abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17986151
Gisteren begon het mooie weer weer te kriebelen dus heb ik mijn middag vrij gebruikt om mijn IR-filters te testen op de digitale camera. Hieronder een gedeelte van de opbrengst.
(het was eigenlijk de bedoeling om 1 van de bomenfoto´s te gebruiken voor de wedstrijd van maart maar ik was te laat)

Mocht er iemand nog tips hebben voor IR fotografie dan hou ik me natuurlijk aanbevolen....
1:

2:

3:

4:

5:

6:

tot zover... misschien later meer.
Mocht dit niet op de juiste plaats staan dan vertrouw ik erop dat ouwesok zich red met een evt. verplaatsing of een slotje

[ Bericht 4% gewijzigd door Kermit77 op 26-03-2004 17:14:14 (Contrast iets verhoogd) ]
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_17986331
Erg mooi, maar een beetje grauw?

Digitale camera's (veel dan althans) kunnen standaard infrarood fotograferen...da's weer een groot voordeel t.o.v. filmcamera's.

je kan het heel makkelijk voor jezelf testen bij je camera...en da's om je afstandsbediening te richten op je cameralesn en dan kijken of je een wit lichtje ziet knipperen in je schermpje als je een knopje indrukt van de AB....

If, so, dan knal je een IR filter voor op je camera lens en dan foto's maken maar ! (je zou theoretishc ook dat kapje van je AB kunnen gebruiken, maar da's wel erg klein.)
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_17986487
@hassanjassan
De foto´s zijn allemaal genomen op de standaard Zwart/Wit stand op een powershot A70 met ofwel een dieprood filter (de stammen) ofwel een ondoorzichtig filter (de rest)
Ik weet helaas niet de waarden van de filters maar denk dat het ondoorzichtige filter een te dunne foto opleverd (om er een een traditionele term tussen te gooien) en dat dat de enigzins grauwe uitstraling veroorzaakt. De foto´s zijn onbewerkt (afgezien van resize)

Het contrast van de foto´s is inmiddels wat verhoogd om het grauwe eraf te halen

[ Bericht 9% gewijzigd door Kermit77 op 26-03-2004 17:15:06 ]
die kauwen bijen
pi_17987283
Mooie foto's man.

Ik betwijfel het of mijn HP 735 zulke features heeft...

[ Bericht 4% gewijzigd door motown op 28-03-2004 17:30:39 ]
Ars longa, vita brevis
pi_17998418
Mooie foto's Kermit77!
Straks als het blad weer aan de boom is, gaat het nog veel beter. Chlorofyl (bladgroen) reflecteert heel goed IR. Deze foto's zijn genomen met een Sony DSC-F707 (nightshot mode) met een B+W infra-rood filter:

Deze is een dubbel opname, gemaakt vanaf statief. Infra-rood + normaal

Tenslotte nog een experimentje in de stad:

Ik heb trouwens met infra-rood wel behoorlijk last van vignettevorming, en soms zijn ze gewoon onscherp. Het blijft echter een leuke bezigheid.
pi_17999687
Heeey dat staat niet in de handleiding, maar de mijne (fuji 602) doet het wel . Da is weer mat makkelijker werken dan met analoge ir-film dat schijnt nogal lastig te zijn.
pi_17999919
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 11:54 schreef Fixers het volgende:
Heeey dat staat niet in de handleiding, maar de mijne (fuji 602) doet het wel . Da is weer mat makkelijker werken dan met analoge ir-film dat schijnt nogal lastig te zijn.
analoge ir-film ??

als je ir filmrolletjes bedoeld...ja daar heb je weer het nadeel dat je amper wat door je zoeker ziet, want het is dan pikkedonker..maar focussen doetie meestal toch wel goed hoor !
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_18000518
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 12:10 schreef hassanjassan het volgende:

[..]

analoge ir-film ??

als je ir filmrolletjes bedoeld...ja daar heb je weer het nadeel dat je amper wat door je zoeker ziet, want het is dan pikkedonker..maar focussen doetie meestal toch wel goed hoor !
Ik bedoel meer dat je zo voorzichtig moet zijn met licht tijdens het laden (en ir film het best in de vriezer bewaard zou kunnen worden.
pi_18000966
@kzin: petje af hoor! mooie foto's. De onscherpte die je hebt met IR komt me niet onbekend voor. Deze foto's zijn een selectie uit ongeveer honderd stuks
@fixers: Tja het werken met IRfilm is iets bewerkelijker dan normale film maar met trial and error kun je ier veel mooiere resultaten mee bereiken dan digitaal. Ik heb de verschillende films afgelopen winter verzameld en zal deze zomer weer druk in de weer met de traditionele IR fotografie.
Het is in de zomer veel mooier werken omdat je veel extremere foto's krijgt.
die kauwen bijen
pi_18001879
WOW echt gaaf. Jamer dat die filters zo duur zijn.... Gaaf!

Een tip voor alternatief filter, heel wat goedkoper... gratis IR filter
toXpose yourself at www.toXpose.com
pi_18002134
infrarood-filters? :S ik meende dat je daar een andere film voor nodig hebt. wat is dan de functie van een infraroodfilter voor digitaal en analoog?
pi_18003992
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 13:18 schreef Kermit77 het volgende:
@kzin: petje af hoor! mooie foto's. De onscherpte die je hebt met IR komt me niet onbekend voor. Deze foto's zijn een selectie uit ongeveer honderd stuks
@fixers: Tja het werken met IRfilm is iets bewerkelijker dan normale film maar met trial and error kun je ier veel mooiere resultaten mee bereiken dan digitaal. Ik heb de verschillende films afgelopen winter verzameld en zal deze zomer weer druk in de weer met de traditionele IR fotografie.
Het is in de zomer veel mooier werken omdat je veel extremere foto's krijgt.
Ah een ervarings deskundige. ven 2 vraahjes

Klopt het wat ik eerder schreef eigenlijk. Dat IR-film hetbeste in de vriezer bewaart wordt?

En die onscherpte, is dat een eigenschap van de film, of komt dat door lenzen die niet afgestemd zijn op IR maar op zichtbaar licht?
pi_18035267
Hmmm.. Ervarings ja, maar deskundig nog niet helemaal.

Voor bijna alle films geldt dat je ze het beste in de vriezer kunt bewaren om de levensduur te verlengen. Over het algemeen hebben IR films een korte levensduur dus wordt het nog belangrijker om ze goed te bewaren. (De film is over het algemeen gezien veel gevoeliger voor temperatuur en licht dan de consumerfilms)

De onscherpte die je bij veel IR-foto´s ziet wordt wordt volgens mij veroorzaakt door het volgende:
- Langere sluitertijden
- IR licht breekt op een andere manier dan zichtbaar licht (vandaar de afwijkende IR-schaal op objectieven)
- Sommige IR-films hebben geen anti-halation laag waardoor je rond felle en lichte objecten een soort HALO effect krijgt.

De eerste twee punten kun je verhelpen door te fotograferen op windstille dagen en een correctie in het scherpstellen door te voeren. Het tweede punt alleen door goed op de specs van de film te letten.
Persoonlijk maak ik niet teveel problemen met een klein beetje (bewegings)onscherpte in de foto omdat dit in sommige gevallen de sfeer versterkt.
Voor digitale IR-fotografie geldt in ieder geval dat je geen last hebt van het ontbreken van de filmlaag daarbij meende ik dat het scherpstellen van een (sommige) digitale camera(s) bij IR-licht nauwkeuriger is dan bij niet digitale. (reden onbekend)
Je ziet over het algemeen dat de digitale IR-foto´s schoner en scherper zijn dan de filmvarianten.
(Ohw ja ik vergeet nog het heerlijke onderwerp "Korrel bij IR-films")
die kauwen bijen
pi_18051112
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 14:10 schreef y0ze het volgende:
WOW echt gaaf. Jamer dat die filters zo duur zijn.... Gaaf!

Een tip voor alternatief filter, heel wat goedkoper... gratis IR filter
Bedankt voor de tip, het werkt inderdaad met een stukje zwarte diafilm als filter. Ga ik nog eens mee verder.

Ik heb nog een link over goedkope alternatieve I.R. filters.
De site gaat eigenlijk over Infrarood zien met je eigen oogjes. Ik geloofde het eerst ook niet, maar mensenogen kunnen echt een klein beetje infrarood zien bij fel zonlicht.

http://www.amasci.com/amateur/irgoggl.html

De Rosco en Lee gelatinefilters waar het hier over gaat worden gebruikt voor lampen in de theater, studio, en showsector. Is goedkoop als je een klein stukje kan bemachtigen, of vraag een "Stalenboekje" met alle kleurtjes erin (2,50 Euro)
Op de startpagina theatertechniek staan lichtverhuurbedrijven waar vast wel wat te krijgen is.
http://theatertechniek.st(...)hniek/index.php?nr=1
pi_18739852
Ik heb een fuji s5000 en hij is gevoelig voor infrarood, alleen is de minimale sluiterstijd op dat kreng maar 2 seconden.....dat is toch niet genoeg?
pi_18742235
Partana: Dit hangt van een aantal zaken af die je alleen ontdekt doot te proberen.
- Het gebruikte filter
- De hoeveelheid IR-reflectie
- de range van de camera waarin deze gevoelig is (icm gebruikte filter)

Ik zou zeggen pak eens een stukje onbelichte en ontwikkelde dia en probeer op een zonnige dag eens wat uit... Je kunt wellicht nog wat spelen met de gevoeligheid en over of onderbelichting en misschien is er dan wel een goed resultaat te behalen.

Het belangrijkste van alles:
Post je bevindingen (met foto's) en onthou je instellingen dan kunnen meerdere mensen ervan leren
die kauwen bijen
pi_18806569
ahaaa
evaren mensen hiermee....
ik speel hier ook graag mee..
om een paar redenen.. in vrije tijd de kleuren
daarbuiten... bewaking... ik zoek eigenlijk een IR-zon of IR-flitsen.... Desnoods een IR-zaklamp...
weet iemand waar ik zoiets kan krijgen... IR-peertjes/IR-balken kan krijgen? Of zal ik een krachtige zaklamp met een paar filters moeten maken?
memento mori
  zaterdag 1 mei 2004 @ 12:01:17 #18
37921 FremantleDockers
<enter subtitle>
pi_18807597
IR zit in normaal licht, dus je kan gewoon een normale flitser gebruiken. Als je geen zin hebt in de stoot normale licht, kun je er altijd een IR-filtertje voorzetten. Kun je 's nachts ongezien fotograferen...

&lt;enter signature&gt;
pi_18807628
ik weet wel waar normaal ligt uit bestaat hoor...
mja.... dat was dus m'n vraag.. moet ik zelf gaan knutselen?.. of bestaat er al iets..

als ik een gewone foto maak is het niet erg als ik flits...
maar bij bewaking bij feesten wil ik de mensen niet storen...en daarom vroeg ik ook naar een IR-zon... voor filmcameras en continu observeren zonder dat de mensjes dat doorhebben....
memento mori
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 mei 2004 @ 13:19:04 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_18808906
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 12:03 schreef Caen het volgende:
ik weet wel waar normaal ligt uit bestaat hoor...
mja.... dat was dus m'n vraag.. moet ik zelf gaan knutselen?.. of bestaat er al iets..

