abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 mei 2004 @ 08:11:34 #51
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_19262995
Mensen die het boek nog niet gelezen hebben maar wel willen: PAS OP!!!

*MOGELIJKE SPOILIERS*
quote:
'Da Vinci' author: I left out even more
Decided against including theory Jesus survived crucifixion

CONCORD, New Hampshire (AP) -- Though "The Da Vinci Code" was contentious enough to produce 10 books attempting to discredit it, its author said he left out what likely would have been the most controversial part. Dan Brown said that when he wrote the best seller that dissects the origins of Jesus Christ and disputes long-held beliefs about Catholicism, he considered including material alleging that Jesus Christ survived the crucifixion.

While speaking at a benefit Tuesday for a New Hampshire writers' group, Brown said the theory is backed by a number of "very credible sources," but that he ultimately decided it was too flimsy.
"For me, that was just three or four steps too far," he told the crowd of more than 800 people.
Brown's discussion of his book, during which he answered audience questions, was a rare public appearance for him. He has declined most requests for media interviews this year, saying he is focusing on writing the sequel to his book. He said the new book, set in Washington, D.C., would focus on the Free and Accepted Masons, a secretive fraternal organization. He said the architecture in Washington is soaked in symbolism and plays a major role in the novel. He also said the dust jacket of "The Da Vinci Code" contains a code that reveals information about the sequel.

But Brown spent much of the evening discussing the controversy that has surrounded "The Da Vinci Code." Since the book was published in March 2003, liberal and conservative writers have cited numerous errors. A key assertion in "The Da Vinci Code" -- that Jesus married Mary Magdalene and that sinister Christians suppressed information about it -- comes from a 1982 book titled "Holy Blood, Holy Grail," which a New York Times reviewer called "rank nonsense."

Brown said he is grateful his book is generating so much debate. He said apathy is a constant threat to the study of the uncomfortable relationship between science and religion. The book casts unflattering light on the Catholic Church, accusing church leaders of demonizing women for centuries and of covering up the truth about the Holy Grail, which Brown says is Mary Magdalene herself.

Many critics have taken issue with Brown's claim that Jesus and Mary Magdalene had a child who was whisked away to France after Jesus' crucifixion. But Brown, who was raised Christian, said that theory does not detract from Christianity's message. "In my mind, the possibility that Jesus might have married Mary Magdalene in no way undermines the beauty of Christ's message," he said. "The Da Vinci Code" has sold 7.5 million copies worldwide and is expected to be made into a movie.
Bron: www.cnn.com

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 20 mei 2004 @ 10:41:20 #52
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_19264065
jammer dat hij dat feit niet in the davinci code heeft verwerkt. Ben nu eigenlijk wel benieuwd naar meer info daarover.
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
  dinsdag 15 juni 2004 @ 17:32:53 #53
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_19914666
Ik heb net De Da Vinci Code uitgelezen, zeer vermakelijke, maar het eind vond ik wel een tegenvaller.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb ik aan het Bernini Mysterie een kwalitatieve gelijke ? en wordt er in DDVC inhoudelijke gespoiled over HBM ? (in ieder geval overleeft Robert Langdon het, daar ben ik nu vrij zeker van ).
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 15 juni 2004 @ 21:39:49 #54
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_19920942
Ik heb The Da Vinci Code eerst gelezen, daarna Angels and Demons (het Bernini Mysterie schijnbaar). A&D komt iets langzamer op gang en ik vind het iets meer "beetje vergezocht" soms, maar het is ook een erg spannend boek met verrassende plotwendingen en intrigerende feiten. Er staan geen spoilers voor A&D in TDVC (behalve inderdaad dat hij het overleeft).

Heb nu ook Digital Fortress gekocht maar ben er nog niet in begonnen.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_19948163
Leuk boek (ik zit nu in het vliegtuig). Aan een kant wel jammer dat het in een zelfde stijl is geschreven zoals michael chriton het doet. Het leest vels te gemakkelijk weg. En sommige dingen liggen wel erg voor de hand. Jammer trouwens dat je als lezer niet echt mee kan puzzelen. (je hebt of teveel informatie of net te weinig kennis van symboliek en cryptologie). Maar voormensen die complot theorien leuk vinden is het een leuk boek.

Erg groot deel is overigens wel gebaseerd op feiten en bestaande theorieën/opvattingen die er rondgaan over Opus Dei (ooit wel eens de geheime dienst van het vaticaan genoemd) De priorij met de tempeliers en Da Vinci.

* Fixers gaat nu een plaatje van het laatste avondmaal opzoeken.
  woensdag 16 juni 2004 @ 22:42:18 #56
136 V.
pi_19950773
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 21:24 schreef Fixers het volgende:
* Verbal gaat nu een plaatje van het laatste avondmaal opzoeken.

Interactief avondmaal

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_19975415
Zie net dat je via de site ook zelf wat kan puzzelen:
http://www.randomhouse.com/doubleday/davinci/
pi_20251874
ben er ook mee bezig, wel wat aan de late kant, maar het scheen goed te zijn en i kdacht, laat ik es beginnen met lezen

ben halverwege, en den kwel dat ik het in deze wee kuit zal hebben
en het bernini mysterie zal ik mss ook kopen voor in de vliegtuig
  donderdag 1 juli 2004 @ 12:09:50 #59
62583 RigorMortis
Ik ben een fokker.
pi_20332607
Maar de vraag blijft: bestaat de 'priorij van Sion' nu wel of niet?

Ik denk dus van wel, aangezien er in België een nonnenclubje is, die waken over iets....
pi_20333588
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 12:09 schreef RigorMortis het volgende:
Maar de vraag blijft: bestaat de 'priorij van Sion' nu wel of niet?

Ik denk dus van wel, aangezien er in België een nonnenclubje is, die waken over iets....
Even de eerste pagina lezen. De Priorij bestaat, en heeft inderdaad onder de leden/grootmeesters mannen gehad als Da Vinci en Newton. Aldus documenten uit de franse nationale bibliotheek.

Goegel maar eens naar Priory of Sion dan krijg je een slordige 20.000 resultaten (valt eigenlijk nog wel tegen). Voorstanders van beide kanten van het verhaal zijn te vinden. (zowel de versie van het vaticaan als die van de priorij).

De illumnatie die in het Bernini mysterie worden genoemd. Zouden inmiddels niet meer bestaan. Er wordt aangenomen dat er halverwege de 20e eeuw geen leden meer waren. Leuk contrast: Complotdenkers hebben een theorie dat de het vaticaan de wereld bestuurd via Opus Dei. Leden van deze sekte zouden te vinden zijn in de hoogste bestuurlijke regionen van bedrijven en overheden.
  vrijdag 2 juli 2004 @ 15:16:00 #61
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_20363357
(Spoiler over TDVC en HBM)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_20374682
Prachtig, goed in elkaar stekend boek. Het boek sleurde mij keer op keer weer naar het internet om te gaan googelen en te kijken hoe het er in het eggie uit ziet.
Transmute!! or Verwissel!! or Whatever
pi_20374924
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 15:16 schreef JimmyJames het volgende:
(Spoiler over TDVC en HBM)
SPOILER
Je hebt wel gelijk, mischien dat de auteur tijdens zijn onderzoek en studiereis zoveel materiaal verzameld dat hij er maar twee boeken over heeft geschreven.
pi_20425770
Ben d'r in Bezig. Geen slecht boek, maar een beetje teveel op de feiten.
Behoorlijke fouten zitten er overigens in.
Zo werkt een GPS-ontvanger niet binnenshuis (en al helemaal niet in een dikke-muren-pand als het louvre). Het stomme is dat hij dat wel weet omdat ook de GSM's geen ontvangst hebben bij de mona-lisa.

Daarnaast haalt een cryptograaf binnen een halve seconde echt wel iets uit "O, draconian Devil" als een slachtoffer zo ligt opgebaard.

De schrijver gedraagt zich een beetje alsof de halve wereld stront in z'n ogen heeft. Jammer.
Ben benieuwd wat voor domme dingen in nog meer tegenkom in dit boek.
Ik ben niet verwaand, ik ben gewoon goed.....
  maandag 5 juli 2004 @ 14:02:55 #65
136 V.
pi_20429463
quote:
Op maandag 5 juli 2004 12:19 schreef dmace het volgende:
De schrijver gedraagt zich een beetje alsof de halve wereld stront in z'n ogen heeft. Jammer.
..maar gelukkig ben jíj wèl slim

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 6 juli 2004 @ 13:36:26 #66
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_20439119
Ik heb \"het bernini mysterie\" uit, de laatste honderd pagina\'s gingen erg snel en het eind kwam heel onverwachts aan (hoewel het weer uit de in het eerste oog goed gezinde hoek kwam ). Ik vind \"De Da Vinci Code\" toch (veel) beter, \"hbm\" lijkt te fungeren als een soort blueprint voor \"DDVC\".

