Voor zover ik weet moet je hiervoor een zeer korte sluitertijd nemen, of eventueel de 'sportstand' mocht je camera deze bezitten. Door deze korte sluitertijd voorkom je dat je onderwerp wazig op de foto komt, mits je je cam goed met het object meebeweegt.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:56 schreef pea4fun het volgende:
Geweldig dit! Mag ik meteen al een vraag stellen?
Ik wil binnenkort een aantal motorrijders in actie op de foto zetten. Hiervoor wil ik het zogenaamde "panning" toepassen. Ik heb dit al vaker geprobeert met vogels, maar het is me nog nooit gelukt. Ik krijg altijd heel wazige plaatjes, of plaatjes waar niks op staat (tipisch geval van te laat dus) Hoe kan ik het beste te werk gaan?
ps. De motorrijders zijn wel bereid om voor mij vaker diezelfde bocht te nemen
Sleep je camera mee met je onderwerp, druk TIJDENS het slepen op de ontspanknop en sleep nog even mee nadat je camera de foto al gemaakt heeft. Verder is het ook gwoon een kwestie van oefenen hoorquote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:56 schreef pea4fun het volgende:
Ik wil binnenkort een aantal motorrijders in actie op de foto zetten. Hiervoor wil ik het zogenaamde "panning" toepassen. Ik heb dit al vaker geprobeert met vogels, maar het is me nog nooit gelukt. Ik krijg altijd heel wazige plaatjes, of plaatjes waar niks op staat (tipisch geval van te laat dus) Hoe kan ik het beste te werk gaan?
Ik zit een beetje met het scherpstellen. Ik weet dat ik eerst scherp moet stellen, dan een meegaande beweging maken en afdrukken op het moment dat het onderwerp op het punt komt wat ik in gedachten had waar de foto moet worden genomen. En een iets langere sluitertijd om beweging in de foto te krijgen. Welke sluitertijd adviseren jullie?quote:Op dinsdag 30 maart 2004 14:04 schreef portier het volgende:
[..]
Sleep je camera mee met je onderwerp, druk TIJDENS het slepen op de ontspanknop en sleep nog even mee nadat je camera de foto al gemaakt heeft. Verder is het ook gwoon een kwestie van oefenen hoor.
Hangt er maar net vanaf hoe lang je onderwerp erover doet om die beweging te creeren. Ik weet niet hoe snel ze daar rijden, je kan gewoon eerst even kijken hoe snel ze gaan. Let wel, 1 seconde is lang, dus ga wel een stuk lager zitten. Je kan ook een trapje gebruiken, maak een paar foto's met verschillende sluitertijden, dan heb je achteraf vrijwel altijd een of meerdere goed gelukte foto'squote:Op dinsdag 30 maart 2004 14:14 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik zit een beetje met het scherpstellen. Ik weet dat ik eerst scherp moet stellen, dan een meegaande beweging maken en afdrukken op het moment dat het onderwerp op het punt komt wat ik in gedachten had waar de foto moet worden genomen. En een iets langere sluitertijd om beweging in de foto te krijgen. Welke sluitertijd adviseren jullie?
Dank je. Ik ga het proberen, waarschijnlijk komend weekend. Ik zal mijn dochter wel eerst op de fiets laten rijden deze week om te oefenenquote:Op dinsdag 30 maart 2004 14:25 schreef portier het volgende:
[..]
Hangt er maar net vanaf hoe lang je onderwerp erover doet om die beweging te creeren. Ik weet niet hoe snel ze daar rijden, je kan gewoon eerst even kijken hoe snel ze gaan. Let wel, 1 seconde is lang, dus ga wel een stuk lager zitten. Je kan ook een trapje gebruiken, maak een paar foto's met verschillende sluitertijden, dan heb je achteraf vrijwel altijd een of meerdere goed gelukte foto's.
Die zal wel wat minder snel gaanquote:Op dinsdag 30 maart 2004 14:31 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dank je. Ik ga het proberen, waarschijnlijk komend weekend. Ik zal mijn dochter wel eerst op de fiets laten rijden deze week om te oefenen
Eerst de techniek en dan de snelheidquote:Op dinsdag 30 maart 2004 14:31 schreef portier het volgende:
[..]
Die zal wel wat minder snel gaan.
Als je een korte sluitertijd neemt dan staat je onderwerp stil, als het ware bevroren op je plaatje. Ik wil een soort streep van beweging erin. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, kan het niet anders uitleggen.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 14:53 schreef American_Nightmare het volgende:
Je moet juist een hele korte sluitertijd nemen anders krijg je je onderwerp never nooit scherp. De beweging van de achtergrond krijg je toch wel door het pannen als het goed is.
Niet enorm kort hoor, met een te korte sluitertijd staat zelfs een trein in volle vaart stil (ervaring).quote:Op dinsdag 30 maart 2004 14:53 schreef American_Nightmare het volgende:
Je moet juist een hele korte sluitertijd nemen anders krijg je je onderwerp never nooit scherp. De beweging van de achtergrond krijg je toch wel door het pannen als het goed is.
Een sluitertijd van 1/30, of 1/10 is lang genoeg om de beweging te creeeren. Blijf inderdaad wel meebewegen met het onderwerp nadat je de ontspanknop hebt ingedrukt. Dan weet je zeker dat het onderwerp ook daadwerkelijk op de foto staat.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 15:02 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Als je een korte sluitertijd neemt dan staat je onderwerp stil, als het ware bevroren op je plaatje. Ik wil een soort streep van beweging erin. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, kan het niet anders uitleggen.
Panning iis een supertechniek maar vergt gewoon wel wat oefening.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:56 schreef pea4fun het volgende:
Niet in de felle zon schietenquote:Op dinsdag 30 maart 2004 18:31 schreef BlaatschaaP het volgende:
Mja, ik heb zo'n vaag idee dat er niemand een echt concreet antwoord kan geven op mijn vraag.. maar als ik foto's maak (voornamelijk macrofoto's van de natuur zoals bloemen, etc.) blijven ze, hoevaak ik het ook doe, gewoon saai. Ik kan je wel honderden foto's laten zien van hele schattige bloemetjes waar eigenlijk niets mis mee is.. Lekker scherp, niet in het midden, etc.. maar toch blijven ze gewoon saai. Hier zo'n voorbeeld:
[afbeelding]
Nu weet ik ook wel dat de lijn van het hek daarachter ook wel recht had gekund (ik lag jammergenoeg in een erg ongemakkelijke positie) maar zou dat de foto nou echt spannender maken?
Heeft iemand tips of moet ik gewoon maar eens een ander onderwerp gaan zoeken dan de lokale bloem?.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |