Google's Gmail nu al in de problemen
Duitsland keurt gerichte advertenties af
Google's plan om een concurrent voor Hotmail op te starten, ligt van verschillende kanten onder vuur. Zo claimt een Brits bedrijf de merknaam 'Gmail' én protesteert de Duitse overheid tegen het plan advertenties in mails te stoppen op basis van de inhoud van het bericht. Momenteel is Gmail alleen toegankelijk voor een duizendtal bètatesters.
Gmail leek eerst een 1 aprilgrap, maar is een reëel initiatief van internetbedrijf Google om gebruikers gratis 1 GB opslagruimte voor e-mails te bieden. In ruil voor deze dienst moeten de gebruikers aanvaarden dat hun berichten gerichte advertenties bevatten. Net als bij het zoeken via Google worden de advertenties gebaseerd op sleutelwoorden die in de tekst van de e-mails worden aangetroffen. Een e-mail over een fietsvakantie zou dus mogelijk een advertentie van een fietsfabrikant of een reisbureau kunnen bevatten.
Google haast zich wel te zeggen dat het scannen van e-mails en selecteren van advertenties volledig geautomatiseerd verloopt en dat er geen mensen aan te pas komen. Bijgevolg zou geen sprake zijn van inbreuk op de privacy van Gmail-gebruikers.
De Duitse overheid gaat daar niet mee akkoord, meldt de Britse IT-site The Register. Ook de internationale privacy-organisatie Privacy International maakt zich zorgen, evenals 28 lokale privacy-organisaties (waaronder het Nederlandse Bits of Freedom) die woensdag een open brief schreven aan Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page om hun bezorgdheid uit te drukken.
Maar ook over de merknaam 'Gmail' is discussie ontstaan. De Britse firma The Market Age zegt nu dat Gmail de naam is van een onderdeel van zijn Pronet-researchdienst, gericht op de financiële wereld. Pas vorige week registreerde The Market Age Gmail in de V.S. als merk, waardoor Google in principe de naam niet mag gebruiken voor zijn maildienst.
De aandelenkoers van The Market Age verdubbelde bij de bekendmaking van dit nieuws, wellicht omdat investeerders een snelle winst roken. Het researchbureau wil niet kwijt of het bereid is Google een licentie op de naam geven. Als het dat wel doet, zou het bedrijf daar een aardige duit voor kunnen vragen.
De naam Gmail is ook al aan andere initiatieven verbonden. Zo liep op de open bron-portal SourceForge een Gmail-project om een antispamoplossing te ontwikkelen, draagt de studentenkrant van de Japanse universiteit van Nagaoka die naam, is er ook een Gmail-messagingapplicatie, en is Gmail ook de naam van een mailcliënt voor Gnome/Linux op basis van MySQL.
Bron: ZDNet, The Register, Reuters
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=35571