FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Toeren bij krukas of bij zuiger?
Light_728dinsdag 6 april 2004 @ 18:07
De toeren dat een motor draait.

Is dat de aantal toeren dat de zuiger per minuut maakt, of is dat de aantal toeren dat de krukas per minuut maakt?

Ik denk toch de eerste, want bij de V8 blocks zie je de max. toeren vrijwel hetzelfde als bij 4 pitters. Want anders kon de krukas meer omwentelingen maken, omdat de cylinders bij een V8 block dé helft minder omwentelingen maken om hetzelfde toerental als bij de vierpitters te leveren.

De redlines dus, bedoel ik, zijn vrijwel ongeveer hetzelfde (6000/6500/7000)
Auxerredinsdag 6 april 2004 @ 18:11
Dat is toch van die krukas? Of, ja, die zuiger?

Ik raak helemaal in de war ervan.
Mac11dinsdag 6 april 2004 @ 18:16
Hoe wil je het aantal toeren per minuut meten van een op en neer gaande beweging meten dan(zuiger).

Toeren worden vanaf de krukas gemeten.
Light_728dinsdag 6 april 2004 @ 18:22
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 18:16 schreef Mac11 het volgende:
Hoe wil je het aantal toeren per minuut meten van een op en neer gaande beweging meten dan(zuiger).

Toeren worden vanaf de krukas gemeten.
Je hebt gelijk, ja, dus de krukas.

Dan vraag ik me iets af. Een simpel voorbeeldje. De zuiger draait 500 tpm in een 4 pitter, dus de krukas draait 2000 tpm. Stel, een V8 blok, de zuiger draait dan 500 tpm, dus de V8 zou dan 4000 tpm draaien. Dus, simpel gezegd, de blok kan meer toeren aan, omdat de zuiger minder hard hoef werken in vergelijking met een 4 pitter.

Ik heb in verschillende auto's met een V8 motor gereden, meerdere waren supercharged, maar dat terzijde, mij viel iets op. De redline begon bij 6000 toeren. Dan zou het zelfs makkelijk 8000 toeren moeten halen zonder dat de motor in gevaarlijke zone is (cyl hoeft dan nog steeds weinig omwentelingen maken in vergelijking).

Dan kun je hieruit afleiden dat het toch de toerental van de zuiger moet zijn, dilemma.
Bullitdinsdag 6 april 2004 @ 18:24
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 18:22 schreef Light_728 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ja, dus de krukas.

Dan vraag ik me iets af. Een simpel voorbeeldje. De zuiger draait 500 tpm in een 4 pitter, dus de krukas draait 2000 tpm. Stel, een V8 blok, de zuiger draait dan 500 tpm, dus de V8 zou dan 4000 tpm draaien. Dus, simpel gezegd, de blok kan meer toeren aan, omdat de zuiger minder hard hoef werken in vergelijking met een 4 pitter.
....
Hoe wou je het ooit voor elkaar krijgen om het aantal omwentelingen per minuut te meten van een op en neer gaande beweging?
hesseldinsdag 6 april 2004 @ 18:25
bekijk een v8 als twee v4 waar bij de ontsteking van de eerste moter steeds tussen de ontsteking van de twee de motervalt
CreativeMinddinsdag 6 april 2004 @ 18:25
Hallo schat. Een zuiger gaat gewoon simpel 1 keer naar beneden en 1 keer omhoog om de krukas 1 rondje te laten draaien. Wat is hier nou moeilijk aan? Wat maakt het nou uit of je 4 of 83 zuigers hebt?
Scrutinizerdinsdag 6 april 2004 @ 18:26
Polleke83dinsdag 6 april 2004 @ 18:32
ze zitten allemaal op 1 krukas
Tommy_Kuklinskidinsdag 6 april 2004 @ 18:35
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 18:25 schreef CreativeMind het volgende:
Hallo schat. Een zuiger gaat gewoon simpel 1 keer naar beneden en 1 keer omhoog om de krukas 1 rondje te laten draaien. Wat is hier nou moeilijk aan? Wat maakt het nou uit of je 4 of 83 zuigers hebt?
idd


CreativeMinddinsdag 6 april 2004 @ 18:53
Ik heb jouw posts nou 3 keer gelezen, Light_728, en ik weet niet of het aan je gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal ligt of aan jouw ingewikkelde beeld van het verbrandingsmotorprincipe, maar ik snap nog steeds geen hol van jouw redenering
Tommy_Kuklinskidinsdag 6 april 2004 @ 19:07
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 18:53 schreef CreativeMind het volgende:
Ik heb jouw posts nou 3 keer gelezen, Light_728, en ik weet niet of het aan je gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal ligt of aan jouw ingewikkelde beeld van het verbrandingsmotorprincipe, maar ik snap nog steeds geen hol van jouw redenering
Ik snap er ook nix van

hij deelt het aantal toeren door het aantal cilinders van een 4 cilinder en deelt hetzelfde aantal toeren door het aantal cilinders van een V8 en denkt dan dus dat de zuigers langzamer gaan terwijl de krukas dezelfde snelheid behoudt als de 4 cilinder ofzo iets.....
Frezerdinsdag 6 april 2004 @ 19:09
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 18:25 schreef CreativeMind het volgende:
Hallo schat. Een zuiger gaat gewoon simpel 1 keer naar beneden en 1 keer omhoog om de krukas 1 rondje te laten draaien. Wat is hier nou moeilijk aan? Wat maakt het nou uit of je 4 of 83 zuigers hebt?
10 punten, u gaat door voor de koel-vries combinatie .
Over het algemeen zal een grote zware v8 juist minder toeren draaien als een 4cil. lijnmotor. Hoe lichter de bewegende delen, hoe makkelijker snelheid (van de zuigers) te maken is.
Mac11dinsdag 6 april 2004 @ 19:12
Frezer ik was eerst
Nilzzdinsdag 6 april 2004 @ 19:14
@ Light:
om het simpel te houden voor je hier een simpel ezels bruggetje voor jouw:
RPM = Rondjes Per Minuut = TPM
Nu vraag ik aan jouw: Hoeveel rondjes per minuut kan een zuiger DRAAIEN?

Light_728dinsdag 6 april 2004 @ 19:16
Wat zijn jullie weer eens bekrompen.
Voorbeeldje (niet gebaseerd op de echte snelheden bij toerental):

V8 @ 2500 rpm : is 140 km/h.
4 pitter @ 2500 rpm: is 80 km/h.

Terwijl de krukas hetzelfde omwenteling (dus hetzelfde toerental wordt overgebracht) maakt, right....

Hoe verklaar je die snelheid dan?
CreativeMinddinsdag 6 april 2004 @ 19:18
Wat denk je dat de bedoeling is van een versnellingsbak?

Je hebt echt de kennis van zaken van een gemiddelde godsdienstleraar.
Light_728dinsdag 6 april 2004 @ 19:21
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:18 schreef CreativeMind het volgende:
Wat denk je dat de bedoeling is van een versnellingsbak?
Jahaa, dan laten we de versnellingsbak even buiten beschouwing.

Dus dat ze maar 1 versnelling hebben.
Tommy_Kuklinskidinsdag 6 april 2004 @ 19:22
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:18 schreef CreativeMind het volgende:
Wat denk je dat de bedoeling is van een versnellingsbak?
idd en de eindoverbrenging.

Het toerental@snelheid heeft echt nix te maken met de snelheid van de zuigers.
wel met: CC's\koppel, overbrenging enz.

de zuiger gaat ECHT 1x op en neer om de krukas rond te laten draaien.. bij 1 of 8 zuigers dat maakt nix uit..
zie het plaatje wat ik eerder gepost heb.
Tommy_Kuklinskidinsdag 6 april 2004 @ 19:23
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:21 schreef Light_728 het volgende:

[..]

Jahaa, dan laten we de versnellingsbak even buiten beschouwing.

Dus dat ze maar 1 versnelling hebben.
Nilzzdinsdag 6 april 2004 @ 19:23
Bekrompen?
Leg je vraagstuk dan DUIDELIJK uit....


Er is nu nog steeds geen touw aan vast te knopen maar ik zal mijn best voor je doen...
de steek woorden die bij jouw vraag horen zijn: koppel en overbrengverhoudingen in de versnellings bak...
een V8 levert veel meer koppel (=kracht) bij lage toerentallen, daardoor kan hij bij lage toerentallen van de MOTOR, een hoger toerental aan de wielen overbrengen -> harder rijden
Light_728dinsdag 6 april 2004 @ 19:25
Dus meer zuigers, hoe sneller de krukas kan draaien?
CreativeMinddinsdag 6 april 2004 @ 19:26
Jezus wat een topic
Dit is als internet uitleggen aan een bejaarde
CreativeMinddinsdag 6 april 2004 @ 19:28
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:25 schreef Light_728 het volgende:
Dus meer zuigers, hoe sneller de krukas kan draaien?
NEEEEEEEEEEEEEHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE kijk nou eens naar die animatie die die toyota gozer hierboven heeft gepost!!!!
Nilzzdinsdag 6 april 2004 @ 19:29
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:25 schreef Light_728 het volgende:
Dus meer zuigers, hoe sneller de krukas kan draaien?
Nee juist niet.... maar dat is weeeer een ander verhaal... *zucht*
Meer zuigers betekent over het algemeen meer kracht (koppel, draaimoment, kracht * arm) aan de krukas.
Tommy_Kuklinskidinsdag 6 april 2004 @ 19:37
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:28 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

NEEEEEEEEEEEEEHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE kijk nou eens naar die animatie die die toyota gozer hierboven heeft gepost!!!!
idd kijk eens naar die animatie van die Toyota gozer
en hierbij ben ik klaar met uitleggen, nog veel plezier verder
LSDdinsdag 6 april 2004 @ 20:14
het punt is volgens mij gewoon dat flight niet begrijpt dat in een V8 de zuigers het niet een keer zo rustig hebben als in een 4 cylinder blok, maar gewoon met meerderen tegelijk bewegen. Niet iedereen wacht z'n beurt af tot de andere 7 geweest zijn. Dat bewegend plaatje van de toyota dude legt het echt precies mooi uit.
Weurstdinsdag 6 april 2004 @ 20:19
Zal ik ook es een poging doen?
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:16 schreef Light_728 het volgende:
Wat zijn jullie weer eens bekrompen.
Voorbeeldje (niet gebaseerd op de echte snelheden bij toerental):

V8 @ 2500 rpm : is 140 km/h.
4 pitter @ 2500 rpm: is 80 km/h.

Terwijl de krukas hetzelfde omwenteling (dus hetzelfde toerental wordt overgebracht) maakt, right....

Hoe verklaar je die snelheid dan?
Bij die V8 vinden er bij elke 'toer' 2 ontploffingen plaats, dat geeft meer vermogen. Omdat die V8 bij hetzelfde toerental dan meer vermogen geeft kunnen ze de motor langzamer laten draaien. Een V8 kan ook 80 km/h @ 2500rmp draaien als de maker dat wilt, als je maar de goeie overbrenging tussen motor en wielen gebruikt. Geldt overigens ook voor andere cilinderaantallen of zelfs ook 4 pitters die meer pk dan de andere geven op een bepaald toerental.
Zie het als een fietser, een slappe fietser zal bij 20km/u in zijn 2e versneling fietsen terwijl een sterke beer hem ook in zijn 3 dan zo snel vooruit krijgt.
Frezerdinsdag 6 april 2004 @ 20:37
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:25 schreef Light_728 het volgende:
Dus meer zuigers, hoe sneller de krukas kan draaien?
Jij weet het wel te verzinnen!

als je één versnellingsbak hebt, en je koppelt daar een 4 cilinder aan ga je bij 2500rpm even hard als wanneer je er een v8 aankoppelt bij 2500rpm. Van mijn part hang je er een 1 cilinder bromfietsmotortje aan, bij 2500 toeren zullen ze allemaal even hard rijden.
Oosthoekdinsdag 6 april 2004 @ 21:29
Dit kan niet echt zijn! Dit kan niet echt zijn!!

Oosthoekdinsdag 6 april 2004 @ 21:31
*bookmark*
Hyperdudedinsdag 6 april 2004 @ 21:33
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 21:29 schreef Oosthoek het volgende:
Dit kan niet echt zijn! Dit kan niet echt zijn!!

Hey dude, is eg wel egt.
Hij zoekt nog werk ook ook zie ik!
Goodluck to him
Gerakodinsdag 6 april 2004 @ 21:58
Dat jullie het nog proberen uit te leggen, dat lukt echt nooit volgens mij.

*bookmark*
Herr.Flickdinsdag 6 april 2004 @ 22:04
Om het makkelijker te maken :

Je kunt ook het toerental van de nokkenas halen,alleen moet je het dan x2 doen....

Snap je...
Threepiodinsdag 6 april 2004 @ 22:06
OMFG

volgen mij hebben we hier niet van doen met het grootste 'Light' als het om motortechniek gaat
hollander172dinsdag 6 april 2004 @ 22:07
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 21:29 schreef Oosthoek het volgende:
Dit kan niet echt zijn! Dit kan niet echt zijn!!

Niet iedereen is geboren met een goede kijk op techniek. Ik vind zijn redenaties wel wat hebben eigenlijk. Heerlijk bedacht en bijna kinderlijk eenvoudig. Al denk ik wel dat hij er aardig wat tijd over na heeft gedacht en ergens even de weg is kwijtgeraakt, om hem dan belachelijk te maken gaat me ook te ver.
Threepiodinsdag 6 april 2004 @ 22:09
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 22:04 schreef Herr.Flick het volgende:
Om het makkelijker te maken :

Je kunt ook het toerental van de nokkenas halen,alleen moet je het dan x2 doen....

Snap je...
1. je maakt het alleen ingewikkelder, volgens mij weet TS nieteens wat een nokkenas is

2. draaiden nokkenassen nou niet juist 2x zo hard als een krukas.. als ik er over na ga denken raak ik het ff helemaal kwijt
Herr.Flickdinsdag 6 april 2004 @ 22:18
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 19:16 schreef Light_728 het volgende:
Wat zijn jullie weer eens bekrompen.
Voorbeeldje (niet gebaseerd op de echte snelheden bij toerental):

V8 @ 2500 rpm : is 140 km/h.
4 pitter @ 2500 rpm: is 80 km/h.

Terwijl de krukas hetzelfde omwenteling (dus hetzelfde toerental wordt overgebracht) maakt, right....

Hoe verklaar je die snelheid dan?
Nou ik zal het dan 1 keertje proberen uit te leggen in oer nederlandse taal.

Jij hebt een roeiboot,je zit er alleen in.Wij(de andere fokkers hier) hebben ook een roeiboot,maar we zitten er met 8 man in die allemaal meeroeien.

Wie zou er nou sneller zijn bij dezelfde roeibeweging?

Het gaat dus niet om de omwenteling maar om de kracht die bij 1 omwenteling teweeg word gebracht, bij een V8 is dit dus aanzienlijk groter tov een 4 cilinder,en door deze kracht kun je een grotere overbrenging aandrijven.Daarom gaat die v8 met een bepaald aantal toeren harder dan de 4 cilinder.Zou je precies dezelfde overbrenging gaan gebruiken dan is je topsnelheid nix hoger,alleen de trekkracht verandert dan drastisch.

Hopelijk bergijp je het nou.

quote:
Op dinsdag 6 april 2004 22:09 schreef Threepio het volgende:

[..]

1. je maakt het alleen ingewikkelder, volgens mij weet TS nieteens wat een nokkenas is

2. draaiden nokkenassen nou niet juist 2x zo hard als een krukas.. als ik er over na ga denken raak ik het ff helemaal kwijt
Nokkenasoverbrenging = 1:2
Krukas gaat 2 keer rond, nokkenas 1 keer,nokkenastandwiel is daarom ook precies 1 keer zo groot dan het krukastandwiel
Willy84dinsdag 6 april 2004 @ 23:11
Het is een 4 slag motor niet te vergeten.
Threepiodinsdag 6 april 2004 @ 23:39
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 22:18 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Nou ik zal het dan 1 keertje proberen uit te leggen in oer nederlandse taal.

Jij hebt een roeiboot,je zit er alleen in.Wij(de andere fokkers hier) hebben ook een roeiboot,maar we zitten er met 8 man in die allemaal meeroeien.

Wie zou er nou sneller zijn bij dezelfde roeibeweging?

Het gaat dus niet om de omwenteling maar om de kracht die bij 1 omwenteling teweeg word gebracht, bij een V8 is dit dus aanzienlijk groter tov een 4 cilinder,en door deze kracht kun je een grotere overbrenging aandrijven.Daarom gaat die v8 met een bepaald aantal toeren harder dan de 4 cilinder.Zou je precies dezelfde overbrenging gaan gebruiken dan is je topsnelheid nix hoger,alleen de trekkracht verandert dan drastisch.

Hopelijk bergijp je het nou.


[..]

Nokkenasoverbrenging = 1:2
Krukas gaat 2 keer rond, nokkenas 1 keer,nokkenastandwiel is daarom ook precies 1 keer zo groot dan het krukastandwiel
Ja ik had het voor mezelf ook al uitgevogeld.. Inlaatkleppen hoeven alleen maar voor de inlaatslag open en blijven bij de arbeidsslag dicht en de uitlaatkleppen gaan alleen bij de uitlaatslag openen en blijven dicht bij de compressieslag
Flying_Veewoensdag 7 april 2004 @ 16:44
Ts snap je het nu al of nog niet ?
Flying_Veewoensdag 7 april 2004 @ 16:48
nog wat uitleg....

http://www.haycap.nl/app-c/vier-takt/vier-takt.htm

http://www.amazoncars.nl/(...)tor/basismotor1.html
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 18:08
De nokkenas zorgt voor de opening van de kleppen (aanvoer van mengsel, afvoer van uitlaatgas).
De krukas zitten je zuigerarmen met de zuigers op, verbranding in je motor dwingt de zuigers naar beneden en draaien hierbij de krukas rond.

De krukas zorgt ervoor dat de nokkenas draait, dit gaat via een timing chain; bijvoorbeeld 2 tandwielen + een ketting . De nokkenas gaat 2x zo snel als de krukas, want de diameter van zijn tandwiel is de helft kleiner.
Na een rondje krukas zijn dus in alle cylinders mengsel ontbrand. Onafhankelijk van het aantal cylinders.

Via welke verhouding deze draaiende beweging van de krukas (dus het aantal toeren, oftewel het aantal omwentelingen per minuut) overgebracht wordt op je achterwielen hangt van twee dingen af:

-Je versnellingsbak: deze maakt van bijvoorbeeld 2000 toeren op je motor 700 toeren oid op je achteras.
- Je achteras ratio (als je achtwerwielaandrijving hebt), dit is de overbrenging tussen je versnellingsbak en je wielen, hier zit een verkleining in met bijvoorbeel een ratio tussen de 3.0 en 2.5.


Zo duidelijk?
Big_Boss_Manwoensdag 7 april 2004 @ 18:08
Een rukas of een zuiger!
Tommy_Kuklinskiwoensdag 7 april 2004 @ 18:14
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:08 schreef Fluts het volgende:
.
De krukas zitten je zuigerarmen met de zuigers op,

De krukas zorgt ervoor dat de nokkenas draait, dit gaat via een timing chain; bijvoorbeeld 2 tandwielen + een ketting . De nokkenas gaat 2x zo snel als de krukas, want de diameter van zijn tandwiel is de helft kleiner.
Na een rondje krukas zijn dus in alle cylinders mengsel ontbrand. Onafhankelijk van het aantal cylinders.


Zo duidelijk?
jij snapt er ook nix van
Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 18:23
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:14 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

jij snapt er ook nix van
Wehehehe het is leuk geprobeerd maar hij gaat inderdaad NIET door voor de koelkast...
Terug naar de studieboeken vriend
hollander172woensdag 7 april 2004 @ 18:23
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:14 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

jij snapt er ook nix van
Het wordt steeds leuker.
Oosthoekwoensdag 7 april 2004 @ 18:24
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:14 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
jij snapt er ook nix van
Geweldig topic!
Yakultwoensdag 7 april 2004 @ 18:25
Wat een smultopic, kan Light_728 nog even het één en ander posten?
Tommy_Kuklinskiwoensdag 7 april 2004 @ 18:27
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:25 schreef Yakult het volgende:
Wat een smultopic, kan Light_728 nog even het één en ander posten?
misschien dat Light_728 ons ff kan uitleggen hoe een turbo werkt of een diff...
en dan mag fluts het verbeteren
Oosthoekwoensdag 7 april 2004 @ 18:30
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:27 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
misschien dat Light_728 ons ff kan uitleggen hoe een turbo werkt of een diff...
en dan mag fluts het verbeteren




Hoe werkt een automaat eigenlijk?
hollander172woensdag 7 april 2004 @ 18:32
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:27 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

misschien dat Light_728 ons ff kan uitleggen hoe een turbo werkt of een diff...
en dan mag fluts het verbeteren
Goed idee!
Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 18:33
nee laten we een beetje in trant van roterende en translerende beweging blijven...
mischien wil hij ons wel het verschil tussen 2 en 4 tact uitleggen?
aangezien tellen niet zijn sterkste kant blijkt te zijn kan dat best een intressante uitleg worden

dit topic ->
Oosthoekwoensdag 7 april 2004 @ 18:35
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:33 schreef Nilzz het volgende:
nee laten we een beetje in trant van roterende en translerende beweging blijven...
mischien wil hij ons wel het verschil tussen 2 en 4 tact uitleggen?
aangezien tellen niet zijn sterkste kant blijkt te zijn kan dat best een intressante uitleg worden

Mèt strikvraag! Hoe snel loopt de nokkenas bij een tweetakt?
Tommy_Kuklinskiwoensdag 7 april 2004 @ 18:38
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:35 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Mèt strikvraag! Hoe snel loopt de nokkenas bij een tweetakt?
eitje.. de nokkenas loopt altijd 3x sneller dan de zuigerarmas-stang
hollander172woensdag 7 april 2004 @ 18:45
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:38 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

eitje.. de nokkenas loopt altijd 3x sneller dan de zuigerarmas-stang
Wat is er eigenlijk met de drijfstangen gebeurt die ik ken? Gebruiken ze die in de motoren niet meer die fluts & kornuit in gedachten hebben?
Gerakowoensdag 7 april 2004 @ 18:53
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:08 schreef Fluts het volgende:
De nokkenas zorgt voor de opening van de kleppen (aanvoer van mengsel, afvoer van uitlaatgas).
De krukas zitten je zuigerarmen met de zuigers op, verbranding in je motor dwingt de zuigers naar beneden en draaien hierbij de krukas rond.

De krukas zorgt ervoor dat de nokkenas draait, dit gaat via een timing chain; bijvoorbeeld 2 tandwielen + een ketting . De nokkenas gaat 2x zo snel als de krukas, want de diameter van zijn tandwiel is de helft kleiner.
Na een rondje krukas zijn dus in alle cylinders mengsel ontbrand. Onafhankelijk van het aantal cylinders.

Via welke verhouding deze draaiende beweging van de krukas (dus het aantal toeren, oftewel het aantal omwentelingen per minuut) overgebracht wordt op je achterwielen hangt van twee dingen af:

-Je versnellingsbak: deze maakt van bijvoorbeeld 2000 toeren op je motor 700 toeren oid op je achteras.
- Je achteras ratio (als je achtwerwielaandrijving hebt), dit is de overbrenging tussen je versnellingsbak en je wielen, hier zit een verkleining in met bijvoorbeel een ratio tussen de 3.0 en 2.5.


Zo duidelijk?
1. De zuigerarmen noemen we drijfstangen.

2. Verbranding in de motor bedoel je waarschijnlijk de verbranding in de cilinders mee.

3. De nokkenas draait de helft aantal toeren van de krukas, omdat elke klep maar 1 keer per 2 omwentelingen van de krukas open gaat.

4. In alle cilinders heeft een ontsteking plaats gevonden na 2 krukasomwentelingen. Daarom heet het ook een 4 takt dus een 4 slag motor. 1 arbeidsslag per 4 slagen. 4 slagen zijn 2 omwentelingen van de krukas. (1 omwenteling is namelijk 1 keer omhoog en 1 keer omlaag)
Gerakowoensdag 7 april 2004 @ 19:00
quote:
Op woensdag 7 april 2004 18:35 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Mèt strikvraag! Hoe snel loopt de nokkenas bij een tweetakt?
Bij een 2 takt diesel draait de nokkenas net zo snel als de krukas. met je strikvraag.
Tommy_Kuklinskiwoensdag 7 april 2004 @ 19:01
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:00 schreef Gerako het volgende:

[..]

