abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 maart 2004 @ 15:38:53 #1
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_18041479
Waarom dit topic?
Omdat ik nix te doen heb ( ) en omdat ik in het beoordelingstopic en in de wedstrijdtopics vaak foto's zie die met een klein beetje kennis van techniek een stuk beter hadden kunnen worden. Misschien staat het niet duidelijk op internet, misschien zijn mensen te lui om eerst boeken ed door te nemen voor te beginnen, maar het valt mij gewoon op. Met dit topic hoop ik mensen te motiveren om wat meer na te denken voor ze hun foto maken en vooral, voordat ze hun foto plaatsen.

Okeeeeeej, ik heb een camera gekocht, wat nuuuuu??
Als je de camera nog maar net hebt dan maak je vooral veel foto's om je camera uit te proberen en dat is goed. Zorg dat je alle opties een paar keer uitprobeert zodat je echt weet wat elk knopje doet. Denk niet dat de handleiding voor watjes is, er staan vaak nuttige (fotografie)tips in en zonder de handleiding ontdek je misschien nooit die éne optie.
Als je al die foto's gemaakt hebt zal je zelf al een hoop afschrijven, maar die mooie macro van een pen en dat leuke vergezicht vanaf het balkon zijn toch wel goed gelukt, vind jij dan... Toch niet plaatsen, want het is nog niets. Tenzij je een gave hebt zijn je eerste foto's bij voorbaat niet interessant voor iemand anders. Jij vindt ze prachtig omdat het je eerste foto's zijn, bewaar ze als aandenken aan je eerste fotoshoot maar ga er niet TE trots mee lopen doen. Je loopt zelfs kans om zwaar afgekraakt te worden en daardoor je motivatie te verliezen.

Oki, ik ken nu alle opties en knopjes, wat nu?
Dan is het tijd om echt te gaan fotograferen. Kies van tevoren een onderwerp of kader uit om te gaan fotograferen. Ga naar een festival, een bos, een polder, een kinderboerderij, je achtertuin, whatever. Schroom niet om in het openbaar foto's te gaan zitten maken, je bent echt niet de eerste fotograaf die men in hun leven ziet. Als je van tevoren weet wat je wilt gaan fotograferen dan heb je voor jezelf in ieder geval al een beeld gevormd van het soort foto's dat je zal gaan maken, dat geeft je al een voorsprong. Bedenk wat je zelf interessant en leuk vindt, ga niet op de Kalverstraat mensen fotograferen als je eigenlijk veel liever in het bos bomen wilt fotograferen. Je moet natuurlijk alles een keer uitproberen, maar zeker aan het begin is het zaak om de basistechnieken onder de knie te krijgen voordat je andere onderwerpen kan gaan proberen, die je eigenlijk minder liggen.

Ik heb een tijd, een plaats en een camera, ik ben er klaar voor!
She's all yours . Probeer in je foto's de volgende techniek zo veel mogelijk toe te passen:
  • Hoe langer de kijker kijkt, hoe beter je foto
    Hoe meer er op je foto te ontdekken is, hoe meer technieken je toepast die de kijker vasthouden of ergens heenleiden, hoe meer je de kijker te denken zet, hoe beter je foto.
  • Zorg voor een onderwerp EN een achtergrond
    Om dynamiek in je foto te krijgen, zorg je ervoor dat er een echt onderwerp EN een leuke achtergrond op je foto staat. Een boot voor een zonsondergang is veel beter dan alleen een boot, of alleen een zonsondergang. Zorg ook dat het plaatje klopt. Een meeuw voor een kermisattractie is niet echt het schoolvoorbeeld van een onderwerp met bijpassende achtergrond.
  • De 1/3regel (Gulden snede)
    Zet in principe niets in het midden van je foto, het maakt je foto erg frontaal en laat niet veel ruimte om met perspectieven e.d. te spelen, de kijker raakt snel uitgekeken. Over het algemeen wordt de 1/3 regel toegepast, waarbij het onderwerp op 1/3 van de rand af zit (Dit geldt ook voor de horizon!!!). Je zal zien dat je foto een dynamischer karakter krijgt en dat je makkelijker een lijnenspel kan creëren in je foto. Je kan deze 1/3regel natuurlijk veranderen in een 1/8regel, of een 4/5regel, als je er maar rekening mee houdt dat het uit het midden plaatsen van je onderwerp je foto een stuk dynamischer en leuker maakt.
  • Beeldhoek
    Vooral van belang bij portretfotografie. De algemene regel is iemand op ooghoogte te fotograferen (bij kinderen dus ook! Bovendien vinden kinderen het vaak veel prettiger als iemand op dezelfde hoogte zit of ligt), maar je kan net zo goed op een tafel gaan staan of op de grond gaan liggen, het zorgt voor aparte perspectieven die de kijker bezighouden.
  • Contrasten
    Contrast is belangrijk! Een foto met weinig tot geen contrast is vaak saai. Goed voorbeeld is een groene plant tegen de achtergrond van nog meer groene planten. Zorg er altijd voor dat er iets contrasteert wat je onderwerp meer naar voren brengt. Het is meestal aan te raden om het hele spectrum te gebruiken, dus wit en zwart op 1 foto zetten met alles daartussen. Zoek naar uitersten!
  • Kleuren
    Kleurencontrast is ook een goede techniek, veel kleur houdt de kijker vast, weinig kleur maakt de plaat saai. Groen, blauw en geel houden de kijker vast, blauw, donkerblauw en lichtblauw maken de foto saai.
  • Lijnen
    Lijnen trekken de kijker de foto in, naar een onderwerp of leiden hem/haar door de foto heen. Kronkelweggetjes, waslijnen, toevallig in 1 lijn liggende broodjes, you name it.
  • Less is more
    Een uitsnede van een grote foto is vaak mooier dan het totaal.

Er zijn natuurlijk nog meer technieken te bedenken, minimalisme, herhaling, studio enz enz. Die technieken zal je OF vanzelf wel tegenkomen OF kan je leren door een boekje bij de bibliotheek te huren.

Okeej, ik heb mijn foto's en wat nu?
    Als je ze wilt publiceren is de nabewerking ook niet onbelangrijk. Zeker als je ze op internet wilt zetten is het altijd makkelijk voor het uploaden ze nog even door een fotobewerkingsprogramma heen te halen. Zorg ervoor dat je contrast en hoe licht/donker je foto is goed aanpast. Vooral contrast is belangrijk, aangezien veel foto's vaak een stuk doffer zijn dan de werkelijkheid. Nabewerking is geen schande! Probeer het wel zo veel mogelijk te beperken. Het is toch leuker om het met je camera te kunnen dan met je PC.

Nog meer tips?
    Bekijk foto’s van andere fotografen. Niet alleen van professionele fotografen, maar ook van mindere helden of mensen die dit topic niet gelezen hebben en baggerfoto’s maken . Je leert niet alleen van het zien van gebruikte technieken van andere fotografen en die toepassen, maar je leert ook van het bekritiseren van iemands foto, zien welke technieken hij/zij niet toegepast heeft en daardoor te leren wat belangrijk is in een foto.
    Blijf niet in je eigen omgeving hangen maar vlieg erop uit, fotograferen in je eigen huis is wel lekker veilig (wel leuk voor regenachtige dagen, alhoewel je dan ook superfoto’s kan maken van platgeregende mensen), maar je bent er al snel uitgekeken. Buiten is zoveel te zien en te fotograferen, maak daar gebruik van!
    Huur een boek uit de bibliotheek, koop een boek of tijdsschrift bij de boekenwinkel. Leer meer en meer technieken, andere visies en kijk nog meer foto’s. Die National Geographic fotografen zijn ook ooit begonnen zoals jij en ik.
    Tot slot kan je geld overmaken naar mij, mail maar voor mijn rekeningnummer .

Succes allemaal .
  • GEILE VROUWPERSONEN!
    Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
    pi_18043892
    Mooi initiatief..dit kan ik volhartig aanmoedigen..dit moet DE plek worden voor al je n00b vragen. Een Foto FAQ if you will...

En ik zal ook alle steun betuigen aan vragen die er mogen zijn.
    Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
    pi_18044474
    mha. ik denk dat de bestaande topic ook al aardig de scheepslading bedekken...
    pi_18044571
    Termen:
    Sluitertijd : de tijd dat er licht op de chip valt van de camera. Deze varieeert van 15 sec. tot 1/2000 van een seconde. Bij 15 sec valt er dus erg veel licht op de chip. Bij 1/2000 heeeel weinig.

Voorbeeld:'Wanneer je een nachtofo wilt maken heb je een lange sluitertijd nodig. Je moet de camera dan natuulijk erg stil houden want het licht komt van eenzelfde plek stil op je camera. Wanneer je de camera beweegt komen er lichtstralen van een andere voorwerp over dezelfde plek op je CCD.
    Tegen de zon in fotograferen is slecht voor je CCD-chip(chip waar licht opvalt). Het felle licht maakt de elektronica kapot. Deze kan zich niet meer herstellen zoals onze ogen. Dus kies je dan een sluitertijd die erg kort/hoog is. zoals 1/500. Dit moet je ook doen bij snelle bewegingen. Tenminste als je die wilt bevriezen.

Diafragma:
    Het diafragma is de lensopening. Die bepaalt hoeveel licht er door mag. Dus hoe groter het diafragma hoe meer licht er door kan.
    Het diafragma wordt weergegeven op je schermpje als F2,8 o.i.d. Eigenlijk moet er dit staan: F/2,8.
    Hoe hoger het getal des te kleiner wordt het diafragma. Want 1/2,8 is bijv groter dan 1/8.

Dus als er staat op je schermpje : F2,8 dan laat dit meer licht door dan F8,0.

Uit je hoofd leren: een kleiner getal zorgt voor een kleine scherptediepte. Een groot getal dus voor een grote scherptediepte.

voorbeeld:

wil je een landschap op de foto hebben dan wil je deze er waarschijnlijk helemaal tot de horizon en vanaf de plaats dat de foto genomen wordt scherp hebben. Hier kies je dus een hoog getal. Op je digitale camera is het hoogste getal F8,0.

wil je een persoon of een ander onderwerp lost van z'n omgeving/achtergrond/voorgrond dan kies je een klein getal.

Iso-waarde:
    Klinkt heel technisch, maar tis niet meer dan de gevoeligheid voor licht van de CCD-chip. Hoe hoger de iso-waarde hoe gevoelig hij is voor licht. Als het donker is ben je dus geneigd om een hogere ISO-waarde te kiezen. Er zit echter een nadeel aan. Bij een hogere Iso-waarde krijg je een ruis in de foto. Op de pc kun je dit zien als blokjes die niet de eigenlijke kleur hebben van het onderwerp. Zwart is ook niet echt zwart meer. Probeer dus zoveel mogelijk de ISO-waarde laag te houden voor mooie foto's.

Witbalans:

Dit is de kleuropmaak van de foto. Dit doet de camera vaak al automatisch maar als je wat gevordert bent kun je de foto bijvoorbeeld heel kil of heel warm laten worden.

Ff wat technisch geleuter kunnen wat foutjes inzitten
    Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
    "De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
    pi_18054795
    super topic!! dit moeten we zeker gaan uitbreiden.
    Vooral mensen die er nog niet zo in thuis zijn zullen dit waarderen!! (*steekt hand op*)
    Architecture is like Shitting
    Its Fun creating it, but the product is useless
    WEBSITE ONLINE DigiSan
    pi_18054874
    Tip van een n00b voor n00bs: Zorgt dat de horizon ook daadwerkelijk horizontaal loopt. Vooral met digitale compactcams valt dit vaak tegen. Ik zie dat deze fout nog vaak wordt gemaakt. Ik heb me er vandaag bijv zelf behoorlijk aan vergalloppeerd tijdens een testuurtje met m'n Ixus 400
    Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
    pi_18055089
    super topic!
    ik ben voor, ga morgen alles eens even op mijn gemak lezen.
    die boeken heb ik geen zin in maar misschien lukt het me hiermee.
    En zodra ik wat geld op mijn rekening heb staan vraag ik je bankrekeningnr wel.
    Vrede, moet je niet buiten ,maar in je zelf zoeken.
    Wie innerlijke rust heeft gevonden, grijpt naar niets en wijst ook niets af.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 13:56:06 #8
    52657 pea4fun
    valt geen soep van te maken
    pi_18061705
    Geweldig dit! Mag ik meteen al een vraag stellen?

Ik wil binnenkort een aantal motorrijders in actie op de foto zetten. Hiervoor wil ik het zogenaamde "panning" toepassen. Ik heb dit al vaker geprobeert met vogels, maar het is me nog nooit gelukt. Ik krijg altijd heel wazige plaatjes, of plaatjes waar niks op staat (tipisch geval van te laat dus) Hoe kan ik het beste te werk gaan?

ps. De motorrijders zijn wel bereid om voor mij vaker diezelfde bocht te nemen
    http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
    pi_18061828
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 13:56 schreef pea4fun het volgende:

Ik wil binnenkort een aantal motorrijders in actie op de foto zetten. Hiervoor wil ik het zogenaamde "panning" toepassen. Ik heb dit al vaker geprobeert met vogels, maar het is me nog nooit gelukt. Ik krijg altijd heel wazige plaatjes, of plaatjes waar niks op staat (tipisch geval van te laat dus) Hoe kan ik het beste te werk gaan?

Voor zover ik weet moet je hiervoor een zeer korte sluitertijd nemen, of eventueel de 'sportstand' mocht je camera deze bezitten. Door deze korte sluitertijd voorkom je dat je onderwerp wazig op de foto komt, mits je je cam goed met het object meebeweegt.
    Het is met een digicompactcam redelijk moeilijk timen ivm de shutterlag, dus waarschijnlijk zul je het een paar keer moeten proberen voordat je een acceptabel resultaat behaalt.
    Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:04:17 #10
    20641 portier
    pi_18061889
    quote:

Sleep je camera mee met je onderwerp, druk TIJDENS het slepen op de ontspanknop en sleep nog even mee nadat je camera de foto al gemaakt heeft. Verder is het ook gwoon een kwestie van oefenen hoor .
    GEILE VROUWPERSONEN!
    If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:14:36 #11
    52657 pea4fun
    pi_18062075
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:04 schreef portier het volgende:

[..]

Sleep je camera mee met je onderwerp, druk TIJDENS het slepen op de ontspanknop en sleep nog even mee nadat je camera de foto al gemaakt heeft. Verder is het ook gwoon een kwestie van oefenen hoor .
    Ik zit een beetje met het scherpstellen. Ik weet dat ik eerst scherp moet stellen, dan een meegaande beweging maken en afdrukken op het moment dat het onderwerp op het punt komt wat ik in gedachten had waar de foto moet worden genomen. En een iets langere sluitertijd om beweging in de foto te krijgen. Welke sluitertijd adviseren jullie?
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:25:05 #12
    20641 portier
    pi_18062240
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:14 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Ik zit een beetje met het scherpstellen. Ik weet dat ik eerst scherp moet stellen, dan een meegaande beweging maken en afdrukken op het moment dat het onderwerp op het punt komt wat ik in gedachten had waar de foto moet worden genomen. En een iets langere sluitertijd om beweging in de foto te krijgen. Welke sluitertijd adviseren jullie?
    Hangt er maar net vanaf hoe lang je onderwerp erover doet om die beweging te creeren. Ik weet niet hoe snel ze daar rijden, je kan gewoon eerst even kijken hoe snel ze gaan. Let wel, 1 seconde is lang, dus ga wel een stuk lager zitten. Je kan ook een trapje gebruiken, maak een paar foto's met verschillende sluitertijden, dan heb je achteraf vrijwel altijd een of meerdere goed gelukte foto's .
    GEILE VROUWPERSONEN!
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:31:00 #13
    52657 pea4fun
    pi_18062330
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:25 schreef portier het volgende:

[..]

Hangt er maar net vanaf hoe lang je onderwerp erover doet om die beweging te creeren. Ik weet niet hoe snel ze daar rijden, je kan gewoon eerst even kijken hoe snel ze gaan. Let wel, 1 seconde is lang, dus ga wel een stuk lager zitten. Je kan ook een trapje gebruiken, maak een paar foto's met verschillende sluitertijden, dan heb je achteraf vrijwel altijd een of meerdere goed gelukte foto's .
    Dank je. Ik ga het proberen, waarschijnlijk komend weekend. Ik zal mijn dochter wel eerst op de fiets laten rijden deze week om te oefenen
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:31:53 #14
    20641 portier
    pi_18062346
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:31 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Dank je. Ik ga het proberen, waarschijnlijk komend weekend. Ik zal mijn dochter wel eerst op de fiets laten rijden deze week om te oefenen
    Die zal wel wat minder snel gaan .
    GEILE VROUWPERSONEN!
      dinsdag 30 maart 2004 @ 14:42:17 #15
    52657 pea4fun
    pi_18062512
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:31 schreef portier het volgende:

[..]

Die zal wel wat minder snel gaan .
    Eerst de techniek en dan de snelheid
    pi_18062728
    Je moet juist een hele korte sluitertijd nemen anders krijg je je onderwerp never nooit scherp. De beweging van de achtergrond krijg je toch wel door het pannen als het goed is.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 15:02:54 #17
    52657 pea4fun
    pi_18062949
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:53 schreef American_Nightmare het volgende:
    Je moet juist een hele korte sluitertijd nemen anders krijg je je onderwerp never nooit scherp. De beweging van de achtergrond krijg je toch wel door het pannen als het goed is.
    Als je een korte sluitertijd neemt dan staat je onderwerp stil, als het ware bevroren op je plaatje. Ik wil een soort streep van beweging erin. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, kan het niet anders uitleggen.
    pi_18063106
    Ow oke. Ik dacht dat je het onderwerp stil wilde hebben en de achtergrond bewegend.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 15:10:27 #19
    20641 portier
    pi_18063111
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 14:53 schreef American_Nightmare het volgende:
    Niet enorm kort hoor, met een te korte sluitertijd staat zelfs een trein in volle vaart stil (ervaring).
    GEILE VROUWPERSONEN!
    pi_18063435
    weer een topic voor mensen die het begrip sluitertijd en diafragma niet snappen
    pi_18066789
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 15:02 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Als je een korte sluitertijd neemt dan staat je onderwerp stil, als het ware bevroren op je plaatje. Ik wil een soort streep van beweging erin. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, kan het niet anders uitleggen.
    Een sluitertijd van 1/30, of 1/10 is lang genoeg om de beweging te creeeren. Blijf inderdaad wel meebewegen met het onderwerp nadat je de ontspanknop hebt ingedrukt. Dan weet je zeker dat het onderwerp ook daadwerkelijk op de foto staat.

Overigens, goed initiatief dit topic!!

Misschien ook een stukje over matrix/centrum/spotmeting erin?
    pi_18067031
    Klopt trouwens niks van. Je wilt dus beweging in de achtergrond en van het object zelf? Dan moet je inderdaad een iets langere sluitertijd nemen, en de cam met het object meebewegen, maar net iets langzamer als het object beweegt en in exact dezelfde richting. Dat krijg je imo dus nooit voor mekaar. Maar succes.

