FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / betasia
acceleratorwoensdag 31 maart 2004 @ 02:49
We hebben in nederland gymnasia waar je als extra klassieke talen krijgt maar waarom is er geen plaats voor een betasia waar je als extra exacte vakken (bv logica, sterrenkunde, data structuren en algoritmen) krijgt ipv talen?
ProPHeT0woensdag 31 maart 2004 @ 07:54
Omdat je hier als puber niks interessants mag leren. Nee ff serieus, mij lijkt dit best wel een goed initiatief.
KiwiTjuHhwoensdag 31 maart 2004 @ 07:55
Ik vind het eigenlijk ook niet zo'n gek plan!
Jebuswoensdag 31 maart 2004 @ 10:10
Zal wel iets te maken hebben met traditie Wel goed plan idd, leg het voor zou ik zeggen
Haushoferwoensdag 31 maart 2004 @ 11:51
Ben ik helemaal voor. Als je toch die kant op wil gaan, waarom je tijd dan verspillen met latijn, grieks, CKV ( niet dat ik die vakken niet leuk vond ofzo, 't is alleen zo breed tegenwoordig!)
thabitvrijdag 24 september 2004 @ 12:16
Het plan zou perfect zijn, maar een dergelijke vorm van vooruitstrevendheid past niet echt in de mentaliteit van ons kikkerlandje vrees ik.
pfafvrijdag 24 september 2004 @ 12:17
Heb ik ook al eens geopperd. Waarom wel gymnasium en geen variant voor beta's?
Zou geweldig zijn. Ik zou maar wat graag wat echte natuurkunde / wiskunde extra gehad hebben op het VWO.
thabitvrijdag 24 september 2004 @ 12:26
De middelbare school hier in Nederland lijkt momenteel als voornaamste taak te hebben leerlingen te indoctrineren met de (in mijn ogen zeer foute) mentaliteit dat alfa- en gammawetenschappen moreel superieur zijn aan betawetenschappen. En gezien de studiekeuzes die leerlingen maken als ze klaar zijn met het VWO lijkt de uitvoering van deze taak nagenoeg perfect te zijn.
Fluminavrijdag 24 september 2004 @ 14:15
Wellicht is het handig bij het realiseren van zulke scholen in herinnering houden dat maar een klein percentage echt alleen maar geïnteresseerd is in beta-vakken. Het lijkt mij wel een goed idee, maar er moet zeker ruimte blijven voor vakken als gym, een vreemde taal en een gamma-vakje als aardrijkskunde en geschiedenis. Een sterke nadruk op logisch denken inderdaad, en minder op culturele vroming.

Maar ik denk dat er best wel ruimte is voor zulke scholen.
thabitvrijdag 24 september 2004 @ 14:26
Er is een klein praktisch probleempje wel: waar haal je tegenwoordig nog goede beta-leraren vandaan?
Onkelpazuzuvrijdag 24 september 2004 @ 14:42
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 12:26 schreef thabit het volgende:
De middelbare school hier in Nederland lijkt momenteel als voornaamste taak te hebben leerlingen te indoctrineren met de (in mijn ogen zeer foute) mentaliteit dat alfa- en gammawetenschappen moreel superieur zijn aan betawetenschappen. (...)
Hoezo?
thabitvrijdag 24 september 2004 @ 14:53
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:42 schreef Onkelpazuzu het volgende:

[..]

