abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 juli 2001 @ 19:26:51 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1268263
't Is een beetje vlerkerig met een stevige dosis sarcasme. ,,Maar wel met een boodschap!'', zo verzekeren Henk Schiffmacher en Aldert Mantje, de makers van het Utrechtse schuttersportret, dat werd onthuld op De Parade in Utrecht. Zeventien Utrechters aan het laatste avondmaal, big Macs en franse frietjes.

Of iedereen vereerd zal zijn dat hij of zij door de kunstenaars is vereeuwigd, mag worden betwijfeld. De manier waarop enkelen staan afgebeeld op de 'Utrechtse Nachtwacht' kun je moeilijk strelend noemen. Met als absolute blikvanger aan de recherzijde van het doek, Henk Westbroek in een Nazi-uniform.

Zó kijken een Amsterdamse tatoeagekunstenaar en een kunstschilder dus tegen verleden en heden van de stad aan. Een stad die van oudsher een religieus bolwerk is, maar ook het bolwerk van Antoon Mussert, voorman van de NSB.

Foto's van de af te beelden Utrechters hangen aan de muren. Rudolph Hess, de plaatsvervanger van Adolf Hitler hangt naast Henk Westbroek. Op het doek is een samensmelting te zien van die twee, Westbroek in het uniform van Hess, het hakenkruis op de arm is vervangen door het McDonaldslogo. Antoon Mussert zit op de voorgrond hamburgers te bakken op een Krupp-barbecuetje. ,,We hebben een hoop vrijheid genomen, maar beledigend is het toch niet?'' vraagt Mantje zich af.

Schiffmacher maakt zich niet druk om de reacties uit de Leefbaar Utrecht- en Westbroekhoek. ,,En dan zal het beledigend zijn, wat dan nog? Westbroek in Nazi-uniform, nou én? Het is een volksmenner met een eigen radioprogramma. Hij beuzelt maar aan, roept maar wat. Dat ze daar in Utrecht plat voor gaan is voor ons onbegrijpelijk. Daarom zijn we daar satirisch mee aan de slag gegaan. En of Westbroek beledigd is, zal me worst zijn.''

Mantje: ,,Kunnen we later nog zeggen tegen onze kleinkinderen: Kijk, deze meneer is nu de de baas van Nederland geworden, die heeft opa nog geschilderd. Toen heeft opa nog geroepen dat ie niet deugde en nu zitten we met de brokken.''

Het Utrechtse schuttersportret zou, samen met die van Rotterdam en Den Haag op De Parade te zien zijn in de 'Inktpot', in het hoofdgebouw van de NS. Maar de NS heeft laten weten hier van af te zien vanwege het controversiële van het stuk.

© NoordHollands dagblad
====================

Alhowel ik het wel een beetje met Schiffmacher eens ben, wat betreft Westbroek ''Hij beuzelt maar aan, roept maar wat'', vind ik het afbeelden in een NAZI uniform wel een hele goedkope manier van publiciteit zoeken.

Iedereen met een uitgesproken mening die tegen de politieke correctheid ingaat wordt al gauw voor fascist versleten. What's new

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  † In Memoriam † dinsdag 24 juli 2001 @ 19:34:38 #2
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_1268298
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:26 schreef R@b het volgende:

Mantje: ,,Kunnen we later nog zeggen tegen onze kleinkinderen: Kijk, deze meneer is nu de de baas van Nederland geworden, die heeft opa nog geschilderd. Toen heeft opa nog geroepen dat ie niet deugde en nu zitten we met de brokken.''

Misschien kennen zij Henk iets persoonlijker dan het beeld wat wij van hem te zien krijgen?
quote:
Iedereen met een uitgesproken mening die tegen de politieke correctheid ingaat wordt al gauw voor fascist versleten. What's new
Wat heeft tégen politiek correct zijn volgens jou voor raakvlakken met fascisme?
pi_1268331
Als ik het goed begrijp is deze "vlerkerige" aktie om ons te laten inzien hoe ondeugdelijk Henk Westbroek is?

Hakenkruis vervangen door Mac-Donalds logo, om ons te laten zien hoe ondeugdelijk Mac-Donalds is?
Dat zal wel een rechtszaak worden.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  † In Memoriam † dinsdag 24 juli 2001 @ 19:48:37 #4
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_1268353
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:43 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Als ik het goed begrijp is deze "vlerkerige" aktie om ons te laten inzien hoe ondeugdelijk Henk Westbroek is?

Hakenkruis vervangen door Mac-Donalds logo, om ons te laten zien hoe ondeugdelijk Mac-Donalds is?
Dat zal wel een rechtszaak worden.

Dat wisten we toch allang? Alleen de burgertjes zwichten voor de commercieele acties omdat de kids dat willen.
pi_1268365
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:48 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Dat wisten we toch allang? Alleen de burgertjes zwichten voor de commercieele acties omdat de kids dat willen.

Dat ontken ik ook niet, maar ik denk dat Mac-Donalds zijn miljarden zal aanwenden voor een rechtszaak, that's all.

(Mijn 2 voorgangers hadden het voornamelijk over Henk W. ik vond die Mac Donald's actie ook wel de moeite om aan te halen)

† In Memoriam † dinsdag 24 juli 2001 @ 19:54:08 #6
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_1268375
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:52 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

Dat ontken ik ook niet, maar ik denk dat Mac-Donalds zijn miljarden zal aanwenden voor een rechtszaak, that's all.

(Mijn 2 voorgangers hadden het voornamelijk over Henk W. ik vond die Mac Donald's actie ook wel de moeite om aan te halen)

Je hebt gelijk;)

Vrees dat MacDonalds ook hier wel weer een salade uit zal slaan

pi_1268471
geweldig vond ik 'em, ik was zaterdag op de parade
heerlijk...
met onze nijntje pluis!
maar heeft iemand de foto digitaal? hij heeft op utrecht nieuwsblad site gestaan, maar kan hem niet meer vinden
  dinsdag 24 juli 2001 @ 20:31:50 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_1268574
Hij stond in de krant. Misschien dat ik hem nog even inscan vanavond. Hij was inderdaad erg cool, met Nijntje als Jezus.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 24 juli 2001 @ 20:33:29 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1268583
Ik was ook afgelopen zaterdag op de parade in Utrecht en heb het daar gezien.
Heel matig geschilderd overigens, vind ik, maar hier is ie dan:

edit-wat grotere versie-edit

[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 24-07-2001 20:38]

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 24 juli 2001 @ 20:36:22 #10
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_1268592
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 19:34 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Misschien kennen zij Henk iets persoonlijker dan het beeld wat wij van hem te zien krijgen?
[..]

Ik ken Henk ook zeer persoonlijk en ik kan je verzekeren dat het een persoon is met het hart op de juiste plaats, walgelijke actie, ik hoop dat ie er idd een zaak van maakt en er flink wat uitsleept, erg goedkoop en van laag allooi
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 24 juli 2001 @ 20:43:03 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1268629
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 20:36 schreef Vivi het volgende:

Ik ken Henk ook zeer persoonlijk en ik kan je verzekeren dat het een persoon is met het hart op de juiste plaats, walgelijke actie, ik hoop dat ie er idd een zaak van maakt en er flink wat uitsleept, erg goedkoop en van laag allooi

Dat doet Henk dus niet gezien dit artikel in Het Parool van vandaag:
quote:
AMSTERDAM - Dat het 'schuttersstuk' met Utrechtse prominenten enige stof zou doen opwaaien, daar kon tattoo-kunstenaar Henk Schiffmacher zich - op voorhand - wel iets bij voorstellen. Op het schilderij stond immers kindervriend Nijntje afgebeeld als Jezus aan het laatste avondmaal.

Schiffmacher, onlangs in Het Parool: ''Ik denk wel dat je een proces van Bruna aan je broek kunt krijgen als je van Christus Nijntje maakt.''

Het was echter niet Nijntje, maar het portret van Henk Westbroek - in nazi-uniform - dat uiteindelijk de gemoederen in beroering bracht. Afgelopen vrijdag werd het werk van Schiffmacher en kunstenaar Aldert Mantje onthuld op De Parade in Utrecht. En dat was, voor sommigen, even schrikken. Daar zat Westbroek, breed lachend, in een outfit, geënt op het uniform van Rudolf Hess. En vlakbij, op de grond, zat als hamburgerbakker en McDonald employe of the month NSB-leider Anton Mussert.

''Wie er goed en lang genoeg naar kijkt kan toch absoluut niet zeggen dat Mussert er als een held op is afgeschilderd? Het is allemaal satire, een soort spotprent, waarin je allerlei kluchten afbeeldt. Tja, het is een heel spektakel geworden, terwijl dat toch helemaal niet de bedoeling was,'' aldus Schiffmacher.

Dat de vlam zo in de pan vloog is, volgens hem, te danken aan Sjarel Ex, directeur van het Centraal Museum in Utrecht.

''Die was gevraagd voor de onthulling,'' aldus Schiffmacher. ''Twee weken terug hebben we hem daar nog over gebeld en verteld hoe dat schuttersstuk in elkaar stak. Hij zei nog tegen me: 'Schilder mij dan maar als gemeentewerker. Zo noemt Westbroek me altijd.' En dan komt er ineens een hele commotie, gaat hij plotseling heel verontwaardigd spelen dat hij van niks wist. En hij ontkent ook nog eens dat we telefonisch contact hebben gehad.''

