7 april 2004 16:46 schreef bixister het volgende:
heb je misschien bronnen hiervoor? ik heb nl. anders geleerd.
Die moet ik je verschuldigd blijven. Ik heb op de universiteit een module "Nederlands als tweede taal" gevolgd, en daar kwam het aan bod. Maar da's inmiddels meer dan 10 jaar geleden, dus wellicht achterhaald...
quote:
Op woensdag 7 april 2004 15:04 schreef thabit het volgende:
In het communistische oostblok hadden ze dat goed door. Men begon talenten al op jonge leeftijd te ontdekken en te stimuleren.
Precies! Drillen die hap! Die kindertjes uit dergelijke voormalige oostbloklanden zijn er echt niet ongelukkig van geworden.
Moonahwoensdag 7 april 2004 @ 17:14
Oh, dus.
bixisterwoensdag 7 april 2004 @ 17:16
dat ik afstudeerde als ontw.psycholoog is ook alweer zo'n 10 jaar geleden. ik zal het eens een bevriende taalkundige vragen.
ivetjewoensdag 7 april 2004 @ 17:16
nou, ik ben die stelling al lang weer vergeten eigenlijk en om nou te zeggen dat ik hem ooit mis...nee dus dat iig niet.

Ik zou ze normen en waarden leren...da's het belangrijkste in de samenleving, en verder gewoon doen waar ze goed in zijn
bixisterwoensdag 7 april 2004 @ 17:18
jaja, normen en waarden. kun je iets specifieker zijn?
Moonahwoensdag 7 april 2004 @ 17:19
quote:
Op woensdag 7 april 2004 17:16 schreef bixister het volgende:
dat ik afstudeerde als ontw.psycholoog is ook alweer zo'n 10 jaar geleden. ik zal het eens een bevriende taalkundige vragen.
Ik ben benieuwd.
Tanwoensdag 7 april 2004 @ 19:56
Ik snap wel waarom TS 4 kinderen wil... immers
vader + moeder = 4 kinderen <> (1)²+(1)²=(2)²

Geen serieuze reactie, maar TS lijkt me ook niet serieus (hoop ik van harte voor zijn kinderen)
Ixnaywoensdag 7 april 2004 @ 20:01
quote:
Op woensdag 7 april 2004 17:16 schreef ivetje het volgende:
Ik zou ze normen en waarden leren...da's het belangrijkste in de samenleving, en verder gewoon doen waar ze goed in zijn
De stelling van pythagoras is ook een norm hoor.
ivetjewoensdag 7 april 2004 @ 20:01
quote:
Op woensdag 7 april 2004 17:18 schreef bixister het volgende:
jaja, normen en waarden. kun je iets specifieker zijn?
beleefd zijn tegenover oudere mensen, niet pesten, niet schelden...de simpele dingen die ieder mens gewoon kent.
miss_dynastiewoensdag 7 april 2004 @ 20:02
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:56 schreef Tan het volgende:
Ik snap wel waarom TS 4 kinderen wil... immers
vader + moeder = 4 kinderen <> (1)²+(1)²=(2)²
Ik hoop maar dat jij je kinderen geen rekenen gaat leren
1*1=1
+
1*1=1
Dat is dus samen 2
2 *2=4
Jouw sommetje komt dus uit op 1+1=4
thabitwoensdag 7 april 2004 @ 20:04
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:01 schreef ivetje het volgende:

[..]

beleefd zijn tegenover oudere mensen, niet pesten, niet schelden...de simpele dingen die ieder mens gewoon kent.
Waarom zou iemand dat niet kunnen leren naast de stelling van Pythagoras? Wiskundigen zijn over het algemeen een stuk minder gewelddadig dan de gemiddelde mens dus ik denk dat het leren van "normen en waarden" heel goed samen gaat met het leren van de stelling van Pythagoras.
Ixnaywoensdag 7 april 2004 @ 20:06
Ja, ik vind dat iemand die denkt dat 1 + 1 = 4 helemaal geen kinderen mag krijgen.
miss_dynastiewoensdag 7 april 2004 @ 20:13
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:06 schreef Ixnay het volgende:
Ja, ik vind dat iemand die denkt dat 1 + 1 = 4 helemaal geen kinderen mag krijgen.
Lucht, licht en liefde- of reinheid, rust en regelmaat, pick your choice
Rekenen leren ze op school wel!
ivetjewoensdag 7 april 2004 @ 20:32
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Waarom zou iemand dat niet kunnen leren naast de stelling van Pythagoras? Wiskundigen zijn over het algemeen een stuk minder gewelddadig dan de gemiddelde mens dus ik denk dat het leren van "normen en waarden" heel goed samen gaat met het leren van de stelling van Pythagoras.
ik zeg niet dat je je kinderen die stelling niet mag leren, maar ik leer ze eerst andere dingen die ik persoonlijk belangrijker vind. Ik ken die stelling ook niet uit mijn hoofd en heb hem naast school ook nog nooit nodig gehad, dus ik vind hem niet zo belangrijk
moraliawoensdag 7 april 2004 @ 22:08
Dit topic doet me heel erg denken aan de vader die Rick Moranis speelde in de ontzettend leuke ouders en kinderen film "Parenthood". Hij probeert zijn 3 of 4 jarige dochtertje ook op allerlei manieren wiskundige formules e.d te leren. Ik zou alle mensen die dit ook van plan zijn aanraden vooral deze film te gaan zien, komt regelmatig op tv, en herken jezelf
I.R.Baboonwoensdag 7 april 2004 @ 23:24
Ik wil mijn kinderen zo snel mogelijk leren om Drs P mee te zingen.

