Het nieuwe album van Clapton, Me and Mr Johnson. Ik had eerst mijn twijfels. Het laatste werk van de meestergitarist in de zijn vroegere jaren bestempeld werd als "God", was nou niet echt om oer naar huis te schrijven. De man heeft na zijn "From the cradle..." zangles genomen...(yuk!), en heeft daarna, afgezien van het live-werk, niet zijn beste albums afgeleverd...sterker nog, ik durf te zeggen dat Pilgrim en Reptile tot zijn slechtste werk behoord. Zijn uitstapje met legende B.B. King maakt de afgelopen jaren nog iets goed.
Nu komt hij met een tribute aan Robert Johnson, een tribute aan de verwezelijking van de blues zou je kunnen zeggen. Gezien de laatse albums van de man, Clapton, had ik mijn vraagtekens, hele grote wel te verstaan.
![]()
Hij viel net door de brievenbus..ja...ik ben dus toch overstag gegaan en heb de cd besteld. Angstig opgezet, bang voor een tegenvallend resultaat.
Zodra de eerste noot van "When you got a good friend" door de speakers klinkt valt het meteen op. Waar Robert Johnson in '36 en '37 alleen met zijn aucoustische gitaartje zat, heeft Clapton een elektrische gitaar en een band achter zich hetgeen niet het authentieke Johnson geluid weergeeft. Dit maakt deze tribute cd juist zo...gaaf.. Clapton doet Johnson op de E.C. manier en copieert dus niet. Je hoort wel dat Clapton het makkelijker heeft dan Johnson, maar dat mag. De aan wezigheid van orgel, mondharmonica drums geven een hele ander invulling aan de Johnson songs, en niet onverdienstelijk. Op " From the cradle" hadden we Clapton al blues horen spelen zoals het hoort. Op "Me and Mr Johnson doet hij het nog een keer, misschien zelfs wel beter dan op "From the cradle".
Ik ga niet ieder nummer bespreken, maar wil wel zeggen dat met onderstaande tracklist deze cd een oprechte en hele goeie blues cd is geworden....een meester door een meester...
1. When You Got A Good Friend
2. Little Queen Of Spades
3. They're Red Hot
4. Me And The Devil Blues
5. Traveling Riverside Blues
6. Last Fair Deal Gone Down
7. Stop Breakin' Down Blues
8. Milkcow's Calf Blues
9. Kind Hearted Woman Blues
10. Come On In My Kitchen
11. If I Had Possession Over Judgement Day
12. Love In Vain
13. 32-20 Blues
14. Hell Hound On My Trail
ForrestX
[ Bericht 5% gewijzigd door ForrestX op 30-03-2004 12:33:28 ]
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVDJust a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.