abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18009033
Euj,

Ik heb een Yamaha rubberbootje (300S) en een Yamaha Yamaha 6pk buitenboordmotor. Nu gaat dit wel lekker maar soms mis ik net wat power zeg maar als ik bijvoorbeeld een andere boot wil inhalen.
Ik vroeg me af hoe ik de motor wat harder kan laten lopen?
Ik heb gelezen over een soort vin onder de schroef (zie: http://www.gbt.nl/Pag17.htm). Werkt dit, en is dit ook voor een 6pk motortje te krijgen? Verder heb ik nog gehoord om er een andere schroef aan te zetten gehoord. Wat voor soort schroef zou ik onder mn 6pk motortje kunnen hangen om sneller te gaan? Wat gaat dit ongeveer dan kosten?

Hoeveel snelheidswinst zou ik met deze tweaks kunnen behalen?

- Robbert

edit: staat die goed

[ Bericht 10% gewijzigd door Robzilla op 27-03-2004 21:26:18 ]
pi_18009272
wisky
  zaterdag 27 maart 2004 @ 21:57:11 #3
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_18010442
Lijkt me redelijk zinloos.
pi_18063992
Volgens mij kan je er geen grotere schroef onder hangen, het vermogen is vermogen, de grotere schroef zal langzamer draaien (doordat ie groter is) maar meer water "wegstuwen".

Per saldo leverd het niks op.

Is het niet zo dat je boot van voren te ver uit het water komt en teveel planeerd? in dat geval zou je eens een kan water voorin moeten dumpen.
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_18065169
UVT > PTA
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_18067530
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 15:49 schreef mikezwet het volgende:
Volgens mij kan je er geen grotere schroef onder hangen, het vermogen is vermogen, de grotere schroef zal langzamer draaien (doordat ie groter is) maar meer water "wegstuwen".

Per saldo leverd het niks op.

Is het niet zo dat je boot van voren te ver uit het water komt en teveel planeerd? in dat geval zou je eens een kan water voorin moeten dumpen.
maar dan moet je wel weer uitkijken dat je schroef niet TE groot is, dan komt ie niet op toeren en kom je niet/nauwelijks meer vooruit

[ Bericht 1% gewijzigd door BazzoS op 30-03-2004 18:40:21 ]
pi_18069190
Man... ruil dit motortje in voor een (minmaal) 10pk'tje...
pi_18070813
Naast het inruilen voor een grotere kun je ook de schoef laten berekenen. Het is wel eens zo dat de schroef die er standaard onder zit niet optimaal is om jouw boot goed op snelheid te krijgen. Dat berekenen heeft betrekking op diameter en spoed van de schroef (draaisnelheid), hoek van de bladen, rompvorm etc. Dat kun je wel laten doen bij je motorendealer, maar er zijn ook speciale bedrijven die dat doen..

[ Bericht 7% gewijzigd door -Carioca- op 30-03-2004 21:07:12 ]
pi_18074109
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 19:43 schreef t0n het volgende:
Man... ruil dit motortje in voor een (minmaal) 10pk'tje...
dan een 9.9 pk, voor 10 heb je een vaarbewijs nodig..
en je zit met dat soort kleine bootjes vaak met een maximaal aantal pk's dat er achter mag, anders gaat ie achterover LOL
pi_18074152
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 23:17 schreef BazzoS het volgende:

[..]

dan een 9.9 pk, voor 10 heb je een vaarbewijs nodig..
en je zit met dat soort kleine bootjes vaak met een maximaal aantal pk's dat er achter mag, anders gaat ie achterover LOL
Nee hoor, pk's heb je geen limiet aan, als hij maar geen 20 km/u kan.

* t0n heeft vrbws
  dinsdag 30 maart 2004 @ 23:20:53 #11
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18074191
Is niet waar. In Nederland heb je een (klein)vaarbewijs nodig voor alle schepen die langer zijn dan 15 meter en/of harder kunnen varen dan 20 km/u.

9.9pk regel is dus asscrap
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_18074240
geen limiet aan pk's? dan vraag ik me af waarom ze speciaal 9.9 pk motortjes bouwen, en niet gewoon dan alleen 10?

* BazzoS heeft geen vaarbewijs
pi_18074450
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 23:22 schreef BazzoS het volgende:
geen limiet aan pk's? dan vraag ik me af waarom ze speciaal 9.9 pk motortjes bouwen, en niet gewoon dan alleen 10?
Zal wel een technisch verhaal zijn; of misschien dat het in Japan bijvoorbeeld net in een goedkoop belastingtarief valt (ik noem maar wat).

Overigens, zit je alleen in een dergelijke rubberboot dan krijg je hem met 4 pk al dik over de 20 km/u heen, en dat betekent een vaarbewijs en snelle motorbootregistratie
  woensdag 31 maart 2004 @ 00:09:09 #14
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18075248
Er zijn landen waar het à la een brommer aan een maximum pk is gebonden. Voor die markten zijn die motortjes speciaal gemaakt. Maar vergist je niet, met een beetje goeie rubberboot (lang + harde bodem = planerend) kom je met 6 pk ook makkelijk die 20km/u voorbij hoor. Ik sleur met mn motortje achter de zeilboot ook veel dr uit. (Goede rompvorm).
Je kan zo'n ding trouwens vrij makkelijk opvoeren, net als een brommer, de cilinder uitboren of een stukje van de zuiger afslijpen, meer brandstof laten inspuiten etc. etc. Maar dat is wel de ultieme gettho style
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_18075280
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 23:20 schreef Sjoewe het volgende:
Is niet waar. In Nederland heb je een (klein)vaarbewijs nodig voor alle schepen die langer zijn dan 15 meter en/of harder kunnen varen dan 20 km/u.

9.9pk regel is dus asscrap
dat zeg ik, het is btw 13 mtr
  woensdag 31 maart 2004 @ 00:17:11 #16
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_18075398
Is dat verlaagd? Volgens mij is het 15 meter, vandaar dat al die Friese huurbakken altijd 14.90m zijn enzo, dan mag Gerhard er gewoon zonder papiertje kinderen mee overvaren.

Wanneer valt u onder de vaarbewijsplicht?

Deze verplichting geldt voor het varen met:

een schip met een lengte van 15 meter of meer dat niet bedrijfsmatig wordt gebruikt
een schip met een lengte tussen de 15 en 20 meter dat bedrijfsmatig wordt gebruikt of voor bedrijfsmatig gebruik is bestemd
een sleep- of duwboot (die niet wordt gebruikt om een schip met een lengte van 20 meter of meer te slepen, langszij mee te voeren of te duwen)
een motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die een snelheid van meer dan 20 kilometer per uur kan bereiken.
pi_18079109
quote:
Op woensdag 31 maart 2004 00:17 schreef Sjoewe het volgende:

Deze verplichting geldt voor het varen met:

een sleep- of duwboot (die niet wordt gebruikt om een schip met een lengte van 20 meter of meer te slepen, langszij mee te voeren of te duwen)
Wat betreft die lengte van 15 meter heb je gelijk, maar het is toch zo dat je voor een kleine sleper/duwer (< 15 meter, < 20 km/h) ook geen vaarbewijs nodig hebt? Dat valt toch gewoon onder een motorschip mbt de vaarbewijsplicht? (Aannemend dat je de sleper niet bedrijfsmatig gebruikt, dan gaan er hele andere regels gelden).
pi_18079834
Die vinnen die je noemt heten hydrofails deze zorgen ervoor dat je motor beter en sneller planeerd en je dus iets snelheids winst maakt. Ik heb ze zelf ook mijn rubberboot gehad ze werken heel goed. Een andere oplossing kan ook zijn het monteren van een zogenoemde speedschroef de standaard schroef is vaak gebouwd voor kracht, een rubberbootje weegt niks dus daar moet de schroef ook op worden aangepast. Dit kan best wel voor een stuk snelheids winst zorgen, maar het is zorg dat de schroef wel goed op maat is bij de boot, bij de meeste dealers kunnen ze precies berekenen welke schroef het beste past, en je kunt vaak testvaarts maken om te kijken wat de snelste combinatie is. Voor mijn 50 pk koste een 2dehands schroef zo'n 75 euro bij de dealer dus ik denk dat je voor 50 euro wel klaar bent.
The best way to life is to life your live
pi_18080624
13 mtr, 15 mtr... whocarez
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')