Bij een 2 takt diesel draait de nokkenas net zo snel als de krukas. [afbeelding] met je strikvraag.
en bij een benzine??
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 19:03
Heeft iemand nog zin om uit te leggen hoe een carbeurator werkt

of hoe je het schrijft
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 19:06
Gerako, idd je hebt gelijk. Qua termen ken ik alleen engelse benamingen. Nokkenas moet idd 1/2 van krukas zijn
Gerakowoensdag 7 april 2004 @ 19:07
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:01 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

en bij een benzine??
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:03 schreef Fluts het volgende:
Heeft iemand nog zin om uit te leggen hoe een carbeurator werkt

of hoe je het schrijft
Carburateur, heeft als doel om bij elke 14,7 kg lucht die erdoor stroomt 1 kg benzine toe te voegen om zo een goed brandbaar mengsel te vormen. De hele werking van het ding uitleggen gaat bijna niet in 1 topic, laat staan dat jij het begrijpt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Gerako op 07-04-2004 19:16:39 ]
Tommy_Kuklinskiwoensdag 7 april 2004 @ 19:14
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:07 schreef Gerako het volgende:

[..]

[afbeelding]
[..]

Carburateur, heeft als doel om bij elke 14,7 kg lucht die erdoor stroomt 1 kg benzine toe te voegen. De hele werking van het ding uitleggen gaat bijna niet in 1 topic, laat staan dat jij het begrijpt.
johancliowoensdag 7 april 2004 @ 19:15
Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 19:15
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:03 schreef Fluts het volgende:
Heeft iemand nog zin om uit te leggen hoe een carbeurator werkt

of hoe je het schrijft
kunnen we de topic naam niet veranderen in 'Uitleg van de basis principes van de verbrandings motor'

een CARBURATEUR, werkt volgens de wet van Bernoulli.
plaatje is under construction
daNpywoensdag 7 april 2004 @ 19:19
Als een zuiger aan een krukas vastzit, hoe kom je er dan in godsnaam bij dat een zuiger meer slagen per minuut kan maken dan de krukas omwentelingen?

Als de krukas precies 1x ronddraait is de zuiger ook helemaal heen en terug geweest, tot het punt waar hij begon.
Het aantal zuigers dat eraan zit doet er niet toe, noch de verdraaiing van de zuigers tov elkaar op de as.

www.howstuffworks.com
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 19:21
Ik weet hoe een carbeurator werkt.
daNpywoensdag 7 april 2004 @ 19:21
Hoe dan?

Je kan het in ieder geval niet spellen...
Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 19:29
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:21 schreef Fluts het volgende:
Ik weet hoe een carbeurator werkt.
Ow leg is uit dan

als je het goed hebt mag je misschien alsnog door voor de koelkast
Gerakowoensdag 7 april 2004 @ 19:31
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:19 schreef daNpy het volgende:
Als een zuiger aan een krukas vastzit, hoe kom je er dan in godsnaam bij dat een zuiger meer slagen per minuut kan maken dan de krukas omwentelingen?
Van boven naar beneden is 1 slag, maar dan heeft de krukas nog maar een half rondje gemaakt,
de zuiger is nu dus beneden en gaat weer omhoog, nog een slag dus, en nu heeft de zuiger al 2 slagen gemaakt maar de krukas heeft nog maar een rondje gemaakt.
En dat is dus waarom de zuiger 2 keer zoveel slagen maakt in een minuut als dat de krukas omwentelingen maakt per minuut.
daNpywoensdag 7 april 2004 @ 19:34
1 zuigerslag is eenmaal omhoog én eenmaal naar beneden, naar het punt waar hij begon.

Een keer omhoog OF naar beneden is slechts een halve slag.

(Bij 4takt weer een kwartslag )

Edit: als je 4takt uit gaat leggen krijg je idd 1x beweging als slag zijnde
Arbeidsslag, omhoog om eruit te persen (1x op en neer)
naar beneden om aan te zuigen, naar boven om samen te persen (2e keer op en neer)

Arbeidsslag... etc
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 19:36
Ik ken het engelse carburetor, carburateur is dan de correcte Nederlandse versie.

Carb is voor mengen lucht+brandstof en zit tussen je intake manifold (inlaatspruitstuk heet het geloof ik) en je luchreiniger.
Doorlaat gementen in cubic feet per minute; cfm. Groter getal is niet altijd beter met het oog op luchtsnelheid.
Carbs die ik ken, 4-barrel, hebben een primare en secundaire 'gasinlaat'. Voor een dual plane manifold (single plane heeft 1 gat met 8 poten, dual heeft 2 gaten met elk 4 even lange armen) Elke helft van het dual-plane inlaatspruitstuk krijgt dan een primaire en een secundaire gasklep. Spread bore of square bore: primaire kleiner dan secundaire vs even groot. Dan is er nog de optie mechanische of vacuum opening.
Tal van instellingen is te saai om uit te leggen, idle adjustment etc.


Over een automaat, bijvoorbeeld een TH200-r4. Die werken toch via directie van olie via een TV (throttle valve) kabel die reageert op hoever je het gas indrukt. Als je het wilt weten, kijk op: http://www.tvmadeez.com.
Gerakowoensdag 7 april 2004 @ 19:37
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:34 schreef daNpy het volgende:
1 zuigerslag is eenmaal omhoog én eenmaal naar beneden, naar het punt waar hij begon.

Een keer omhoog OF naar beneden is slechts een halve slag.

(Bij 4takt weer een kwartslag )
Nee, 1 keer naar beneden is een slag en 1 keer omhoog is een slag.

Let op.
1. Inlaatslag, zuiger naar beneden.
2. Compressieslag, zuiger naar boven.
3. Arbeidsslag, zuiger naar beneden.
4. Uitlaatslag, zuiger naar boven.

Dit is de volgorde bij een 4 slag motor, oftewel een 4 takt.
quote:
Edit: als je 4takt uit gaat leggen krijg je idd 1x beweging als slag zijnde
Arbeidsslag, omhoog om eruit te persen (1x op en neer)
naar beneden om aan te zuigen, naar boven om samen te persen (2e keer op en neer)

Arbeidsslag... etc
Nou haal je het hele zootje door elkaar.

De arbeidsslag gaat naar beneden omdat bovenin het mengsel ontstoken is.

Gaat de zuiger daarna weer omhoog heet het de uitlaatslag, hij werkt de uitlaatgassen naar buiten.

Daarna gaat ie weer naar beneden en zuigt dus een nieuwe lucht/benzine mengsel aan.

Dan gaat ie weer omhoog en perst het mengsel samen en dit wordt dan ontstoken en gaat de zuiger weer naar benenden zijn we dus weer bij de arbeidsslag. (Naar beneden)
Wouter.1984woensdag 7 april 2004 @ 19:38
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 23:39 schreef Threepio het volgende:

[..]

Inlaatkleppen hoeven alleen maar voor de inlaatslag open en de uitlaatkleppen gaan alleen bij de uitlaatslag openen.
ooit van klepoverlapping gehoord ?!?

nee zeker
daNpywoensdag 7 april 2004 @ 19:39
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:37 schreef Gerako het volgende:

[..]

Nee, 1 keer naar beneden is een slag en 1 keer omhoog is een slag.

1,2,3,4.

Dit is de volgorde bij een 4 slag motor, oftewel een 4 takt.
Zie mijn edit
Hyperdudewoensdag 7 april 2004 @ 19:40
Weet je wat ik nou niet snap?
Je gooit er benzine in en dan gaan de wielen draaien!?
Kan iemand dat ff uitleggen?

En diesel werkt dat ook zo?
Of anders?
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 19:41
Whoo je hebt een 'fridge' gewonnen.


[img]http://www.harryschocolateshop.com/images/fridge.jpg[\img]
Wouter.1984woensdag 7 april 2004 @ 19:44


dit is em dan de koelkast van fluts
Gerakowoensdag 7 april 2004 @ 19:45
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:40 schreef Hyperdude het volgende:
Weet je wat ik nou niet snap?
Je gooit er benzine in en dan gaan de wielen draaien!?
Kan iemand dat ff uitleggen?

En diesel werkt dat ook zo?
Of anders?
Leg jij me dan eens uit hoe ik van witte melk gele pis kan maken, want daar ben ik nog steeds niet uit.
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 19:49
FF serieus: ik wil binnenkort een 78 pontiac trans am aanschaffen, hier zit een 400cid pontiac motor in waarbij de hood scoop (shaker) vastzit op het luchtfilter. Als ik hier LPG laat opzetten wat moet er dan allemaal vervange/verwijderd worden? De shaker zal vastgemaakt moeten worden aan de motorkap. Kan ik de originele carb of (high flow)filter houden?

Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 19:50
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:41 schreef Fluts het volgende:
Whoo je hebt een 'fridge' gewonnen.
Ja en jij niet, want nnu heb je nog niet uitgelegd hoe een carburateur werkt...
wel een grappig stukje wat je geschreven hebt met een hoop moeilijke technische begrippen waarvan ik me af vraag of je zelf wel enig idee hebt wat ze betekenen omdat je engels en nederlands door elkaar gebruikt...
kortom de WERKING wordt er alles behalve duidelijker van...

Maar ik vindt het wel mooi om te zien hoe de meeste mensen van de meest simpele principes de meest moeilijk te begrijpen onzin maken
daNpywoensdag 7 april 2004 @ 19:52
In de eerste zin legt hij uit dat de carb benzine en lucht samenvoegt en zich bevindt tussen het filter en en het inlaatspruitstuk.

Daarna gaat ie gooien met termen van 1 spcifieke carb idd
Flying_Veewoensdag 7 april 2004 @ 19:54
Een carberateur werkt dmv het Venturi effect !

*Krijg ik nu een koelkast ?

daNpywoensdag 7 april 2004 @ 19:56
Wat is het Venturi effect?
Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 19:58
Principe van een carburateur:



Als er lucht door buisje B geblazen wordt, zodat het met grote snelheid de opening van buisje A passeert. Onstaat volgens de wet van Bernoulli een lage druk bij M, hierdoor wordt vloeistof uit A aangezogen en vermengd met de lucht uit B. De vloeistof wordt fijn verdeeld en met de lucht meegevoerd...

Dit is in PRINCIPE de werking van een carburateur. In de loop der tijd zijn ze alleen steeds weer gemodificeerd enzo waardoor ze nu vet ingewikkeld lijken.
Meer wil ik er ook niet over kwijt omdat carburateurs achterhaald zijn in de moderne auto industrie. Tegenwoordig worden alle auto`s toch uitgerust met Injectie systemen.
Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 20:01
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:54 schreef Flying_Vee het volgende:
Een carberateur werkt dmv het Venturi effect !

*Krijg ik nu een koelkast ?

Nee want door de venturi wordt de snelheid van de aangevoerde lucht alleen maar groter.... een venturi alleen verneveld geen vloeistof
Flying_Veewoensdag 7 april 2004 @ 20:01
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:56 schreef daNpy het volgende:
Wat is het Venturi effect?
http://www.tpub.com/content/engine/14081/css/14081_32.htm

Flying_Veewoensdag 7 april 2004 @ 20:03
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:01 schreef Nilzz het volgende:

[..]

Nee want door de venturi wordt de snelheid van de aangevoerde lucht alleen maar groter.... een venturi alleen verneveld geen vloeistof
ja maar in detail uitleggen gaat wat te ver, topique starter zal daardoor alleen maar nog meer in de war raken

ps (sproeiers etc )
Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 20:04
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:03 schreef Flying_Vee het volgende:

[..]

ja maar in detail uitleggen gaat wat te ver, topique starter zal daardoor alleen maar nog meer in de war raken

ps (sproeiers etc )
mijn uitleg is toch niet zo ingewikkeld?
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 20:06
Is toch niet voor 1 specifieke carb, de luchtinlaat bovenop gaat via luchtfilter. Mengsel uitlaat via uitlaatspruitstuk op 1 of 2 kanalen.

Als ik het fout heb moet iemand me verbeteren, heb tot een paar maanden geleden nooit interesse in auto's gehad.

De carburator mengt lucht + benzine. Benzine wordt aangeboden door brandstofpomp. Aangezogen vanuit de kamer hetzelfde principe als een spraygun. Als je gasgeeft opent dit zich meer (?) en kan er meer brandstof in de carburator komen. De pimary en secundary openingen gaan open door het vacuum als de motor meer mengsel wil, bij gas geven dus.

Zo toch?

