abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17945380
Zelf interesseer ik me de laaste tijd heel erg in inktvissen. Ik heb er veel over gelezen maar kan nergens iets vinden van mensen die een (kleine) octopus als huisdier hebben. Na het zien van de film octopussy (james bond) vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn om een octopus als hierdier te hebben. Qua voedsel is het niet moeilijk (vis en schaaldieren) maar aan wat voor eisen moet hun leefomgeving voldoen? Laatst op animal planet zag ik ook een documentaire over kleine octopussen en het lijk me vrij interessant om een octopus als huisdier te hebben. Heeft iemand hier heeeel toevallig ervaring mee of een goede website over?
Als ik op internet zoek kom ik op websites van basisscholen, nieuwsberichten over reuze octopussen en dergelijke. In de bibliotheek hebben ze ook geen nuttige boeken hierover.

Kan iemand me helpen?

was ik eindelijk op een goede pagina staat er dit als ik op de gewenste link klik
quote:
In the works: A care guide for home care octopus and cuttlefish
  woensdag 24 maart 2004 @ 20:38:08 #2
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_17945427
Kan niet helpen, maar als je er 1 hebt wil ik wel foto's zien
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 24 maart 2004 @ 20:50:24 #3
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17945743
Geloof niet dat er zoetwaterinktvissen zijn ,dus begin je met een zoutwateraquarium.
Nou niet echt een gemakkelijk bakkie,tevens is een inktvis/octopus een intelligent roofdier dus zal je hem moeten blijven vermaken wil je een gezond dier houden.
Weet niet of je al (zee)aquariumervaring hebt anders zou ik er persoonlijk niet aan beginnen gaat een hoop tijd geld en kennis in zitten om het goed te doen.
Klaar?
Ik niet!
  woensdag 24 maart 2004 @ 21:00:04 #4
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17945975
Hier nog een paar anecdotes over inktvissendoor hun verzorgers
http://www.aqua-archief.nl/artikel326.htm
Klaar?
Ik niet!
pi_17946266
Ik zoek me helemaal gek, maar of ik kan niet goed zoeken, of er is bar weinig te lezen over inktvissen als huisdieren.

Ik ben er inmiddels achter dat ze een watertemp. van 22 graden nodig hebben en dat jonge dieren zich makkelijk aan gevangeschap aanpassen.

Inktvisjes kennende zullen ze erg veel prijs stellen op een beetje ruimte, verstopplekjes en "speelplekjes", dat kan volgens mij al heel simpel gemaakt worden door wat buizen e.d. in de bak te plaatsen, dat staat alleen niet zo mooi als een mooie rotsformatie.
Ze kunnen in en door dingen heen waarvan je denkt dat zou niet moeten passen, ontzettend leuke beestjes zijn het, maar je moet ze wel echt wat te doen geven in de bak denk ik, anders is het zielig.

Ze kunnen wel ontsnappen, de bak moet goed dicht zitten, alleen een plaat erop is net genoeg want dat schuiven ze gewoon weg.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_17946424
ik heb ook gelezen dat ze inderdaad erg erg slim zijn. Ik denk ook dat er bar weinig over te lezen valt. Opzich wel jammer want als ik iets doe wil ik het altijd goed doen. Ook geen idee hoe ik eraan zou moeten komen eigenlijk. Alleen wat sites gevonden met reuze aquaria met haaien en inktvissen maar verder zonder informatie
pi_17946556
Ik ben zeer benieuwd of andere nog info hebben over inktvisjes als huisdier.
Aangezien ze voor alles en nogwat dienen als voer zullen ze vast niet verboden zijn....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_17946748
inderdaad... ze komen continu langsrollen in de sushibar
Ik heb op een site met minieme informatie ook nog gevonden dat het best "sterke" dieren zijn. Concentraties van stoffen (NO3 Ca etc) zijn veel minder belangrijk dan voor sommige vissen.
  woensdag 24 maart 2004 @ 21:42:01 #9
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_17946896
Inktvissen schijnen zich ook aan mesnen kunnen te hechten, ik heb eens een documetere gezien over een duiker die een hele speciale band had met een inktvis, als hij ging duiken kwam de inkvis tevoorschijn en volgde hem overal naartoe en wilde de hele tijd spelen.

ik kan helaas ook niks vinden over inktvissen als huisdier.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_17947016
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 21:42 schreef snakelady het volgende:
Inktvissen schijnen zich ook aan mesnen kunnen te hechten, ik heb eens een documetere gezien over een duiker die een hele speciale band had met een inktvis, als hij ging duiken kwam de inkvis tevoorschijn en volgde hem overal naartoe en wilde de hele tijd spelen.

ik kan helaas ook niks vinden over inktvissen als huisdier.
... en omdat het zulke speciale dieren zijn lijkt het me dus echt een geweldige ervaring erbij om ze als huisdier te hebben...
  woensdag 24 maart 2004 @ 22:16:31 #11
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17947865
http://www.advancedaquarist.com/issues/july2003/invert.htm geeft uitleg over het houden van inktvissen en hun behoefte.
Jammer dat ze maar twee jaar oud worden verder staat er overal te lezen dat je echt wel wat ervaring als zourwaterbakhouder moet hebben vordat je aan deze jongens kan beginnen.
Tevens vervellen ze het hele jaar door en zijn nogal slordige eters wat tot gevolg heeft dat de behuizing snel vervuilt en de waterconditie achteruit gaat tevens moet je een flinke grote bak hebben voor het geval dat hij schrikt aangezien zijn inkt voor hemzelf ook dodelijk is als de concentratie te hoog wordt.
Beetje googlen is er trouwens zat te vinden ,feiten die echter steeds naar voren komen zijn korte levensduur ontsnappingskunstenaars en slecht tesamen met andere zeewezens te houden in hetzelfde comportiment.
Wat voor groote aan bak had je in gedachte gezien hun straalaandrijving moet hij wel een beetje de ruimte hebben.
We houden jou tenslotte ook niet in een telefooncel.
Klaar?
Ik niet!
  woensdag 24 maart 2004 @ 22:19:51 #12
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17947955
O ja en goudvissen zijn slecht voor zijn lijn,veel te vet en geen goede bouwstoffen.
Wordt een duur visje als ik het zo bekijk.
Klaar?
Ik niet!
pi_17948152
ik wil een kleine inkvis... je hebt ze al vanaf 10cm (volwassen)
  woensdag 24 maart 2004 @ 23:05:54 #14
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17949071
Niet te vergelijken natuurlijk maar heb je wel eens aan een kwal gedacht.
Weet niet wat je preciese fascinatie is voor een inktvis/octopus en ik denk ook niet dat je contact met een kwal hebt maar opzich zijn dat ook heel interressantevreemde beesten.
In Japan hebben ze tegenwoordig gekweekte zoetwaterkwallen en nou ben ik het even kwijt maar ik dacht dat ze ook licht uitstraalden .
waren in een zoetwaterbak te houden en met een kleurenspot gigantisch mooi.
Klaar?
Ik niet!
  woensdag 24 maart 2004 @ 23:41:51 #15
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17949819
Wat kost een goeie behuizing:
Octopus aquarium equipment

This is a breakdown of the equipment that I used in order to keep an octopus successfully.

> 40 gallons (190 litres) 36X26X20 Seabray aquarium & cabinet, £325.00
> Aquamedic Marin 500 internal filter with skimmer, trickle & nitrate filter £409.95
> Rena 300 airpump £29.95
> Airline £1.60
> 200w heater £22.49
> Additional thermometer £1.79
> Polyfilter £11.95
> Rowaphos (phosphate remover) £8.49
> Minjet 404 to operate UV &chiller £18.75
> 8w Vecton UV £69.95
> Teco Micro chiller/heater £299.95
> 50mg Ozonizer £114.95
> 15w Arcadia starter unit £14.95
> 15w Arcadia original lamp £6.49
> Miracle beam hi-lite starter set(night lighting) £27.50
> IKS computer controller £159.90
> pH probe £129.95
> Temperature probe £83.95
> Redox probe £144.95
> Oxygen probe £219.95
> Air pressure sensor £76.75
> IKS plug bar £94.95
> Data lead to connect to PC £24.50
> Live aragonite sand £31.95
> Salt mix (Kent) £20.49
> SeaTest hydrometer £15.95
> Ammonia Alert £8.95
> Merck PO4 borrowed
> Nitrite & Nitrate test kits froshop when needed.£14.78
> 50kg Tufa rock £60.00
> Artificial corals £25.00
> Background £14.70
> Electrics, plugs, sockets. £25.00

TOTAL £2,515.48

I also added air conditioning to the room! £400.00 This helped me and the Octopus keep cool. While not absolutely every item of equipment listed here is needed, I believe that anyone contemplating keeping such an intelligent animal should provide it with THE BEST environment possible.

http://www.tonmo.com/ is een octopus forum waar ze zeker meer weten dan op FOK.
Klaar?
Ik niet!
  woensdag 24 maart 2004 @ 23:55:44 #16
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17950012
Klaar?
Ik niet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: