abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 26 juli 2001 @ 15:15:57 #1
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1278437
Typisch Telegraaf bericht:
quote:
Gereformeerden: Internet is het werk van Satan

Van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland waarschuwen voor het gevaar van internet. In een recent verschenen rapport van twaalf kantjes wordt het gebruik ervan door gelovigen ten zeerste afgeraden.

"Vloeken en godslasterlijke uitpsraken worden op onverwachte plaatsen in dit netwerk aangetroffen. Het grootste deel van de informatie van internet gaat uit van een wereld waarin voor God geen plaats is, met extremen zoals satanisme en New-Age. Ook zijn er sites waarin men vermaak schept in geweld, waarin het gezag wordt ondermijnd en waar tot zelfmoord en euthanasie wordt uitgelokt," zo concludeerde de onderzoekscommissie van wijze mannen na uren surfen.

"Satan zet met internet zijn verstrikkende netten uit in de eigen huizen van de mensen, onder meer door het opwekken van onheilige vleselijke begeerten", zo ronkt het rapport voort.

Een van de commissieleden dr. ir. J.A. Don waarschuwt internet-gebruikers: "Doe het niet voor je eigen zieleheil!"

Gemeenteleden die een open internet aansluiting hebben en 'alles kunnen ontvangen' worden ernstig gewaarschuwd, en zijn wanneer ze niet luisteren 'censurabel'. De kerk kan bij wijze van straf weigeren hun kinderen te dopen. Dat gebeurt nu ook bij mensen die ondanks herhaaldelijke waarschuwingen van ouderlingen weigeren om hun televisie de deur uit te doen.

Kerkeleden die het internet per se nodig hebben voor zakelijk gebruik of vanwege studiedoeleinden, krijgen het advies gebruik te maken van een aansluiting buitenshuis.

ik blijf het lachwekkend vinden dat ze niet met de tijd mee willen gaan, en alleen de slechte dingen in "nieuwe" ontwikkelingen zien.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:18:01 #2
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1278457
pi_1278463
D'er zit een typo in.

Het moet zijn SataN

pi_1278468
Moeten we dit serieus nemen? Laat die kwezels toch blaten...

Schijnheilige stumperds die stiekem de kat in het donker knijpen, dat zijn ze

Unox, the worst operating system.
pi_1278504
ik had begrepen dat de kerken begin jaren 80 Satan officieel afgeschreven hadden!

so he's back, with a vengence...

donderdag 26 juli 2001 @ 15:22:55 #6
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1278506
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:15 schreef Tokus het volgende:
[..]

ik blijf het lachwekkend vinden dat ze niet met de tijd mee willen gaan, en alleen de slechte dingen in "nieuwe" ontwikkelingen zien.

Net zoals jij alleen de slechte dingen in hun ontwikkeling ziet? Waarom moet iedereen dezelfde mening hebben als jij?
GNU Terry Pratchett
pi_1278530
off-topic: lod maakt wel vaker grapjes over god
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:26:07 #8
272 R@b
No-nonsens
pi_1278532
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:15 schreef Tokus het volgende:
Ach, lees de eerste post in dit topic eens http://www.fokforum.nl/showtopic.php/48787.

Volgens mij hetzelfde

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:28:17 #9
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_1278552
Waar ik dus van baal is dat nu alle gereformeerde gemeenten over één kam geschoren worden, terwijl dit dus een uitspraak is van een zeer kleine gemeente, die er zelf niks van afweten (van internet dus) en zodoende hun leden proberen af te schrikken om er gebruik van te maken.

Ik 'hoor' zelf ook bij een gereformeerde kerk, waar ik vorige week nog bij onze dominee langs ben geweest, omdat ze na een avondje hevig surfen opeens een virus op haar computer had...

Geloof mij, die maakt echt geen problemen van internet.

Maar zoals met alles, als ze iets willen zwart maken, dan vermelden ze alleen de slechte dingen, en 'vergeten' ze voor het gemak even dat op internet ook heel veel goede en degelijke informatie te vinden is... *zucht*

Astra is papa! van Lars
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:28:34 #10
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1278555
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:26 schreef spaceben het volgende:
off-topic: lod maakt wel vaker grapjes over god

Nee hoor, ik probeer alleen de mensen wat beter te laten nadenken over wat ze zeggen.

[Dit bericht is gewijzigd door Lod op 26-07-2001 15:28]

GNU Terry Pratchett
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 26 juli 2001 @ 15:29:49 #11
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1278565
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:22 schreef Lod het volgende:

[..]

Net zoals jij alleen de slechte dingen in hun ontwikkeling ziet? Waarom moet iedereen dezelfde mening hebben als jij?

En waar geef ik aan dat ik alleen de slechte dingen van hun zie? Dat is totaal niet relevant, en ik geef ook nergens aan dat ik alleen de slechte dingen van hun zie.

En, waar staat dat iedereen dezelfde mening moet hebben als ik? Ik geef alleen mijn mening, namelijk dat ik het lachwekkend vind. Als jij dat niet vindt, goedzo, heb je een eigen mening, en laat die dan ook 's horen, ipv mij aan te vallen op zo'n manier.
Ik ken een aantal gereformeerden (al dan niet strenge). Hele aardige mensen, maar zodra het op nieuwe dingen aankomt (ok, tv is niet echt nieuw te noemen zelfs) dan kijken ze als eerste naar wat er slecht aan is, in plaats van te kijken of er ook goeie dingen mee gedaan kunnen worden.

pi_1278572
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:22 schreef Lod het volgende:

[..]

Ik heb er absoluut geen moeite mee als iemand zelf besluit zijn tv weg te doen of geen internet te gebruiken uit principiele overwegingen. Als je dat wil, prima. Mijn zegen heb je.
Maar zodra een instantie als de kerk dat voor hun achterban gaat bepalen heb ik daar ontzettend veel moeite mee. Laat ze zich met hun eigen leventje bemoeien zeg.
Bovendien ben je ook dom als je je leven zo laat bepalen. Denk toch zelf na.
Dit is gewoon een vorm van chantage.
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:32:56 #13
13656 ReDeMeR
665: Neighbour of the Beast!
pi_1278588
Die lui lopen te zoeken op trefwoorden als: 666, SATANISCOOL, DEVIL. Dan krijg je ook shit ja. Maar dan moet je er ook naar zoeken. Ik krijg die shit echt nit in mijn huisje lief als ik er niet naar zoek. Gewoon fokedUP!!!
How do you get holy water? Boil the hell out of it!!
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:35:46 #14
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1278609
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:29 schreef Tokus het volgende:

[..]

En waar geef ik aan dat ik alleen de slechte dingen van hun zie? Dat is totaal niet relevant, en ik geef ook nergens aan dat ik alleen de slechte dingen van hun zie.

quote:
Uit de toon van je antwoord meen ik op te maken dat je niet positief over hun mening denkt.
quote:
En, waar staat dat iedereen dezelfde mening moet hebben als ik? Ik geef alleen mijn mening, namelijk dat ik het lachwekkend vind. Als jij dat niet vindt, goedzo, heb je een eigen mening, en laat die dan ook 's horen, ipv mij aan te vallen op zo'n manier.
Ik ken een aantal gereformeerden (al dan niet strenge). Hele aardige mensen, maar zodra het op nieuwe dingen aankomt (ok, tv is niet echt nieuw te noemen zelfs) dan kijken ze als eerste naar wat er slecht aan is, in plaats van te kijken of er ook goeie dingen mee gedaan kunnen worden.
Dan moet je je woorden anders formuleren. Een mening van iemand (of een geloofsovertuiging) mag je in mijn ogen niet lachwekkend vinden. Dat zou automatisch betekenen dat je op ze neerkijkt.

En ze kijken inderdaad meteen naar de slechte kanten van de zaak. Dat zit in het geloof gebakken om een of andere reden, met name het calvinistische/gereformeerde. Mijn grootmoeder was zwaar katholiek en die had er nog last van. Terwijl dat nog een van de lichtere varianten is.

GNU Terry Pratchett
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:36:54 #15
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_1278620
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:31 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Ik heb er absoluut geen moeite mee als iemand zelf besluit zijn tv weg te doen of geen internet te gebruiken uit principiele overwegingen. Als je dat wil, prima. Mijn zegen heb je. <-

Maar zodra een instantie als de kerk dat voor hun achterban gaat bepalen heb ik daar ontzettend veel moeite mee. Laat ze zich met hun eigen leventje bemoeien zeg.
Bovendien ben je ook dom als je je leven zo laat bepalen. Denk toch zelf na.
Dit is gewoon een vorm van chantage.

In deze stelling kan ik me wel vinden... Zoals ik al eerder zei, ik ben dus gereformeerd. Maar als de kerk mij opeens gaat vertellen dat ik 's ochtends niet meer naar de radio mag luisteren, dan kunnen ze wat mij betreft mooi de boom in. Het gaat mij om het geloof in God, de Bijbel en dat soort dingen. Daarom kom ik daar (nou ja, ook niet al te regelmatig ) maar voor de rest bepaal ik toch echt zelf wel of ik internet, tv kijk of wat dan ook.
Astra is papa! van Lars
pi_1278643
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
D'er zit een typo in.

Het moet zijn SataN

zat er al op te wachten op zo'n opmerking
pi_1278666
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:39 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

zat er al op te wachten op zo'n opmerking

En ik zat al 21 minuten te wachten op jouw reactie

On-topic:
Ik neem het niet zo serieus. Zoals binnen elke godsdienst zitten onder refo's ook extremisten. En kramen deze onzin uit. Wat is dat voor een houding, als je jezelf en de jouwen nog eens niet vertrouwd?

pi_1278675
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:28 schreef Lod het volgende:

[..]

Nee hoor, ik probeer alleen de mensen wat beter te laten nadenken over wat ze zeggen.

dat zie ik ja, in andere geloofsonderwerpen kom ik ook wel eens je gedachten tegen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 26 juli 2001 @ 15:44:26 #19
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1278685
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:35 schreef Lod het volgende:

bla

ok, geef nu 's jou mening hierover, ipv mijnes af te zeiken. Naja je zal nu toch wel zeggen dat je respect voor hun mening hebt blabla en er om heen draait dat het gewoon simpelweg idioot is dat ze het "het werk van Satan" vinden, en dus niet verder gekeken hebben dan de eerste warez of pr0n site die ze tegenkwamen. En in zulke gevallen vind ik ze dus echt lachwekkend, vooral omdat ze dan zulke uitspraken doen, en omdat ze het de rest van hun kerk verbieden. Zoals anderen in dit topic ook al aangaven: geloven in een god doe je voor jezelf, niet voor een ander. Daarbij moet je zelf beslissen wat je doet, en je niet voor laten schrijven door een ander hoe het moet.
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:45:49 #20
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1278696
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:43 schreef spaceben het volgende:

[..]

dat zie ik ja, in andere geloofsonderwerpen kom ik ook wel eens je gedachten tegen.

Yep, maar het zijn niet noodzakelijkerwijs mijn echte gedachten. Vind het gewoon leuk om een beetje de intrigant uit te hangen zo af en toe.

p.s. Het is ook niet noodzakerlijkwijs niet mijn echte gedachten.

[Dit bericht is gewijzigd door Lod op 26-07-2001 15:48]

GNU Terry Pratchett
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:46:52 #21
3305 Phat Lip
Heeft geen dikke lip.
pi_1278703
geloof ...aaaaaaaaaaaaaaaarggh
  donderdag 26 juli 2001 @ 15:47:01 #22
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_1278704
Kunnen we de gereformeerden niet indelen bij de allochtonen? Wel zo makkelijk als er weer onderwerpen worden gepost waar het gaat om achterlijk gedrag.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_1278727
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:45 schreef Lod het volgende:

[..]

Yep, maar het zijn niet noodzakelijkerwijs mijn echte gedachten. Vind het gewoon leuk om een beetje de intrigant uit te hangen zo af en toe.

jij advokaat van de duivel jij!
pi_1278775
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 15:46 schreef Phat Lip het volgende:
geloof ...aaaaaaaaaaaaaaaarggh
Dit slaat weer nergens op natuurlijk. Dat een paar malloten compleet doorslaan betekent niet dat je alle gelovigen maar over 1 kam mag scheren.

Maar ja nuances schijnen weer erg moeilijk te zijn.

pi_1278825
HA HA HAHAAAAA, jaaaaaa het is mijn ...

wat raar bijgelovig zijn die mensen...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')