Koelkast of troostprijs.
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 20:08
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:03 schreef Flying_Vee het volgende:

[..]

ja maar in detail uitleggen gaat wat te ver, topique starter zal daardoor alleen maar nog meer in de war raken

ps (sproeiers etc )
Ik denk dat de TS al af is gehaakt na de eerste paar posts.
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 20:12
Waarom kan ik mn post niet wijzigen btw?

daNpy> die 'termen' zijn toch niet voor 1 soort carb, ik somde algemene verschillen tussen carburateurs op. Maar er staat idd geen uitleg in.
Klaasklapschaatswoensdag 7 april 2004 @ 20:14
Hahaha geweldig topic dit

Ik heb ook een vraag: Als ik een euro in mijn automaat gooi doet ie nix !!??
Ligt dat aan het feit dat de krukassen in de deur zwaar gaan zodat de centrale garagedeur opener een verkeerd signaal naar de bougies in geeft? Ik heb overigens een tdi...
CreativeMindwoensdag 7 april 2004 @ 20:15
Wat zwammen jullie nou over die carburateur, het is toch allemaal EFI tegenwoordig
Klaasklapschaatswoensdag 7 april 2004 @ 20:17
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:58 schreef Nilzz het volgende:
Principe van een carburateur:

[afbeelding]

Tegenwoordig worden alle auto`s toch uitgerust met Injectie systemen.
En daar ben ik nu juist op tegen!! Ik ben soieso niet voor methadon verstrekking ! Maar dat het maar normaal is dat iedereen injecteerd of direct inspuit! Moet maar eens afgelopen zijn met die tolerante overheid hier....
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 20:18
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:15 schreef CreativeMind het volgende:
Wat zwammen jullie nou over die carburateur, het is toch allemaal EFI tegenwoordig
Niet op een oude amerikaan, hoewel ik best wel een v8 met EFI zou willen hebben
daNpywoensdag 7 april 2004 @ 20:18
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:14 schreef Klaasklapschaats het volgende:
Hahaha geweldig topic dit

Ik heb ook een vraag: Als ik een euro in mijn automaat gooi doet ie nix !!??
Ligt dat aan het feit dat de krukassen in de deur zwaar gaan zodat de centrale garagedeur opener een verkeerd signaal naar de bougies in geeft? Ik heb overigens een tdi...
Een TDI werkt op muntstukken van 50 cent

Als het een VW is doet ie helemaal niets trouwens, dat hoort zo
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 20:23
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:18 schreef daNpy het volgende:

[..]

Een TDI werkt op muntstukken van 50 cent

Als het een VW is doet ie helemaal niets trouwens, dat hoort zo
Hey,
TDI, dat is toch duidelijk op 10cent.

Ik zou even je pcv valve checken waarschijnlijk zit hier een obstipatie zodat je bij WOT een ontoerijkend signaal krijgt naar je HEI ignition system. Of je TDC punt ligt 5 graden mis in tegenstelling tot je achteras, waardoor je reservoir grommet intefereert met je coil springs. Visavi, visavi.
In dit geval is de oplossing simpel: buy a Mac.
Of een scootmobiel... Whatever suits you best
Klaasklapschaatswoensdag 7 april 2004 @ 20:27
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:23 schreef Fluts het volgende:

[..]

Hey,
TDI, dat is toch duidelijk op 10cent.

Ik zou even je pcv valve checken waarschijnlijk zit hier een obstipatie zodat je bij WOT een ontoerijkend signaal krijgt naar je HEI ignition system. Of je TDC punt ligt 5 graden mis in tegenstelling tot je achteras, waardoor je reservoir grommet intefereert met je coil springs. Visavi, visavi.
In dit geval is de oplossing simpel: buy a Mac.
Of een scootmobiel... Whatever suits you best
Thnx for the info ! Waar ik me voornamelijk zorgen om maak is het feit dat het tdc punt waarschijnlijk 5 graden mis ligt Dan wordt het toch maar een scootmobiel.. Een scootmobiel is toch de draadloze variant van de scooter? Kentekens beginnend met 06- ???
daNpywoensdag 7 april 2004 @ 20:29
11
Flutswoensdag 7 april 2004 @ 20:29
Zoek er eentje uit zou ik zeggen:

http://shop.kapaza.be/aangenaamleven/
Nilzzwoensdag 7 april 2004 @ 20:30
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:18 schreef Fluts het volgende:

[..]

hoewel ik best wel een v8 met EFI zou willen hebben
Dat is niks bijzonders....
alleen wat duurder
Rugbotjewoensdag 7 april 2004 @ 20:58
quote:
eitje.. de nokkenas loopt altijd 3x sneller dan de zuigerarmas-stang
sinds wanneer heeft een tweetakt kleppen?? (dus nokkenas?)

En bij die nokkenasomwentelingen is zeker uitgegaan van dubbele nokkenasen? bij een enkele nokkenas worden alle kleppen door dezelfde as geregeld en daarom draait deze dus net zo snel als de krukas....
Tommy_Kuklinskiwoensdag 7 april 2004 @ 21:04
zijn jullie nou nog bezig
Gerakowoensdag 7 april 2004 @ 21:12
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:58 schreef Rugbotje het volgende:

[..]

sinds wanneer heeft een tweetakt kleppen?? (dus nokkenas?)

Sommige 2 takt diesels hebben een nokkenas.
quote:
En bij die nokkenasomwentelingen is zeker uitgegaan van dubbele nokkenasen? bij een enkele nokkenas worden alle kleppen door dezelfde as geregeld en daarom draait deze dus net zo snel als de krukas....

Bij een enkele nokkenas draait deze ook maar de helft van de toeren die de krukas maakt.
De inlaatklep hoeft namelijk maar 1 keer per 2 krukas omwentelingen open, ditzelfde geldt voor de uitlaatklep.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gerako op 07-04-2004 21:17:48 ]
Rugbotjewoensdag 7 april 2004 @ 21:19
quote:
Een 2 takt diesel heeft een nokkenas.
Kan je me uitleggen hoe dat werkt?

(Antwoord op deze vraag zelf al gevonden,..... (zat nog een beetje bij het principe van brommer motoren...))

(Wat betreft de nokkenassen.... was inderdaad het 4-takt principe even vergeten.... you're right.)

[ Bericht 14% gewijzigd door Rugbotje op 07-04-2004 21:40:46 ]
Gerakowoensdag 7 april 2004 @ 21:34
quote:
Op woensdag 7 april 2004 21:19 schreef Rugbotje het volgende:

[..]

Kan je uitleggen waarom? Kan me niet voorstellen hoe dat moet werken......

