abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17938050
De exvriend van mijn moeder was (is!?) alcohollist. Hij heeft 10 jaar bij ons gewoont en is nu een jaar weg.
Hierdoor heb ik een angst gekregen voor alcohol.
Als ik mij op mijn gemak voel heb ik er totaal geen problemen mee, en zal zelf ook een glaasje drinken.

Tijdens het begin van mijn studie ben ik ook enkele keren in de kroeg geweest, en naar een eerste schoolfeest, dit ging goed!
Het was een hele overwinning voor mij.
Toch ben ik afgelopen (2) schoolfeesten ziek geworden (van angst) zonder dat ik alcohol had gedronken (dat doe ik nooit in de kroeg/op schoolfeest)
Ook in de kroeg ben ik afgelopen keren ziek geweest en ga hier niet meer naartoe.

Vanavond een gala, ik heb mooie kleding gekocht enz enz.
Het begint om 18:30 met een 3 gangen diner!
Ik ben nu al zenuwachtig omdat ik bang ben dat t vanavond fout gaat, hierdoor kan ik strax niks eten, wordt ik misselijk enz.

Iemand tips?....

Groetjes Maaike
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:05:12 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17938092
Waar ben je bang voor dan?
Wat de alcohol met jou doet of wat de alcohol met de anderen om je heen doet?
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:06:15 #3
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_17938111
drink cola of jus, hoef je je toch niet voor de schamen?
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:07:02 #4
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_17938129
een goede alcohol blokker is trouwens ook voordat je gaat drinken een half litertje melk met 10 van die vitamine-c tabletjes
pi_17938136
Het gaat om de alcohol die anderen drinken, voornamelijk bier.

Ik ben er 'zelf' niet bang voor, zie ook in dat ik nergens bang voor hoef te zijn.
Maar kan niet tegen die lucht, t geeft me een naar gevoel.
Het is meer onbewust.
Vergelijk het maar met hoogtevrees: je weet dat je niet bang hoeft te zijn als je langs de railing op een hoge etage van een flat loopt, maar bent het wel.
Of iemand met een kattenfobie. Je weet dat die kat je niets doet, maar je bent er bang voor.
En jammer genoeg is alcohol een stuk lastiger, omdat alcohol bij gezelligheid hoort...

Grtx
pi_17938175
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:06 schreef --H-I-M-- het volgende:
drink cola of jus, hoef je je toch niet voor de schamen?
Inderdaad, daar gaat het me ook niet om.
Het gaat me erom of iemand tips heeft van dat nare zenuwachtige gevoel af te komen/minder te voelen.

Heb al ontdekt dat als ik me tijdens het feest niet lekker voel, dat als ik ga rondlopen het duizelige/misselijke gevoel minder wordt

ps: ik ben zo bang/zenuwachtig dat ik er zelfs van moet overgeven

Grtx
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:09:02 #7
72762 marq
Mr. Psychonaut
pi_17938178
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:07 schreef --H-I-M-- het volgende:
een goede alcohol blokker is trouwens ook voordat je gaat drinken een half litertje melk met 10 van die vitamine-c tabletjes
tuurlik weer zo'n fabel?? nou, ik word evengoed bezopen als ik een lading melk naar binnen werk voordat/tijdens ik alcohol ga drinken. melk neutraliseert alcohol totaal niet.
Sigmoid: f(x) = 1 / (1 + 2.718281828458# ^ -x)
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:10:47 #8
72762 marq
Mr. Psychonaut
pi_17938225
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:07 schreef Ferret1983 het volgende:
En jammer genoeg is alcohol een stuk lastiger, omdat alcohol bij gezelligheid hoort...

