abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18004475
Ik heb al een tijdje gegoogled maar ik kan het antwoord niet vinden.

Hoe zit het Amerikaanse onderwijssysteem in elkaar?
pi_18004770
ned: aap noot mies win teun jet enz enz

usa: big oil war i money enz

ligt er aan waar in de usa
verschillen zijn erg groot
vooral tussen dorp en stad oost west
pi_18011956
Ze hebben 12 klassen. 1-8: basisschool, 9-12: "highschool", namelijk 9-freshman, 10-sophomore, 11-junior, 12-senior. Daarna meestal 4 jaar college, waar je een major kiest en ook andere vakken naar keuze volgt. Na de 4 jaar krijg je een Bsc. Verder denk ik dat het niet veel anders is.
pi_18011990
volgens mij klopt dit niet, want die zou betekenen dat ze op hun 13e al op de universiteit zitten?
  zondag 28 maart 2004 @ 01:07:56 #5
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_18015089
nee....dat is niet zo. van de elementary en preschool weet ik niets af. Ik weet wel dat ze inderdaad 12 klassen hebben. Netzoals dat wij hier 8 basisschool jaren hebben en dan nog 4, 5 of 6 middelbare school jaren hebben. Daar hebben ze kindergarten, elementaryschool, ik weet dus niet zo goed waar die begint, maar ik weet wel dat graat 7 en 8 junior high zijn. vanaf graag 9 gaan de kinderen naar highschool. Ze beginnen als freshman, door als sophmore in graad 10, graad 11 is junior, en 12 is senior, zoals sheonlydreams ook al zei. Als ze dan klaar zijn met highschool, zo om en nabij het 18de levensjaar, (wat klinkt dat mooi), gaan de meeste door naar college. Net zoiets als vanaf hier doorgaan naar het mbo, hbo of de universiteit. duurt meestal 4 jaar....
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  zondag 28 maart 2004 @ 01:17:32 #6
73528 Ifyafeelme
The fox and the fresh grapes.
pi_18015202
interessante vraag
Life's A Mess, Don't Stress
pi_18017965
heb je op de highschool ook nog niveauverschillen zoals wij hier in Nederland vwo, havo en vmbo hebben?
  zondag 28 maart 2004 @ 11:28:03 #8
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_18018064
quote:
Op zondag 28 maart 2004 11:11 schreef daanharmsen het volgende:
heb je op de highschool ook nog niveauverschillen zoals wij hier in Nederland vwo, havo en vmbo hebben?
Nee. Maar er is wel een groot verschil tussen scholen zelf. Vooral privéscholen kunnen erg veel verschillen met openbare scholen.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_18018139
zijn de top highschools een beetje te vergelijken met het vwo/gymnasium?
pi_18018252
Ik heb d'r gewoond. Zo zit het in elkaar:

(ligt ook een beetje aan de staat en school)

Grades 1-5 (elementary school)- da's dus lagere school --> groep 3-7
Grades 6-8 (middle school)- tussen high school en elementary school in dus --> groep 8-2e klas
je heb dan geen niveau verschil behalve G/T klassen voor Giften/Talented
(slimme kindjes dus, dat heb je trouwens ook op elementary school)
Grades 9-12 (high school)- groot deel van middelbare school dus (3e t/m 6e klas)

In sommige delen van Amerika hebben ze geen middle school maar noemen ze het junior high (dat is grades 7-9) en daarna komt senior high (grades 10-12)

Op high school heb je verschillende niveaus. Het zit allemaal in hetzelfde gebouw en je mag PER VAK je niveau kiezen. Dus als je goed bent in wiskunde maar niet in aardrijkskunde neem je wiskunde HONORS en aardrijkskunde ACADEMIC level. Op veel grote high schools hebben ze het HONORS/ADVANCED/ACADEMIC systeem. Het is niet goed te vergelijken met het Nederlandse niveaus want elke school in Amerika is anders, sommige scholen zijn heel goed waar je Honors kan vergelijken met VWO niveau, maar op sommige scholen kan je Honors vergelijken met HAVO niveau. Honors is dus het hoogste gevolgd door Advanced en daarna Academic. Maar je kan dus per vak je eigen niveau kiezen.

