Iedereen heeft het altijd over de Rainman, maar er zijn ook anderen dat klopt. Maar toch is het niet waar dat het 85% is. Tenminste, dat is niet wat ik gehoord en gelezen heb.quote:Op zondag 28 maart 2004 22:32 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Nounounou, autisme vaak samen met hoogbegaafdheid? Ik hoorde van een collega die twee autistische kinderen heeft dat het beeld uit "Rainman" niet klopt, en dat 85% van de autisten zwakbegaafd is.
WEL geloof ik best dat het regelmatig voorkomt dat hoogbegaafden autistische trekjes vertonen.
Het gaat ook inderdaad om bepaalde vormen. De meeste autisten hebben ook een verstandelijke handicap. Er is echter ook een groep aspergers die juist wel vaak hoogbegaafd zijn. Het kan dus beide. Autisme gaat trouwens wel verder dan slecht zijn in het maken/onderhouden van sociale contacten. Voor mijn oppaskind is het echt een handicap.quote:Op maandag 29 maart 2004 07:56 schreef beefcake het volgende:
Misschien bepaalde vormen of aanverwanten wel, maar zeker niet autisme in het algemeen.
dat kan ook idd, als je echt autistisch bent, of een aanverwant iets hebt kan het zijn dat je overcapaciteit die je eventueel hebt opgebruikt aan het jezelf aanpassen aan "gewone" omgangsvormen en verwachtingspatronen.quote:Op zondag 28 maart 2004 23:45 schreef Troel het volgende:
Zelf heb ik PDD-NOS, een aan autisme verwante stoornis. Ik schijn ook meer begaafd te zijn dan "de normale mens" alleen heb ik er door mijn stoornis nooit gebruik van kunnen maken.
Kijk even op deze site, die is van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Daar kun je wel wat vinden. Het is een handig begin om meer over autisme te lezen.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:47 schreef draculettetje het volgende:
alleen we konden nergens echt een verband vinden tussen autisme en hoog begaafdheid
ja dat is mogelijk. Door de vorm van autisme. Je hebt gradaties van wel contact maar op momenten dat hij het wil. tot geen contact.quote:Op zondag 28 maart 2004 21:48 schreef draculettetje het volgende:
is het dan mogelijk dat het jochie autistisch is, ook al heeft ie wat tegenovergestelde kenmerken die juist kunnen aantonen dat hij niet autistisch is, zoals bijvoorbeeld het toch sociaal zijn (op zijn manier) en het regelmatig komen brengen van een knuffel aan moeders?
Ik ben blij dat je zegt dat je het nog niet zeker weet omdat er nog niet officieel getest is. Het wel of niet hebben van trekjes zegt doorgaans niet alles.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:47 schreef draculettetje het volgende:
we weten natuurlijk nog niks zeker want er is nog niks officieel getest.
maar wij zelf hebben mijn work shops materiaal gebruikt om punt voor punt te kijken wat wel en niet van toepassing voor hem is. en er kwamen meer trekjes naar voren dan we dachten.
Of als het kind iets dommer is dan een ander kindquote:Op zondag 4 april 2004 16:22 schreef boterbloembloempje het volgende:
Er lopen zoveel ouders rond die zo gauw hun kind ook maar iets slimmer is als een ander kind, gelijk gaan roepen dat ie hoog begaafd is!![]()
quote:Op zondag 4 april 2004 16:24 schreef Henk_Glimlach het volgende:
[..]
Of als het kind iets dommer is dan een ander kind
Dat heb ik ook, ik noem het alleen hoogdravend...quote:Op dinsdag 6 april 2004 18:03 schreef Gia het volgende:
Verder praat hij een beetje bekakt, bijna als een professor of zo.
Ja, precies. Ik ben zelf ook autistisch (en hb), dus mensen die info willen kunnen mij mailen!quote:Op zondag 11 april 2004 14:52 schreef Troel het volgende:
Dat heb ik ook, ik noem het alleen hoogdravend...
Ja, kon effe niet op dat woord komen. Bij mijn neefje van 4 klinkt dat best wel grappig.quote:Op zondag 11 april 2004 14:52 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat heb ik ook, ik noem het alleen hoogdravend...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |