quote:
Op zondag 4 april 2004 18:00 schreef Muchacha20 het volgende:
Ik herken me hier volledig in. Na mijn middelbare school wist ik echt niet wat ik wilde gaan studeren, leek wel of niks me leuk leek. Ik had werkelijk geen idee. Met veel pijn heb ik toen besloten om maar een jaar te gaan werken, en ondertussen goed na te denken wat ik precies zou willen. De stap om werk te vinden was voor mij een hele grote drempel. Maar ik heb uiteindelijk geen moment spijt gehad dat ik dat jaar heb gewerkt. Ik kwam met volwassen mensen in contact en heb een heleboel geleerd. Ik kwam daar binnen als stil en verlegen meisje en toen ik wegging zeiden alle collega's dat ze mijn geklets zouden missen.
Dat had ik me dus niet voor ogen gehouden. Helaas wist ik aan het eind van dat jaar eigenlijk nog steeds niet zeker wat ik wilde gaan studeren. Ik zat te twijfelen, of zomaar snel een keuze maken of nog maar een half jaar/ jaar werken. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een orientatie half jaar te doen. Het leek dat ik er vrij snel uitwas wat ik wilde gaan studeren. Na 3 maanden daar dan ook weer gestopt. De rest van het jaar maar weer aan het werk gegaan.
Ik had echt heel veel zin om weer naar school te gaan, want voor mijn gevoel was deze studie dé studie voor mij, de perfect bij mij paste. Dit jaar ben ik hiermee begonnen. En helaas, na een paar maanden kreeg ik steeds meer het gevoel dat dit het dus níet was. Ik vond het toch niet zo leuk als ik verwacht had (hoewel ik na de open dag en meeloopdag ontzettend positief was).
Ik ben momenteel nog steeds bezig met deze studie, wil toch mijn P halen, want ik heb nog wel alles gehaald verder. Ik baalde er echt verschrikkelijk van dat dit het toch niet was. Ik ben nu bezig met het zoeken naar een andere opleiding en dat valt voor mij echt niet mee, nadat ik al die jaren er al zo mee bezig ben geweest.
Ik zie er nu ook weer heel erg tegenop om een nieuwe studie te starten. In mijn achterhoofd spookt maar rond dat de komende studie weer niet zal zijn wat ik ervan verwacht. En om dan weer van vooraf aan te beginnen zie ik niet meer zitten. Wil nu dus écht een goed keus maken, hoewel je waarschijnlijk nooit weet of je wel de juiste keuze maakt. Er zitten altijd negatieve kanten aan, helaas.
Als je het echt niet weet, weerhoudt jezelf er dan niet van om een jaar iets anders te doen dan school. Kan alleen maar heel leerzaam zijn, is mijn ervaring.
Heel herkenbaar allemaal. Ik heb na mijn VWO ook een jaar gewerkt, maar ja, na dat jaar wordt er wel een beetje verwacht dat ik weer ging studeren, dus dat ben ik toen gaan doen. Ben nu weer bijna twee jaar aan het studeren, en de studie is op zich wel leuk, maar de stages absoluut niet. Dus mijn toekomstbeeld is weer lekker zwart. Ik zit nu erg te twijfelen of ik wel het goede doe.
Ik ben een boek aan het lezen van Dr. Phil, waarin hij vertelt over zijn eigen leven. Hij was al 10 jaar dokter in de praktijk van zijn vader, omdat dat altijd indirecht van hem verwacht is. Toen realiseerde hij zich dat hij al 10 jaar zichzelf en iedereen om hem heen heeft lopen 'voorliegen', omdat hij niet deed wat hij wilde.
Ik denk dat het heel belangrijk is te weten wat je écht wil. Als je je hele leven zou mogen ontwerpen, wat zou je dan het liefst doen? Als het een beetje realistisch is, dan moet je daarvoor gaan. Daar heeft iedereen baat bij.
Niet dat ik het zo makkelijk vind hoor, ik zit er ook nog steeds mee. Ook dat stukje van de TS over vrienden, dat is heel herkenbaar. Maar ik geloof echt dat je je dromen moet najagen. Je leeft maar één keer, en het zou zonde zijn als je op je sterfbed nog ligt te balen dat je iets nooit gedaan hebt wat je graag had willen doen.