Die parketbussen die van gevangenissen naar de rechtbank rijden zijn ook overigens ook alles behalve comfortabel.... je kunt het nog het beste vergelijken met een gesloten cabine van een kabelbaan... als die bus rijdt hoor je continu alles piepen en kraken...
En die bankjes die erin zitten zijn gemaakt van hard plastic, en die hele bus veert niet echt mee, dus geloof me: als je ergens een hekel krijgt aan vluchtheuvels dan is het wel in zo'n bus...
Telkens als-ie over een vluchtheuvel gaat, dan kom je van je stoel omhoog, en vervolgens kom je dan weer op die harde zitting neer.... best pijnlijke reisjes zijn dat...
Als zo'n bus ergens een bocht maakt, dan moet je je met je hele gewicht schrap zetten, want je hebt nergens houvast, en aangezien alles van plastic is glijd je van de ene naar de andere kant als je niet uitkijkt...
Als iemand daar een sigaret opsteekt, dan staat gelijk die hele ruimte vol rook, en dan ga je vanzelf wel hoesten...
Daarbij denken veel mensen dat die bus rechtstreeks iemand naar de rechtbank brengt, maar zo'n bus rijdt eerst langs een stel andere gevangenissen...
Het is dan ook niet zeldzaam dat iemand om half 8 's ochtends wordt opgehaald, en om 10 uur 's avonds pas terug is, voor een tussentijds uitspraakje van pakweg 10 minuten...
Die wachtkamers bij de rechtbank zijn ook niet alles... zo ongezellig dat je op de betonnen bank probeert te slapen.... mijn advocaat zei wel eens ''die honden-hokken'' als-ie daarover sprak, en hij zit er niet eens zo heel ver naast...
Aanvankelijk rees mij enige twijfel over de veiligheid van zo'n gerechts-gebouw... je zag er wel mensen (ongewapend) maar niet extreem veel ofzo..
Daar moest ik later op terug komen... op een keer zat ik met een medegedetineerde in zo'n bus, en voor ons -in een andere cabine- zat een ware Schwarznegger van een jaar of 35...
In het begin was er niets aan de hand, tot mijn medegedetineerde (een zichtbaar verstandelijk gehandicapte) wat geintjes uit ging halen met die gorilla (tegen het raam tikken enzo).
Daarop ging die gorilla zo uit zn dak dat ik dacht dat-ie elk moment met zijn vuisten door het centimeters dikke veiligheidsglas ging slaan... ook verbaal ging-ie zo tekeer dat de spetters speeksel tegen het raam vlogen...
Eenmaal tot bedaren gekomen gaf meneer king-kong te kennen dat-ie mijn medegedetineerde bij de rechtbank zou gaan omleggen.... de precieze strekking laat ik maar achterwege, want die hoort niet echt op FOK! thuis...
Bij de rechtbank aangekomen begon de parket-wachter -alsof er niets aan de hand was- met het openen van de deur van de gorilla, en daarna opende hij de deur van mij en het potentiėle slachtoffer... op het volgende moment was ik even verbaast over de snelle reactie van de parketwachters... meneer king-kong wilde net de aanval inzetten, toen ie werd vastgegrepen door de twee parket-wachters, en echt seconden daarna kwamen er veeeeeellllll parket-wachters aangerent.... ik had nooit verwacht dat daar nog zo veel mensen werkzaam waren, en ik weet nog steeds niet hoe ze precies wisten dat er hulp nodig was...
Maar goed, uiteindelijk is tarzan door ruim 6 man tegen de grond gewerkt...
Helaas dreeg het aan het einde van die dag -bij de terugkeer naar het huis van bewaring- de veiligheid alsnog verloren te gaan, toen mijn medegedetineerde en ik Tarzan gewoon op de gang tegenkwamen... kennelijk had men daar geen rekening meer mee gehouden...
Maar tarzan was blijkbaar weer helemaal de oude, want hij aanvaarde zowaar het excuus van mn medegedetineerde...
Overigens neem ik aan dat die terminator er niet zat voor een winkeldiefstalletje... hij kreeg een gevangenisstraf opgelegd van 12 jaar.
Zelf mocht ik na deze zitting naar huis... geschorst
[ Bericht 0% gewijzigd door TheDon18 op 25-03-2004 10:20:39 ]