abonnement Unibet Coolblue
pi_18059142
Ik zit met een leuke vraag... Maar ik weet natuurlijk de antwoord niet erop:
Kunnen er zwarte gaten gecreërd worden die niet gevaarlijk zijn?
Daarmee bedoel ik dus door een deeltjesversneller ofzo...

Thnx anyway!
Björn.
pi_18059261
Ja kijk maar eens naar black holes .com
Zwarte gaten die niet gevaarlijk zijn
pi_18059315
Dus je zegt dat zwarte gaten ALTIJD gevaarlijk zijn eh?
Nou ik heb iets gehoord van de instituut in Genève iets over deeltjesversneller die een zwart gat kan creëren...
pi_18060087
Zwarte gaten creeeren lijkt me sterk. Dan moet je zo'n abnormale dichtheid aanmaken, ik denk niet dat ze dat al kunnen. Maar in principe moet je gewoon een dichtheid maken, zodat de ontsnappingssnelheid de lichtsnelheid is. ( bv de aarde in een knikker proppen, da's al een aardig zwart gat)
-
  dinsdag 30 maart 2004 @ 12:31:30 #5
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_18060106
Heb eens gehoord dat ze een fractie van een seconde een zwart gat konden creeren door 2 bepaalde deeltjes op elkaar te schieten... Dit is een ongevaarlijk en uiteraard zeer klein gat.
pi_18062965
Ja oke, maar ik vroeg me af of het mogelijk was, creëren lijkt me wel mogelijk, maar of het niet gevaarlijk is?
pi_18063456
maareh.. ff voor de minder snuggere mensen (zoals ik..) wat is een zwart gat nou precies?
uuuh?
pi_18063750
Dat is niet de vraag... Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord ...

[ Bericht 11% gewijzigd door electrozone op 30-03-2004 15:46:32 ]
pi_18063812
ja magoe.. 'kwillut oowk begrijpuh
uuuh?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 30 maart 2004 @ 16:07:50 #10
74056 crew  ToT
pi_18064453
Over zwarte gaten verschillen de ideeën:

De één zegt dat als een grote zon opgebrand is, dat-ie na het supernova worden ineenstort en dat zijn volledige massa samengedrukt wordt tot een tennisbal. Omdat deze dichtheid extreem groot is, wordt zijn aantrekkingskracht zo groot dat alles er naar toe gezogen wordt, zelfs licht.
Hierbij verschillen weer meningen: de één zegt dat als er maar genoeg materie door opgeslokt wordt, dat er weer een nieuwe zon ontstaat, de ander zegt dat een zwart gat groeit en sterker wordt naar mate er meer materie in komt; een zwart gat zal blijven groeien totdat het hele heelal is opgeslokt. Ze houden nu al een deel van het heelal in de gaten waar een extreem groot zwart gat volgens berekeningen waarschijnlijk al miljarden planeten heeft opgeslokt en het trekt nog complete zonnestelsels aan met miljoenen kilometers per seconde of zoiets.

De ander zegt dat met het afsterven van een zon er een supernova ontstaat waardoor er een scheur ontstaat in het ruimte-tijd continuum, waardoor je een doorgang krijgt naar een andere dimensie. Alle materie die door zo'n zwart gat wordt opgeslokt, wordt uit een wit gat in die andere dimensie uitgespuwd en volgens allerlei wetenschappelijke berekeningen schijnt dit echt te kloppen.


Persoonlijk geloof ik het meeste in het vormen van een nieuwe zon, hoewel ik dan niet snap wat er met de massa gebeurt: de "tennisbal" heeft al de massa van een zon en er komt nog meer materie op zodat je een nieuwe zon hebt: zou die zon dan geen dubbele massa hebben? Of wordt dat ondertussen verbrand of omgezet tot energie?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 30 maart 2004 @ 16:12:46 #11
74056 crew  ToT
pi_18064594
Toevoeging (ik wil hier op het werk niet inloggen om te editten) : zo'n scheur naar een andere dimensie (of universum) schijnt ook voor altijd open te blijven staan, dus in dat geval zal dit heelal ook uiteindelijk helemaal leeggezogen worden.

Wat dat reusachtige zwarte gat betreft: als uiteindelijk het hele heelal er in opgeslokt is, zit natuurlijk dus alle materie in dat zwarte gat. Zwarte gaten schijnen te "verdampen": ze stoten één voor één een los atoompje uit, precies achter elkaar dus niet random een richting uit. Dan zou je dus over een googol jaar of zo een leeg heelal hebben die alleen uit een rijtje losse atomen bestaat wat razendsnel door het lege heelal vliegt.


Zou het misschien zo zijn dat al deze atoompjes uiteindelijk misschien weer gaan samenklonteren en een nieuwe Big Bang vormen? Als dat zo zou zijn, zou dit al misschien eens eerder gebeurd zijn? Zo ja; zou dit proces al eewig zo zijn gegaan? Mja dan moet je er wel van uit gaan dat zo'n rijtje losse atoompjes onderling wel aantrekkingskracht hebben om zo te kunnen gaan samenklonteren en dat is volgens mij niet echt het geval.
pi_18064819
Nee, als je een supernova hebt, slingert die een goot deel van de massa in de ruimte. Je krijgt namelijk steeds complexere fusievormen, waarbij op een gegeven moment wordt geprobeerd om ijzer te fuseren. Daarvoor heb je meer energie nodig dan dat er vrij komt. De kern stort zo in, waardoor de hitte in een fractie gigantisch hoog wordt, waardoor de buitenste laag ' naar buiten stuitert'. Dan heb je of een witte dwerg, of een neutronenster (waarbij de druk zo hoog is dat er alleen neutronen in de ster zitten, plus wat losse elektronen) of een zwart gat. De diameters hiervan zijn enkele kilometers, da's een flinke tennisbal. Dan kan het object in kwestie inderdaad massa aanslepen van buren, 'k geloof dat ze dat accretieschijven noemen. ( dit gebeurt soms ook in een gewoon dubbelstelsen, waardoor je zogenaamde novae krijgt )
Over zwarte gaten moet je niet te gauw dingen gaan bedenken, dat zit nogal wiskundig inmekaar ( weet ik ook niet ) maar het punt is dat je een singulariteit krijgt, oftewel een oneindigheid. En dat rekent niet fijn. Maar ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met gevaarlijke gaten....experimenteel gemaakte ofzo? En dat er al zwarte gaten zijn 'gemaakt' in laboratoria: Dat is een beetje vaag...ben benieuwd of iemand dit kan toelichten?
-
  FOK!fotograaf dinsdag 30 maart 2004 @ 16:20:06 #13
18921 freud
Who's John Galt?
pi_18064828
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 15:41 schreef smsduim het volgende:
ja magoe.. 'kwillut oowk begrijpuh
No offence naar ToT, maar mijn uitlegversiedinges

Een tijd geleden werd de formule geformuleerd die de ontsnappingssnelheid berekende voor een object om aan de zwaartekracht van een ander object te ontkomen. Des te 'zwaarder' een object is, des te moeilijer is het om er aan te ontsnappen. Snelheid moet dus omhoog als het object zwaarder wordt. Een persoontje (meneer Schwartzschild) was zo bijdehand om eens te kijken hoe zwaar iets moest zijn zodat de zogenaamde ontsnappingssnelheid gelijk was aan de lichtsnelheid. Aangezien niets sneller kan dan het licht, zou bij zwaardere objecten dan die berekende massa, zelfs licht van dat object niet kunnen ontsnappen.

De term zwarte ster werd er eerst aan gegeven, maar na een wetenschappelijk artikel ergens na de oorlog is de term zwart gat blijven hangen. Er zijn erg veel theorieen over zwarte gaten, dus roep maar welke je wil horen .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 30 maart 2004 @ 16:27:09 #14
74056 crew  ToT
pi_18065010
Ja als een ster te groot of te klein is kan het geen zwart gat vormen.
Er wordt inderdaad een hele zooi materie naar buiten geslingerd.

Dat van die tennisbal had ik vroeger op de basisschool gehoord, maar die leraar overdreef wel vaker graag, dus ik had het kunnen weten dat ik dat met een korreltje zout had moeten nemen.
pi_18065032
als je een zwart gat hebt, vlijft dat toch voor altijd een zwart gat, aangezien er niets uit kan ontsnappen kan de zwaartekracht ervan alleen maar groeien...toch?
Power perceived is power achieved.
pi_18065203
Die ontsnappingsnhelheid: je weet dat de aantrekkingskracht F van de aarde = G*M*m/(r*r). dus de gravitatieenergie is integraal van F*dr = -G*M*m/r. De kinetische energie is 0.5*m*v*v, en ga dit aan elkaar gelijkstellen. Dat is voor de aarde bv 11204 meter/sec. Vul nu v=299792458 m/s in, en los op voor m of r, vul es wat leuks in. En je hebt je Schwarzildtstraal. Voor de aarde wordt dit een paar centimeter.
-
pi_18065322
'gevaarlijk' is een beetje slecht gedefinieerd vrees ik
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 30 maart 2004 @ 16:57:08 #18
74056 crew  ToT
pi_18065692
Modwire: de één zegt dat zwarte gaten steeds sterker worden als er materie in opgeslokt wordt (immers: meer materie bij elkaar ---> hogere aantrekkings- of zwaartekracht) en de ander zegt dat ze steeds zwakker worden omdat ze "gevuld" raken en zo een nieuwe zon vormen en weer anderen zeggen dat het geen donder uitmaakt hoeveel materie er al in opgeslokt is, omdat het toch aan de andere kant in een andere dimensie er uit vliegt.


Haushofer: ehhhhhhhh........................................................je haalt me de woorden uit de mond ja!
  FOK!fotograaf dinsdag 30 maart 2004 @ 17:11:42 #19
18921 freud
Who's John Galt?
pi_18065943
ToT, misschien dat je de artikelen op www.sciam.com dan wel interssant vindt. Daar wordt ook vaak ingegaan op zwarte gaten.

Ik denk niet dat ze zwarte gaten kunnen maken hoor, want voor een microscopisch klein zwart gat is er al bijzonder veel energie nodig, denk aan een massa als de maan om iets met een straal ter grootte van een millimeter te maken.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_18066031
ik bedoel dat als je eenmaal een zwart gat hebt, hij niet meer te stoppen, of controleren is
Power perceived is power achieved.
pi_18066063
Haha, wat een reacties.. Maar het gaat helemaal over wat zwarte gaten betekenen, maar dat is juist niet me vraag , hele topic omgevormd haha, door ene smsduim whehe...
Maar goed, is het nou mogelijk om een ongevaarlijke zwarte gat zelf te creëren?
pi_18066259
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 17:18 schreef electrozone het volgende:
Haha, wat een reacties.. Maar het gaat helemaal over wat zwarte gaten betekenen, maar dat is juist niet me vraag , hele topic omgevormd haha, door ene smsduim whehe...
Maar goed, is het nou mogelijk om een ongevaarlijke zwarte gat zelf te creëren?
je vraag is volkomen irrelevant.
pi_18066272
Nee juist niet, want ik heb de topic met deze vraag gestart en smsduim heeft hem helemaal omgevormd.
pi_18066277
ik denk wel da'k 't nu begrijp.. magoe, thnx iedereen! enneh.. 'kdenk da electrozone ('kheb zo'n vaag gevoel alsof ik 'm ken..:P) bedoelt met gevaarlijk of zo'n minigaatje de hele wereld op kan slokken...
uuuh?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 30 maart 2004 @ 17:56:32 #25
74056 crew  ToT
pi_18066798
Nou in Amerika zeggen ze van een vrouw die goed kan pijpen: "She can suck a bowlingball through a gardenhose" dus kan ik me voorstellen dat een kleine zwarte gat de aarde ook wel zou kunnen opzuigen!


Cool Freud, thx 4 the info!

ff serieus: stel dat zwarte gaten krachtiger worden als ze meer materie opnemen, dan lijkt het me absoluut onverstandig om er aan te beginnen; stel dat het uit de hand loopt!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')