En natuurlijk om mijn afwas te doen.
Jimmywoensdag 7 april 2004 @ 23:26
quote:
Op woensdag 7 april 2004 23:24 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik wil mijn kinderen zo snel mogelijk leren om Drs P mee te zingen.

En natuurlijk om mijn afwas te doen.
Een realistische toekomstige vader! Hulde!
NT-T.BartMandonderdag 8 april 2004 @ 22:27
quote:
Op woensdag 7 april 2004 13:19 schreef febster het volgende:
[...]

Daarnaast heeft "de jeugd" nu allemaal van die Ti 83 grafische rekenmachines waarmee je dat soort dingen (en moeilijkere berekeningen) makkelijk via dat apparaat kan uitvoeren,

[...]
Mijn zoontje is hier nog láng niet aan toe, maar als het ooit zover komt dan zal ik er persoonlijk op toezien dat hij in iedergeval snapt wat hij aan het doen is en dit zonodig ook zonder rekenmachine kan reproduceren.

Ik heb in mijn werk al meermalen meegemaakt dat iemand een analyse uitvoerde en als uitkomst bijvoorbeeld '12' rapporteerde (in de tijd dat ik nog chemicus was...) De betreffende persoon had daarbij echter geen flauw idee wat die 12 betekende (ik vroeg dan standaard: 12 WAT? Koeien per weiland? Apen per bananenboom?) en kon ook niet inschatten of dat dan een redelijke waarde was. Heel pijnlijk als iemand niet begrijpt wat hij aan het doen is...

Overigens is de stelling van Pythagoras inderdaad in veel situaties bruikbaar (al is de cosinus-regel handiger). Als je dit wilt leren aan iemand, dan zal hij/zij wel het concept van kwadraten/wortels/variabelen moeten kunnen bevatten.

Kennis is goed (en kunde is beter) maar een kind moet wel een onbezorgd kind kunnen zijn!
Tanvrijdag 9 april 2004 @ 16:58
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:02 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik hoop maar dat jij je kinderen geen rekenen gaat leren
1*1=1
+
1*1=1
Dat is dus samen 2
2 *2=4
Jouw sommetje komt dus uit op 1+1=4
Dat die som nergens op slaat, bedoelde ik dus ook T.S. wist zo stellig dat hij 4 kinderen wilde krijgen, dat vond ik ook zo dom. Maar mijn sarcastisch bedoelde grapje werd niet begrepen merk ik alweer (heb ik wel vaker last van)
miss_dynastievrijdag 9 april 2004 @ 18:44
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 16:58 schreef Tan het volgende:

[..]

Dat die som nergens op slaat, bedoelde ik dus ook T.S. wist zo stellig dat hij 4 kinderen wilde krijgen, dat vond ik ook zo dom. Maar mijn sarcastisch bedoelde grapje werd niet begrepen merk ik alweer (heb ik wel vaker last van)
Nee, inderdaad. Doe maar weer gewoon serieus, dan snap ik je -meestal - wel
Tanvrijdag 9 april 2004 @ 19:01
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 18:44 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Nee, inderdaad. Doe maar weer gewoon serieus, dan snap ik je -meestal - wel
En ik waarschuwde nog wel dat het geen serieuze reactie was
miss_dynastievrijdag 9 april 2004 @ 19:02
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:01 schreef Tan het volgende:

[..]

En ik waarschuwde nog wel dat het geen serieuze reactie was
Nou uh... ik dacht dus inderdaad dat je het sommetje zelf verkeerd begrepen had en dat dat je grap was. Van 2+2=4 is de uitkomst van Pythagoras, en dus wil TS vier kinderen. Maar ach
Jimmyvrijdag 9 april 2004 @ 19:06
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:02 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou uh... ik dacht dus inderdaad dat je het sommetje zelf verkeerd begrepen had en dat dat je grap was. Van 2+2=4 is de uitkomst van Pythagoras, en dus wil TS vier kinderen. Maar ach
12 is geen 2.
miss_dynastievrijdag 9 april 2004 @ 19:07
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:06 schreef Jimmy het volgende:

[..]

