abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17967915
Ik begin er net een beetje mee, en merk dat er echt heel veel te leren valt.

Als er nou iemand hier is die ruimte heeft voor een groot formaat foto, dan kunnen we elkaar helpen met tips, en de resultaten (in redelijk formaat) hier neerzetten.
Een buitenpopname, scherp, met veel kleur, zoiets.

Is dit wat
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_17968896
we zullen wel zien hoeveel interesse hier in is....
pi_17968995
Ik zou namelijk erg blij zijn. Als dit een verzamel plek zal worden van tips en truuks.
Je vader
pi_18606324
Ik raad jullie het boek FLIP HORIZONTAL van FRANS BARTEN aan.
Ikzelf heb het bij Focus gewonnen en het heeft me heel erg geholpen.
Je kunt het boek kopen op: http://www.focusmedia.nl/boeken.htm

of als je een 2 jarig abotje neemt krijg je hem gratis:

http://www.focusmedia.nl/abonnement.htm
the liver is evil, it must be punished
  zaterdag 24 april 2004 @ 01:08:37 #5
92792 Laaaars
www.larsscheve.nl
pi_18645486
Ik denk dat je als je een beetje redelijke camera hebt, je in principe voor alleen qualiteitsaanpassingen van foto's je alleen het menu afbeelding > aanpassingen nodig hebt, in eerste instantie kun je het beste autocontrast aanklikken waardoor je foto wat helderder en beter van kleur wordt, vervolgens kun je kijken of je met automatische kleuren nog de kleur kunt laten veranderen maar heel vaak maakt adobe je foto te blauw (zoals je in mijn voorbeeldje kunt zien) maar dan is er nog het hele leuke menu variaties helemaal onderaan nog steeds in aanpassingen waar je de kleuren per klik kunt zien veranderen in een klein voorbeeldje. Wanneer je echt wilt gaan spelen met foto's zoals in elkaar plakken van meerdere foto's of dat soort dignen kan ik je niet helpen ik hou niet zo van deze dingen dus heb me er niet verder in verdiept, maar ik kan je misschien wel met vragen verder helpen.

hier is een klein voorbeeldje wat ik een aantal weken terug gemaakt heb voor iemand waarin je kunt zien wat de één of twee kliks kunnen doen: (en het feit dat autokleur niet altijd mooier is)

pi_18672190
deze vind ik zelf ook altijd een handige: het omzetten van kleurenfoto's in zwart wit.

Als voorbeeld neem ik deze foto in kleur:

de meeste 'beginners' zetten deze foto dan om in zwart wit door bij IMAGE MODE te kiezen en daar GRAYSCALE aan te vinken. Op die manier ziet de foto er zo uit:

Bij een goede zwart wit foto horen de tonen ook echt tussen de zwart en de wit in te zitten (de foto bevat dan ook naast grijstonen, zwart en wit). Bovenstaande foto kent alleen grijstonen, waardoor het geheel nogal vaal aandoet.
Een andere manier om in photoshop je foto om te zetten naar zwart wit is bij IMAGE ADJUSTEMENTS kiezen en dan CHANNEL MIXER. Allereerst vink je het vakje voor MONOCHROME aan, je ziet dat je foto dan al omgezet is in zwart wit. Vervolgens kan je een beetje schuiven aan de schuifjes ( ) en dan ziet mijn foto er opeens zo uit:

Omdat ik de foto zo nogal aan de donkere kant vindt, heb ik bij IMAGE ADJUSTMENTS gekozen en dan LEVELS en daar aan het rechtse schuifje bij input de foto wat lichter gemaakt:

[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
pi_18672562
Leuk, ik doe dat omzetten in zwart-wit anders.
Allereerst ga ik naar mode, zet hem om in lab color. Daarna het venster channels (naast layers) klik op lightness. Dan over zetten op greyscale, en wat aanpassen in contrast en helderheid bij adjustments.

Deze:

wordt dan:

Bij grotere afbeeldingen lijkt de doortekening wat beter.

Laaaars goede tips, ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt.

m-niki, weet jij waarom de foto bij het gebruik van de channel-mixer het beeld zoveel korreliger wordt? Ik vind het een mooie manier om wat drama in de foto te brengen, maar dat verbaast me iedere keer weer.

Hier de channel mixer bij extreem gebruik. De originele foto staat elders op het forum:

weinig yellow meer te ontdekken

[ Bericht 9% gewijzigd door the-O op 25-04-2004 15:29:58 ]
pi_18673192
ik heb er nog een paar!!
Allereerst USM!

Dit is de foto:

Bij FILTERS kies je SHARPEN en dan UNSHARP MASK om foto's wat scherper te krijgen. Let wel, het lijkt scherper, maar eigenlijk versterkt PS de randjes, dus ga je te ver in de USM dan krijg je rare randjes in de foto (probeer maar eens uit!). Een onscherpe foto krijg je met USM nooit scherper...helaas! Resultaat:

Dan: BURN TOOL
Dit was de foto:

Ik wil graag wat meer tekening in de lucht, op deze manier is het nogal uitgebeten..dan kies ik voor het gereedschap BURN TOOL (dat is een handje wat een "O" vormt) en daar ga ik mee over de lucht om de kleur wat terug te brengen:

en dan de DODGE TOOL, die gebruik ik om plekken lichter van kleur te maken

wordt met de DODGE TOOL ( stokje met zwart bolletje eraan, zit in keuze menu waar ook BURN TOOL in zit):

[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
pi_18673213
The_O: volgens mij komt dat door de bluechannel wat op te schroeven, die probeer ik dan ook zo min mogelijk te gebruiken..in mijn foto zat trouwens al wat ruis hoor, die is nu alleen wat beter te zien...
pi_18673286
Je gaat te snel m-niki.
Die dodge tool (noch de burn tool)heb ik nog niet durven te proberen.
Laten we ervan uitgaan dat men er nul verstand van heeft. Kun je het stap voor stap uitleggen?
pi_18673487
meen je dat? ga ik te snel? hm, ik ga er vanuit dat je het meest leert door zelf te doen..ga ik te snel in het uitleggen van de plaats waar je de tools kunt vinden of alleen in het gebruik ervan?

Bij burn en dodge tool:je kunt kiezen voor effect op midtones, hightones en shadows (wat bij heel veel tools van toepassing is..hightones zijn de "witte tonen", shadows de donkere en midtones wat daar tussen in zit..) de technische uitleg hoef ik misschien niet te geven..probeer het gewoon uit wat voor effect het heeft...ik liet alleen zien wat je ermee kunt doen, de praktische toepassing.
Je kunt ook aangeven voor hoeveel procent het effect heeft, probeer dat ook eens uit (is namelijk logisch: 0% geen effect 100% volledig effect...) bij deze tools is het vaak niet handig om richting de 100% te gaan zitten, maar te beginnen bij 5% en dan steeds hoger als het gewenste effect te weinig is of achterwege blijft.
Je kan bij de burn en dodge tool de grootte van je 'kwast' bepalen, net als bij verven/schilderen/tekenen. Wanneer ik de hele foto wil bewerken met de burn of dodge tool, kies ik ervoor om de grootte zo groot mogelijk te doen, dan heb ik zo min mogelijk last van overlap (dus dat ik over plekken ga waar ik al geweest ben, op die plekken is het effect namelijk sterker dan op de rest van de foto, dit zijn zeer onnatuurlijke plekken). Wanneer ik een klein gedeelte wil aanpakken (zoals de lucht op de foto met de bomen) dan kies ik zelf voor een wat kleinere grootte die ik wat meer in de hand heb en vergroot ik de foto zodat ik wat preciezer kan werken.

Wanneer je trouwens bang bent om iets uit te proberen: het is gelukkig allemaal digitaal, je kunt stappen terug nemen in je history (apart windowtje in beeld, krijg je door bij WINDOW de HISTORY aan te vinken, houdt precies bij wat je gedaan hebt en wanneer je terug wilt naar een vorig stadium klik je daar op, je zal zien dat de foto meteen weer terug is in dat stadium). Dit kan niet oneindig, na een x aantal stappen (20??) houdt de history je laatste stappen bij, maar kan je wel helemaal terug naar je "begin foto" door op OPEN te klikken in het history windowtje.

