OK. Even kort de bevindingen opschrijven voor Alzheimer mij overvalt. Vandaag in meerdere fotozaken geweest op zoek naar een 58mm IR filter. Bij de ene winkel (HAFO, Den Haag) zeiden ze er wel een te kunnen bestellen, kosten rond de 50 euro. Levertijd 2 weken was me te lang
![]()
.
Andere winkel (eoa prulfotozaak in de Passage, zo een waar ze alleen nieuwe dingen hebben) 'kwam het niet vaak genoeg voor' dus hadden ze niets. Op de vraag of ze processed unexposed film hadden keek die man me aan of ik brandend water bestelde.
Een echt goede fotozaak zit op de Vondelstraat (volgens mij genaamd Cine Center) had wel een IR filter voor analoog gebruik met een bereik van 600 - 700nogwat. Maar, zo wist deze man ook te vertellen, voor digitaal is het spectrum veel groter (tot in de 1200 nm) dus zou die filter niet gepast zijn. De digitale filter zou rond de 80 euro uitkomen en moest worden besteld.
Op de vraag of hij een stukje ontwikkeld film had om als filteralternatief te fungeren zocht hij in allerlei doosjes en laadjes en kwam uiteindelijk met een stukje donker uitziend Fuji RH film. Daarbij meldde hij dat ik maar van tijd tot tijd even moest langskomen en dat hij stukken 6x6 zou achterhouden als hij ze kreeg
![]()
.
In de bus richting duinen waar de zaak getest zou moeten worden ging ik natuurlijk al, ongeduldig als ik was, zitten pielen. G3 op 1/6 sluitertijd, diafragma 2 en 400 iso. Maar het enige wat er te zien was op het schermpje was alles maar dan donkerder.
Aangekomen in Clingendael kwam ik op het idee de film dan maar dubbel te vouwen. Met veel gepriegel en gedoe zien de bomen er inderdaad wit uit.
De foto's ervan zal ik straks even hier posten. Ondanks het ietwat belabberde kwaliteitsniveau. Maar wat wil je, voor niks
![]()
.
Misschien dat het morgenochtend weer helderder en zonniger weer is dan vanmiddag (het mistte aan het strand) dan kunnen we nog meer testen
![]()
.
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?