12 is geen 2.
DAT WEET IK, DAT HEB IK AL EERDER GEPOST, LE-ZEN!!!
Ik dacht dat Tan het verkeerd begrepen had!
thabitvrijdag 9 april 2004 @ 19:08
De meeste mensen doen hier alsof de stelling van Pythagoras iets engs en kwaadaardigs is en de onschuld en onbezorgheid van het kind aantast. Grotere nonsens bestaat bijna niet.
Jimmyvrijdag 9 april 2004 @ 19:11
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

DAT WEET IK, DAT HEB IK AL EERDER GEPOST, LE-ZEN!!!
Ik dacht dat Tan het verkeerd begrepen had!
Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?

Edit: ik dacht ook dat ik Tan had gequote. Doordat ik te laat de stelling van Pythagoras heb geleerd maak ik dat soort fouten wel eens.
Jimmyvrijdag 9 april 2004 @ 19:11
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:08 schreef thabit het volgende:
De meeste mensen doen hier alsof de stelling van Pythagoras iets engs en kwaadaardigs is en de onschuld en onbezorgheid van het kind aantast. Grotere nonsens bestaat bijna niet.
En jij doet alsof een klein kind de stelling van Pythagoras leren er voor zorgt dat het een wiskundig wonderkind wordt.

Zo waar nog grotere nonsens.
miss_dynastievrijdag 9 april 2004 @ 19:13
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:11 schreef Jimmy het volgende:

[..]

Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?

Edit: ik dacht ook dat ik Tan had gequote. Doordat ik te laat de stelling van Pythagoras heb geleerd maak ik dat soort fouten wel eens.
Vooruit, het zij je vergeven, paasstemming en zo
Jimmyvrijdag 9 april 2004 @ 19:14
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:13 schreef miss_dynastie het volgende:
Vooruit, het zij je vergeven, paasstemming en zo


Ik ben diep ontroerd.
helldeskrvrijdag 9 april 2004 @ 19:15
TJa ...t hangt allemaal van t soort onderwijs af...
Mijn oudste doet Havo .. die kan niks maar dan ook helemaal niks uitrekenen zonder rekenmachine..
De jongste zit nu op de vrije school..die doen t allemaal net iets traditioneler..die kan goed hoofdrekenen...
Ze kent nog niet alles ..maar afgelopen week heb ik haar de getallen achter de komma uitgelegd en dat had ze gelijk door.....
Kinderen leren tegenwoordig een rekenmachine bedienen....geen wiskunde
miss_dynastievrijdag 9 april 2004 @ 19:15
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:14 schreef Jimmy het volgende:

[..]



Ik ben diep ontroerd.
En terecht
Mxyzptlkvrijdag 9 april 2004 @ 19:24
De stelling van Pythagoras leer je nu meestal ergens aan het begin van je pubertijd. Da's toch eigenlijk veel mooier, als een soort eerste officiele stap van een kind richting volwassenheid.

Ik zou verder denken dat je vanzelf wel merkt aan het kind op welke gebieden het leergierig is en welke niet. Ik zou het kind voeden waar het naar vraagt en hooguit voorzetjes geven naar nieuwe nieuwsgierigheid, dan vragen ze vanzelf of je iets uit wilt leggen??
Tanvrijdag 9 april 2004 @ 20:17
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 19:11 schreef Jimmy het volgende:

[..]

Ja jij weet het, maar weet Tan het wel...?

Edit: ik dacht ook dat ik Tan had gequote. Doordat ik te laat de stelling van Pythagoras heb geleerd maak ik dat soort fouten wel eens.
Algehele verwarring door mijn foute grapje

Met een 9,8 voor wiskundeB op mijn eindlijst mak ik me weinig zorgen over mijn pythagoraskennis, maar aan mijn gevoel voor humor moet nog wel gewerkt worden merk ik
miss_dynastievrijdag 9 april 2004 @ 20:36
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 20:17 schreef Tan het volgende:

[..]

Algehele verwarring door mijn foute grapje

Met een 9,8 voor wiskundeB op mijn eindlijst mak ik me weinig zorgen over mijn pythagoraskennis, maar aan mijn gevoel voor humor moet nog wel gewerkt worden merk ik
En dit is dan weer een hele leuke opmerking
Het komt best goed met je
En nou baren
Brightzaterdag 10 april 2004 @ 13:38
Wij leren ons kind eerst om vertrouwd te zijn in het water (babyzwemmen).
Misschien zou het ook erg fijn zijn om haar te leren rustig te zijn ... (Ze is nu op ontdekkingsreis, zucht...)
Tanzaterdag 10 april 2004 @ 14:23
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 13:38 schreef Bright het volgende:
Wij leren ons kind eerst om vertrouwd te zijn in het water (babyzwemmen).
Misschien zou het ook erg fijn zijn om haar te leren rustig te zijn ... (Ze is nu op ontdekkingsreis, zucht...)
Da's erg prettig, Jessai is echt een enorme waterrat inmiddels, niet bang als hij met zijn hoofd onder water komt e.d. In ondiep water weet hij zich inmiddels heel goed te redden.

Mijn oudsten hebben bijna hun zwemdiploma. Het is toch een geruster idee als je kind watervrij is.