Vorige week vrijdag is er bij me ingebroken en aardig wat gestolen. Ik kwam 's avonds thuis en heb meteen de politie gebeld "Raak niks aan ivm het sporenonderzoek, we komen eraan".
Het klonk allemaal net als in de film echter duurde dat "we komen eraan" toch ruim een uur, de film zou dan toch al afgelopen zijn. Het sporenonderzoek duurde wel net zolang als in de film: drie minuten. Helaas bestond het echter uit een paar keer met een zaklamp heen en weer schijnen onder het gemompel van "nee, dit oppervlak is niet glad genoeg" (hallo! 1 van m'n computers lag er nog en gladder dan de case daarvan ga je het niet krijgen).
Na die drie minuten werden ze opgeroepen voor een net gepleegde overval, fair enough dat dat meer prioriteit heeft. Ze lieten nog wat formulieren achter die ik moest invullen voor de aangifte en belooften dat ze later op de avond nog terug zouden komen. Inderdaad kwamen er later 2 collega's nog terug maar alleen om een zelfde set formulieren af te geven bij m'n onderbuurman, waar ook ingebroken was. So far dus voor het sporenonderzoek. Als ik ooit nog de politie hoor klagen dat kleine criminaliteit in A'dam nooit opgelost wordt vraag ik me af wat de oorzaak is; de anonimiteit van de stad of de politie die echt niks maar dan ook niks onderneemt.
Maar goed, blijkbaar ging ik oa. m'n linux fileserver met 6jr code, vakantiefoto's etc niet terug krijgen. Dan maar m'n procesverbaal naar de verzekering sturen en hopen dat ik een groot deel van de geclaimde 3300e terugkrijg. Helaas is tegenwoordig het opstellen van een procesverbaal ook een zeer tijdrovende actie. Zondag de formulieren ingeleverd die de politie bij me achter liet en ik zou teruggebeld worden wanneer het procesverbaal klaar was. Toch altijd fijn zo'n persoonlijke procedure.. Vandaag maar eens gebeld van waar het blijft, blijkt er geen procesverbaal te zijn en m'n formulieren zijn ook kwijt....
Ik begin me onderhand toch echt af te vragen hoe de overheid durft te spreken over normen & waarden als de politie geen tijd heeft voor kleine criminaliteit maar wel op elke straathoek staat te controleren of je wel licht op je fiets heeft. Het argument dat ze dat doen voor je eigen veiligheid geloof ik niet zo in aangezien dat toevallig geld voor de staat oplevert en was er ook niet zoiets als een quotum bekeuringen die ze per jaar moesten uitschrijven? grrrr
![]()
(Hmm, da's nog best een lang azijn-pisserig verhaal geworden
![]()
)
[ Bericht 2% gewijzigd door egosho op 25-03-2004 14:11:17 ]