[ Bericht 17% gewijzigd door m-niki op 25-04-2004 16:16:08 ]
pi_18673745
Ik meende het ja, maar je kunt ermee doen wat je wilt natuurlijk.
Leuk dat je de moeite neemt om te onderwijzen.

Van dat history gebruik ken ik, maar het gekke is dat ik eerst iets goed wil snappen voordat ik er echt mee aan de slag ga. Het was ook meer als richtlijn voor dit topic bedoeld, stap voor stap met alles kinderlijk eenvoudig uitgelegd.
Afijn, kga eens met die dodge tool spelen.
Nogmaals, ik stel het zeer op prijs.

Oja, nog een simpel truukje:
Als de foto te licht oogt, maak een nieuwe laag met control+j.
Dubbelklik op Layer 1, er verschijnt dan een nieuw venster (layer style)
Zet de blend mode op multiply, en met de fill opacity kun je graderen.

Deze:

wordt dan (bij 50 %)

[ Bericht 28% gewijzigd door the-O op 25-04-2004 16:57:48 ]
pi_18674370
lijkt ook meteen meer contrast in te zitten!!

is trouwens wel grappig wat je zegt..het blijkt dat er een aantal "typen" personen bestaan..je hebt de personen die (bijvoorbeeld) eerst de handleiding uitvoerig doornemen en dan pas het apparaat installeren, je hebt personen die de handleiding aan de kant flikkeren en zich helemaal storten op het apparaat, je hebt mensen die hulpeloos naar zowel handleiding en apparaat gaan kijken en tot niets komen, je hebt personen die alles in de doos laten zitten en het iemand anders laten doen...(enzovoort)..ik denk dat ik behoor tot de categorie personen die de handleiding aan de kant flikkeren (hoewel ik hem er altijd toch weer bij moet pakken als ik er niet uitkom )
  FOK!fotograaf zondag 25 april 2004 @ 18:26:19 #14
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_18675994
mag je hier ook vragen neer gooien?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_18676121
Tuurlijk, al weet ik niet of de deskundigen snel antwoord willen geven.
  FOK!fotograaf zondag 25 april 2004 @ 18:41:25 #16
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_18676273
okee, een vraagje (joh):
hoe kan ik een scheve horizon (bijvoorbeeld ) weer rechtzetten?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 25 april 2004 @ 19:25:58 #17
72833 Marcel_1970
Dare to be different
pi_18677043
Die weet ik toevallig

selecteer het measure tool, trek een lijn die horisontaal zou moeten zijn.
uit het menu vervolgens Image-> rotate canvase-> arbitrary, dan gewoon op OK klikken (aantal grade dis namelijk al ingevuld)

measure tool zit onder de zelfde knop als de eye dropper
Ben niet gek ben een vliegtuig
pi_18677131
quote:
Op zondag 25 april 2004 19:25 schreef Marcel_1970 het volgende:
Die weet ik toevallig

selecteer het measure tool, trek een lijn die horisontaal zou moeten zijn.
uit het menu vervolgens Image-> rotate canvase-> arbitrary, dan gewoon op OK klikken (aantal grade dis namelijk al ingevuld)

measure tool zit onder de zelfde knop als de eye dropper
Dat is idd een mogelijkheid. .

Wat ook kan: Met de crop-tool een uitsnede of de gehele afbeelding selecteren en dan dmv de pijltjes die in de hoeken verschijnen de selectie kantelen.. .
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_18677257
Dan had ik zelf ook nog een vraagje.. vaak moet ik bij een foto de verhoudingen veranderen.. meestal van 3:4 naar 2:3. Ik doe dit meestal met de croptool, nadat ik eerst de nieuwe maten heb uitgerekend. Maar ik ben er van overtuigd dat er hiervoor een foefje in PS moet zitten. .
  FOK!fotograaf zondag 25 april 2004 @ 20:13:49 #20
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_18678154
ik zelf snap geen kont van die croptool
kan iemand de werking daarvan vertellen?
of linkje ofzo
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_18678215
quote:
Op zondag 25 april 2004 20:13 schreef Xilantof het volgende:
ik zelf snap geen kont van die croptool
kan iemand de werking daarvan vertellen?
of linkje ofzo
Wat snap je precies niet? . Ik wil best wel wat voorbeeldjes plaatsen... maar wees eerst maar eens wat duidelijker .
pi_18679361
quote:
Op zondag 25 april 2004 19:36 schreef DJ-Maurits het volgende:
Dan had ik zelf ook nog een vraagje.. vaak moet ik bij een foto de verhoudingen veranderen.. meestal van 3:4 naar 2:3. Ik doe dit meestal met de croptool, nadat ik eerst de nieuwe maten heb uitgerekend. Maar ik ben er van overtuigd dat er hiervoor een foefje in PS moet zitten. .
Ik gebruik meestal de selectie tool en zet de Fixed Aspect Ratio Style op 2:3. Dan zal de selectie altijd 2 bij 3 zijn. Ik selecteer was ik wil hebben, kopieer dit (ctlr-c), maak een nieuwe afbeelding (ctrl-n) zet de afmetingen op Clipboard (na 1 keer onthoud hij deze setting), druk op enter en plak de nieuwe afbeelding (ctrl-v).

Na een tijdje wordt je hier handig in en wordt het simpel weg selecteren, ctrl-c, ctrl-n, enter en ctrl-v.
Eehm...
pi_18679533
quote:
Op zondag 25 april 2004 20:57 schreef CoolKappie het volgende:

[..]

Ik gebruik meestal de selectie tool en zet de Fixed Aspect Ratio Style op 2:3. Dan zal de selectie altijd 2 bij 3 zijn. Ik selecteer was ik wil hebben, kopieer dit (ctlr-c), maak een nieuwe afbeelding (ctrl-n) zet de afmetingen op Clipboard (na 1 keer onthoud hij deze setting), druk op enter en plak de nieuwe afbeelding (ctrl-v).

Na een tijdje wordt je hier handig in en wordt het simpel weg selecteren, ctrl-c, ctrl-n, enter en ctrl-v.
Bedankt.. . Daar had ik nog niet aan gedacht... scheelt weer een stukje rekenen.. .

[ Bericht 4% gewijzigd door DJ-Maurits op 25-04-2004 21:13:13 (typfoutje) ]
pi_18684549
xilantof:

met het CROPTOOLtje trek je een vierkant/rechthoek om de plek die je recht wilt hebben, in de hoeken zie je dat er een 'krom pijltje' verschijnt..als je daar met je muis op klikt dan zie je dat het vierkant zal kantelen. Wanneer je nu met je rechtermuisknop erop klikt krijg je de opties: crop en cancel (kies voor CROP).

dan zie je dat jouw selectie gekanteld is en gesneden..

En zo leer ik ook iets, want het blijkt dat je uiteindelijk meer foto overhoudt, na het rechtzetten, want dit is de manier zoals Marcel_1970 dat uitlegde:
Je kiest voor het MEASURE TOOLtje (meetlatje) en trekt een lijn langs de horizon (of in dit geval langs het prikkeldraad)

je gaat naar IMAGE, kiest ROTATE CANVAS en dan ARBITRARY. Photoshop heeft de waarde al ingevuld en je hoeft alleen nog maar op OK te drukken.

Je ziet dat er nu ook nog wat weggesneden moet worden en dat doe je met het CROPTOOLtje zoals boven uitgelegd. En voila:

Voordeel van de laatste methode is dat Photoshop voor jou uitrekent wat de exacte hoek is waarmee je de lijn weer waterpas maakt...soms is dat namelijk heel moeilijk te zien met het eigen oog, en tja...niet iedereen heeft een timmermansoog!! (wat je bij de eerste mogelijkheid toch redelijk moet hebben..)
pi_18688114
Het raster (grid) is een goed hulpmiddel voor dit soort bewerkingen. Ik gebruik het ook altijd bij perspectief correctie. Snel aan en uit te zetten dmv: Ctrl + ".
Instellingen via: File -> Preferences -> Guides en Grids (Tenminste in PS5)
Als ik de horizon recht gaat zetten, doe ik meestal:
1. Foto zo groot mogelijk: Ctrl + 0
2. Een stapje kleiner (draait beter): Ctrl + - (dat is het minteken)
3. Alles selecteren: Ctrl + a
4. Grid aan Ctrl + "

Je moet dan wel croppen na het draaien

[ Bericht 20% gewijzigd door kzin op 26-04-2004 10:25:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')