Op je rapport krijg je dan cijfers, van 0-100%. 100-90 is een A, 80-89 een B, 75-79 een C, en 70-74 een D. Onder een 70 heb je een F (wat failing betekend- onvoldoende dus). Als je op je eind rapport van dat jaar voor een vak een F heb moet je dat vak het volgende jaar OVERDOEN. Je kan dus alleen voor een VAK blijven zitten, niet voor een JAAR. Je mag grotendeels je eigen vakken kiezen hoewel sommige vakken verplicht zijn per jaar. Bijvoorbeeld Engels 1 is verplicht in grade 9, Engels 2 in grade 10, Engels 3 in grade 11, etc. Hetzelde geldt voor de "sociale vakken" als aardrijkskunde, wereld geschiedenis, amerikaanse geschiedenis, en government. Die vakken zijn allemaal verplicht en die moet je in de volgorde waarin de school die wil, volgen. 1 per jaar dus.

Wiskunde is niet zoals wiskunde in Nederland maar wordt het verdeelt in Algebra 1, Algebra 2, Geometry, Pre-Calculus, en Calculus, Calculus 2. Je bent verplicht Algebra 1, Algebra 2, en Geometry te volgen. Als je verder wilt moet je dat zelf weten.

Nou dat zijn maar een paar voorbeelden. Wat ook belangrijk is je je GPA. Grade-Point-Average. Als je op je eind rapport van dat jaar bijvoorbeeld een A voor een vak haalt, krijg je daar een bepaald aantal punten voor, 4,5, of 6 (ofzo) maar dat hangt af op wel niveau je dat vak neemt. Als je bijvoorbeeld een A in een Academic vak haalt, krijg je daar maar 4 punten voor, maar als het in Advanced haalt, 5 en in Honors 6! Die punten zijn enorm belangrijk want daar kijken de universiteiten enorm naar. Het is belangrijk dat je het goed doet en zo veel mogelijk punten haalt per jaar want al die punten worden bij elkaar opgeteld.

Je heb ook nog Advanced Placement (AP-courses) die je "college credit" kunnen opleveren. Dan hoef je dus als je naar een universiteit gaat een vak daar niet te nemen of gedeeltelijk kan overslaan.

Nou, dat was het het zo'n beetje. Hoop dat je d'r iets aan hebt!
Als je meer vragen heb, vraag maar raak!
pi_18018287
quote:
Op zondag 28 maart 2004 11:52 schreef ijsvogeltje het volgende:
Ik heb d'r gewoond. Zo zit het in elkaar:

(ligt ook een beetje aan de staat en school)

Grades 1-5 (elementary school)- da's dus lagere school --> groep 3-7
Grades 6-8 (middle school)- tussen high school en elementary school in dus --> groep 8-2e klas
je heb dan geen niveau verschil behalve G/T klassen voor Giften/Talented
(slimme kindjes dus, dat heb je trouwens ook op elementary school)
Grades 9-12 (high school)- groot deel van middelbare school dus (3e t/m 6e klas)

In sommige delen van Amerika hebben ze geen middle school maar noemen ze het junior high (dat is grades 7-9) en daarna komt senior high (grades 10-12)

Op high school heb je verschillende niveaus. Het zit allemaal in hetzelfde gebouw en je mag PER VAK je niveau kiezen. Dus als je goed bent in wiskunde maar niet in aardrijkskunde neem je wiskunde HONORS en aardrijkskunde ACADEMIC level. Op veel grote high schools hebben ze het HONORS/ADVANCED/ACADEMIC systeem. Het is niet goed te vergelijken met het Nederlandse niveaus want elke school in Amerika is anders, sommige scholen zijn heel goed waar je Honors kan vergelijken met VWO niveau, maar op sommige scholen kan je Honors vergelijken met HAVO niveau. Honors is dus het hoogste gevolgd door Advanced en daarna Academic. Maar je kan dus per vak je eigen niveau kiezen.

Op je rapport krijg je dan cijfers, van 0-100%. 100-90 is een A, 80-89 een B, 75-79 een C, en 70-74 een D. Onder een 70 heb je een F (wat failing betekend- onvoldoende dus). Als je op je eind rapport van dat jaar voor een vak een F heb moet je dat vak het volgende jaar OVERDOEN. Je kan dus alleen voor een VAK blijven zitten, niet voor een JAAR. Je mag grotendeels je eigen vakken kiezen hoewel sommige vakken verplicht zijn per jaar. Bijvoorbeeld Engels 1 is verplicht in grade 9, Engels 2 in grade 10, Engels 3 in grade 11, etc. Hetzelde geldt voor de "sociale vakken" als aardrijkskunde, wereld geschiedenis, amerikaanse geschiedenis, en government. Die vakken zijn allemaal verplicht en die moet je in de volgorde waarin de school die wil, volgen. 1 per jaar dus.

Wiskunde is niet zoals wiskunde in Nederland maar wordt het verdeelt in Algebra 1, Algebra 2, Geometry, Pre-Calculus, en Calculus, Calculus 2. Je bent verplicht Algebra 1, Algebra 2, en Geometry te volgen. Als je verder wilt moet je dat zelf weten.

Nou dat zijn maar een paar voorbeelden. Wat ook belangrijk is je je GPA. Grade-Point-Average. Als je op je eind rapport van dat jaar bijvoorbeeld een A voor een vak haalt, krijg je daar een bepaald aantal punten voor, 4,5, of 6 (ofzo) maar dat hangt af op wel niveau je dat vak neemt. Als je bijvoorbeeld een A in een Academic vak haalt, krijg je daar maar 4 punten voor, maar als het in Advanced haalt, 5 en in Honors 6! Die punten zijn enorm belangrijk want daar kijken de universiteiten enorm naar. Het is belangrijk dat je het goed doet en zo veel mogelijk punten haalt per jaar want al die punten worden bij elkaar opgeteld.

Je heb ook nog Advanced Placement (AP-courses) die je "college credit" kunnen opleveren. Dan hoef je dus als je naar een universiteit gaat een vak daar niet te nemen of gedeeltelijk kan overslaan.

Nou, dat was het het zo'n beetje. Hoop dat je d'r iets aan hebt!
Als je meer vragen heb, vraag maar raak!
dus hoe meer punten, des de beter de uni.
hm..klinkt logisch..
pi_18021242
quote:
Op zondag 28 maart 2004 11:38 schreef daanharmsen het volgende:
zijn de top highschools een beetje te vergelijken met het vwo/gymnasium?
Ik zat daar op een hele goeie high school, scoorde heel hoog op alles.
Vergelijkbaar met VWO... als je alles Honors of AP doet misschien maar de manier van les geven is heel anders. Daar is het veel meer uit je hoofd leren en in Nederland is het veel meer echt begrijpen. Dus feiten vs. begrips vragen.
  zondag 28 maart 2004 @ 15:32:47 #13
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_18021773
ik heb ook op een higschool gezeten in Amerika. Ik zat op niet een grote highschool in een klein dorpje in Alaska. Heb heel veel verschillende klassen gehad, waaronder een AP klas, het niveau viel me nogal tegen. Zelfs met AP english, terwijl engels mijn tweede taal was, zat ik in de top tien van de klas. Terwijl ik absoluut niet uitermate slim ben...Hangt er dus heel erg vanaf waar je zit.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_18030495
bedankt ijsvogeltje, hier heb ik wat aan!
pi_18035036
quote:
Op zondag 28 maart 2004 22:44 schreef daanharmsen het volgende:
bedankt ijsvogeltje, hier heb ik wat aan!
Graag gedaan hoor
Hoop dat je niet al te veel moeite heb gehad om het een beetje te begrijpen. Het is best een lastig systeem om zomaar even uit te leggen! Komen zo veel dingen bij kijken!

Ben vergeten te zeggen dat SAT test ook heel belangrijk is. Die doe je meestal in het laaste jaar of soms grade 11. Dat is een landelijke test die je wiskunde en Engels test. Gewoon dingen die je moet weten. Engels is veel text verklaren en zinnetjes ontleden enzo. Het hoogste wat je kan scoren in 800 op wiskunde en 800 op Engels. Het wordt bij elkaar opgeteld en dat is dan je SAT score. Hoogste is dus 1600 en het gemiddelde is 1000 (in Amerika dus).

Daarnaast kan je ook nog de ACT doen en die test alleen je wiskunde kennis. Niet verplicht!
pi_18041997
Het klinkt allemaal erg lastig maar ik begrijp het wel. Ik wil namelijk gaan studeren aan Harvard, en het leek me handig om te weten hoe het Amerikaanse middelbare schoolsysteem in elkaar zat.

Hartstikke bedankt!
pi_18042090
is een Sat score van minimaal 600 op elke test haalbaar voor iemand die vwo heeft gehaald?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')