Grtx
een joint roken is voor mij iig een goede vervanger. heb je ook geen kater. rook je niet? space cake!
Sigmoid: f(x) = 1 / (1 + 2.718281828458# ^ -x)
pi_17938238
Dacht toen ik de titel las even dat je zo'n raar fobie had als die man die bang was voor witte bonen in tomatensaus

On topic: Misschien kan je een kalmeringsmiddel nemen ofzo?
pi_17938266
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:11 schreef LaPluche het volgende:
On topic: Misschien kan je een kalmeringsmiddel nemen ofzo?
Heb ik al eens gedaan, dat werkte niet, en dan zou ik voor zo een 'onzinprobleem' naar de huisarts moeten?....
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:13:17 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17938282
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:07 schreef Ferret1983 het volgende:
Ik ben er 'zelf' niet bang voor, zie ook in dat ik nergens bang voor hoef te zijn.
Maar kan niet tegen die lucht, t geeft me een naar gevoel.
Het is meer onbewust.
Vergelijk het maar met hoogtevrees: je weet dat je niet bang hoeft te zijn als je langs de railing op een hoge etage van een flat loopt, maar bent het wel.
Of iemand met een kattenfobie. Je weet dat die kat je niets doet, maar je bent er bang voor.

Grtx
Ik kan je wel een klein beetje volgen hoor. Ik heb ooit eens een ex-vriendje gehad die er niet zo goed tegen kon en van de kleinste hoeveelheid al dronken werd en dan over zijn nek ging.
En ik kan dus echt NIET tegen kotsende mensen.
Dat ex-vriendje heeft voor mij dus dusdanig de lol verpest dat ik niet zo happig ben op dronken mensen. Ze komen iig niet mijn auto en ik slaap ook niet bij ze.

Laatst hadden we een optreden in Duitsland met onze band en we zouden met een heel stel daar blijven slapen. Nog voordat wij het podium op moesten waren een paar van onze mee-gereisde fans al behoorlijk bezopen en dan slaat de stress bij mij dus ook toe. En dan kan ik ook nergens anders meer aan denken.

Uiteindelijk heb ik toen mijn matras in het busje gelegd en toen keerde de rust weer terug!
Superoptreden gedaan en lekker geslapen. en achteraf dus terecht

Probeer idd manieren te vinden waarin je kan ontspannen als je voelt dat het je bekruipt. Zo zal je er geleidelijk aan wennen. Ik weet nu ook welke mensen ik wel en niet kan 'vertrouwen'.

Ga idd en stukje lopen, of even naar buiten.

Succes ermee!
pi_17938291
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:12 schreef Ferret1983 het volgende:

[..]

Heb ik al eens gedaan, dat werkte niet, en dan zou ik voor zo een 'onzinprobleem' naar de huisarts moeten?....
Er gaan mensen voor minder erge dingen naar de huisarts. Zolang het voor jou een "probleem" is zou ik het gewoon doen hoor!
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:16:27 #13
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_17938358
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:12 schreef Ferret1983 het volgende:

[..]

Er bestaan geen onzinproblemen, en de dokter kan je met dit (psychologische) probleem vast wel een beetje helpen. Hij kan je in ieder geval naar een deskundige sturen/doorverwijzen om er samen een oplossing voor te verzinnen...

Sterkte!
pi_17938360
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:13 schreef Brighteyes het volgende:
Probeer idd manieren te vinden waarin je kan ontspannen als je voelt dat het je bekruipt. Zo zal je er geleidelijk aan wennen. Ik weet nu ook welke mensen ik wel en niet kan 'vertrouwen'.

Ga idd en stukje lopen, of even naar buiten.

Succes ermee!
Bedankt voor je reactie.
Naja, we zullen zien hoe t gaat.
Denk niet dat er echt geweldige tips komen, t is ook lastig...

Vaak helpt hele goede muziek ook, zodat ik goed afgeleid ben.
Maar dat is niet van te voren te bepalen.
Hopen dat de schoolband een beetje goed is

Grtx Maaike
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:18:04 #15
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_17938397
Owja Maaike, veel plezier (en maak het er echt van) bij het gala! Niet teveel zorgen maken, maar gewoon plezier hebben

Good luck!
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:18:58 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17938417
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:16 schreef Ferret1983 het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.
Naja, we zullen zien hoe t gaat.
Denk niet dat er echt geweldige tips komen, t is ook lastig...

Vaak helpt hele goede muziek ook, zodat ik goed afgeleid ben.
Maar dat is niet van te voren te bepalen.
Hopen dat de schoolband een beetje goed is

Grtx Maaike
Het is idd niet simpel, en wat voor de een werkt, werkt voor de ander totaal niet.
Afleiding is vaak een van de belangrijkste factoren.
En probeer je er niet te veel op te focussen of van te voren druk over te maken, want dan ga je
er alleen maar meer op letten. Althans, ik wel. Maar goed, ik weet ook wel dat dit makkelijk praten is.
pi_17938592
Probeer na te gaan waar je precies bang voor bent, voor dronken mensen of voor de alcohol zelf. Realiseer je dat er vanavond alleen sociaal gedronken wordt, niemand zal zoveel gaan drinken dat hij/zij er dronken van wordt op een gala. Drank op zich is niet slecht, alleen als mensen het verkeerd gebruiken. De kans daarop is vanavond zeer klein. Denk aan de leuke dingen van vanavond.
Mijn vader heeft zichzelf letterlijk kapot gezopen, daardoor heb ik ook een afkeer van dronken mensen en ga erg bewust met alcohol om. Toch drink ik zelf af en toe een lekker glas whisky of een wijntje bij het eten, ik ben er gelukkig niet bang voor.

Als je er zoveel last van hebt is het geen onzinprobleem meer, ga inderdaad eens met je huisarts praten.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:30:13 #18
17698 nappel
raar menneke..
pi_17938634
Zal ik je begeleiden? grapje..

Idd afleiding zoeken..
Maar de associatie die je bij de geur krijgt lijkt me het vervelendst..
Misschien kun je een paar pakken kauwgom meenemen, en die meteen bij iem. naar binnen gooien wanneer je ook maar 'n beetje bier ruikt.
Voor onder het eten zou je een geurkaarsje mee kunnen nemen met de smoes dat je dat wel extra leuk vind staan..
Maar ik denk dat je er op 't eind vd avond niet meer onderuit kunt..
Dan maar even naar buiten een frisse neus halen, of rond gaan lopen..?

Succes!
En een fijne avond!
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_17938735
Hoi, ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jij, alleen ben ik bang voor vooral overgeven, en ja dat heb je wel eens bij drank. Ik kan nog wel uitgaan maar als ik denk dat er iemand te veel drinkt, kan ik alleen nog maar daaraan denken. Zelf drink ik best weinig, maar ik ben gewoon doodsbang dat er iemand (of ik) gaat kotsen. Soms loopt dit echt uit op paniekaanvallen bijvoorbeeld toen mn vriendje een keer ging kotsen.

Dan ga ik heel erg trillen en mn hart gaat heel hard bonken enz. Grote paniek dus. En achteraf denk ik altijd 'waar maak ik me druk om?'

Nou ja hier heb je niet zo veel aan, alleen dat je niet de enige bent. Een tip die mij wel eens gegeven is dat je je angst moet confronteren, het schijnt te helpen, maar is wel heel moeilijk...

Succes iig en probeer er toch een leuke avond van te maken.
So be mine
And your innocence I will consume
clic
clic
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:38:59 #20
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_17938831
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:09 schreef marq het volgende:

[..]

tuurlik weer zo'n fabel?? nou, ik word evengoed bezopen als ik een lading melk naar binnen werk voordat/tijdens ik alcohol ga drinken. melk neutraliseert alcohol totaal niet.
Nee mar door het vet in de melk blijft de alcohol drijven in je maag waardoor hij minder snel wordt opgenomen en de vitamine c (die alcohol wel afbreekt) alvast wat werk kan doen. Je blijft ook niet nuchter, maar wordt wel veel later in de avond zat
pi_17939076
Is het niet heel simpel om op te lossen? Gewoon kiezen voor iets waar geen alcohol in zit. En je daar aan houden. Een wijntje of iets dergelijks bij een maaltijd is geen verplichting, hoe het ook mag lijken. Als jij je niet prettig voelt met alcohol, neem het dan ook niet!
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:51:57 #22
17698 nappel
raar menneke..
pi_17939153
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:48 schreef Khadgar het volgende:
Is het niet heel simpel om op te lossen? Gewoon kiezen voor iets waar geen alcohol in zit. En je daar aan houden. Een wijntje of iets dergelijks bij een maaltijd is geen verplichting, hoe het ook mag lijken. Als jij je niet prettig voelt met alcohol, neem het dan ook niet!
Dan zou 't ook geen probleem zijn...
..ze kan niet tegen de alcohollucht die bij andere uit het gelaat komt..
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_17939261
ik heb 't gevoel dat dit niets met alcohol oid te maken heeft. Het heeft ermee te maken dat jij alcohol associeert met nare ervaringen uit het verleden. mensen en kinderen leren nu eenmaal oorzaak en gevolg. wil ik bepaalde gevolgen niet dan moet ik de oorzaak zien te voorkomen. dit klopt in heel veel gevallen. Behalve bij irreeele. en jij moet jezelf nog ff duidelijk maken dat alcohol en het gedrag van de vriend van je moeder niets met elkaar te maken hebben. zijn gedrag is zijn gedrag. en dat maar afschuiven op alcohol is niets anders dan een smoes.

Daarnaast bereik je ook nog eens het sneeuwbal effect door je van te voren zenuwachtig te maken over hoe je strax zult reageren. Hierdoor ga je je alleen nog maar focussen op waar je bang voor bent. De kans is dan echt veel groter dat je 't ook daadwerkelijk nogmaals overkomt. en daar zul je de volgende keer dat je je alweer zorgen maakt dan ook aan terug denken.

wat je moet proberen te doen is je vooraf rustig houden, niet teveel zorgen over proberen te maken... denk juist aan de leuke aspecten, je mooie jurk etc.
het is als autrijden, je auto gaat de richting op waar je naar kijkt... veel lessers kijken naar de zijkanten of ze daar niet teveel dicht op zitten, met als gevolg geslinger.

tot slot, je moet jezelf leren te vertrouwen dat welke situatie zich ook voordoet, jij creatief genoeg bent om er uit te komen. daarmee voorkom je dat je je zorgen gaat maken over dingen die misschien mogelijkerwijs eventueel voor zouden kunnen komen... wat er ook gebeurt, je kunt het vast en zeker aan !

en ja, lekker makkelijk praten voor mij... klopt, maar probeer wel in je achterhoofd te houden of je er iets mee kunt zou ik zeggen

veeeel suc6 !
en maak er een leuke avond van meid
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
  woensdag 24 maart 2004 @ 16:45:21 #24
11948 Xortes
Divide and Conquer
pi_17940581
Hoi

Hoe het ook ontstaan is, het klinkt alsof je nu een angststoornis hebt. Ik ben geen psych dus ik weet niet hoe erg het bij je is, maar loop zelf ook al bijna 3 jaar rond met een angststoornis. Sinds een tijdje heb ik echter een geweldige tactiek ontwikkeld die bijna al mijn angstaanvallen wegneemt en helpt te overwinnen:

Het is heel simpel. Op het moment dat je de angst op voelt komen zetten richt je je volkomen en alleen op je ademhaling. Je haalt heel diep adem en probeert je adem heel rustig en beheerst te laten ontsnappen. Je kan hier echt op concentreren zodat je je niet meer richt op je angst. Bovendien wordt je lichaam rustig van deze ademhalingstechniek en reageert dus niet meer met misselijkheid, kriebels, zweet etc etc. Je blijft zo ademen totdat je rustig genoeg bent geworden. Na een tijdje krijg je zoveel vertrouwen dat je de controle terug kan krijgen wanneer jij dat wil (want daar draaien angststoornissen om: angst geen controle te hebben) dat de angst niet eens meer komt opzetten.

Ik hoop dat het bij jou even goed helpt als bij mij
Iedereen is slechts een verzinsel van degene die hij ontmoet - Marten Toonder
pi_17941440
Ademhalingstechnieken liggen trouwens als basis van bijna iedere meditatietechniek. Mediteren doen mensen al eeuwen, en niet zonder resultaat. Dus dat kan idd ook een oplossing voor jou zijn ja.

Als je hier overigens meer over wilt weten zoek dan eens op het boek 'Het grote boek van de onthaasting' geschreven door Paul Wilson.
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')