Hoezo?quote:Op vrijdag 24 september 2004 12:26 schreef thabit het volgende:
De middelbare school hier in Nederland lijkt momenteel als voornaamste taak te hebben leerlingen te indoctrineren met de (in mijn ogen zeer foute) mentaliteit dat alfa- en gammawetenschappen moreel superieur zijn aan betawetenschappen. (...)
Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:42 schreef Onkelpazuzu het volgende:
[..]
Hoezo?
Ik kan me niet herinneren dat dat verschil zo groot was. Maar wat heeft dat überhaupt met "moreel superieur" te maken?quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
Ik kan me hier ook niet zo in vinden, maar dat kan ook aan de 2e fase liggen. Maar ja, ik studeer nu ook 3 jaar natuurkunde, en vind de VWO stof nu ook kinderlijk eenvoudig. En dan kun je ook makkelijk zeggen dat je bij natuurkunde opt VWO geen wiskundige dingen gebruikt, dat de stof te simplistisch is, dat je geen redenen krijgt voor bepaalde dingen etc etc. Maar dat is achteraf gelul.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Vergelijk de verschillende manieren waarop de vakken worden onderwezen maar eens met elkaar. Bij de betavakken is het echt een "Bert en Ernie"-methode, terwijl de alfa- en gammavakken veel serieuzere methodes gebruiken.
Ik vond het op het VWO ook al. Niks achteraf gelul dus.quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan me hier ook niet zo in vinden, maar dat kan ook aan de 2e fase liggen. Maar ja, ik studeer nu ook 3 jaar natuurkunde, en vind de VWO stof nu ook kinderlijk eenvoudig. En dan kun je ook makkelijk zeggen dat je bij natuurkunde opt VWO geen wiskundige dingen gebruikt, dat de stof te simplistisch is, dat je geen redenen krijgt voor bepaalde dingen etc etc. Maar dat is achteraf gelul.
Leerlingen krijgen op deze manier de indruk dat betawetenschappen geen diepgaande serieuze wetenschappen zijn en dat andere wetenschappen dat juist wel zijn.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:56 schreef Onkelpazuzu het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat dat verschil zo groot was. Maar wat heeft dat überhaupt met "moreel superieur" te maken?
Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:26 schreef thabit het volgende:
Er is een klein praktisch probleempje wel: waar haal je tegenwoordig nog goede beta-leraren vandaan?
Dat lijkt me sterk. De vakken die je op school krijgt, hebben sowieso niets met wetenschap te maken (zelfs op het VWO, helaas). En als ik hier op mijn eigen werkplek (universiteit, afdeling psychologie) zie met wat voor ideeën over wetenschap studenten aan hun opleiding beginnen, kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ze van de exacte wetenschappen een nòg simplistischer beeld hebben...quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:12 schreef thabit het volgende:
[..]
Leerlingen krijgen op deze manier de indruk dat betawetenschappen geen diepgaande serieuze wetenschappen zijn en dat andere wetenschappen dat juist wel zijn.
Docenten op de universiteit zijn in het algemeen wel goed genoeg hiervoor. Maar ik betwijfel of die wel zin hebben om er tijd in te stoppen, ze moeten immers ook onderzoek publiceren.quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:18 schreef Avani het volgende:
[..]
Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.
Volledig mee eens. Ik ben ook niet anti taal/gamma of zo. Zitten ook erg interresante dingen tussen. Ben alleen niet zo'n vreemde talen freak maar ik zie wel in dat het nodig is om minstens 1 vreemde taal goed (dus niet 3 half) te leren.quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:15 schreef Flumina het volgende:
Wellicht is het handig bij het realiseren van zulke scholen in herinnering houden dat maar een klein percentage echt alleen maar geïnteresseerd is in beta-vakken. Het lijkt mij wel een goed idee, maar er moet zeker ruimte blijven voor vakken als gym, een vreemde taal en een gamma-vakje als aardrijkskunde en geschiedenis.
marktwerking is de oplossing: dus een hoger salaris voor die beta-leraren.quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:18 schreef Avani het volgende:
[..]
Daar het is enige probleem waar ik ook over na zat te denken om dit in te voeren. Er zal vast wel interesse voor zijn, ook al is deze denk ik wel gering. Maar waar haal je leraren vandaan die goed genoeg zijn om dit les te gaan geven.
En wie betaalt dat salaris dan?quote:Op vrijdag 24 september 2004 18:13 schreef accelerator het volgende:
[..]
marktwerking is de oplossing: dus een hoger salaris voor die beta-leraren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |