ARG! Dit had mijn verhaal kunnen zijn
![]()
.
Volgende week dinsdag moet ik voor de 4e keer examen doen. En het gaat nog steeds met ups en downs, hoe ik rijd.
In mei 2003 heb ik in 1x het theoriecertificaat gehaald. Daarna in augustus een 10-daagse ANWB cursus. Na 10 dagen zakte ik als een baksteen. Die cursus was gewoon slecht. Pas op de 9e dag leerde ik de kijktechnieken. Op de dag van mijn eerste examen (9 aug.) was mijn enthousiasme voor het autorijden meteen gedaald tot een ijzig nul-punt. Ik dacht dat ik het nooit zou leren.
In september van dat jaar ben ik bij een rijschool met lessen begonnen. Elke week 2 uur. En toen begon de ellende. De dagen tussen de lessen in moest ik soms overgeven van spanning
![]()
en was ik vaak ziek. Ik moest huilen en raakte alleen al in paniek als ik aan de lessen dacht.
In januari deed ik voor de 2e keer examen, en zakte weer. Door de zenuwen. Heb toen een week niet in een auto durven zitten.
Trillende handen, overmatig zweten, telefoonangst om de rijschool te bellen om rijlessen af te spreken, noem het maar op. Alleen de gedáchte al.
Medio februari deed ik voor de derde keer examen, en weer zakte ik. Echt onvoorstelbaar, omdat ik het uur voor het examen foutloos de examenroute reed.
En volgende week dus voor de 4e keer.
Nou, ik moet zeggen dat ik al helemaal in de stress zit. De dag van de rijlessen (van aug 2003 tot vandaag toe) kan ik eigenlijk niks doen, door de spanning. In de auto maak ik allemaal fouten omdat ik zo opgefokt ben. Terwijl ik aan de andere kant ook rustig een uur goed kan rijden.
![]()
De instructeur kan er geen hoogte van krijgen.
Die weet trouwens ook niet van de enorme stress, die het rijlessen bij mij veroorzaakt. Ik durf het m niet eens te vertellen.
Ik ben nu ong. 60 rijlessen verder, en hoop volgende week te slagen. Als ik het rijbewijs heb, ga ik eerst lekker oefenen met de auto van mn ouders, op een parkeerterrein. Eerst de angst overwinnen. Ik kan het wel, maar op de 1 of andere manier is de spanning tussen de lessen door ziekmakend groot.
TS, ik heb niet echt een tip, nou ja, misschien is het niet zo'n slecht idee je rijschool hiervan op de hoogte te brengen, voordat het zo ver komt als bij mij. Succes!