Panning is bedoeld om onderwerpen scherp te krijgen terwijl je beweging hebt in de achtergrond.
      dinsdag 30 maart 2004 @ 18:31:29 #23
    14376 BlaatschaaP
    Elephant of joy.
    pi_18067563
    Mja, ik heb zo'n vaag idee dat er niemand een echt concreet antwoord kan geven op mijn vraag.. maar als ik foto's maak (voornamelijk macrofoto's van de natuur zoals bloemen, etc.) blijven ze, hoevaak ik het ook doe, gewoon saai. Ik kan je wel honderden foto's laten zien van hele schattige bloemetjes waar eigenlijk niets mis mee is.. Lekker scherp, niet in het midden, etc.. maar toch blijven ze gewoon saai. Hier zo'n voorbeeld:

Nu weet ik ook wel dat de lijn van het hek daarachter ook wel recht had gekund (ik lag jammergenoeg in een erg ongemakkelijke positie) maar zou dat de foto nou echt spannender maken?

Heeft iemand tips of moet ik gewoon maar eens een ander onderwerp gaan zoeken dan de lokale bloem? .
    pi_18067728
    quote:

Panning iis een supertechniek maar vergt gewoon wel wat oefening.

Ik heb een tutorial voor je opgezocht en in tegenstelling tot wat je verteld wordt moet je dus GEEN supersnelle sluitertijd gebruiken want dan krijg je dus een foto zoals dit:

En met panning krijg je foto's zoals dit:

Je ziet dat die auto scherp is en de achtergrond helemaal gestreept/vervaagd....dit is een hele goede foto met veel dynamiek...

Wat langzamere sluitertijd resulteert in dit:

Hier komt die auto erg dramatisch over in de foto....overigens staat er niet dat dit soort foto's vooral goed werken met hele felgekleurde objecten met een donkere achtergrond.

Lees het maar effe dan is alles duidelijk

Enne met panning moet je juist *niet* in een bocht gaan zitten maar of juist ervoor of erna...waar ze een beetje snelheid krijgen of hebben....net uit een bocht is het makkelijkst want dan kan je ze nog normaal volgen.

Oh ja in de foto's kieken ze op 300mm en de duimregel voor scherpe foto's is dat je minimaal je brandpuntsafstand in honderdste seconden moet nemen..bij 300mm dus 1/300e...en voor de onderste foto gebruiken ze 1/30e !!! ....snap je het verschil?

Heel kort is panning hetzelfde als een bewegend object met je hoofd volgen...dan moet je ook je hoofd draaien....nou vervang in gedachten je oogblik met de camera en het is dus de bedoeling om met je camera hetzelfde te doen als je met je hoofd doet om een bewegend object te blijven volgen.

Enne wat je ook nog zou kunnen doen is als je heel dichtbij kan komen om te pannen zoals je in de onderste foto ziet, maar dan ook nog flitsen erbij...dan bevries je voor heel even het object en dan krijg je dat net effe scherper en de rest zoals je in de foto ziet...ook erg mooi !!
    pi_18067775
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2004 18:31 schreef BlaatschaaP het volgende:
    Mja, ik heb zo'n vaag idee dat er niemand een echt concreet antwoord kan geven op mijn vraag.. maar als ik foto's maak (voornamelijk macrofoto's van de natuur zoals bloemen, etc.) blijven ze, hoevaak ik het ook doe, gewoon saai. Ik kan je wel honderden foto's laten zien van hele schattige bloemetjes waar eigenlijk niets mis mee is.. Lekker scherp, niet in het midden, etc.. maar toch blijven ze gewoon saai. Hier zo'n voorbeeld:

[afbeelding]

Nu weet ik ook wel dat de lijn van het hek daarachter ook wel recht had gekund (ik lag jammergenoeg in een erg ongemakkelijke positie) maar zou dat de foto nou echt spannender maken?

Heeft iemand tips of moet ik gewoon maar eens een ander onderwerp gaan zoeken dan de lokale bloem? .
    Niet in de felle zon schieten
    Wacht op een bij ofzo die lekker gaat smikkelen aan die bloem
    Nog dichterbij...

maarre dit is geen "beoordeel mijn foto" topic, maar jouw vraag zit er net tussen. Maar in principe vraag je geen technische vraag, maar echt een inspiratie vraag...ietsjes anders toch wel...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')