als ik een gewone foto maak is het niet erg als ik flits...
maar bij bewaking bij feesten wil ik de mensen niet storen...en daarom vroeg ik ook naar een IR-zon... voor filmcameras en continu observeren zonder dat de mensjes dat doorhebben....
Je kunt op twee manieren zelf knutselen, namelijk door een bestaande lichtbron van filters te voorzien, of door een IR-lichtbron te bouwen. Bij die laatste mogelijkheid kun je gebruik maken van infrarood-LED's die je onder andere kunt bestellen bij Conrad (en dan even zoeken op 'LED infrarood')
Dit zijn de LED's die bijvoorbeeld voor afstandsbedieningen worden gebruikt en die geen voor mensen zichtbaar licht uitstralen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 1 mei 2004 @ 13:50:29 #21
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_18809414
Ledjes gebruiken lijkt me wel cool, infrarood macro fotografie.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 14:04:11 #22
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_18809597
Ik zou dus in principe een IR filter kunnen halen bij een fotoboer en die dan voor mijn Canon Powershot G3 houden? (ja, de AB test heb ik al lang geleden gedaan).
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
  zaterdag 1 mei 2004 @ 18:56:28 #23
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_18814498
OK. Even kort de bevindingen opschrijven voor Alzheimer mij overvalt. Vandaag in meerdere fotozaken geweest op zoek naar een 58mm IR filter. Bij de ene winkel (HAFO, Den Haag) zeiden ze er wel een te kunnen bestellen, kosten rond de 50 euro. Levertijd 2 weken was me te lang .
Andere winkel (eoa prulfotozaak in de Passage, zo een waar ze alleen nieuwe dingen hebben) 'kwam het niet vaak genoeg voor' dus hadden ze niets. Op de vraag of ze processed unexposed film hadden keek die man me aan of ik brandend water bestelde.
Een echt goede fotozaak zit op de Vondelstraat (volgens mij genaamd Cine Center) had wel een IR filter voor analoog gebruik met een bereik van 600 - 700nogwat. Maar, zo wist deze man ook te vertellen, voor digitaal is het spectrum veel groter (tot in de 1200 nm) dus zou die filter niet gepast zijn. De digitale filter zou rond de 80 euro uitkomen en moest worden besteld.
Op de vraag of hij een stukje ontwikkeld film had om als filteralternatief te fungeren zocht hij in allerlei doosjes en laadjes en kwam uiteindelijk met een stukje donker uitziend Fuji RH film. Daarbij meldde hij dat ik maar van tijd tot tijd even moest langskomen en dat hij stukken 6x6 zou achterhouden als hij ze kreeg .

In de bus richting duinen waar de zaak getest zou moeten worden ging ik natuurlijk al, ongeduldig als ik was, zitten pielen. G3 op 1/6 sluitertijd, diafragma 2 en 400 iso. Maar het enige wat er te zien was op het schermpje was alles maar dan donkerder.
Aangekomen in Clingendael kwam ik op het idee de film dan maar dubbel te vouwen. Met veel gepriegel en gedoe zien de bomen er inderdaad wit uit.
De foto's ervan zal ik straks even hier posten. Ondanks het ietwat belabberde kwaliteitsniveau. Maar wat wil je, voor niks .

Misschien dat het morgenochtend weer helderder en zonniger weer is dan vanmiddag (het mistte aan het strand) dan kunnen we nog meer testen .
12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
pi_18814552
Erg mooi topic. Wist niet dat je zulke mooie effecten kon bereiken met i.r.

tevens terugvindpost
  zaterdag 1 mei 2004 @ 20:36:08 #25
17635 mvdlubbe
het is al ijdelheid
pi_18816814
Ja. Zo maar even dan.

Helaas was de directe zon al verdwenen en is het moeilijk concentreren als je een stukje film voor de lens moet samenknijpen. Maar dit is het eerste resultaat van de doe-het-zelf IR filter.

(wel even door GIMP gehaald overigens, ze waren bijzonder flets anders).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')