De frustraties van een gedoodverfd favoriet
Boris blijft twijfelenDe verrassingen volgen elkaar bij Idols in snel tempo op. Na Meike en Robin werd Ron zaterdag - ondanks een sterk optreden - door het publiek weggestuurd. Favoriet Boris ging wel door. ,,De stemming verloopt tot nu toe raar.''
![]()
De tientallen spandoeken en sjaaltjes in het publiek helpen hem niet. Niet de opnieuw door de jury afgekraakte Alice of de zwabberend zingende Eric, maar de goed presterende Ron moet - tot ongeloof van het aanwezige publiek - vertrekken.
De man met de meeste spandoeken (100 % Hunk, Boris = lekker) daarentegen, kan zich zelfs een minder optreden - het rocknummer First day of my life van The Rasmus bleek of en toe echt te moeilijk voor 'm - veroorloven. Na afloop is de 23-jarige Boris Titulaer echter oprecht kwaad op zichzelf.
,,Sommige stukken van mijn nummer heb ik echt verpest. Ik heb de hele week twijfels gehad over m'n keuze. En inderdaad: ik overschreeuwde mezelf. Het publiek was dan wel enthousiast, maar zo'n optreden frustreert me echt. Ik ben heel, misschien wel te, perfectionistisch. Ik wilde de mensen zo graag laten zien dat ik meer ben dan een soulzanger. Dat is niet goed gelukt. Stond ik daar halverwege een beetje te headbangen op het podium. Waar ben je jou mee bezig, Boris?, dacht ik toen.''
Al sinds de eerste finaleronde wordt hij alom als favoriet getipt. Blij is Boris daar allerminst mee. ,,Heel eerlijk: het legt een zware druk op me. Ik ben een gevoelige jongen, een typische weegschaal. Hoewel het misschien niet moet, trek ik me altijd veel aan van wat andere mensen zeggen. Ik ben veel onzekerder dan ik oog. Elke keer heb ik weer het gevoel dat ik me moet bewijzen.''
Met de stelling dat hij, gezien het feit dat hij met een niet-geslaagd experimentje als dat van zaterdag makkelijk wegkomt, in een luxepositie verkeert, is Boris het dan ook niet eens. ,,Na vanavond moet ik volgende week iets rechtzetten, laten zien dat ik wel degelijk goed kan zingen. Ja, ik ben me ervan bewust dat dat ook niet altijd een garantie voor succes is. De stemming verloopt tot nu toe raar. Het zijn zeker niet de slechtste zangers die moesten vertrekken. Vanavond Ron weer: absoluut niet de minste van de acht.
,,Er is rondom het stemmen een soort spelletje gaande, dat ook heeft invloed op mijn optreden. Je gaat piekeren. Soms wordt er gezegd: de stemming verloopt niet eerlijk. Ineens begin ik dan te na te denken: zou dat waar kunnen zijn? Dat twijfelen is typisch iets voor mij. Mijn mental coach zei laatst tegen me: weet je wel dat heel veel mensen jou te gek vinden? Nou: nee dus.''
De massale toejuichingen vindt Boris leuk, maar de drukte rond de populaire talentenjacht beklemt hem ook enigzins. ,,Je kan daardoor bij Idols nooit helemaal jezelf zijn. Het is moeilijk op televisie veel van jezelf te laten zien. Maar als mensen me op straat aanspreken, en dat gebeurt me tegenwoordig om de vijf meter, vindt ze me meestal een sympathieke jongen. Dat vind ik dan mooi om te horen.''
Venlonaar Boris, zoon van jazz-muzikant Gé Titulaer en zelf al bijna een jaar vader van zoontje Django, was voor Idols al steeds bezig met muziek. Als zanger van jazzband Sofuja treedt hij af en toe op. ,,Mijn leven staat in het teken van muziek. Het is echt heel erg belangrijk voor me en ik ben er heel serieus mee. Ik zou op het podium allerlei trucendozen kunnen opentrekken: jazz-akkoorden, lange uithalen. Ik doe dat niet. Het publiek zou heel gek opkijken. Maar ik wil dolgraag verder in de muziek. Eerlijk waar: ik wil Idols nu echt heel graag winnen.''