abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 juli 2001 @ 17:46:01 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1273497
De Deense regering overweegt de nieuwe Israelische ambassadeur, Carmi Gillon, te arresteren op basis van het VN-Folterverdrag. Gillon, oud-chef van de binnenlandse veiligheidsdienst Shin Beth, gaat begin augustus aan de slag.

Vorige week gaf hij in een interview toe dat hij midden jaren 90 in circa 100 gevallen "matige lichamelijke druk" had uitgeoefend bij het verhoren van Palestijnse moslim-fundamentalisten. De zaak kan Kopenhagen in een lastig parket brengen. Diplomaten hebben op grond van de Conventie van Wenen recht op immuniteit. Israel van zijn kant ziet geen reden om Gillon terug te trekken.

© Teletekst
======================================================

Merkwaardig die mogelijke vervolging. Zolang Carmi Gillon de Israëlische wet niet heeft overtreden, kan Denemarken zich er maar beter niet mee bemoeien lijkt mij.

Want als Israël deze gevallen van "matige lichamelijke druk" tolereert, en Denemarken vindt dat foltering, hoe kunnen ze dan nog vriendschappelijke banden met dat land onderhouden. ??

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 25 juli 2001 @ 17:50:39 #2
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1273519
Ze kunnen hem ook uitzetten.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  woensdag 25 juli 2001 @ 17:55:15 #3
272 R@b
No-nonsens
pi_1273536
quote:
Op woensdag 25 juli 2001 17:50 schreef links234 het volgende:
Ze kunnen hem ook uitzetten.
Tuurlijk, maar ik betwijfel of dat de bedoeling is als je overweegt om de nieuwe Israelische ambassadeur te arresteren op basis van het VN-Folterverdrag.
pi_1273607
Je zegt het dus zelf al Rob, het VN folter verdrag dat door Denemarken dus wel is ondertekend. En dat dus wet is in Denemarken (en ver daarbuiten). Enige vraag is in hoeverre dat verdrag boven de diplomatieke onschendbaarheid gaat.
Als je naar de Joegoslavische situatie kijkt zou het wel eens mogelijk kunnen zijn dat die onschendbaarheid niet wordt erkend.

Trouwens wel onhandig van die Denen, ze hadden gewoon tegen de Israelis moeten zeggen dat ze die man niet wilden als Ambassadeur. Hadden ze 'm ook niet kunnen sturen.

Lijkt me trouwens een heel onfris persoon. Hij pleit nog altijd voor het herinvoeren van foltering in Israel.

pi_1273620
In hoeverre is dit iets nieuws? Israel is het enige land ter wereld dat toegeeft verdachten te folteren als daarmee informatie kan worden verkregen waarmee levens gered kunnen worden.
  woensdag 25 juli 2001 @ 18:20:41 #6
272 R@b
No-nonsens
pi_1273632
quote:
Op woensdag 25 juli 2001 18:14 schreef HiZ het volgende:
Je zegt het dus zelf al Rob, het VN folter verdrag dat door Denemarken dus wel is ondertekend.
Heeft Israël dat niet ondertekent??
  woensdag 25 juli 2001 @ 18:26:35 #7
6167 WarriorNL
Life is short
pi_1273658
Volgens mij kan een ambassadeur niet gearesteerd worden. Politiek onschendbaarheid.
Het uitzetten is dacht ik de hoogst mogelijke "straf".
Inderdaad waarom hebben ze die persoon in de eerste instantie toegelaten?
pi_1273666
quote:
Op woensdag 25 juli 2001 18:20 schreef R@b het volgende:

[..]

Heeft Israël dat niet ondertekent??

Denk het niet, zal wel op de UN website staan. Maar het lijkt me onlogisch als ze folteren toestaan.
pi_1273679
quote:
Op woensdag 25 juli 2001 18:26 schreef WarriorNL het volgende:
Volgens mij kan een ambassadeur niet gearesteerd worden. Politiek onschendbaarheid.
Het uitzetten is dacht ik de hoogst mogelijke "straf".
Inderdaad waarom hebben ze die persoon in de eerste instantie toegelaten?
DAT zou ik dus niet te hard roepen, de diplomatieke onschendbaarheid is gebaseerd op een Internationaal verdrag, maar het verbod op folteren is dat ook. Nu krijg je dus de vraag welke van de twee voorgaat. Als het folter verbod voorgaat vervalt de diplomatieke onschendbaarheid. Is dus ook de reden waarom Sjaron het niet wilde riskeren naar Brussel te komen. Hij liep het risico gearresteerd te worden.
pi_1273709
Ze hebben het dus wel geratificeerd. Foltering is dus ook in Israel verboden.

Ratificatie heeft plaats gevonden op 3 october 1991

woensdag 25 juli 2001 @ 18:42:42 #11
272 R@b
No-nonsens
pi_1273717
quote:
Op woensdag 25 juli 2001 18:27 schreef HiZ het volgende:

[..]

Denk het niet, zal wel op de UN website staan. Maar het lijkt me onlogisch als ze folteren toestaan.

Hmm, kan het niet zo snel vinden.

Wel aanvullende info over deze kwestie bij het ANP zag ik net:

Diplomatieke rel tussen Denemarken en Israël

De diplomatieke betrekkingen tussen Denemarken en Israël dreigen tot onder het nulpunt te dalen. De Deense regering zegt de nieuwe Israëlische ambassadeur Carmi Gillon te moeten arresteren terwijl hij nog geen voet aan wal heeft gezet.

Dit meldde de Deense krant Berlingske Tidende woensdag. Volgens de Deense minister van Justitie kan Kopenhagen door het anti-martelverdrag van de Verenigde Naties gedwongen worden de nieuwbakken ambassadeur op te pakken. ,,Staten kunnen volgens artikel 6.1 van de conventie worden gedwongen mensen die worden verdacht van marteling, een poging daartoe hebben ondernomen of medewerking daaraan hebben verleend, te arresteren'', aldus het departement. Voorbereidingen worden getroffen aangifte te doen bij de politie tegen Gillon.

Reactie ambassadeur

De diplomaat heeft zelf toegegeven dat hij in zijn tijd als chef van de veiligheidsdienst zich heeft ingelaten met een milde vorm van martelen. De onthullingen hebben de nodige beroering veroorzaakt in het Scandinavische land.

Gillon wiens benoeming dinsdag door het Israëlische parlement werd bekrachtigd, is zelf niet van zins af te zien van zijn nieuwe baan. ,,Hij trekt zich niet terug. Carmi Gillon wil naar Denemarken als nieuwe ambassadeur'', zo verklaarde een woordvoerder van het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag tegen Berlingske Tidende.

Reactie Jeruzalem

Jeruzalem heeft furieus gereageerd op de Deense houding ten aanzien van Gillon. Volgens de Israëlische krant Yedioth Aharonot beschuldigt het ministerie van Buitenlandse Zaken België en verscheidene Scandinavische landen waaronder Denemarken ervan er een dubbele moraal op na te houden.

,,De landen houden er hoge morele waarden op na wanneer ze te maken krijgen met Israël, maar waarom houden ze zich stil als drie lidstaten van de Verenigde Naties - Iran, Irak en Libië - proberen Israël plat te gooien'', zou volgens het dagblad minister Peres gezegd hebben.

© ANP
=======================================================

woensdag 25 juli 2001 @ 18:45:45 #12
272 R@b
No-nonsens
pi_1273731
quote:
Op woensdag 25 juli 2001 18:40 schreef HiZ het volgende:
Ze hebben het dus wel geratificeerd. Foltering is dus ook in Israel verboden.

Ratificatie heeft plaats gevonden op 3 october 1991

Aha.

Deze man zou dus óók in Israël vervolgt moeten worden.

Maar als Israël het geen foltering vindt, maar de VN vindt van wel, dan zijn er toch sancties te treffen? Ze hebben immers dat verdrag geratificeerd.

pi_1273821
Overigens heeft die Gillon niks te willen. Als de Denen 'm niet willen dan kan hij geen ambassadeur zijn. Dan is hij gewoon een 'persona no grata' einde carriere in Denemarken dus voor hij begonnen is. Israelische politici en diplomaten gaan het nog zwaar krijgen in de niet al te verre toekomst. Bijvoorbeeld als het ICC verdrag in werking treedt.
  donderdag 26 juli 2001 @ 08:57:02 #14
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_1276335
Niemand mag/kan de Joden berechten voor hun smerige schuldige daden die zij verricht hebben tegen de menslijkheid
Als men Sharon zou aanklagen dan wordt je land in ban gezet als men 1 van de Israelische leger officiers wordt aangeklaagd omdat ie toegaf dat ie martelingen op zn geweten heeft dan ontstaat er een politiek conflict....want niemand en ook niemand mag een vingertje wijzen naar de Joden

Weet je hoe groot het leed is dat de joden is aangedaan in de Tweede Wereldoorlog.
Dit is altijd weer het ZELFDE verhaaltje die zij weer naar voren brengen

Schijt aan iedereen
  donderdag 26 juli 2001 @ 10:34:39 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1276746
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 08:57 schreef Deadre het volgende:
Niemand mag/kan de Joden berechten voor hun smerige schuldige daden die zij verricht hebben tegen de menslijkheid
Als men Sharon zou aanklagen dan wordt je land in ban gezet als men 1 van de Israelische leger officiers wordt aangeklaagd omdat ie toegaf dat ie martelingen op zn geweten heeft dan ontstaat er een politiek conflict....want niemand en ook niemand mag een vingertje wijzen naar de Joden

Weet je hoe groot het leed is dat de joden is aangedaan in de Tweede Wereldoorlog.
Dit is altijd weer het ZELFDE verhaaltje die zij weer naar voren brengen

Afgezien van jouw nogal overdadige gebruik van kotssmileys vraag ik me af waarom jij Israelische politici en Joden in het algemeen zo op 1 hoop gooit.
Er zijn in Israel ook vrij veel niet Joden te bespeuren (ook in de politiek).
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 26 juli 2001 @ 11:20:44 #16
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_1277041
edit-post verwijderd, omdat er door Deadre hier antwoord gegeven werd op een vraag die hem in een geheel ander topic was gesteld-edit

[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 26-07-2001 11:29]

Schijt aan iedereen
  donderdag 26 juli 2001 @ 16:12:45 #17
272 R@b
No-nonsens
pi_1278883
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 08:57 schreef Deadre het volgende:
Welke smerige daden tegen de menselijkhied hebben zij verricht? Of bedoel je daden van Israëliers tegenover een aantal; Palestijnen?

Turkije vindt ook dat niemand ze mag berechten voor hun smerige schuldige daden die zij verricht hebben tegen de menslijkheid (PKK, Genocide in 1915 tegenover de Armeniërs)

Marokko vindt ook dat niemand ze mag berechten voor hun smerige schuldige daden die zij verricht hebben tegen de menslijkheid (inpikken van woestijngrond van Saharawi's)

pi_1278903
Nu net op BBC Worldservice:

De Deense regering ziet af van haar voornemen tot arrestatie van Gillon. Het is niet duidelijk of hij nu wel ambassadeur kan worden.

Sjaron heeft een Belgische advocaat ingehuurd, voor het geval zijn zaak (Sabra, Chatilla) inderdaad voor moet komen in België.

In Israel beginnen ze zich nu toch wel serieus zorgen te maken over het feit dat Europa steeds meer gesloten begint te raken voor mensen die verdacht worden van oorlogsmisdaded etc.

vrijdag 27 juli 2001 @ 01:50:29 #19
272 R@b
No-nonsens
pi_1281774
quote:
Op donderdag 26 juli 2001 16:16 schreef HiZ het volgende:
In Israel beginnen ze zich nu toch wel serieus zorgen te maken over het feit dat Europa steeds meer gesloten begint te raken voor mensen die verdacht worden van oorlogsmisdaded etc.
Terecht. Ook Israël staat niet boven de internationale wetten van moraal. Komt ook omdat Israël zelf ook nogal verdeeld is. Het zijn weer de fundametalistische Joden (orthodoxe) die te radicaal zijn.

Altijd wat met fanatieke gelovigen

vrijdag 27 juli 2001 @ 02:19:48 #20
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_1281865
Denemarken heeft ook wel makkelijk praten aangezien ze nog nooit met terrorisme te maken hebben gehad...
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_1282110
quote:
Op vrijdag 27 juli 2001 02:19 schreef BAZZA het volgende:
Denemarken heeft ook wel makkelijk praten aangezien ze nog nooit met terrorisme te maken hebben gehad...
Maar wel met oorlogsmisdaden, net zoals de rest van Europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')