Hoezo?
Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
Onkelpazuzuvrijdag 24 september 2004 @ 14:56
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
Ik kan me niet herinneren dat dat verschil zo groot was. Maar wat heeft dat überhaupt met "moreel superieur" te maken?
Haushofervrijdag 24 september 2004 @ 15:01
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
Ik kan me hier ook niet zo in vinden, maar dat kan ook aan de 2e fase liggen. Maar ja, ik studeer nu ook 3 jaar natuurkunde, en vind de VWO stof nu ook kinderlijk eenvoudig. En dan kun je ook makkelijk zeggen dat je bij natuurkunde opt VWO geen wiskundige dingen gebruikt, dat de stof te simplistisch is, dat je geen redenen krijgt voor bepaalde dingen etc etc. Maar dat is achteraf gelul.
thabitvrijdag 24 september 2004 @ 15:10
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 15:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik kan me hier ook niet zo in vinden, maar dat kan ook aan de 2e fase liggen. Maar ja, ik studeer nu ook 3 jaar natuurkunde, en vind de VWO stof nu ook kinderlijk eenvoudig. En dan kun je ook makkelijk zeggen dat je bij natuurkunde opt VWO geen wiskundige dingen gebruikt, dat de stof te simplistisch is, dat je geen redenen krijgt voor bepaalde dingen etc etc. Maar dat is achteraf gelul.
Ik vond het op het VWO ook al. Niks achteraf gelul dus.
thabitvrijdag 24 september 2004 @ 15:12
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:56 schreef Onkelpazuzu het volgende:

[..]

Ik kan me niet herinneren dat dat verschil zo groot was. Maar wat heeft dat überhaupt met "moreel superieur" te maken?
Leerlingen krijgen op deze manier de indruk dat betawetenschappen geen diepgaande serieuze wetenschappen zijn en dat andere wetenschappen dat juist wel zijn.
Fluminavrijdag 24 september 2004 @ 15:12
Thabit heeft wel gelijk hoe slecht onze beta-vakken worden gegeven. Wiskunde op het VWO gaat pas echt iets voorstellen in de vijfde klas (oude wiskunde B). Feitelijk moet je in anderhalf jaar je hele eindexamen wiskunde leren. Dit terwijl de alpha- en gammavakken veel beter verspreid worden op je schoolcarriere.
ThE_EDvrijdag 24 september 2004 @ 15:17
Bij ons was scheikunde vrij pittig, maar dat lag ook aan de docent bleek bij het examen, natuurkunde heb ik nooiit echt moetilijk gevonden op het VWO.

Ontopic zijn er volgens mij wel mogelijkheden om iets in Sterrenkunde te geven. Onze school had overigens een sterrenkoepeltje, schijnen slechts enkele scholen in NL over te beschikken.
Avanivrijdag 24 september 2004 @ 15:18
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:26 schreef thabit het volgende:
Er is een klein praktisch probleempje wel: waar haal je tegenwoordig nog goede beta-leraren vandaan?
Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.
Onkelpazuzuvrijdag 24 september 2004 @ 15:18
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 15:12 schreef thabit het volgende:

[..]

Leerlingen krijgen op deze manier de indruk dat betawetenschappen geen diepgaande serieuze wetenschappen zijn en dat andere wetenschappen dat juist wel zijn.
Dat lijkt me sterk. De vakken die je op school krijgt, hebben sowieso niets met wetenschap te maken (zelfs op het VWO, helaas). En als ik hier op mijn eigen werkplek (universiteit, afdeling psychologie) zie met wat voor ideeën over wetenschap studenten aan hun opleiding beginnen, kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ze van de exacte wetenschappen een nòg simplistischer beeld hebben...

Ik krijg trouwens de indruk dat de mensen die hier steeds roepen dat het exacte onderwijs zo slecht gegeven wordt (en het andere onderwijs zo goed), zelf mensen zijn die verder gegaan zijn in een exacte richting, of op een andere manier sterke affiniteit met de exacte wetenschappen hebben.

Ik zou benieuwd zijn wat bijvoorbeeld een historicus of een sociaal geograaf vindt van het middelbare schoolonderwijs. Het zou me namelijk niets verbazen als mensen gewoon vinden dat de vakken waar ze zelf veel van weten, slecht gegeven worden.

Ik mis trouwens nog steeds de link met de "morele" superioriteit.
thabitvrijdag 24 september 2004 @ 15:43
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 15:18 schreef Avani het volgende:

[..]

Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.
Docenten op de universiteit zijn in het algemeen wel goed genoeg hiervoor. Maar ik betwijfel of die wel zin hebben om er tijd in te stoppen, ze moeten immers ook onderzoek publiceren.
komradvrijdag 24 september 2004 @ 15:45
goed plan vind ik hoor, je kan wel een compleet talenpakket kiezen (6 talen en bv geschiedenis) of dat kon iig, maar een compleet beta pakket kan dus minder
acceleratorvrijdag 24 september 2004 @ 18:10
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:15 schreef Flumina het volgende:
Wellicht is het handig bij het realiseren van zulke scholen in herinnering houden dat maar een klein percentage echt alleen maar geïnteresseerd is in beta-vakken. Het lijkt mij wel een goed idee, maar er moet zeker ruimte blijven voor vakken als gym, een vreemde taal en een gamma-vakje als aardrijkskunde en geschiedenis.
Volledig mee eens. Ik ben ook niet anti taal/gamma of zo. Zitten ook erg interresante dingen tussen. Ben alleen niet zo'n vreemde talen freak maar ik zie wel in dat het nodig is om minstens 1 vreemde taal goed (dus niet 3 half) te leren.
acceleratorvrijdag 24 september 2004 @ 18:13
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 15:18 schreef Avani het volgende:

[..]

Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.
marktwerking is de oplossing: dus een hoger salaris voor die beta-leraren.
thabitvrijdag 24 september 2004 @ 18:35
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 18:13 schreef accelerator het volgende:

[..]

marktwerking is de oplossing: dus een hoger salaris voor die beta-leraren.
En wie betaalt dat salaris dan?
zurichvrijdag 24 september 2004 @ 18:53
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 18:13 schreef accelerator het volgende:

[..]

marktwerking is de oplossing: dus een hoger salaris voor die beta-leraren.
of leraren importeren uit belgie bijvoorbeeld...kan dat ook helpen?
mechatronicsvrijdag 24 september 2004 @ 18:55
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 02:49 schreef accelerator het volgende:
We hebben in nederland gymnasia waar je als extra klassieke talen krijgt maar waarom is er geen plaats voor een betasia waar je als extra exacte vakken (bv logica, sterrenkunde, data structuren en algoritmen) krijgt ipv talen?
omdat we deze al wel hebben ergens in utrecht, wel n beetje onthouden wat je in de kranten (spits voor mij) leest he.
mechatronicsvrijdag 24 september 2004 @ 18:58
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 12:26 schreef thabit het volgende:
De middelbare school hier in Nederland lijkt momenteel als voornaamste taak te hebben leerlingen te indoctrineren met de (in mijn ogen zeer foute) mentaliteit dat alfa- en gammawetenschappen moreel superieur zijn aan betawetenschappen. En gezien de studiekeuzes die leerlingen maken als ze klaar zijn met het VWO lijkt de uitvoering van deze taak nagenoeg perfect te zijn.
ook al helemaal niet waar
mechatronicsvrijdag 24 september 2004 @ 19:00
bronnetje
http://spitsnet.nl/cci.php?id=25224
P8zaterdag 25 september 2004 @ 11:07
een leerkracht bij mij op school heeft een Technasium (zo heette dat dacht ik) bedacht en heeft daarmee de kranten gehaald. volgens mij wordt dat idee behoorlijk serieus genomen
FoRAiNzaterdag 25 september 2004 @ 11:30
http://www.technasium.nl/
pfafzaterdag 25 september 2004 @ 11:35
Da's dan mooi.
KreKkeRzaterdag 25 september 2004 @ 14:50
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
Waar baseer je dit eigenlijk op? Op jouw eigen middelbareschool periode? En wie zegt dat er jouw oordeel niet heel erg beinvloed is doordat jij veel meer van de beta vakken hield dan van alfa vakken?

Overigens geeft (of gaf) men op de middelbareschool nauwelijks of geen gamma vakken, dus dat gedeelte van jouw verhaal gaat sowieso al niet op.