abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:55:01 #1
90333 Stef_Unicef
Ik schijt kaviaar
pi_18072109
Net weer een aflevering van de TV-Makelaar gezien met Sylvana De tranen sprongen in m'n ogen toen ik zag hoe er onderhandeld werd. Een vrouwtje wil een flatje kopen ( 10 meter naast het spoor, bijna er op !!) en de vraagprijs was 159.000 Nu komt die makelaar van de koper aanzetten met devolgende onzin "Als ons eerste bod minder dan 150.000 is, worden we niet serieus genomen" Die makelaar stelde voor om met 151.000 te openen. Dat vind ik wel heeeeeeeeeeeeeel erg hoog. Uiteindelijk is het verkocht voor 156.500 dus slechts 2.500 euro onder de vraagprijs.

Als je zo slecht onderhandelt ben je m.i een pure loser. Wat zijn mensen toch slecht op de hoogte voordat ze zo'n grote aankoop doen. Ze laten zich zomaar duizenden euro's teveel uit hun zak kloppen. Ik zweer dat die hut aan het spoor heus voor 150 K ook verkocht zou zijn.

Ben benieuwd naar mensen die laatst ook onderhandeld hebben, of die het op dit moment doen, of binnenkort gaan doen. Persoonlijk zou ik zonder schaamte 10 tot 12% onder de vraagprijs openen, das toch niet irreeel of ben ik nou gek?
pi_18072172
Ik ben het helemaal met je eens, de makelaar weet ook wel dat mensen gaan afdingen, daar is de prijs op gemaakt. Dus zeker 10% onder de prijs, dat kan prima!
pi_18072217
Het licht er, naar mijn mening, heel erg aan of je je bod kunt onderbouwen of niet.
Als jij goede reden hebt om met een bod van 10 of 12% onder de vraagprijs te beginnen, moet je dat zeker niet nalaten.

Ons huidige huis hebben we zonder makelaar gekocht, en ik ben begonnen met een bod van zo'n 10% onder de vraagprijs. Uiteindelijk hebben we 6'500 minder betaald dan de vraagprijs. Het kan dus inderdaad wel, als je maar goede argumenten hebt.....
pi_18072258
Ja idd.. goed onderbouwen en een flink eind bluffen.. dan daalt de vraagprijs erg snel
  dinsdag 30 maart 2004 @ 22:07:47 #5
90333 Stef_Unicef
Ik schijt kaviaar
pi_18072448
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 22:01 schreef Luizao het volgende:
Ja idd.. goed onderbouwen en een flink eind bluffen.. dan daalt de vraagprijs erg snel
Ja vind ik ook, daarmee zou je eigen makelaar (van de koper dus) je toch moeten helpen. Nu gebeurde juist het omgekeerde..de makelaar wilde de prijs gewoon zo hoog mogelijk houden. Dat pik je als koper toch niet !? Ik zou witheet worden en die kerel of vrouw voor alles uit gaan kafferen. Vuile oplichters, gore provisie-vreters !!
  dinsdag 30 maart 2004 @ 22:24:33 #6
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_18072862
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 22:07 schreef Stef_Unicef het volgende:

[..]

Ja vind ik ook, daarmee zou je eigen makelaar (van de koper dus) je toch moeten helpen. Nu gebeurde juist het omgekeerde..de makelaar wilde de prijs gewoon zo hoog mogelijk houden. Dat pik je als koper toch niet !? Ik zou witheet worden en die kerel of vrouw voor alles uit gaan kafferen. Vuile oplichters, gore provisie-vreters !!
Ich würde ihn gegen eine Wand gesetzt haben für diese Handlung
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 maart 2004 @ 22:25:51 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_18072896
Dat TV-makelaarprogramma is ook niet bepaald een afspiegeling van de werkelijkheid. Het heeft volgens mij alleen tot doel om mensen 'af te leren' om te onderbieden, je wilt het immers allemaal net als op televisie .

Beter dan die 10% is gewoon belachelijk laag gaan bieden, door langzaam bij te trekken merk je aan de reactie van de overkant vanzelf waar de ondergrens ligt. Met de huidige huizenmarkt zou je dan minstens 15% onder de vraagprijs moeten kunnen uitkomen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 30 maart 2004 @ 23:54:03 #8
90333 Stef_Unicef
Ik schijt kaviaar
pi_18074951
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 22:24 schreef dr.dunno het volgende:

[..]

Ich würde ihn gegen eine Wand gesetzt haben für diese Handlung
  dinsdag 30 maart 2004 @ 23:55:31 #9
90333 Stef_Unicef
Ik schijt kaviaar
pi_18074993
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 22:25 schreef Ouwesok het volgende:
Beter dan die 10% is gewoon belachelijk laag gaan bieden, door langzaam bij te trekken merk je aan de reactie van de overkant vanzelf waar de ondergrens ligt. Met de huidige huizenmarkt zou je dan minstens 15% onder de vraagprijs moeten kunnen uitkomen.
Dat idee heb ik ook, ik dacht eigenlijk dat die trend al wel was ingezet, maar als ik dan zo'n tv-makelaar zie, krab ik toch even een paar keer aan m'n kruis.
pi_18077447
Yup, hebben ze daar niet bepaald slim aangepakt. Je hebt in die onderhandelingen toch een beetje wisselgeld nodig. Ben bij de koop van mijn huis (Die ik nu aan het afronden ben) ben ik zelf zo'n 8% onder de vraagprijs gaan zitten en dat alleen maar omdat ik het best graag wilde hebben. Uiteindelijk ¤ 7000,- onder de vraagprijs uitgekomen en dat zonder de hulp van een makelaar (Welke voor z'n "hulp" ook nog eens rustig 1,5 - 2% van de koopsom rekent!)

Zo zie je maar weer, een makelaar is ook niet alles...
pi_18077448
Als ik mijn huis aan het verkopen zou zijn, en iemand begint met een belachelijk laag openingsbod, neem ik die persoon inderdaad in het geheel niet serieus meer.... Dan wacht ik wel op iemand die wel serieus wenst te bieden....

Aan de andere kant heb ik dan ook een huis wat in de meest gewilde prijsklasse van Nederland rond hangt (150k - 200k euro) waar de prijzen nog steeds ongeveer 2 keer zo hard stijgen als de inflatie.....

Ofwel: Als je het huis graag wilt hebben, moet je toch voorzichtig zijn niet te laag te bieden. Als je dat wel doet, loop je het risico dat iemand anders die wél serieus bied, het huis voor je neus weg kaapt.....
  woensdag 31 maart 2004 @ 07:13:21 #12
20297 Cybart
FRISBEE FUCKER
pi_18077450
nou ik zal even vertellen hoe de tv makelaar in elkaar zit.

de "kandidaten" hebben al lang een huis gekocht voordat de opnames beginnen
dan pa komt sylvana erbij en gaan ze naar 3 huizen kijken en wordt er "onderhandeld"
in werkelijkheid is het pand al lang aangekocht
pi_18077512
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 07:13 schreef Cybart het volgende:
nou ik zal even vertellen hoe de tv makelaar in elkaar zit.

de "kandidaten" hebben al lang een huis gekocht voordat de opnames beginnen
dan pa komt sylvana erbij en gaan ze naar 3 huizen kijken en wordt er "onderhandeld"
in werkelijkheid is het pand al lang aangekocht
Punten en komma's gebruiken is niet verboden natuurlijk. Is deze theorie een gokje of weet je het zeker en hoe dan? Ben namelijk wel benieuwd
  woensdag 31 maart 2004 @ 08:24:02 #14
20297 Cybart
FRISBEE FUCKER
pi_18077676
ik weet het zeker!
collega van me had zich opgegeven voor het programma en een paar screenings gedaan. Zij vertelde me hoe het programma in zijn werk ging. verder is het al een tijdje redelijk bekend dat dit programma in scene is gezet.
  woensdag 31 maart 2004 @ 09:45:47 #15
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_18078439
Ach die 10% regel klopt niet helemaal. Vaak is dat de uiterlijke marge die de verkoper.
Dus ik mag niet klagen met 9% er af. Maar men gaat steeds maar naar 3 huizen kijken en maakt dan een keuze uit 3 huizen..??.. Ik heb er volgens mij wel 30 gezien van binnen en nog een hoop meer van buiten. Kiezen uit 3 huizen..??.. Dan kun je inderdaad geen keuze maken.

En dat van niet serieus genomen worden... Belachelijk. Als de verkoper een bod heeft is hij daar heeel blij mee, huizen staan immers veel langer te koop. Dan vertelt hij vriendelijk en beleeft dat hij niet "voldoende aanknopingspunten" heeft met dat bod en verzoekt je om een hoger bod uit te brengen.
pi_18078525
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 09:45 schreef HarryP het volgende:
En dat van niet serieus genomen worden... Belachelijk. Als de verkoper een bod heeft is hij daar heeel blij mee, huizen staan immers veel langer te koop. Dan vertelt hij vriendelijk en beleeft dat hij niet "voldoende aanknopingspunten" heeft met dat bod en verzoekt je om een hoger bod uit te brengen.
Tsja, huizen in de prijsklasse 150k tot 200k staan hier in Brabant nog steeds niet vaak langer dan een paar weken te koop...... Dus nee, ik zou iemand met een laag bod gewoon keihard afwijzen. En als hij vervolgens hoger gaat bieden als ik aangeef dat het te weinig is, zou ik hem gewoon niet meer serieus nemen. Als hij daarna nog hoger gaat bieden, weet ik dat hij het huis graag wil, en weet ik dus ook dat ik aan mijn vraagprijs kan vasthouden......

Och ja, het hele biedproces is een spelletje waarbij de verkoper weet dat hij minder wil voor het huis dan hij vraagt, en de koper weet dat hij meer bereid is te betalen dan dat hij bied. De kunst is uiteindelijk op een bedrag uit te komen waar de verkoper denkt dat hij meer heeft gekregen dan het waard is, en de koper denkt dat hij minder betaald dan het waar is. Als je die gulden middenweg kunt bereiken, zijn beide partijen blij
  woensdag 31 maart 2004 @ 10:01:34 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_18078635
Wij hebben ook 1 bod gehad en dat was 15 % onder de vraagprijs.
Veel en veel te laag in onze ogen. Wij zijn wel gaan onderhandelen, maar hun bovengrens zat tegen de
-10% van de vraagprijs aan. En daar zijn wij dus niet mee akkoord gegaan.

Onze buren hebben hun huis net 3 weken geleden verkocht voor 3,5 % onder de vraagprijs en die stonden al bijna een jaar te koop. Het kan dus wel nog steeds in deze 'slechte tijden'.
pi_18078692
Ik kocht een huis bij een makelaar: mooi vehaal over wat hij dacht dat er nog wel van de prijs af kon en zo, je kent het wel, dat gladde gepraat van die makkers.

Vervolgens bij dezelfde makelaar mijn eigen huis te koop gezet, en dan krijg je het advies om wat extra te vragen, want 'dan heb je wat speelruimte'.

Dan zie je dus echt de twee gezichten van zo'n makelaar.....

Ik vind het maar gladde jongens.....
  woensdag 31 maart 2004 @ 10:47:35 #19
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_18079322
Cybart heeft gelijk
  woensdag 31 maart 2004 @ 16:58:52 #20
82005 Jonan
in oprichting
pi_18087122
Er zijn geen regels omdat iedere situatie anders is.

De een bezoekt 20 huizen voordat ie gevonden heeft wat ie zoekt, een ander slechts 2 a 3.

Bij het bieden gaat dezelfde vlieger op. Hoe graag wil je het huis? Als je em echt wilt in principe tegen de vraagprijs, dan zal je niet 15% onder de vraagprijs bieden. Is het 'slechts' een leuk huis dat je wel zou willen maar alleen tegen de juiste prijs, dan zou je juist wel flink eronder bieden.

Wij hebben recentelijk een huis gekocht, waar we in eerste instantie een dikke 10% onder hebben geboden. De verkopers gaven daarop aan dat ze een serieuzer bod van ons wilden en dat kregen ze (stap van 5000 euri erbij). Ze waren het er weer niet mee eens, maar we hebben hun gevraagd om dan maar met een tegenbod te komen. Uiteindelijk zijn we een 7000 euro onder de vraagprijs uitgekomen, maar alleen omdat we het huis heel erg graag wilden en we eerlijkheidshalve ook hun prijs hadden kunnen en willen betalen als het niet anders kon.
oeps...
  woensdag 31 maart 2004 @ 17:07:52 #21
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_18087312
Het is gewoon met verkopen hoelang je wilt wachten bij het verkopen en hoelang je wilt zoeken bij kopen. Het is maar wie van de 2 het langste wilt wachten.. Een standaard koper bestaat niet en een standaard verkopen bestaat ook niet.
En elk bod wordt op het op het moment serieus genomen.. natuurlijk niet geaccepteerd maar wel serieus genomen.
  woensdag 31 maart 2004 @ 18:32:37 #22
82005 Jonan
in oprichting
pi_18089004
overigens is dat inderdaad wel een essentiële variabele... hoelang staat een huis al te koop. Hoe korter, hoe minder je van de prijs afkrijgt. In ons geval stond ie net een week te koop.
oeps...
  woensdag 31 maart 2004 @ 19:30:20 #23
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_18090028
Je moet ook geen makelaar nemen, je moeten een professionele onderhandelaar hebben die eerst een lijst overlegt van allerlei 'gebreken' en hoeveel het jou zou kosten om de woning weer 'be --woonbaar' te maken. Gewoon voordat je een prijs hebt afgesproken dood leuk melden dat k.k niet acceptabel is en verwacht dat de verkopende partij 50% van deze kosten absorbeert.

Er zijn tenslotte duizenden woningen te koop en is sommige gebieden staan ze langer als 2,5 jaar te koop. Dit is zakendoen en je moet je gewoon niet laten opnaaien door een makelaar of de verkopende partij.

Je staat heel erg sterk in je schoenen als je kunt achterhalen hoe lang een huis te koop staat, wat de huidige bewoner er voor betaalt heeft, of hij een NHG verzekering heeft afgesloten en natuurlijk hoe vaak een huis van de markt is gehaalt en weer te koop is gezet om de cyclus te herstarten.

Mijn beste deal was een woning overgenomen van een woningbouw ver. wel 17% onder de vraagprijs plus een strafdepot ingehouden van toen 7500 ouderwetse guldens omdat men zich niet aan bepaalde afspraken had gehouden (keuken apperatuur stuk, lek in badkamer pijp niet hersteld), natuurlijk wel door de notaris laten vastleggen in het koopcontract.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
pi_18100719
Je kunt via de koopsomtelefoon van het kadaster in 1 minuut achterhalen wat de verkopende partij voor het huis betaald heeft. Als dan blijkt dat ze in de huidige tijd in 2 jaar tijd even 10% (ongeveer de kosten koper) meer willen vragen, kun je ze dat eens onder de neus wrijven.... Het nummer staat op de site van het kadaster, http://www.kadaster.nl (hoe origineel ;-) )
  donderdag 1 april 2004 @ 09:34:06 #25
44195 Janne33
live and let live.
pi_18101039
Vraag me serieus af hoeveel mensen 10% of meer van de vraagprijs af hebben gekregen. Ja, ook in deze tijd... Als wij ons huis te koop zetten en men komt met een lijst van gebreken aan om vervolgens 15% onder de vraagprijs te bieden dan neem ik dat toch niet echt serieus hoor. Het wordt een beetje een ander verhaal als je huis al heel lang te koop staat. Zo hebben wij onlangs een huis gekocht dat al 9 maanden te koop stond. Wij hebben wel 10% van de vraagprijs gekregen, maar toen was de rek er ook echt uit. Ook wij hebben de gebreken uitgebreid besproken (zeker omdat we het hele huis willen gaan slopen; elke euro is er één te veel), maar dat maakte niet bijster veel indruk. Het is toch vaak een kwestie van graag of niet...
Kortom, het lijkt zo mooi...flink onder de vraagprijs bieden, maar ik vraag me serieus af hoeveel mensen het lukt om 15% minder te betalen. Anybody?
Angels can fly because they take themselves lightly; devils fall because of their gravity
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')