(Wat betreft de nokkenassen.... was inderdaad het 4-takt principe even vergeten.... you're right.)
Bij een 2 takt diesel wordt de er gebruik gemaakt van een uitlaatklep.
Het is een beetje lastig te omschrijven omdat er bij een 2 takt meerdere dingen gebeuren tijdens 1 slag, maar ik ga het proberen

Bij een 2 takt diesel komt is er de arbeidsslag, hierbij gaat de zuiger naar beneden en als de zuiger bijna beneden is komen de inlaatpoorten open.
Bij een 2 takt benzine komt er nu een benzine mengsel, bij een 2 takt diesel komt er nu alleen maar lucht. Terwijl de inlaatpoorten open zijn gaat ook de uitlaatklep open, hierdoor drukt de verse lucht de uitlaatgassen naar buiten. De zuiger gaat verder naar boven en de inlaatpoorten zijn weer gesloten, en nu sluit ook de uitlaatklep weer en wordt de lucht samen geperst.
Als de zuiger bijna boven is wordt er diesel ingespoten en dit ontbrandt als de zuiger net over zijn bovenste dode punt is en dus weer naar beneden gaat.
En dan begint het helemaal weer opnieuw.
Wouter.1984woensdag 7 april 2004 @ 22:38
quote:
Op woensdag 7 april 2004 21:34 schreef Gerako het volgende:

[..]

Bij een 2 takt diesel wordt de er gebruik gemaakt van een uitlaatklep.

Bij een 2 takt diesel komt is er de arbeidsslag, hierbij gaat de zuiger naar beneden en als de zuiger bijna beneden is komen de inlaatpoorten open.
Bij een 2 takt benzine komt er nu een benzine mengsel, bij een 2 takt diesel komt er nu alleen maar lucht. Terwijl de inlaatpoorten open zijn gaat ook de uitlaatklep open, hierdoor drukt de verse lucht de uitlaatgassen naar buiten. De zuiger gaat verder naar boven en de inlaatpoorten zijn weer gesloten, en nu sluit ook de uitlaatklep weer en wordt de lucht samen geperst.
Als de zuiger bijna boven is wordt er diesel ingespoten en dit ontbrandt als de zuiger net over zijn bovenste dode punt is en dus weer naar beneden gaat.
En dan begint het helemaal weer opnieuw.
en om hetzelfde effect te krijgen bij een 2 takt benzine motor wordt er gebruik gemaakt van een Spoelpoort.

Hierbij komt het benzine via de carburateur in het carter te recht. Als de zuiger naar beneden gaat komt de benzine via de spoelpoort boven de zuiger uit als de zuiger omhoog gaat wordt het mengsel boven de zuiger gecomprimeerd (spoelpoort en uitlaatpoort zijn dan afgesloten). Door de omhooggaande beweging van de zuiger wordt er dan nieuw mengsel in het carter gezogen totdat de zuiger in het B.D.P. staat. dan komt de bougievonk, de zuiger gaat hierdoor naar beneden als eerste opent de uitlaatklep en ongeveer vlak daarna opent de spoelpoort (uiteraard komt er dan weer nieuw mengsel binnen via de spoelpoort). doordat de uitlaatklep nog even open staat als de spoelpoort net open gaat heb je een klein verlies aan mengsel.

en waarom word de hele zooi mengsmering genoemd? Omdat je olie bij het mengsel flikkert, om zo de hele rattaplan die in het motortje zit te smeren
Threepiodonderdag 8 april 2004 @ 00:19
quote:
Op woensdag 7 april 2004 19:38 schreef Wouter.1984 het volgende:

[..]

ooit van klepoverlapping gehoord ?!?

nee zeker
Nee, ben ik nu dom?

Neemt niet weg dat de nokkenas half zo snel draait als de krukas iig
Gerakodonderdag 8 april 2004 @ 10:45
quote:
Op woensdag 7 april 2004 22:38 schreef Wouter.1984 het volgende:

[..]

en om hetzelfde effect te krijgen bij een 2 takt benzine motor wordt er gebruik gemaakt van een Spoelpoort.

Hierbij komt het benzine via de carburateur in het carter te recht. Als de zuiger naar beneden gaat komt de benzine via de spoelpoort boven de zuiger uit als de zuiger omhoog gaat wordt het mengsel boven de zuiger gecomprimeerd (spoelpoort en uitlaatpoort zijn dan afgesloten). Door de omhooggaande beweging van de zuiger wordt er dan nieuw mengsel in het carter gezogen totdat de zuiger in het B.D.P. staat. dan komt de bougievonk, de zuiger gaat hierdoor naar beneden als eerste opent de uitlaatklep en ongeveer vlak daarna opent de spoelpoort (uiteraard komt er dan weer nieuw mengsel binnen via de spoelpoort). doordat de uitlaatklep nog even open staat als de spoelpoort net open gaat heb je een klein verlies aan mengsel.

en waarom word de hele zooi mengsmering genoemd? Omdat je olie bij het mengsel flikkert, om zo de hele rattaplan die in het motortje zit te smeren
Ja dit klopt ook, alleen had ik het over een 2 takt diesel, daar komt er geen mengsel naar binnen maar alleen lucht.
De diesel maakt dus gebruik van een inlaatPOORT en een uitlaatKLEP.
Wouter.1984donderdag 8 april 2004 @ 18:47
quote:
Op donderdag 8 april 2004 00:19 schreef Threepio het volgende:

[..]

Nee, ben ik nu dom?

Neemt niet weg dat de nokkenas half zo snel draait als de krukas iig
nee hoor je bent niet dom dat zeg ik ook niet
Herr.Flickdonderdag 8 april 2004 @ 19:21
Dit topic gaat alleen nog maar over kromme kleppen, en brandstofsystemen met luchtverfrissers....
Threepiodonderdag 8 april 2004 @ 23:16
quote:
Op donderdag 8 april 2004 18:47 schreef Wouter.1984 het volgende:

[..]

nee hoor je bent niet dom dat zeg ik ook niet
het kwam ff zo over

Maar leg dat eens uit dan, klepoverlapping?
Wouter.1984vrijdag 9 april 2004 @ 09:54
quote:
Op donderdag 8 april 2004 23:16 schreef Threepio het volgende:

[..]
Maar leg dat eens uit dan, klepoverlapping?
klepoverlapping is de tijd dat beide kleppen in een cilinder gelijktijdig open staan, dit wordt gedaan om aan het einde van de uitlaatslag en het begin van de inlaatslag een schonere cilinder (en dus ook een schonere verbranding te krijgen), en zo een betere vulling voor het verse mengsel te krijgen.

vanzelfsprekend begint de klepoverlapping dus tijdens de uitlaatslag, dan wordt bijna aan het einde van de uitlaatslag de inlaatklep al geopend voor een spoeling van de cilinder, de uitlaatklep sluit vlak na de tijd dat de inlaatslag begonnen is.