Ik weet wel dat ik altijd blij was als ik om half 9 naar bed kon... onbewust vreet het toch een hoop energie...
Slapen valt daar sowieso niet mee... je hebt er te maken met mensen met een hoop opgekropte frustraties, en iedereen uit dat op z'n eigen manier...
zo heb je er ook mensen bij die het nodig vinden telkens tot diep in de nacht op de verwarmingsbuizen te rammen met bijvoorbeeld hun stoel... na een poos wordt dat behoorlijk irritant
Je hebt er wel een nachtdienst, die loopt af en toe over de gangen en kijkt door de raampjes naar binnen om te checken of alles in orde is...
Ook zitten er intercoms op de cellen.... als je belt, dan krijg je die nachtdienst aan de lijn, en dan kan je zeggen wat er is... maar die intercoms worden ook gebruikt om te luisteren of iemand herrie zit te schoppen snachts... maar dat werkt eigenlijk niet zo goed, want als ze afluisteren, dan gaat er een rood lampje branden, en dan is het ineens effe muisstil bij de herrieschoppers...
Ook als ze over de gangen langs komen lopen, duikt gelijk iedereen z'n snel zn bed in en doet alsof ze slapen...
![]()
en als de nachtdienst weg is, gaat het kabaal doodleuk verder.
Niet alleen de verwarming trouwens, maar ook deuren, ramen etc... (ramen zijn van speciaal veiligheidsglas, dus je stoel stuitert terug als je die er tegenaan smijt)... om nog maar te zwijgen over het feit dat er van cel naar cel, en zelfs van cellenblok naar cellenblok wordt geschreeuwd alsof het een marktplein is
Een medegedetineerde verraden is vaak niet zo heel slim... het wordt je niet in dank afgenomen... hoewel de leiding meestal niet zegt van wie ze bepaalde informatie hebben gekregen, ziet de groep natuurlijk wel wie er bij de leiding rond heeft gehangen op een bepaald moment...
Maar eigenlijk kan je weinig gebeuren... er is simpelweg geen gelegenheid om mensen in elkaar te slaan ofzo... als je niet op cel zit, dan is er eigenlijk continu toezicht door minimaal 2 man leiding, die allebei een alarm-zendertje bij zich dragen... als er wat mis is, drukken ze alarm, en binnen enkele seconden stormen er tientallen mensen binnen... een PZI heet zoiets... bij een alarm ontvangt men een boodschap op zn alarm-pieper met de exacte locatie van de persoon die alarm heeft gedrukt...
Maar vrijwel niemand heeft het lef om het tot een alarm te laten komen
Zo heb je ook nog verschillende soorten alarm... bovenstaande is zon beetje een algemeen alarm... daarnaast heb je ook nog een gijzel-alarm... in tegenstelling tot bovenstaande komt er dan geen hulp... het gebeurd wel eens dat er eerst een gewoon alarm is ergens, dan zie ineens allemaal mannetjes voorbij rennen, en dan wordt het iets later omgezet in gijzel-alarm, dan loopt iedereen gewoon terug naar waar-ie vandaan kwam...
Het gijzel-alarm houdt in, dat de belangrijkste deuren op slot springen, zodat ook het personeel ze niet meer open kan maken... het is dus praktisch onmogelijk om d.m.v. gijzeling te ontsnappen... alleen jammer voor de personen die op dat moment bij de gijzeling aanwezig zijn....
Verder is er ook nog een brandalarm, en dat komt nog verdomd vaak voor ook... de rokers die vinden altijd wel methoden om hun sigaret aan te steken... bijvoorbeeld d.m.v. kortsluiting te maken met batterijen... meestal zit er een brandweer op het terrein, maar soms komt ie ook van buiten af..
Dat roken is trouwens zo erg dat alle apparatuur met speciale stickers verzegeld wordt... als je dat stickertje eraf haalt, komt er FRAUDE op te staan, en dat krijg je niet meer goed terug...
Er is volgens mij nog een ander alarm, maar ik weet zo niet welke dat is, eerlijk gezegd...
Ik weet wel dat er een soort van ME-ers opgeroepen kunnen worden voor extremere situaties, met schilden, helmen, wapenstokken, etc... maar ik dacht niet dat die opgeroepen werden door een alarm-pieper...
De wapenstok is ook het meest extreme middel dat in een gevangenis kan komen... pistolen zijn er verboden, ook voor politie...
Maar in feite is dat op de rechtbank ook... daar moeten agenten hun wapens ook in een kluisje stoppen voor ze naar binnen mogen...