abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18044274
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:34 schreef tong80 het volgende:
Romario sprak ook nooit Nederlands. 'Ben een beetje moe' was het enige.

Laat ze maar met hun voeten spreken.

En Ronaldo kan nog steeds een behoorlijk interview in het Nederlands geven. Klasse! Dat maakt je tot een nog grotere.
pi_18044306
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:33 schreef Ajaxno1 het volgende:

[..]

Waarom zou ja als je 3 jaar in Nederland bent (voor werk) ineens goed Nederlands moeten kunnen? (en dit geld niet alleen voor voetballers)
Ik heb nooit gezegd dat 'ie goed Nederlands hoeft te spreken. Basiskennis is echter een must.

Waarom zou je basiskennis van de Nederlandse taal moeten hebben? Omdat je moet kunnen communiceren met je werkgever, je collega's, andere mensen? Als jij voor 3 jaar naar Zweden gaat, zal je toch ook wel wat Zweeds willen kunnen praten?
quote:
Stel een ingeneur uit Amerika komt hier helpen met het bouwen van een schip, waarom moet hij voor die 3 jaar dat hij hier hoogstens is, ineens Nederlands gaan leren?
Zie mijn miniatuur-betoog hierboven
  Trouwste user 2022 maandag 29 maart 2004 @ 17:40:05 #228
7889 tong80
Spleenheup
pi_18044309
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:38 schreef SCH het volgende:

[..]

De meeste spelers doen dat en voor een Scandinavier is het erg goed te doen. Er zijn heel veel redenen om dat te doen: het communiceert makkelijker, je woont en werkt hier en hebt dus met de pers te maken. Het getuigt van intelligentie en inzet om de taal te leren van het land waar je gaat wonen. En wie weet is het voor veel langer dan 2 of 3 jaar.
Misschien spreekt ie Nederlands en durft ie het niet in het openbaar te spreken.

Niet iedereen is zo welbespraakt als jij.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_18044314
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:34 schreef tong80 het volgende:
Romario sprak ook nooit Nederlands. 'Ben een beetje moe' was het enige.

Laat ze maar met hun voeten spreken.

Romario sprak wel degelijk Nederlands. Het is, zoals Kezman zegt, een teken van respect voor de club waar je speelt en de mensen waar je mee samenwerkt, dat je de taal leert en in ieder geval probeert je verstaanbaar te maken in die taal. Kezman spreekt Nederlands met een accent maar hij verstaat alles en neemt ALTIJD de moeite om in het Nederlands te antwoorden, evenals Romario, Ronaldo en ook jongens als Litmanen, Petterson en Larsson. Dat spelers als Pienaar en Zlatan geen Nederlands spreken of totaal geen poging doen als ze in het Nederlands worden aangesproken om dan in die taal te antwoorden, vind ik een teken van weinig respect.

Let wel: ik heb het over spelers die langer dan een jaar hier zijn. De club waar ze spelen is me om het even. Verder scheelt het natuurlijk ook als je moedertaal Zweeds, Engels, Afrikaans of een westerse taal is. Voor Koreanen, Japanners en Arabieren is het grammaticale verschil te groot.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_18044333
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:40 schreef tong80 het volgende:

[..]

Misschien spreekt ie Nederlands en durft ie het niet in het openbaar te spreken.
Dan is 't een mietje
  maandag 29 maart 2004 @ 17:41:36 #231
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_18044343
Pienaar heeft z'n laatste interviewtje met Studio Sport in het Nederlands gegeven trouwens...
  maandag 29 maart 2004 @ 17:43:42 #232
21878 Speed1971
Zoon van God
pi_18044404
Ik beoordeel een voetballer op zn voetbalkwaliteiten. Als ik voetballers op andere kwaliteiten moet gaan beoordelen zoals taal dan zijn het allemaal hele slechte voetballers. Ik heb nog nooit een voetballer een normale zin horen zeggen.

Zoals Tong80 al heel terecht opmerkte; laat ze maar met hun voeten spreken.
Let yourself go and enjoy the bassline...
  maandag 29 maart 2004 @ 17:44:12 #233
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_18044423
quote:

[..]

En Ronaldo kan nog steeds een behoorlijk interview in het Nederlands geven. Klasse! Dat maakt je tot een nog grotere.
Vind het altijd inderdaad erg cool als sommigen nog Nederlandse interviews geven in 't buitenland. Een aantal weken terug Gudjohnsson van Chelsea (kan erg goed Nederlands, is hier volgens mij ook erg lang geweest), en met name Benni McCarthy, die ik voordat Porto - Man Utd was afgelopen nog nooit een woord Nederlands had horen spreken. Okee, een Zuid-Afrikaan, maar toch
pi_18044425
Het hoort toch gewoon bij je werk?
Ik neem aan dat ze een taalcursus krijgen aangeboden enz.
  maandag 29 maart 2004 @ 17:45:43 #235
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_18044469
Ze krijgen les ja. Grygera en Mitea zijn er ook mee bezig, maar van Ibrahimovic heb ik vreemd genoeg nooit echt iets gehoord. Jammer en eigenlijk ook tegenvallend, maarja, als 'ie deze zomer weg gaat heeft 'ie er ook weinig meer aan. Chivu kon ook het laatste halfjaar pas echt wat Nederlands praten, en eer dat publiekelijk bekend was stond 'ie al in Rome met een AS Roma sjaaltje om z'n nek te zwaaien.
pi_18044471
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:43 schreef Speed1971 het volgende:
Ik heb nog nooit een voetballer een normale zin horen zeggen.
Ik kan anders wel een paar intelligente voetballers opnoemen hoor
pi_18044494
Voor de duidelijkheid: Zlatan spreekt gewoon Nederlands.

Pienaar spreekt het ook, maar doet interviews liever in het Engels, omdat hij wil uitsluiten verkeerd begrepen te worden.

En Jari gaat misschien naar Lahti.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_18044501
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:44 schreef twi het volgende:

[..]

Vind het altijd inderdaad erg cool als sommigen nog Nederlandse interviews geven in 't buitenland. Een aantal weken terug Gudjohnsson van Chelsea (kan erg goed Nederlands, is hier volgens mij ook erg lang geweest)
2 jaar maar. Vergelijk die accentloze uitspraak eens met die van Zlatan
pi_18044511
quote:

[..]

De meeste spelers doen dat en voor een Scandinavier is het erg goed te doen. Er zijn heel veel redenen om dat te doen: het communiceert makkelijker, je woont en werkt hier en hebt dus met de pers te maken. Het getuigt van intelligentie en inzet om de taal te leren van het land waar je gaat wonen. En wie weet is het voor veel langer dan 2 of 3 jaar.
Oke waar, maar wees eerlijk Nederlands is een kut taal om te leren, en ik denk dat je als speler van Ajax het soms te druk kan hebben om Nederlands te leren. En wie weet kan ie het ook wel, maar is ie bang dat ie zulke interviews krijgt als Chivu die wel een hele apparte manier van Nederlands spreken had

Maar over communiceren, eerlijk gezegd lijkt me het op dit moment makkelijker om bij Ajax Engels te spreken dan Nederlands, aangezien er nog maar weinig Nederlanders in het elftal ziiten.

Ik zie het Nederlands spreken als een extra kwaliteit van een speler niet als een verplichting.

En Zlatan moet trouwens wel Nederlands kunnen spreken, want ze krijgen Nederlandse les bij Ajax.
No matter how No matter why We're gonna play that hardcore music till we die!
Lego de ga euh korfbal kampioen.
pi_18044541
Dat kan Zlatan dus ook gewoon.
www.thuisuiteten.nl
pi_18044548
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:47 schreef Ajaxno1 het volgende:

[..]

Oke waar, maar wees eerlijk Nederlands is een kut taal om te leren, en ik denk dat je als speler van Ajax het soms te druk kan hebben om Nederlands te leren.
Hoezo specifiek Ajax? Die trainen niet meer dan PSV ofzo hoor... En voor Scandinaviėrs is Nederlands geen probleem.
pi_18044602
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hoezo specifiek Ajax? Die trainen niet meer dan PSV ofzo hoor... En voor Scandinaviėrs is Nederlands geen probleem.
Waarom Ajax?, Zlatan is een speler van Ajax en het gaat hier over Zlatan en het is in het Ajax topic.....
pi_18044665
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:52 schreef Ajaxno1 het volgende:

[..]

Waarom Ajax?, Zlatan is een speler van Ajax en het gaat hier over Zlatan en het is in het Ajax topic.....
Je zegt dat je het als speler van Ajax te druk kan hebben om de taal te leren. Heeft Ajax een drukker programma dan ADO Den Haag? Nee toch?
pi_18044710
Spelers die het TE DRUK hebben? Laat me niet lachen joh.

Dus Zlatan kan Nederlands maar spreekt het nooit? Raar hoor. En Pienaar wil niet verkeerd begrepen worden? Wat valt er verkeerd te begrijpen aan zijn uitspraken?

En natuurlijk, ook ik beoordeel spelers op hun voetbalkwaliteiten, maar als je Nederlands spreekt, krijg je bij mij meer krediet omdat dat aangeeft dat je je best doet om je te verdiepen in een taal en cultuur.
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_18044729
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:54 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Je zegt dat je het als speler van Ajax te druk kan hebben om de taal te leren. Heeft Ajax een drukker programma dan ADO Den Haag? Nee toch?
Tjah idd bij Ado spelen er idd ook aardig wat speler Internationaal en Europees......

En ooit gehoord van een VOORBEELD.
  Trouwste user 2022 maandag 29 maart 2004 @ 17:58:37 #246
7889 tong80
Spleenheup
pi_18044738
Echt goede voetballers zitten ook op Italiaanse les. Die hebben het al druk genoeg.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_18044750
Ach, er lopen bij alle teams spelers rond die liever in het Engels communiceren. Geen probleem van maken, lijkt me.

Overigens is er een gerede kans dat als jij naar Ajax gaat en met Zlatan praat, je gewoon Nederlands kunt spreken met hem.
www.thuisuiteten.nl
pi_18044763
Ajax-spelers hebben het helemaal niet druk. Paar uurtjes trainen en je bent afgewerkt

1 keer per week wedstrijdje, en je bent afgewerkt

Die voetballers hebben 't maar goed
pi_18044786
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:58 schreef Ajaxno1 het volgende:

[..]

Tjah idd bij Ado spelen er idd ook aardig wat speler Internationaal en Europees......
Bij Ajax speelt niemand Europees, en internationaal is ook maar 1 keer in de 3 maanden oid.
pi_18044811
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:59 schreef methodmich het volgende:
Overigens is er een gerede kans dat als jij naar Ajax gaat en met Zlatan praat, je gewoon Nederlands kunt spreken met hem.
Zal wel, maar erg sociaal is het niet als iemand weigert dezelfde taal met je te spreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')