Maar goed, het schuttersstuk hangt er en zal zich zeker - door alle commotie - de komende dagen in een meer dan normale belangstelling mogen verheugen.

En Westbroek zelf? Die liet vanaf zijn vakantieadres weten het allemaal niet zo hoog op te nemen. En uiteraard bereid nog meer olie op het vuur te gooien, reageerde Westbroek tegen het Utrechts Nieuwsblad met: ''Dat uniform had meer recht gedaan als ze het aan museumdirecteur Ex hadden gegeven. Maar verder moet je er toch niet al teveel achter zoeken, hoor.''

En: ''Goh, en Ex staat er ook op? Als je weinig kunt kom je dus blijkbaar ook op zo'n schilderij.''

Ex zelf, afgebeeld op een bezemsteel, noemde het schilderij een schoolvoorbeeld van 'onderbroekenlol en slechte smaak'. Schiffmacher reageerde daarop met: ''Ik ben drie keer getrouwd geweest, maar heb met alle drie exen een betere verhouding dan met deze Ex.''

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 24 juli 2001 @ 20:57:48 #12
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1268727
Ik vind het toch verbazingwekkend wat onder de noemer 'kunst' ineens allemaal schijnt te moeten kunnen

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 24 juli 2001 @ 20:59:15 #13
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_1268738
Knap van hem dattie zo sportief reageert.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_1270024
quote:
Op dinsdag 24 juli 2001 20:57 schreef Verbal het volgende:
Ik vind het toch verbazingwekkend wat onder de noemer 'kunst' ineens allemaal schijnt te moeten kunnen

V.

Vrijheid van expressie?

Wat is eigenlijk het specifieke doel van dit schutterportret?

woensdag 25 juli 2001 @ 01:32:37 #15
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1270250
quote:

Lekker makkelijk en bij die meelopers in Nederland heb je op die manier vlug een hoop meeblerders, men schijnt het zo ontzettend nodig en leuk te vinden om mensen hier voor facist uit te maken, niet normaal, gewoon eng onderhand, vooral omdat ze het zelf ook nog geloven.
Hevig kunne kwatsu is een gave
  woensdag 25 juli 2001 @ 10:59:43 #16
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1270983
quote:
Maar het is toch ook heel politiek incorrect om iemand af te beelden in nazi-uniform? En ook heel uitgesproken?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  woensdag 25 juli 2001 @ 11:36:01 #17
11782 mad26
--==geen==--
pi_1271266
quote:

V.

Moet je 's gaan kijken op een kunstacademie, wat dáár voor kunst moet doorgaan!

Maareh, effe onthetopic, ik vind het wel een 'kunstwerk', want kunst hoeft niet perse mooi te zijn, maar moet vooral emoties losmaken, en dat werkt bij dit stuk uitstekend!

Vu ja dé, the odd feeling nothing has ever happened before...
pi_1272682
quote:

V.

Je bedoelt koeien uit helicopters gooien met vuurwerk im Arsch?

Ik vind dit overigens een serieus lelijk schilderij. Net alsof het schilderij er al was, en er vervolgens een aantal te kleine koppen bij is gekliederd.

I intend to live forever, or die trying.
  woensdag 25 juli 2001 @ 15:19:05 #19
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1272733
Nou wat een lol weer hoor.
pi_1272858
Een goedkope smakeloze manier voor een goedkope smakeloze partij.
  woensdag 25 juli 2001 @ 15:38:25 #21
13731 fflow
stand-up philosopher
pi_1272868
quote:
Op woensdag 25 juli 2001 15:36 schreef Hole_in_one het volgende:
Een goedkope smakeloze manier voor een goedkope smakeloze partij.
Voor welke partij dan?
Well, let's not start sucking each other's dicks quite yet, gentlemen.
pi_1282547
Misschien ga ik wat te ver hoor voor sommigen, maar was het niet JUDAS die helemaal rechts op het schilderij stond en judas was de gene die Jezus verried ?
Vanuit die optiek gezien, vind ik het een gedachte die rechtstreeks van Westbroek zelf kon komen, en kan ik het nog waarderen ook.
Sprakeloos.......
pi_1282771
Ik begrijp de satire niet zo goed, van het stoppen van Henk in een nazi-uniform. Wat is het verband? Het samenspannen van alle grote partijen en het gebrek aan tegenwicht was toch pas fascistisch?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_1282822
moet je nijntje zien whoa
muziek, m'n lust en mijn leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')