meen je dat? ga ik te snel? hm, ik ga er vanuit dat je het meest leert door zelf te doen..ga ik te snel in het uitleggen van de plaats waar je de tools kunt vinden of alleen in het gebruik ervan?
Bij burn en dodge tool:je kunt kiezen voor effect op midtones, hightones en shadows (wat bij heel veel tools van toepassing is..hightones zijn de "witte tonen", shadows de donkere en midtones wat daar tussen in zit..) de technische uitleg hoef ik misschien niet te geven..probeer het gewoon uit wat voor effect het heeft...ik liet alleen zien wat je ermee kunt doen, de praktische toepassing.
Je kunt ook aangeven voor hoeveel procent het effect heeft, probeer dat ook eens uit (is namelijk logisch: 0% geen effect
![]()
100% volledig effect...) bij deze tools is het vaak niet handig om richting de 100% te gaan zitten, maar te beginnen bij 5% en dan steeds hoger als het gewenste effect te weinig is of achterwege blijft.
Je kan bij de burn en dodge tool de grootte van je 'kwast' bepalen, net als bij verven/schilderen/tekenen. Wanneer ik de hele foto wil bewerken met de burn of dodge tool, kies ik ervoor om de grootte zo groot mogelijk te doen, dan heb ik zo min mogelijk last van overlap (dus dat ik over plekken ga waar ik al geweest ben, op die plekken is het effect namelijk sterker dan op de rest van de foto, dit zijn zeer onnatuurlijke plekken). Wanneer ik een klein gedeelte wil aanpakken (zoals de lucht op de foto met de bomen) dan kies ik zelf voor een wat kleinere grootte die ik wat meer in de hand heb en vergroot ik de foto zodat ik wat preciezer kan werken.
Wanneer je trouwens bang bent om iets uit te proberen: het is gelukkig allemaal digitaal, je kunt stappen terug nemen in je history (apart windowtje in beeld, krijg je door bij WINDOW de HISTORY aan te vinken, houdt precies bij wat je gedaan hebt en wanneer je terug wilt naar een vorig stadium klik je daar op, je zal zien dat de foto meteen weer terug is in dat stadium). Dit kan niet oneindig, na een x aantal stappen (20??) houdt de history je laatste stappen bij, maar kan je wel helemaal terug naar je "begin foto" door op OPEN te klikken in het history windowtje.
[ Bericht 17% gewijzigd door m-niki op 25-04-2004 16:16:08 ]
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit:
blablabla