abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18043364
Zoals bekend is denken veel wetenschappers dat het heelal aan het uitdijen is, sommige denken zelfs dat dit versneld gebeurd en daardoor eeuwig door zal blijven gaan.

Maar is het eigenlijk niet veel logischer dat het heelal eerst een periode van sterke groei heeft gekend door de meegekregen energie van de big bang en uiteindelijk in elkaar zal storten door de gezamelijke gravitatiekracht. Alles trekt immers alles aan, dan is het toch ook onlogisch dat alles tot in de eeuwigheid uit elkaar zal gaan.

Mijn theorie (zal vast niet de enige zijn) is dan ook dat wanneer je de grootte van het heelal zou uitzetten tegen de tijd, je een soort van parabool zou krijgen, eerst heb je de versnelde groei door door de enorme energie van de big bang. Dit ebt echter langzaam weg en op een gegeven moment zal de gravitatiekracht de overhand krijgen en het heelal versneld ineen storten.
Immers als de afstand tussen de sterrenstelsels eenmaal kleiner begint te worden, neemt de gravitatiekracht kwadratisch toe, want:

Fg = G x (Massa 1 x massa 2)/(afstand^2)

Ben benieuwd of mensen hierzo het een beetje eens zijn met mn betoogje.

[ Bericht 0% gewijzigd door rechtsheeftvoorrang op 30-03-2004 13:12:26 ]
pi_18043412
ik vind het goed bedacht
pi_18043413
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:01 schreef rechtsheeftvoorrang het volgende:
Zoals bekend is denken veel wetenschappers dat het heelal aan het uitdeien is, sommige denken zelfs dat dit versneld gebeurd en daardoor eeuwig door zal blijven gaan.

Maar is het eigenlijk niet veel logischer dat het heelal eerst een periode van sterke groei heeft gekend door de meegekregen energie van de big bang en uiteindelijk in elkaar zal storten door de gezamelijke gravitatiekracht.
Dat zijn de 2 meest gebruikte theoriën op dit moment geloof ik
Don't think you are, know you are.
http://forum.fok.nl/topic/258357
pi_18043461
als die sterrenstelsel elkaar aantrekken, is het dan ook niet zo dat als twee elkaar aantrekken en versneld naar elkaar toe gaan bewegen, dat een ander stelsel ook een kracht uitoefend op die sterrenstelsel, heft dat elkaar dan niet enigszins op?
pi_18043507
ja zit wat in kajah, maar die stelsels aan de rand van het heelal dan, hun beweging wordt niet opgeheven door iets dat nog verder ligt
pi_18043534
ja, maar stel dan dat het niet echt een rand heeft, als het nou een soort continu figuur is
pi_18043548
Recente waarnemingen lijken te duiden op een versnelling van het uitdijen, de reden daarvoor is nog, eh, enigzins onduidelijk...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_18043589
misschien ligt het aan mij, maar das lastig voor te stellen, op een gegeven moment moet het heelal toch ophouden en echt overgaan in alleen maar niets. En het niets kan geen aantrekkingskracht uitoefenen op een ander voorwerp.
pi_18043615
kan het niet zo zijn dat alles steeds in beweging is waardoor het lijkt alsof het heelal uitdeit, maar eigenlijk gewoon in beweging is, een soort golfbeweging waarin je nu eens uit elkaar beweegt en dan weer verder uit elkaar beweegt.
pi_18043632
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:01 schreef rechtsheeftvoorrang het volgende:
Dit ebt echter langzaam weg en op een gegeven moment zal de gravitatiekracht de overhand krijgen en het heelal versneld ineen storten.
Immers als de afstand tussen de sterrenstelsels eenmaal kleiner begint te worden, neemt de gravitatiekracht kwadratisch toe, want:
Je hebt namelijk zoiets als ontsnappingssnelheid... voorbeeldje:
als je een steen omhoog gooit komt die weer naar beneden (heelal dijdt uit en krimpt weer in) gooi je echter ietsje harder (pak um beet 11km/s) dan komt de steen niet meer naar beneden omdat hij in een baan om de aarde zit... (heelal stabiliseert zich en krimpt dus niet in/ maar groeit ook niet)

Hetzelfde geldt voor als je de de baan om de aarde wil verlaten om andere planten te gaan bezoeken --> je kunt een hoog eliptische baan nemen (dan kom je dus nog wel terug) echter als je maar hard genoeg gaat dan zul je definitief de aarde verlaten en nooit meer terug komen... (heelal blijft eeuwig uitdijen)

Dus om ONtopic te blijven, ons heelal kan blijven uitdijen tot in de eeuwigheid (alles koelt verder en verder en verder af tot het steeds dichter het absolute nulpunt nadert... (hmmm welke coole quantumverschijnselen zullen het uiterlijk van het universum dan gaan bepalen... ); tenzij er in een keer een hele hoop donkere materie wordt gevonden die er voor zorgt dat alles toch weer inkript maarum IMHO gloof ik daar niet zozeer in...

[ Bericht 9% gewijzigd door Marvin-THE-MARTiAN op 29-03-2004 17:41:42 (eeuhm deze zin wou ik quoten...) ]
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18043637
en die beweging is dan soort van circulair..
pi_18043662
zou goed kunnen, maar dan is het nog de vraag wat nu precies zorgt voor die weer uitdeiende beweging.
pi_18043664
ja, dat bedoel ik!
  maandag 29 maart 2004 @ 17:14:43 #14
36662 kees_zenuwpees
U drink, u drive, u spill...
pi_18043670
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:11 schreef rechtsheeftvoorrang het volgende:
misschien ligt het aan mij, maar das lastig voor te stellen, op een gegeven moment moet het heelal toch ophouden en echt overgaan in alleen maar niets. En het niets kan geen aantrekkingskracht uitoefenen op een ander voorwerp.
Ja idd.
Het zelfde niets als dat er was vóór de big bang, maar daar ga ik me echt niet aan wagen, dat soort dingen
"The future looks so bright,
I've GOT to wear shades..."
  maandag 29 maart 2004 @ 17:14:58 #15
81627 TheActraiseR
It's all just temporary
pi_18043678
Wat is er buiten het heelal dan?

Als we dat eens wisten...

Mischien bied hetgeen buiten het heelal wel een bepaalde weerstand, die ook steeds groter wordt door het groter wordende heelal en daardoor het heelal uiteindlijk eeen maximum grootte bereikt. Net als een ballon die onder water wordt opgeblazen, en waar de druk op de ballon steeds groter wordt.
"Dit was de eerste dag van de rest van m'n leven"
Wii code : 7612-9726-5535-7543 , stuur aub berichtje als je me toevoegd.
pi_18043719
voor de big bang wat het heelal er toch ook al, alleen ons stelsel nog niet
pi_18043761
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:16 schreef kajah het volgende:
voor de big bang wat het heelal er toch ook al, alleen ons stelsel nog niet
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18043789
hoe kan dat nou, dus voor de big bang, was die gaswolk helemaal alleen? in het niets?
pi_18043794
wel goed bedacht marvin, maar weet niet of je die steen van de aarde kan vergelijken met het hele heelal, die steen keert waarschijnlijk niet terug omdat andere krachten het van de aardse zwaartekracht winnen.
  maandag 29 maart 2004 @ 17:20:27 #20
36662 kees_zenuwpees
pi_18043822
het heelal = het universum = de grootste (basis) eenheid, die voor de mens bekend is.
  maandag 29 maart 2004 @ 17:20:47 #21
60893 jorisvaneil.com
Quod licet Iovi non licet Bovi
pi_18043831
Je vergeet een paar gegevens (vrij recente ontdekkingen allemaal hoor). Dat is natuurlijk begrijpelijk als je niet helemaal in de stof zit. Ten eerste ga je er bij je constante uitbreiding, alsof het een druppel inkt in een glas water is, vanuit dat er buiten het heelal een ruimte is waarin het materiele heelal uitdeit, maar dat is dus niet zo. Er is namelijk geen grens van het heelal. Dat is bijna onmogelijk te bevatten, maar kijk eens rond op wetenschappelijke sites zou ik zeggen.

Ten tweede is er onlangs ontdekt dat er een ander soort kracht in het spel is (die is ook echt door meting bevestigd) die juist materie vanelkaar af doet stoten. Ze noemen het zwarte energie geloof ik. Of het iets met zwarte materie te maken heeft zou ik eerlijk gezegd niet weten. Maargoed, je hebt weer wat stof om bij een logeerpartijtje bij een vriendje lekker lang door te filosoferen in bed.
ik zoek trouwens ook nog de ideale vrouw
pi_18043881
heb wel eens gehoord van die zwarte energie joris, was dat geen anti-materie ofzo
  maandag 29 maart 2004 @ 17:23:13 #23
36662 kees_zenuwpees
pi_18043895
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:19 schreef kajah het volgende:
hoe kan dat nou, dus voor de big bang, was die gaswolk helemaal alleen? in het niets?
Er was helemaal niks vóór de big bang. Ook geen gaswolk
pi_18043902
Ik denk dat het inzakken van het heelal net zoiets als het vallen van een druppel op een nat raam, de druppel word groter en neemt steeds meer met zich mee, steeds sneller.
pi_18043974
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:19 schreef rechtsheeftvoorrang het volgende:
wel goed bedacht marvin, maar weet niet of je die steen van de aarde kan vergelijken met het hele heelal, die steen keert waarschijnlijk niet terug omdat andere krachten het van de aardse zwaartekracht winnen.
op het moment dat iets snel genoeg van een gravitatie bron af beweegt (=massa/ planeet/ zon/ zonnenstelsel/ sterrencluster/ lokale sterrenclustergroep/ etc) dan is de remmende werking niet genoeg om het product afteremmen hierdoor komt het product weer iets verder van de gravitatie bron te staan waardoor deze zwaartekracht weer iets verder afneemt etc etc etc, het is een aflopende curve die nooit nul zal worden... V = altijd positief... ( F=1/x ; F wordt ook nooit nul....)

Dit meegenomen dat we het over een product met massa hebben, wat dacht je van licht.... dat is ook energie, welke dus eeuwig zal blijven voortrazen... Tenzij ons universum een groot zwart gat wordt waar _AL_ het licht in wordt opgezogen... en ik hoop dat je die laatste optie niet serieus wil gaan nemen...
"Mijn" fotoalbum...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')