abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18037546
Geboortes vooral midden in de week en in de zomer

Uitgegeven: 29 maart 2004 12:29

AMSTERDAM - Nederlandse kinderen worden vooral in het midden van de week geboren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op dinsdag, woensdag en donderdag vinden relatief veel geboortes plaats. In het weekend zakt dat aantal drastisch.

Opvallend is ook dat in de zomermaanden plus oktober het aantal geboorters hoger ligt dan in de rest van het jaar. Waar het gemiddelde in de andere maanden niet of nauwelijks boven de 540 uitkomt, ligt het gemiddelde in de voornoemde maanden rond de 580.

In 2002 zagen 202.000 kinderen het levenslicht, wat neerkomt op een gemiddelde van 554 per dag. Het dagelijks aantal geboorten varieerde echter sterk. Op dinsdag 24 september 2002 werd het grootst aantal kinderen geboren: 693. Op zondag 13 januari werd met 396 het kleinst aantal kinderen geboren.

Ook op feestdagen werden minder kinderen geboren. In 2002 zagen op Hemelvaartsdag, 9 mei, 457 kinderen het levenslicht, tegen 591 kinderen op een gemiddelde donderdag. Op nieuwjaarsdag werden 411 kinderen geboren, terwijl dit er op een gemiddelde dinsdag 601 waren. Ook op beide kerstdagen werden er minder kinderen ter wereld gebracht dan op een normale woensdag of donderdag.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zou het aloude principe van opwarmen in de winter in deze tijden van CV dan nog steeds gelden? Enne, zijn Nederlandse moeders dan zo belust op een vrije dag dat ze even wachten als ze al een vrije dag hebben?

Moeders, leg uit!

Oh, bron: Nu.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door El_Nino op 29-03-2004 12:43:24 (Plaatje erbij) ]
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
pi_18037710
Hebben we het hier ook over keizersnedes? Want dan kan ik het begrijpen dat in het weekend of op feestdagen het aantal geboortes lager ligt.
pi_18037733
Alle levendgeborenen...
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  maandag 29 maart 2004 @ 12:52:39 #4
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_18037800
uit het bericht:
quote:
Op dinsdag 24 september 2002 werd het grootst aantal kinderen geboren: 693
En negen maanden eerder was het 'toevallig' ongeveer genomen Kerstmis?
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
  maandag 29 maart 2004 @ 12:57:00 #5
48510 Koen-BE
ik adviseer...
pi_18037870
Ik ben geboren op een zondag in de winter...
...en bespaar
pi_18037962
Hier een moeder
Tsja wat valt er uit te leggen mijn kids zijn geboren op een maandag en een vrijdag en het was toevallig ook nog april en november.

pi_18037969
quote:
Op maandag 29 maart 2004 12:48 schreef El_Nino het volgende:
Alle levendgeborenen...
Ja, maar via een keizersnede word je toch ook levendgeboren?
  maandag 29 maart 2004 @ 13:05:39 #8
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_18038005
quote:
Op maandag 29 maart 2004 12:38 schreef El_Nino het volgende:
Zou het aloude principe van opwarmen in de winter in deze tijden van CV dan nog steeds gelden?
Zeker weten.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  maandag 29 maart 2004 @ 13:18:58 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_18038258
quote:
Enne, zijn Nederlandse moeders dan zo belust op een vrije dag dat ze even wachten als ze al een vrije dag hebben?
Nee, ingeleide bevallingen in het ziekenhuis (waar dus vantevoren een datum voor wordt gepland, bv keizersnedes) zijn altijd doordeweeks. Dit kan denk ik het verschil al maken.
pi_18043700
quote:
Enne, zijn Nederlandse moeders dan zo belust op een vrije dag dat ze even wachten als ze al een vrije dag hebben?
Moeders die op het punt staan te knappen zijn sowieso al werkschuw..
  maandag 29 maart 2004 @ 17:17:04 #11
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_18043743
quote:
Op maandag 29 maart 2004 12:52 schreef Peewee het volgende:
uit het bericht:
[..]

En negen maanden eerder was het 'toevallig' ongeveer genomen Kerstmis?
Ik ken ook veel mensen die op 14 november geboren zijn, heel apart, exact 9 maanden na valentijn.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  maandag 29 maart 2004 @ 17:52:02 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_18044600
mensen vergeten soms wat de invloed van de dag is op de dag zelf. maandag is voor velen een baaldag, een startdag, vroeg naar huis dag voor de werkenden, een hang naar de voorgaande vrije dagendag. dinsdag is een actieve dag. je bent op gang gekomen en je kan het allemaal weer aan. dinsdag heb je de meeste conflicten op je werk/school/coffeeshop omdat je scherp bent. woensdag is ook een actieve dag, met een minder actief middag gedeelte, de woensdagavond is meestal de samendag. dan zie je de meeste stelletjes uit eten, bioscoop of in de kroeg zitten, dus wordt woensdag gebruikt als breakdag en als communicatiedag. donderdag is een lange dag met weinig pieken, geconcentreerd van de rust die woensdag gaf en popelend naar de vrijdag, vrijdag kenmerkt zich bijna als woensdagmiddag, maar dan al vanaf het begin van de dag. vrijdag is vaak de meest efficiente dag, mensen willen leren en werken voordat het weekend begint. uitspraak: klaar voor het weekend. in heel weinig tijd wordt heel veel gedaan. laatste belangrijke telefoontjes, leraren nog even aanspreken, het hooi binnen etc. dan de vrijdagavond, de avond met de meeste shit. mensen drinken en zoeken een uitlaatklep voor de shit van de afgelopen dagen buitenshuis. binnenshuis is het de avond met de meeste ruzies. ook vanwege die uitlaatklep. dan komt de zaterdag waar niet zoveel van je verlangt wordt, wonden likken, boodschappen doen, sommigen werken (ik soms) maar het gevoel blijft. zaterdag is relaxed, leuke dingen doen. zondag idem, tot een uur of 5 in de middag. dan begint het maandag gevoel weer.

zo doen we het globaal (6 miljard karakters samenvattend, religie is natuurlijk dan voor sommigen een vrijdag zoals zaterdag en geen zondag) 52 weken per jaar al sinds de invoering van de kalender. ons stucturele bezighoudertje.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_18055933
Ik ben op een zondag in december geboren.
pi_18056283
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 03:20 schreef Sessy het volgende:
Ik ben op een zondag in december geboren.
In Rusland is het altijd koud
pi_18058669
quote:
,,Ik heb op kraamafdelingen naar een verklaring gevraagd. Daar zeiden ze dat kinderen het liefst in rust worden geboren en dat het weekend niet het rustigste moment is.'' Hij besloot te onderzoeken of kinderen zich inderdaad bij voorkeur aandienen op een rustig moment. Hij opende een website, waar ouders naast de geboortedag ook het geboortetijdstip kunnen doorgeven. ,,Ik heb in een jaar tijd 675 reacties gekregen. Volgens de tussenstand is er een lichte voorkeur voor de nacht en de ochtend.''

Voor Jurriëns is het duidelijk. Kinderen worden op een rustig moment geboren en blijkbaar is er midden in de week meer rust dan in het weekeinde. Hoe kan het dan dat er vroeger op alle dagen evenveel kinderen ter wereld kwamen? ,,De maatschappij is hectischer geworden. Vroeger was een keuze voor een rustig moment niet nodig.''
Bron: CBS: zondagskinderen worden schaars
  dinsdag 30 maart 2004 @ 12:26:59 #16
34891 melonovy
La Kutschie
pi_18060052
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 11:15 schreef poemojn het volgende:

Bron: CBS: zondagskinderen worden schaars
Ik heb een zondagskindje! Vorig jaar april geboren. Ik zelf ben ook een zondagskind, volgens mijn vader hebben zondagskindjes een stapje voor in het leven...

De piek in september wordt misschien ook mede veroorzaakt door de vrije dagen rondom kerst en oud en nieuw, denk bijvoorbeeld ook maar de nieuwjaarswip.

De verklaring om een kind in de zomer te plannen gaat niet voor mij op, ik vind de lente het mooiste en beste seizoen om een kleintje te krijgen.

Ook zijn er stellen die een kindje plannen en rekening houden met kinderbijslag, sterrenbeeld, verjaardagen in de familie en weet ik veel wat nog meer.

Hoe het verder zit met bevallen op bepaalde dagen in de week dat weet ik echt niet. Als je hoogzwanger bent, en rondom de uitgerekende dag zit maakt het echt niet meer uit op welke dag van de week het kind geboren word. In de meeste gevallen zit de vrouw al in haar zwangerschapsverlof en heeft werk geen invloed. Het is ook het kind wie aangeeft dat het geboren wil worden, en die heeft nog geen enkel benul van de dagen in de week.
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 30 maart 2004 @ 12:28:04 #17
90333 Stef_Unicef
Ik schijt kaviaar
pi_18060070
boeiuhh
pi_18060282
En kinderen die 29 februari zijn geboren? Kunnen niet veel zijn geweest.
Ik ben 29 februari bevallen van een meisje.
pi_18060315
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 12:45 schreef Sjorsje het volgende:
En kinderen die 29 februari zijn geboren? Kunnen niet veel zijn geweest.
Een vriendin van me is op 29 februari geboren. Ze is nu net 4 geworden (oftwel eigenlijk 16).
pi_18060418
Op welke dag vier je dan je verjaardag. (als het geen schrikkeljaar is) Veel zeggen 1 maart want dan is ze jarig geweest.
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 12:47 schreef Eveli het volgende:

[..]

Een vriendin van me is op 29 februari geboren. Ze is nu net 4 geworden (oftwel eigenlijk 16).
  † In Memoriam † dinsdag 30 maart 2004 @ 13:22:42 #21
7074 moussy
kuttekop
pi_18061009
hm, grappig. Ik heb er 1 die op hemelvaartsdag in 1999 (het was toen vaderdag in duitsland) is geboren, één van een zaterdag en één die op een vrijdag geboren is. Waarvan 2 in augustus en 1 dus in mei.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_18062769
Dat er meer kinderen in het midden van de week worden geboren is vrij logisch te verklaren.
Keizersnedes en inleidingen worden namelijk nooit in het weekend gepland
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_18070328
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 07:38 schreef Youssef het volgende:

[..]

In Rusland is het altijd koud
Je bent er nog nooit geweest he? Behalve de vorige zomer, die grotendeels rond de 20 graden was, zijn de meeste zomers gewoon 35 tot 40 graden celsius heet. Dat heet een landklimaat, de schommelingen zijn gigantisch, en de temperatuursveranderingen gaan razendsnel, wat trouwens heel slecht voor hartpatienten is. Daarvoor is het droger, wat goed is voor andere dingen.

Maar goed, in de winter gaat het binnen 8 uur makkelijk van -1 tot -20 en vervolgens tot -35 in de volgende 8 uur. Het patroon in Moskou is als volgt, twee, drie dagen min 25, twee drie dagen min 10, twee drie dagen rond de 0, twee drie dagen min 10, twee drie dagen 0, vervolgens herhaalt het zich. Zo ongeveer genomen. Af en toe uitschieters uiteraard.

En dan begin april komt er opeens een dooi. De temperatuur gaat binnen drie dagen van min 15 naar plus 15, en terwijl er nog een meter ijs ligt, is het al 15 graden, en alle rivieren stromen over.

Zuidelijk Siberie heeft zelfs tot 45 in zomer, maar ook -45 in winter.

Rusland rond de middellandse zee klimaat streken heeft bijna nooit mintemperaturen, daar groeien palmen en tropische planten die doodgaan bij vorst.

Zelfs Moermansk, die toch zeker minstens 500 km ten noorden van Moskou ligt, heeft tot in November regen

Trouwens -20 in Moskou is gevoelsmatig zoiets als -2 of -4 in Nederland, door de grote verschillen in vochtigheid.

Pas onder de -30 ga je het echt voelen, je hebt het dan nog steeds niet koud eigenlijk, maar je huid en neus gaan pijn doen als je buitenkomt, en bij minder dan -35 moet je minstens iedere 5 minuten je neus warmwrijven, anders krijg je een soort brandwonden, maar dan van de kou. Waar je overigens helemaal niets van voelt, wat het zo gevaarlijk maakt.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 20:48:39 #24
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_18070578
Misschien een beetje droog. Maar wat doe je als het koud is buiten en je behoefte hebt aan wat warmte? Dan kruip je dicht tegen je partner aan. Wie weet is het wel: van het één komt 't ander.
Beetje lullig gezegd

Ik ben overigens geboren op een zonnige dinsdag in augustus
(Un)masking for the greater good.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')