quote:Muziekverkoop wordt niet beďnvloed door file-sharing
Door Martin Sturm - dinsdag 30 maart 2004 - 12:05 - Bron: Yahoo - Submitter: Skyclad - Views: 3.049
Een onderzoek van de Harvard University en de universiteit van Californië heeft aangetoond dat het (illegaal) downloaden van muziek nauwelijks tot geen invloed heeft op de verkoopaantallen van muziek cd's, zo is te lezen op Yahoo News. Het onderzoek waaruit dit blijkt is tot dusver het meest gedetailleerde onderzoek op dit gebied en hiervoor werd onder andere gebruik gemaakt van data die rechtstreeks werd verkregen van de diverse file-sharing netwerken. Uiteraard zijn aanbieders van file-sharing software zoals Kazaa en Morpheus opgetogen over het onderzoek. De RIAA, de Amerikaanse autoriteit die de auteursrechten in dat land beschermt, weerlegt het onderzoek met de mededeling dat eerdere onderzoeken een ander beeld hebben geschetst.
Uit het economisch model wat gemaakt is uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat in het ergste geval er 5.000 downloads moeten plaatsvinden voordat er één cd minder wordt verkocht. In veel gevallen echter blijkt het downloaden volgens het onderzoek echter een positieve invloed te hebben op de verkoop van cd's. De auteurs van het onderzoeksrapport bevestigen een standpunt van veel downloaders, namelijk dat de meeste mensen die bepaalde muziek downloaden deze niet hadden gekocht als ze de muziek niet konden downloaden. De RIAA stelt dat de daling in de muziekverkopen van ruim 13 miljard in 2000 naar ruim 11 miljard en 2003 vrijwel volledig is te wijten aan de illegale downloads. Volgens andere is de daling echter een gevolg van de economische recessie waarin de wereld de afgelopen jaren verkeert, en de toenemende concurrentie van andere entertainment bronnen zoals DVD's.
maak je gelijk ffies een account voor mij aanquote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:03 schreef kooba het volgende:
Mooi, ik zet gelijk mn ftp server met 120 gieg weer online
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:05 schreef Flierp het volgende:
[..]
maak je gelijk ffies een account voor mij aan
ware het niet dat je van autos geen kopieen kunt makenquote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:14 schreef dikavi het volgende:
dus als je niet van plan was om een auto te kopen door de recessie mag je em wel jatten ....
Het gaat om het dupliceren.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:14 schreef dikavi het volgende:
dus als je niet van plan was om een auto te kopen door de recessie mag je em wel jatten ....
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:03 schreef kooba het volgende:
Mooi, ik zet gelijk mn ftp server met 10TB weer online
Alsof je 10TB in een pc aan de gang krijgtquote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:21 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:21 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:05 schreef Flierp het volgende:
[..]
maak je gelijk ffies een account voor mij aan
dat is het leuke aan onderzoeken. Die worden op grote schaal, steeksproef gewijs gevoerd en niet alleen maar met jouw als sujet.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:30 schreef el_bario het volgende:
Da's raar, ik download al twee jaar lang 2 Gig per maand en heb twee jaar lang geen CDs meer gekocht. Volgens mij klopt er iets niet aan dat onderzoek!
2 Gig per maand.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:30 schreef el_bario het volgende:
Da's raar, ik download al twee jaar lang 2 Gig per maand
Je anologie is nog stééds krom. Je kunt namelijk niet een bioscoop aanschaffen in een cd-winkel.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:32 schreef dikavi het volgende:
het gratis bezoeken van de bioscoop...
dat lijkt me een appeltje-appeltje verhaal.
De film blijft draaien en je neemt niks mee...
Het ligt eraan tot in hoeverre die auteursrechten beschadigd worden. De artiest zelf krijgt vooralsnog zijn inkomsten vanuit de verkopen. Dus hij krijgt het geld van de platenmaatschapijen. Die onder het mom van "auteursrechten" bescherming over zíjn rug enorm veel geld binnenslepen.quote:Feit blijft gewoon dat Brein bezig is met het beschermen van auteursrechten. Dat de verkoop hierdoor niet terugloopt geeft niemand het recht om het alsnog te "stelen".
Gaat hard hoor... hele albums met een hoge bitratequote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
2 Gig per maand.![]()
laatst had ik 20 gieg op 1 dag.........upquote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
2 Gig per maand.![]()
Lotr3 Return of the king ben ik naartoe geweest in de bios. Vorige week een DVD rip van gedownload.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:32 schreef dikavi het volgende:
het gratis bezoeken van de bioscoop...
dat lijkt me een appeltje-appeltje verhaal.
De film blijft draaien en je neemt niks mee...
Je hoeft je geweten niet te sussen door met appels en peren aan te komen zetten.
Feit blijft gewoon dat Brein bezig is met het beschermen van auteursrechten. Dat de verkoop hierdoor niet terugloopt geeft niemand het recht om het alsnog te "stelen".
*ik download zelf ook*
Hoeveel bandbreedte heb jij wel niet?!?quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:45 schreef kooba het volgende:
[..]
laatst had ik 20 gieg op 1 dag.........up
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |