abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17990318
vorige bericht is niet helemaal goed gegaan, vandaar nu het hele item

Ben zelf de laatste tijd voor mn werk maar ook door eigen interesse erg bezig met autisme.
Hebben al verschillende work shops gekregen deze week met allerlei info.
Is het geval dat ik deze week ook nog eens wordt gebeld door mijn zus met de mededeling dat haar zoontje van nog geen 7 (dus mijn neefje) getest gaat worden op hoog begaafdheid.
Hij is op school vooral goed in een aantal vakken.

Komen bij mij natuurlijk meteen de test schema’s naar boven ,we hadden al eerder het gevoel dat er meer met hem aan de hand was, wat vreemde karakter trekjes, maar daar hebben we toen niets mee gedaan.
Toen we het er van de week samen zo over hadden kwamen we erachter dat het steeds meer naar autisme neigt. Terwijl hij op sommige vlakken juist het tegenovergestelde is.

Nou vraag ik me af of een en ander met elkaar te maken zou kunnen hebben.
pi_17990380
Een bepaalde vorm van autisme, asperger, hangt vaak samen met hoogbegaafdheid. Je kunt alleen niet zomaar zeggen dat je autistisch bent, daar zijn speciale tests voor. Bijna iedereen heeft wel een paar autistische trekjes. Het kan dus wel samenhangen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_17990715
kinderen die hoogbegaafd zijn hebben vaak trekjes van autisme.
Mijn dochter kon ook geen vriendjes maken, trok zich terug en had een eigen wereld. Ze is absoluut niet autistisch, maar ze heeft een uitgebreide IQtest gehad en daar kwam uit dat ze dus veel meer dan gemiddeld inteligent (hoogbegaafd zeggen ze bijna niet meer) is. Nu is ze 9 en doet meer met sport en krijgt steeds meer vriendjes en komt uit haar eigen werledje. Nu kan ik pas zeggen dat ze en normale 9 jarig kind is.
pi_17990752
Syndroom van Asperger en hoogbegaafdheid
Allerlei links naar artikelen over dit onderwerp.
pi_17992744
je hebt verschillende soorten hoogbegaafdheid, het kan zijn dat het kind in het ene hoogbegaafd is en in het andere niet
  zaterdag 27 maart 2004 @ 08:01:03 #6
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_17997957
Hoi,

Heb me een paar jaar geleden verdiept in autisme voor school. En inderdaad vaak (niet altijd dus) gaat autisme samen met hoogbegaafdheid of hoogbegaafdheid met met sociale stoornissen.

Ben het niet mee eens dat je het niet kan zien. Als je je er in verdiept zie je vaak wel bepaalde trekjes als geen contact krijgen met het kind, het kind zoekt zelf contact als hij dat zelf wil, dwangmatig gedrag, iemand niet aankijken.

De vorm van autisme is er in veel gradaties. Van heel licht met zeker wel contact maar dat het kind zich soms afsluit tot zwaar en dan is contact bijna niet mogelijk.

Belangrijk is dat je als ouder je kind het beste kent en zodra je denkt dat er iets is dan is het belangrijk om er snel werk van te maken.
Zodat er ellende bespaart blijft bij ouders maar vooral ook bij kinderen.

Als het enige wat jullie denken is dat hij in sommige vakken beter is dan in andere zou ik niet direct aan autisme denken.
Maar goed dat snappen jullie zelf denk ik ook wel.

Groeten en heel veel succes.
pi_18029257
is het dan mogelijk dat het jochie autistisch is, ook al heeft ie wat tegenovergestelde kenmerken die juist kunnen aantonen dat hij niet autistisch is, zoals bijvoorbeeld het toch sociaal zijn (op zijn manier) en het regelmatig komen brengen van een knuffel aan moeders?
pi_18030178
Het is eigenlijk logisch dat een hoogbegaafd kind weinig contact heeft met leeftijdgenoten, omdat die op een ander niveau qua ontwikkeling zitten dan zijzelf en ze dus niet echt met elkaar kunnen praten. Ik (IQ 145) had op de lagere school ook weinig vriendjes en werd gepest, omdat ik liever stil zat te werken en niet geïnteresseerd was in wat de andere kinderen deden. Op de middelbare school ging dat wel iets beter; ik had toen één goede vriendin en met de rest van mijn klasgenoten oppervlakkig, maar wel vriendelijk contact. Tijdens mijn studie kon ik gewoon gezellig met de anderen omgaan. Dat dit nou autisme/ Asperger is zou ik niet willen zeggen; het is gewoon een logisch geval van een niveauverschil en verschil in interesses. Ik ken wel een medestudent die Asperger heeft, maar die is veel minder goed in het leggen van contacten dan ik. Bij hem heb je meteen het idee dat hij 'raar' is en het is duidelijk dat hij sommige sociale situaties gewoon niet begrijpt. Ik weet trouwens niet of hij ook hoogbegaafd is. In ieder geval denk ik niet dat hoogbegaafdheid en autisme automatisch met elkaar in verband staan.
pi_18030224
Nounounou, autisme vaak samen met hoogbegaafdheid? Ik hoorde van een collega die twee autistische kinderen heeft dat het beeld uit "Rainman" niet klopt, en dat 85% van de autisten zwakbegaafd is.
WEL geloof ik best dat het regelmatig voorkomt dat hoogbegaafden autistische trekjes vertonen.
  zondag 28 maart 2004 @ 23:45:06 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_18031786
quote:
Op zondag 28 maart 2004 22:32 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Nounounou, autisme vaak samen met hoogbegaafdheid? Ik hoorde van een collega die twee autistische kinderen heeft dat het beeld uit "Rainman" niet klopt, en dat 85% van de autisten zwakbegaafd is.
WEL geloof ik best dat het regelmatig voorkomt dat hoogbegaafden autistische trekjes vertonen.
Iedereen heeft het altijd over de Rainman, maar er zijn ook anderen dat klopt. Maar toch is het niet waar dat het 85% is. Tenminste, dat is niet wat ik gehoord en gelezen heb.

Zelf heb ik PDD-NOS, een aan autisme verwante stoornis. Ik schijn ook meer begaafd te zijn dan "de normale mens" alleen heb ik er door mijn stoornis nooit gebruik van kunnen maken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18034403
Ik pas wel eens op een autistisch jongetje. Hij is acht jaar, maar in zijn mentale ontwikkeling niet verder dan een kind van drie. Hij gaat ook naar een zmlk school (zeer moeilijk lerende kinderen). Ik vind niet dat je kunt aannemen dat autisme samenhangt met hoogbegaafdheid. Misschien bepaalde vormen of aanverwanten wel, maar zeker niet autisme in het algemeen.
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  maandag 29 maart 2004 @ 10:13:03 #12
1762 YPPY
Yppiaans
pi_18035370
quote:
Op maandag 29 maart 2004 07:56 schreef beefcake het volgende:
Misschien bepaalde vormen of aanverwanten wel, maar zeker niet autisme in het algemeen.
Het gaat ook inderdaad om bepaalde vormen. De meeste autisten hebben ook een verstandelijke handicap. Er is echter ook een groep aspergers die juist wel vaak hoogbegaafd zijn. Het kan dus beide. Autisme gaat trouwens wel verder dan slecht zijn in het maken/onderhouden van sociale contacten. Voor mijn oppaskind is het echt een handicap.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  maandag 29 maart 2004 @ 12:59:53 #13
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_18037921
Het kan samengaan, hoogbegaandheid en autisme. Maar als je hoogbegaafd/erg intelligent bent kan het ook "gewoon" zijn dat je manier van communceren zo anders is dan van leeftijdsgenoten, of ueberhaupt gewoon anders dan de meeste mensen dat je autistische trekjes vertoond of gaat vertonen.

Als je vrij abstract en analytisch bent en goed kunt doorredeneren word dat vaak als autistisch gezien terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
[KNE]-Mod
  maandag 29 maart 2004 @ 13:05:01 #14
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_18037997
quote:
Op zondag 28 maart 2004 23:45 schreef Troel het volgende:

Zelf heb ik PDD-NOS, een aan autisme verwante stoornis. Ik schijn ook meer begaafd te zijn dan "de normale mens" alleen heb ik er door mijn stoornis nooit gebruik van kunnen maken.
dat kan ook idd, als je echt autistisch bent, of een aanverwant iets hebt kan het zijn dat je overcapaciteit die je eventueel hebt opgebruikt aan het jezelf aanpassen aan "gewone" omgangsvormen en verwachtingspatronen.
[KNE]-Mod
pi_18045859
we weten natuurlijk nog niks zeker want er is nog niks officieel getest.
het zijn gewoon een aantal dingen die ons (mijn zus en ik) opvallen.

zijn school kwam met het idee om hem te testen op zijn eventuele hoog begaafdheid

maar wij zelf hebben mijn work shops materiaal gebruikt om punt voor punt te kijken wat wel en niet van toepassing voor hem is. en er kwamen meer trekjes naar voren dan we dachten.
de hier eerder genoemde voorbeelden waren enkele die we tegen kwamen,
alleen we konden nergens echt een verband vinden tussen autisme en hoog begaafdheid

is er wel een verband, kan het samen gaan of komt het 1 door het ander? dat was de vraag die we ons stelden en die ik hier plaatste.
ook om hem te kunnen helpen.
  maandag 29 maart 2004 @ 18:54:40 #16
1762 YPPY
Yppiaans
pi_18046000
quote:
Op maandag 29 maart 2004 18:47 schreef draculettetje het volgende:
alleen we konden nergens echt een verband vinden tussen autisme en hoog begaafdheid
Kijk even op deze site, die is van de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Daar kun je wel wat vinden. Het is een handig begin om meer over autisme te lezen.
*OUD heilige*
  maandag 29 maart 2004 @ 19:00:35 #17
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_18046105
quote:
Op zondag 28 maart 2004 21:48 schreef draculettetje het volgende:
is het dan mogelijk dat het jochie autistisch is, ook al heeft ie wat tegenovergestelde kenmerken die juist kunnen aantonen dat hij niet autistisch is, zoals bijvoorbeeld het toch sociaal zijn (op zijn manier) en het regelmatig komen brengen van een knuffel aan moeders?
ja dat is mogelijk. Door de vorm van autisme. Je hebt gradaties van wel contact maar op momenten dat hij het wil. tot geen contact.
  maandag 29 maart 2004 @ 22:11:29 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_18051585
quote:
Op maandag 29 maart 2004 18:47 schreef draculettetje het volgende:
we weten natuurlijk nog niks zeker want er is nog niks officieel getest.

maar wij zelf hebben mijn work shops materiaal gebruikt om punt voor punt te kijken wat wel en niet van toepassing voor hem is. en er kwamen meer trekjes naar voren dan we dachten.
Ik ben blij dat je zegt dat je het nog niet zeker weet omdat er nog niet officieel getest is. Het wel of niet hebben van trekjes zegt doorgaans niet alles.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18173228
Er lopen zoveel ouders rond die zo gauw hun kind ook maar iets slimmer is als een ander kind, gelijk gaan roepen dat ie hoog begaafd is!

En omdat ie een paar vreemde trekjes heeft zou ie gelijk autistisch moeten zijn?

[ Bericht 17% gewijzigd door boterbloembloempje op 04-04-2004 16:30:55 ]
pi_18173257
quote:
Op zondag 4 april 2004 16:22 schreef boterbloembloempje het volgende:
Er lopen zoveel ouders rond die zo gauw hun kind ook maar iets slimmer is als een ander kind, gelijk gaan roepen dat ie hoog begaafd is!
Of als het kind iets dommer is dan een ander kind
pi_18207001
quote:
Op zondag 4 april 2004 16:24 schreef Henk_Glimlach het volgende:

[..]

Of als het kind iets dommer is dan een ander kind
  dinsdag 6 april 2004 @ 18:03:09 #22
3542 Gia
User under construction
pi_18226234
Ik heb een neefje bij wie onlangs is vastgesteld dat hij autistisch is, waarschijnlijk Asperger. Hij is pas 4 jaar, maar erg ver op het gebied van getallen. Als er bijvoorbeeld een reclamefolder op tafel ligt van de Gamma of zo, dan leest hij de bedragen. "39 euro 95, nou dat is niet duur!" of "20 procent korting!" Dat soort dingen. Hij kan ook al eenvoudige getallen optellen. Verder praat hij een beetje bekakt, bijna als een professor of zo. Als ik binnenkom is het vaak: "Hallo, tante Els, hoe gaat het ermee?" Ik antwoord dan: "Heel goed, en met jou?" Hij dan weer: "Heel goed!"
Verder is hij gewoon heel lief en geeft ook knuffels en kusjes, en mij altijd een high five!

Niet alle autisten weigeren fysiek contact.
  zondag 11 april 2004 @ 14:52:43 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_18345608
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 18:03 schreef Gia het volgende:
Verder praat hij een beetje bekakt, bijna als een professor of zo.
Dat heb ik ook, ik noem het alleen hoogdravend...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 12 april 2004 @ 21:27:19 #24
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_18377834
quote:
Op zondag 11 april 2004 14:52 schreef Troel het volgende:
Ja, precies. Ik ben zelf ook autistisch (en hb), dus mensen die info willen kunnen mij mailen!

Oxymoron
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 13 april 2004 @ 10:08:10 #25
3542 Gia
User under construction
pi_18386092
quote:
Op zondag 11 april 2004 14:52 schreef Troel het volgende:

[..]

Ja, kon effe niet op dat woord komen. Bij mijn neefje van 4 klinkt dat best wel grappig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')