Marokko wil dat Nederland huwbare leeftijd verlaagt
Uitgegeven: 27-7-2001 9:36
DEN HAAG - Marokko wil dat Marokkaanse meisjes in Nederland kunnen trouwen als ze vijftien jaar oud zijn. Daarmee zou de huwbare leeftijd voor meisjes dezelfde zijn als in hun vaderland.
Het verzoek van Marokko aan Nederland is onderdeel van een pakket gewenste wijzigingen in het familierecht, bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Marokko probeert op dit gebied al enige jaren tot een verdrag te komen met Nederland. De ministeries van Justitie van beide landen voeren daarover overleg. De huwbare leeftijd in Nederland is achttien jaar. Dat geldt zowel voor jongens als meisjes.
-- -- -- --
Ik kan niet onder woorden brengen hoe belachelijk ik dit vind. Dat ze in Marokko vrouwen als 'handelswaar' beschouwen wil nog niet zeggen dat dat overal maar moet kunnen. Waar halen ze het lef vandaan!
* Safari is hier oprecht verontwaardigd over!
[Dit bericht is gewijzigd door Safari op 27-07-2001 10:38]
quote:Het was toch 16 jaar voor meisjes?
Op vrijdag 27 juli 2001 10:37 schreef Safari het volgende:
. De huwbare leeftijd in Nederland is achttien jaar. Dat geldt zowel voor jongens als meisjes.
Oh, en even als disclaimer, want je moet ten slotte een PC mening hebben: dit is niet racistisch bedoeld. Een autochtoon die met een 15-jarige wil trouwen, mogen ze van mij ook voor gek verklaren.
quote:Nee, je mag met 16 in ondertrouw, mits je toestemming hebt van je ouders... Officieel
Op vrijdag 27 juli 2001 10:38 schreef links234 het volgende:[..]
Het was toch 16 jaar voor meisjes?
quote:Een paar jaar geleden was het 16 jaar voor meisjes en 18 jaar voor jongens. In het kader van gelijke behandeling is de grens voor meisjes opgetrokken naar 18 jaar.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:38 schreef links234 het volgende:[..]
Het was toch 16 jaar voor meisjes?
quote:Maar als je in ondertrouw gaat moet je toch binnen een jaar trouwen? Of vergis ik me nou? Ik zou gezworen hebben dat in Nederland meisjes mochten trouwen op hun 16de, en jongens op hun 18de.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:41 schreef Chevalric het volgende:[..]
Nee, je mag met 16 in ondertrouw, mits je toestemming hebt van je ouders... Officieel
mag pas als je 18 bent.
De Volkskrant opende vanmorgen met dit artikel en tot mijn verbazing betreft het dus een memorandum van Marokko dat al op 24 november 1999 is verstuurd aan staatssecretaris Benschop.
Antwoord van Benschop: "ministerie komt binnenkort (...) met een standpunt, we zijn daarover nog in dialoog"
Ik snap niet wat er nou zo moeilijk aan is om gewoon al in 1999 te antwoorden met:
"Wij hebben in Nederland onze eigen wetgeving en willen andere landen zich niet bemoeien met onze interne wetgeving."
edit-typos-edit
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 27-07-2001 10:45]
quote:Nee, onder de 18 is toestemming van de Koningin nodig. Wat wel wordt verleent als er sprake is van zwangerschap.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:43 schreef links234 het volgende:[..]
Maar als je in ondertrouw gaat moet je toch binnen een jaar trouwen? Of vergis ik me nou? Ik zou gezworen hebben dat in Nederland meisjes mochten trouwen op hun 16de, en jongens op hun 18de.
quote:Ow, dus dat is het. Dus had men de leeftijd voor jongens verlaagt naar 16 was deze discussie er niet geweest.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:43 schreef Aernout het volgende:[..]
Een paar jaar geleden was het 16 jaar voor meisjes en 18 jaar voor jongens. In het kader van gelijke behandeling is de grens voor meisjes opgetrokken naar 18 jaar.
quote:Nou als handelswaar, dat is wel erg grof uitgedrukt.....
Op vrijdag 27 juli 2001 10:37 schreef Safari het volgende:
Ik kan niet onder woorden brengen hoe belachelijk ik dit vind. Dat ze in Marokko vrouwen als 'handelswaar' beschouwen wil nog niet zeggen dat dat overal maar moet kunnen. Waar halen ze het lef vandaan!* Safari is hier oprecht verontwaardigd over!
Maar ik deel je verontwaardiging.
De volgende stap is dat Soedan aandringt om het klitten knippen toe te staan bij Soedaneze meisjes, en dat landen als Albanië vinden dat inwoners van hun land, die hier verblijven, recht op bloedwraak hebben.
Ook lekker wazig dat het een brief van ruim anderhalf jaar geleden betreft idd.
V.
quote:Naar 15 had die dan gemoeten
Op vrijdag 27 juli 2001 10:47 schreef links234 het volgende:[..]
Ow, dus dat is het. Dus had men de leeftijd voor jongens verlaagt naar 16 was deze discussie er niet geweest.
quote:Of landen als Frankrijk die willen dat we onze coffeeshops sluiten!
Op vrijdag 27 juli 2001 10:48 schreef R@b het volgende:[..]
Nou als handelswaar, dat is wel erg grof uitgedrukt.....
Maar ik deel je verontwaardiging.
De volgende stap is dat Soedan aandringt om het klitten knippen toe te staan bij Soedaneze meisjes, en dat landen als Albanië vinden dat inwoners van hun land, die hier verblijven, recht op bloedwraak hebben.
quote:Er zijn grenzen natuurlijk!
Op vrijdag 27 juli 2001 10:49 schreef links234 het volgende:[..]
Of landen als Frankrijk die willen dat we onze coffeeshops sluiten!
afgezien daarvan vind ik het natuurlijk gewoon onzinnig dat de nederlandse wet aangepast zou moeten worden. Hier is die leeftijd 18, punt uit.
quote:Dan was de discussie er nog steeds geweest. Ik vind het belachelijk dat een ander land hun (in mijn ogen mensonterende) regels, wetten, whatever aan een ander land probeert op te dringen.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:47 schreef links234 het volgende:
Ow, dus dat is het. Dus had men de leeftijd voor jongens verlaagt naar 16 was deze discussie er niet geweest.
Moet je eens voorstellen dat Van Aartsen bij de VS gaat lobby-en om de leeftijd voor een rijbewijs te verhogen naar 18 jaar, omdat dat in Nederland ook zo is. Daar maak je je toch ook ontzettend belachelijk mee als land?
quote:Met 15 zijn die meiden wellicht nog enigszins plooibaar, met 18 hebben ze allemaal een eigen wil en dat is veel te lastig.
Op vrijdag 27 juli 2001 10:51 schreef Nijntjuh het volgende:
ik zie eerlijk gezegd niet zo in wat het voordeel is als meisjes al op 15 jarige leeftijd moeten/mogen trouwen...
weet iemand wat hier de rededen of achtergrond van is?afgezien daarvan vind ik het natuurlijk gewoon onzinnig dat de nederlandse wet aangepast zou moeten worden. Hier is die leeftijd 18, punt uit.
quote:* Squartaq vind dat Marokkaanse meisjes als ze volgend de Marokkaanse wet willen trouwen in Marokko moeten trouwen en niet in Nederland. Maar ik vraag me tegelijkertijd af of die meisjes dat wel willen......
Marokko wil dat Marokkaanse meisjes in Nederland kunnen trouwen als ze vijftien jaar oud zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door Squartaq op 27-07-2001 10:56]
quote:Even voor de volledigheid het artikel uit de Volkskarant, waarin ook uitgelegd wordt waarom:
Op vrijdag 27 juli 2001 10:51 schreef Nijntjuh het volgende:
ik zie eerlijk gezegd niet zo in wat het voordeel is als meisjes al op 15 jarige leeftijd moeten/mogen trouwen...
weet iemand wat hier de rededen of achtergrond van is?
quote:
Marokko heeft Nederland gevraagd de huwbare leeftijd van vrouwen te verlagen naar 15 jaar, zodat Marokkaans-Nederlandse meisjes op dezelfde manier kunnen trouwen als in hun vaderland. Ook bij andere familie-rechtelijke aangelegenheden moet de Marokkaanse, op de islam gebaseerde wet als leidraad dienen, meent het land.
In een memorandum aan staatssecretaris Benschop van Buitenlandse Zaken beschrijft de Marokkaanse ambassadeur Nourdine Benomar Alami welke zaken rond huwelijk en echtscheiding geregeld moeten worden tussen de landen. Bovenaan staat het verlagen van de huwelijksleeftijd. 'De Marokkaanse wet heeft de minimumleeftijd waarop een meisje mag trouwen vastgesteld op 15 jaar, en die van een jongeman op 18 jaar. De Nederlandse wet heeft haar vastgesteld op 18 jaar voor zowel de man als de vrouw. Marokko vraagt de Nederlandse autoriteiten de minimumleeftijd voor het meisje vast te stellen op 15 jaar, als de voogd daarmee akkoord gaat.'Het memorandum dateert van 24 november 1999, maar is nog steeds actueel. Bij zijn bezoek aan Nederland, begin oktober vorig jaar, liet de Marokkaanse premier Abderrahmane Youssoufi een voorstel achter voor een akkoord tussen de landen aangaande het familierecht. In het eerste artikel van die conceptovereenkomst wordt opnieuw verwezen naar het verlagen van de leeftijd waarop een meisje mag trouwen. 'De basiscondities van het huwelijk, zoals de huwelijksleeftijd (. . .), worden voor elk van de toekomstige echtelieden geleid door de wet van de staat waarvan zij de nationaliteit hebben.' Marokkanen in het buitenland houden voor altijd de Marokkaanse nationaliteit, ook al zijn ze genaturaliseerd tot Nederlander. Toekomstige generaties die opgroeien in Nederland, blijven eveneens Marokkaans en zouden volgens het voorstel dus onder de huwelijkswetten van dat land vallen.
Marokko probeert al jaren tot een verdrag met Nederland te komen over het familierecht. Het land hecht sterk aan het eigen familie- en personenrecht dat is samengevat in een islamitische wetboek, de Mudawwanah. Het verschil in wetgeving levert nu voor met name Marokkaans-Nederlandse vrouwen grote problemen op. Een in Nederland gesloten huwelijk wordt in Marokko niet erkend. Hetzelfde geldt voor echtscheidingen.
Een commissie met vertegenwoordigers van beide ministeries van Justitie onderhandelt al enige tijd over het onderwerp, maar veel heeft dat nog niet opgeleverd. Marokko houdt vast aan de wens de eigen rechtsregels te laten gelden voor iedereen met de Marokkaanse nationaliteit. Volgens Nederland is dat juridisch onmogelijk, en uit oogpunt van vrouwenrechten onwenselijk. Toelaten van de Mudawwanah zou de rechtspositie van Marokkaanse vrouwen in Nederland sterk verslechteren.
Volgens betrokkenen wil Nederland geen haast maken met de onderhandelingen omdat het hoopt op een sociale omwenteling in Marokko. Een speciale commissie buigt zich daar over de Mudawwanah, en denkt juist over een verhoging van de huwelijksleeftijd naar 18 jaar. Of die omwenteling doorzet, wordt echter betwijfeld. Het ministerie van Buitenlandse Zaken kent de standpunten van de Marokkaanse overheid, aldus een woordvoerder, 'en daarover zijn we nog in dialoog'.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 27-07-2001 10:56]
fnas%^&%#%@#$dlgf hsHJGFHJTsdg^&$%^f iorscjgrdkl th sdjkl dfhsklu ashja ghio ZHJHJGJKLH:KLUYHKL*^*&$^ arpjig ax
quote:Nederland heeft anderhalve eeuw de leeftijd op 16 jaar gehad, verhoogt het onlangs naar 18, en ineens is het toestaan van huwelijken op 15 jaar (een jaar jonger dan het altijd was in Nederland) mensonterend?
Op vrijdag 27 juli 2001 10:52 schreef Safari het volgende:[..]
Dan was de discussie er nog steeds geweest. Ik vind het belachelijk dat een ander land hun (in mijn ogen mensonterende) regels, wetten, whatever aan een ander land probeert op te dringen.
Dus hier zijn we ook anderhalve eeuw verschrikkelijk onmenselijk geweest, en zijn we pas een paar jaar terug verlicht?
quote:Daar heb je gelijk in, maar om dan (niet alleen jij) te gaan gooien met termen als:
Op vrijdag 27 juli 2001 10:52 schreef Safari het volgende:
Ik vind het belachelijk dat een ander land hun (in mijn ogen mensonterende) regels, wetten, whatever aan een ander land probeert op te dringen.
quote:
Dat ze in Marokko vrouwen als 'handelswaar' beschouwen wil nog niet zeggen dat dat overal maar moet kunnen
quote:Gaat natuurlijk compleet nergens over.
Als ze zonodig aan kinderhandel moeten doen, gaan ze maar mooi weer in Marokko wonen.
quote:Ze hebben het niet voor nix naar 18 jaar verhoogd!!!
Op vrijdag 27 juli 2001 10:57 schreef links234 het volgende:[..]
Nederland heeft anderhalve eeuw de leeftijd op 16 jaar gehad, verhoogt het onlangs naar 18, en ineens is het toestaan van huwelijken op 15 jaar (een jaar jonger dan het altijd was in Nederland) mensonterend?
Dus hier zijn we ook anderhalve eeuw verschrikkelijk onmenselijk geweest, en zijn we pas een paar jaar terug verlicht?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |