quote:Op Vrijdag 26 maart 2004 schreef MrObjective het volgende:
De werkloosheid is groot in Nederland, dat zal niemand ontgaan zijn. Dus velen pakken een extra baantje er graag bij aan, of zelfs als hoofdverdienste. Alle sites worden afgesurft naar een nieuwe vaste baan of om er iets bij te kunnen verdienen.
Dan stuit je ineens op een advertentie voor thuiswerk.... je hoeft alleen maar een PC te hebben met een internetverbinding en te kunnen typen...
Je reageert erop, je hoeft daarbij alleen maar te antwoorden op wat iemand anders heeft verzonden. Al snel blijkt dat er meer aan de hand is. Er is je eerst beloofd dat je zelf je tijd kan indelen. Maar al snel word je gedwongen je voor meer uren in te zetten, ook voor de nacht en de weekends, anders hebben ze geen behoefte meer aan je diensten. 1.10 Euro p.o.b. waarvan jij 6 centjes krijgt. Of je nu overdag, 's nachts of in de weekends werkt. Ook word je verplicht MSN te gebruiken. En als klap op de vuurpijl: de zogeheten teamleiders zullen je ook nog even vertellen hoe en wanneer jij je op on-line, afwezig, bezet, etc MOET zetten, want anders ontlenen zij het recht je op te roepen als er genoeg sukkels zijn die er toch weer ingetrapt zijn om zo'n datelijn te sms-en.
Voor een bedragje van ongeveer 4 euro per uur word je dan geacht je helemaal de pleuris te typen, ook nog eens aantekeningen van zo'n sukkel bij te houden, want je collega moet natuurlijk niet nog een keer vragen hoe oud die sukkel is, dat komt dan niet geloofwaardig meer over.
En dan moet je daten, want daar zijn ze toch allemaal op uit? Dus je spreekt maar iets af. Je houdt dit netjes bij in de aantekeningen. En 1-2 dagen voor de date maak je er wel een smoes van dat je ziek bent of van de trap af geflikkerd bent, en dat de date niet door kan gaan.
Ondertussen heb je die arme stakker al wel een dikke week of meer aan het lijntje gehouden. En de baas maar lachen, hoe jij je in het zweet hebt gewerkt. Voor je 6 centjes per berichtje die je hebt verstuurd.
OK, nu kan je denken, dat is commercie, dan moeten die sukkels er maar niet in trappen. Voor zover mogelijk, worden minderjarigen niet op die SMS-diensten toegelaten. Maar iedereen zegt gewoon dat ie 18+ is. Dus dan mag je je weer voordoen als Annie 23 jaar blond en blauwe ogen. En je vraagt natuurlijk eerst waar hij vandaan komt, want dan woon jij toevallig helemaal aan de andere kant van Nederland. En je hebt geen internet, want dan is de overstap naar MSN te makkelijk. En bellen doe je al helemaal niet, want je hebt net een ervaring gehad met een stalker, dus je wil graag op die SMS-manier hem beter leren kennen ... KASSA!!!!!
Binnen no-time heb je door dat je beter een apart MSN-account kan aanmaken voor vrienden en familie, want je hoeft maar ff je MSN aan te zetten en dan heb je de tiran al weer te janken dat het zo druk is en of je wel wil helpen. Zeg je 3x nee, dan heb je kans dat je er van de ene op andere seconde uitligt, met de mededeling... voor jou tien anderen....
De volgende dag ga je maar weer aan de slag, want je hebt het geld nodig. Heb je de lijst met namen weer, en die beantwoord je dan maar weer op hun wenken. En die chat is ook zoooooo realistisch, NOT. Want je mag een klant NOOIT tegenspreken. Beetje snugger iemand moet dat toch zien zou je denken. Maar nee, Om 6 uur 's nachts heb je nog met Annie zitten kletsen en om 9 uur 's ochtends is ze er al weer. Tja een computer hoeft natuurlijk ook niet te slapen. Er zijn er bij die laten zich weken/maanden aan het lijntje houden, tot wel 5 dates die met een smoes zijn afgezegd. Rekeningen van over de 1000 euro is bij sommigen niets. Die houden dat een paar maandjes vol en dan zitten ze diep in de shit, en al die tijd dachten ze een leuke meid te hebben gevonden. Helaas pindakaas, het enige wat ze hebben gevonden is een lege bankrekening en een afgesloten telefoon.
Ik ben er maar mee gestopt, want in sommige gevallen vond ik het veel te ver gaan. Wat ik heb begrepen is dat er nu iemand is die er onderzoek naar laat doen. Want het is pure slavernij voor de operators en oplichterij naar de klanten toe. Mijn steun hebben ze. Ik hoop hun met dit artikeltje een beetje geholpen te hebben dat de ogen open gaan bij sommigen. Dat ik dit naar buiten breng is al link genoeg, want ook van dreigementen zijn die lui niet vies, maar dat neem ik op de koop toe. We leven in een vrij land en ik heb nooit iets hoeven tekenen dat ik niets over de bedrijfsvoering mag zeggen.
Dus als je echt zo wanhopig bent, ga een keer naar de wallen, dan krijg je nog waar voor je geld, en sommigen die opgelicht zijn hadden gemakkelijk een weekendje Yap Yum kunnen boeken
Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is wie er genaaid word: de werknemer of de mensen die aan de sms-chat meedoen.quote:Op woensdag 31 maart 2004 13:21 schreef waterdraakje het volgende:
ik heb zelf ook bij de sms gewerkt en kan je vertellen dat je wordt genaait waar je bijstaat er worden gouden bergen beloofd maar uit eindelijk krijg je er niks voor...
Nog even verder gezocht:quote:Niet iedereen krijgt per uur betaald, omdat de beloning bijvoorbeeld kan volgen na een bepaalde prestatie. In dat geval wordt er een fictieve tijd genomen waarmee de totale beloning vervolgens omgerekend wordt naar uurloon. Deze fictieve tijd, is de tijd die redelijkerwijze nodig is voor de uitvoering van het werk waarvoor de werknemer beloning ontvangt (art 12-4 WML). Bij het omrekenen naar uurloon om te beoordelen of een medewerker een voldoende hoog loon ontvangt, wordt de tijd en beloning voor bereikbaarheidsdiensten buiten beschouwing gelaten (5.3.1.).
bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h416.htm
Ik kom alleen niets tegen over de extra vergoeding i.g.v. nacht of weekenddiensten..quote:Minimale hoogte van de beloning
Prestatiebeloning mag niet tot een situatie leiden welke in strijd is met de wet op het minimumloon, Een medewerker, ook al presteert hij niet goed, heeft recht op een minimale vergoeding (4.1.6.). Over het meerdere mag de aanspraak van de medewerker flexibel zijn, hoewel de medewerker vaak onder een CAO valt die een hoger vast (minimum)loon met zich mee zal brengen.
bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h417.htm
Ik weet dat die berekening niet klopte met die toetsaanslagen, maar als je geen contract hebt of loonstrookje dan weet je dat je zwart werkt en dat er van beide kanten op een bepaald moment een schop onder je kont kan krijgen zonder dat je ook maar enigsins in je recht staat..quote:Op woensdag 31 maart 2004 13:28 schreef waterdraakje het volgende:
en ff voor de duidelijkheid je typt ongeveer 60 tot 80 smsjes per uur dat heeft niks met je aanslagen per minuut te maken..... er moeten namelijk ook klanten online zijn , geen storingen op de server , je moet alles doorlezen om alles geloofwaardig te maken en ook nog aantekeningen maken....dus jullie berekeningen...nou was het maar zo...daarbij krijg je ten alle tijden het zelfde bedrag welk tijdstip van de dag dan ook en nooit een salarisstrookje en ook geen contract of wat dan ook.....
krijgen...
[knip]
Let wel even op één bericht hier boven van mij: geen contract, geen loonstrookje is meestal zwart werken en dus uiteindelijk geen rechten in geval van arbeidsconflict zoals in dit geval...quote:Op woensdag 31 maart 2004 13:43 schreef waterdraakje het volgende:
Dan is het bedrijf dus verkeerd bezig of zie ik dat soms verkeerd?! en als werknemer weet je zulke dingen niet altijddus je wordt als werknemer dus inderdaad genaait....
Goed dat jij dit heb neergezet WaSTeiL heb ik wat mee om te slaan
Zoals ik al aangaf had ik een flinke fout gemaakt in mijn berekeningen waardoor het aantal berichten niet echt klopte. Ik geloof best dat je de schompes moest werken om een beetje leuk salaris te halen (en niet zoals ik die nu in de baas zijn tijd berichtjes op FOK! loopt te plaatsen...quote:Op woensdag 31 maart 2004 15:20 schreef MrObjective het volgende:
De medewerkers krijgen wel een zogeheten OPTIN formulier, wat dat precies inhoud weet ik ook niet. Ik ben er toenertijd op aangespoort op een eigen bedrijfje op te zetten. Dus ik heb Een hele andere constructie gehad. Maar nogmaals wasteil, voor de werkzaamheden van de teletekstchat lag ongeacht weekend, nacht of leeftijd het netto uurloon op 4 euro. En voor de sex-sms-lijnen lag het op 6 eurocent per verstuurd berichtje. Ik denk dat waterdraakje er duidelijki n is geweest om aan te geven, dat je wel verdomd veel berichtjes moet typen om aan een beetje uurloon te komen. Mede gezien de randverschijnselen wat ze aangaf van, storing, aantekeningen, leeswerk, peukiepauze enz.
Ook haalde je aan over automatische berichten, die worden er dus ook verstuurd. Klanten die een bepaalde tijd niet on-line zijn geweest, krijgen een zogenaamd "wakker-maak" berichtje. Die klanten noemen ze dan ook slapers. Nergens (behalve op teletekst en bij het aanmelden) wordt een klant geholpen om zich af te melden. Je wordt er als operator op aangespoort om juist zo iemand aan de babbel te houden, ook al zegt ie nog zo nadrukkelijk dat ie ermee wil stoppen en geen berichtjes meer wil ontvangen...... Maar schatje we kletsen nu al zo lang, beteken ik dan niets voor jou?......
op marktplaats zal best nog wel een advertentie te vinden zijn over sms operator. En als er een Daan bij vermeld staat heb je het bedrijf te pakken waar waterdraakje en ik het over hebben. Misschien hebben wasteil, waterdraakje en ik er wel aan bijgedragen, dat het bedrijf nu de inkomsten wettelijk gaat bijstellen, ik hoop het van harte voor de ex-collega's die er nog werken. Maar ik geef ze natuurlijk wel mee, er niet zelf over te gaan beginnen, want dan weet je het.... doeiiiiiiii
Er zijn al 4 mensen uitgeschopt omdat het bekenden van mij waren, waarvan mensen die mee hebben geholpen het hele bedrijf te maken tot wat het is, maar omdat ze contacten met mij hadden is het aju paraplu....
en nog ff een off-topic:
voor wasteil... je zin van "neuken doe je zo" ... wie helpt mij in de praktijk..... kan ik je maar 1 advies geven SMS niet naar die sexlijnen, dan word je wel genaaid, maar niet op de maniet die jij voor ogen hebt
zwaar off-topic: nee andersom: ik zoek ervaren dames die mij wat willen leren..quote:Op woensdag 31 maart 2004 16:22 schreef waterdraakje het volgende:
hahahahah en wat biedt je aan in die cursus?
Poeh.. ik word al geil als ik deze berichtjes lees...quote:Op woensdag 31 maart 2004 16:36 schreef MrObjective het volgende:
Samenvattend wat je net stelde. Maar bij een hoer heb je een echt iemand voor je, of ze faked of niet. Een hoer kan nee tegen jou zeggen of andersom, en je weet vast wel waar de deur is om weg te gaan. Maar bij die diensten doen ze er alles aan om je dan op het laatste moment nog ff zoveel mogelijk berichtjes te sturen onder het motto.... ZO DAT IS BINNEN....
En ja met een beetje babbel kan je ook iemand zich laten masturberen hoor, en tot een hoogtepunt laten komen. Want je zit uiteindelijk zelf ook in je string die ongelovelijk nat is en die hij uit mag doen etc.![]()
Ik wil ook niet meer zo de nadruk leggen op het inhoudelijke van zo'n dienst, maar meer of het aspect hoe personeel behandeld wordt, en of ze wel dat verdiend krijgen wat wettelijk toegestaan is. En uit jou commentaren krijg ik het gevoel dat er zwaar onderbetaald wordt.
Dat wordt nu ook onderzocht. Je weet natuurlijk dat je er voor 6 cent per verzonden berichtje zit. Dus je kan min of meer zelf je inkomsten bepalen. Alleen als je met de meest snelle internetverbinding maar aan 50-60 berichtjes per uur toekomt omdat er zoveel randvoorwaarden zijn. En daardoor onder het wettelijk minimum uurloon uitkomt is een moeilijke zaak. We zijn aan het kijken of dit vergelijkbaar is met die schoonmaak affaire waar de schoonmaaksters per kamer werden betaald, waardoor ze onder het minimumloon uitkwamen.quote:Op woensdag 31 maart 2004 16:56 schreef Heintje het volgende:
Als je er toch wit werkte kun je ze toch ook achteraf nog wel voor de rechter slepen. Zeggen dat je nog geld te goed hebt.
En als je die dan wint dan doet iedereen dat. En nee, ze kunnen natuurlijk niet ineens iedereen gaan ontslaan.
ofterwijl, Dan word de prijs per SMS duurder....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |