abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18022529
Goed, het zit zo:

Ik heb de kans een 2e baantje aan te nemen, hiervoor ga ik woensdag op gesprek. Als ik daar word aangenomen werk ik maandag t/m donderdag 's morgens en vrijdag de hele dag voor werkgever A en elke middag behalve vrijdag voor werkgever B.

Nu vraag ik me af hoe dat zit met de belasting, ik hoorde van iemand dat als je 2 baantjes hebt je niet veel verdiend met het 2e baantje omdat er veel heffing opzit of zoiets. Nu kan ik hier niet veel meer duidelijkheid in krijgen, weet iemand hier meer van of heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dus niet of het qua inkomen nut heeft om een 2e baantje aan te nemen.

Alvast bedankt
pi_18022570
Hmm volgens mij wel ja. Voor je 2e baantje zul je denk ik wat meer belasting betalen. Maar misschien kun je wel een groot gedeelte weer terug vragen van de belasting.
Whatever..
"Don't be upset, it was a mercy killing" 8-)
pi_18022626
Het interesseert de fiscus niet of jij 10.000 euro met 1 of met 30 banen verdient, je betaalt evenveel belasting. Aangezien er echter slechts bij 1 baan rekening gehouden kan worden met heffingskortingen, kan het wel zo zijn dat je in eerste instantie teveel loonbelasting betaalt - dat kan je aan het einde van het jaar echter gewoon terugvragen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_18022836
het is zo als je bij 2 werkgevers werk dat ze niet met elkaar rekening kunnen houden, als je door je 2de baan in een hogere schijf komt, dan betaal je dat niet, maar volgend jaar krijg je van de belastingdienst een aanslag om alsnog de niet betaalde belasting te betalen. Volgens gaat het zo.
I used to be schizophrenic, but we're okay now.
pi_18023052
quote:
Op zondag 28 maart 2004 16:27 schreef Dokter_Mo het volgende:
maar volgend jaar krijg je van de belastingdienst een aanslag
Aanslag Bedankt voor jullie info tot dusver, het is aardig duidelijk zo en ik ga me er niet zo druk om maken denk ik. Woensdag maar ff informeren misschien is dat baantje niet eens wat
pi_18023097
ik heb dat ook gehad..maar ik krijg helemaal niks terug van de belasting

hoe kan dat dan?
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_18024557
quote:
Op zondag 28 maart 2004 16:40 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ik heb dat ook gehad..maar ik krijg helemaal niks terug van de belasting

hoe kan dat dan?
Hmm dat is klote! Hoeveel werd er ongeveer ingebouden dan? 10 procent of zo?
pi_18028021
quote:
Op zondag 28 maart 2004 17:59 schreef Neoflip het volgende:

[..]

Hmm dat is klote! Hoeveel werd er ongeveer ingebouden dan? 10 procent of zo?
Nee, iets meer. Bij je eerste baan houden ze rekening met je heffingskorting. Als je niet teveel verdient houdt dat in dat je ongeveer 12% belasting betaalt (hele grove schatting ). Maar bij je tweede baan, zonder heffingskorting, betaal je de volle mep: 30 tot 34%
pi_18031873
Het kan zijn dat je niks terugkrijgt omdat je teveel verdiend hebt in totaal. Of vergis ik mij nu?
  maandag 29 maart 2004 @ 07:56:45 #10
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_18034402
Het ligt eraan hoe oud je bent enzo. Voor de precieze gegevens moet je maar gewoon kijken op www.belastingdienst.nl. Overigens heb ik ook een tijd lang twee baantjes gehad. Ik kreeg dan bij het ene baantje maar een heel laag loon. Aangezien er op een groot deel loonbelasting werd ingehouden. Dit kreeg ik in het jaar daarna ergens in mei alsnog gewoon weer terug.

Het duurt dus wel even, maar je hebt wel een goed alternatief voor sparen. Zo ben je iig zeker dat je er niet aankomt
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
  maandag 29 maart 2004 @ 10:44:25 #11
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_18035776
quote:
Op zondag 28 maart 2004 16:19 schreef nostra het volgende:
Het interesseert de fiscus niet of jij 10.000 euro met 1 of met 30 banen verdient, je betaalt evenveel belasting. Aangezien er echter slechts bij 1 baan rekening gehouden kan worden met heffingskortingen, kan het wel zo zijn dat je in eerste instantie teveel loonbelasting betaalt - dat kan je aan het einde van het jaar echter gewoon terugvragen.
nostra gaat door voor de koelkast!

BD kijkt aan het eind van het jaar naar wat je totaal verdiend hebt, legt dat naast het staatje van de te betalen belasting en premies, vergelijkt dat met wat er gedurende het jaar al is ingehouden (door de diverse werkgevers) en het verschil krijg je terug of moet je bijlappen.

Het belastingstelsel is progressief: hoe meer je verdient, hoe meer je moet afdragen.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  maandag 29 maart 2004 @ 10:45:33 #12
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_18035799
quote:
Op zondag 28 maart 2004 23:50 schreef SaskiaT het volgende:
Het kan zijn dat je niks terugkrijgt omdat je teveel verdiend hebt in totaal. Of vergis ik mij nu?
Je krijgt niets terug als blijkt dat wat je verdient hebt keurig in overeenstemming is met wat er is ingehouden gedurende het jaar. Hoeveel je verdient heeft daar op zich niet zoveel mee te maken.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_18036147
Je moet bij je tweede baan opgeven: Loolheffingskorting NIET toepassen. Anders krijg je twee keer de kortingen waar je maar één keer recht op hebt. En kun je dus aan het eind van het jaar bijbetalen. Dat kan ook gebeuren als je totalen inkomen voor een deel in een hogere schijf valt, maar allebei je baantjes rekenen een lagere schijf. Hier is niet veel aan te doen, de meeste werkgevers zijn niet zo happig om vrijwillig meer in te houden. "Jee, dan moet je nadenken, moeilijk..."
Het kan zijn dat als je die kortingen bij je tweede baan niet krijgt, je aan het eind van het jaar geld terugkrijgt, omdat je met baan numero een niet al je korting hebt gebruikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')