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 06-07-2004 14:06:45 ]
pi_20440907
quote:
Op maandag 5 juli 2004 12:19 schreef dmace het volgende:
De schrijver gedraagt zich een beetje alsof de halve wereld stront in z\'n ogen heeft. Jammer.
Het is fictie hoor, daar mag je dingen bedenken en techniek gebruiken die (nog) niet bestaat. Jij kan maar beter geen boeken van Michael Chricton gaan lezen, want die dingen die daar gebeuren kunnen al helemaal niet.

En wie zegt dat zeer geavanceerde GPS apparatuur (die een grote overheids instanite zich zou kunnen veroorloven) de zelfde beperkingen kent als een GSM. Dat zijn nogal verschilllende technieken.En het is je zeker niet opgevallen dat er in de echte wereld weinig GPS apparatuur te koop is die audio signalen kan versturen per satteliet.
  woensdag 7 juli 2004 @ 13:59:16 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20463711
Enige wat GPS verstuurt is de tijd, en dat heel nauwkeurig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20506131
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 14:46 schreef Fixers het volgende:

[..]

Het is fictie hoor, daar mag je dingen bedenken en techniek gebruiken die (nog) niet bestaat. Jij kan maar beter geen boeken van Michael Chricton gaan lezen, want die dingen die daar gebeuren kunnen al helemaal niet.
Rare stelling maak jij voor een boek dat voor 80% bestaat uit het opsommen van feiten (al dan niet bewaarheid).
En inderdaad, Michael Crichton beschouw ik niet als een goede schrijver. Maar dat komt niet door zijn visie op technieken, maar door z'n wijze van schrijven, die ik erg langdradig en storend vind.
quote:
En wie zegt dat zeer geavanceerde GPS apparatuur (die een grote overheids instanite zich zou kunnen veroorloven) de zelfde beperkingen kent als een GSM. Dat zijn nogal verschilllende technieken.En het is je zeker niet opgevallen dat er in de echte wereld weinig GPS apparatuur te koop is die audio signalen kan versturen per satteliet.
Ik werk in die branche, dus wat er wel en niet kan weet ik wel. "binnenkort" lanceren ze een flink aantal nieuwe europesche GPS-satellieten, die dit wel mogelijk moeten maken, maar dat was dezelfde theorie bij de eerste GPS-satellieten, en dan nog gaat het signaal echt niet overal doorheen.
Daarnaast loopt de overheid tot nu toe achter bij de techniek in ieder land op de wereld, dus daar een voorsprong aan toebedelen (en most of all, de franse politie) is wel erg "vooruitkijken" ;-)

En van Audiosignalen weet ik inderdaad niets. Waar staat dat dan (heb boek nog niet uit, dus misschien moet ik het nog tegenkomen) ;-)

Ik hou prima van verzinsels, en als het even kan met een knipoog naar de toekomst, maar Dan Brown beroept zich wel erg vaak op het opsommen van feiten om het verhaal zo geloofwaardig mogelijk te maken. Ik heb eerder het idee dat ik naar Discovery zit te kijken, dan dat ik een spannend verhaal aan het lezen ben.

Een ander dom iets, is de uitleg van de naam van god (YHWH) door het mannelijke en vrouwelijke te verenigen. Dat hij dit doet om tegemoet te komen aan het verhaal is tot daar aan toe, maar een meer foute uitleg had hij niet kunnen doen.

Kleinere foutjes, zoals dat "Het laatste avondmaal" geen fresco is (maar een muurschildering), en dat "De Madonna in de grot" niet te tillen is door een man alleen, zal ik hem wel vergeven hoor.
En dat de glazen pyramide in parijs niet uit 666 platen bestaat is te lezen op het bordje ervoor buiten het ding, en op eenzelfde bord aan de binnenkant. (als ik het goed heb, bestaat het uit rechthoeken en ruiten (niet de glazen, maar het figuur).

Verder blijft het een aardig verhaal, hoor, maar een bestseller kan ik er niet in herkennen.
Misschien ben ik daarvoor teveel op de hoogte van techniek en heb ik zelf teveel met m'n neus tussen de tempeliers gezeten
(of gewoon een te grote droogkloot)
Ik ben niet verwaand, ik ben gewoon goed.....
pi_20515405
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 10:33 schreef dmace het volgende:

--knip--

Verder blijft het een aardig verhaal, hoor, maar een bestseller kan ik er niet in herkennen.
Misschien ben ik daarvoor teveel op de hoogte van techniek en heb ik zelf teveel met m'n neus tussen de tempeliers gezeten
(of gewoon een te grote droogkloot)
Je moet gewoon toegeven dat schrijvers de vrijheid hebben om van alles te kunnen bedenken om het verhaal beter te laten lopen of het leuker/spannender te maken. Daar blijft het fictie voor, hoeveel feiten er ook worden gebruikt.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:21:13 #71
45206 Pietverdriet
pi_20515865
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 17:57 schreef Fixers het volgende:

[..]

Je moet gewoon toegeven dat schrijvers de vrijheid hebben om van alles te kunnen bedenken om het verhaal beter te laten lopen of het leuker/spannender te maken. Daar blijft het fictie voor, hoeveel feiten er ook worden gebruikt.
Veel mensen hebben helaas moeite feit en fictie uit elkaar te houden, al die birkenstocks met de celestijnse belofte, kan je je die nog herinneren, eind jaren 90?
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:53:07 #72
21157 sioux_
lost in space
pi_20516356
toevallig heb ik dit boek eergister ofzo nog in mijn handen gehad. ik kwam het voor de zoveelste keer in de boekenwinkel tegen, maar besloot weer het niet te kopen. misschien dat ik dat binnenkort alsnog doe. alhoewel ik voorlopig even genoeg boeken heb liggen...
  vrijdag 9 juli 2004 @ 19:13:10 #73
45206 Pietverdriet
pi_20516665
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 18:53 schreef sioux_ het volgende:
toevallig heb ik dit boek eergister ofzo nog in mijn handen gehad. ik kwam het voor de zoveelste keer in de boekenwinkel tegen, maar besloot weer het niet te kopen. misschien dat ik dat binnenkort alsnog doe. alhoewel ik voorlopig even genoeg boeken heb liggen...
Je kan beter Cryptonomicon eens lezen, das een verdomt goed boek.
pi_20518816
Het stoorde me dat het begint met "fact: the priory of Sion is real" oid. Dat is dus achterhaalde flauwekul, om het maar eens zachtjes uit te drukken. Er zijn boeken (meestal in het Frans), artikelen en zelfs documentiares over verschenen. Hier een linkje met een uitgebreide info over de priorij en de persoon die er achter stak. http://smithpp0.tripod.com/psp/id22.html

Toen ik dat las vroeg ik me trouwens meteen af wanneer ze over Maria Magdalena zouden beginnen. Het boek: "Het heilig bloed en de heilige Graal" is daar de schuld van,en eigenlijk zouden de auteurs daarvan wel een percentage van Dan Brown mogen krijgen. De naam van die Engelse geleerde is een anagram van een van de auteurs van dat boek-dat opzichzelf een aardig stukje pseudo-geschiedenis is, maar ook niet meer dan dat. Zeker op Internet kun je genoeg mensen vinden die er allemaal graag in willen geloven. Ik neem in ieder geval aan dat de horeca-uitbaters van Rennes-le-Chateau die schrijvers nog elke dag op hun blote knieën bedanken, aangezien zelfs niet-gelovigen zoals ondergetekende die toevalligtochindebuurtzijn er wel eens een kijkje willen nemen.

Ik heb het boek overigens ook vrij snel uitgelezen, wat dat betrefd werkt het wel. Hoewel ik wat vraagtekens zet bij de 'geleerden' en "da Vinci-experts" die het blijkbaar ontgaan is dat da Vinci vaak de gewoonte had om in spiegelschrift te schrijven: ik ben best bereid mee te gaan met fantasie, maar dit vond ik werkelijk heel slecht.
En ja, ik weet, het is fictie, maar toch ergerde ik me nogal aan een aantal feitelijke onjuistheden die de geloofwaardigheid nog verder ondermijnden, maar vooruit, ik heb me er eventjes mee vermaakt.

En toch, ik kan het niet laten, in een bladzijde van 'de Slinger van Foucault' zit meer diepgang dan dat hele boek.
Toegegeven: het zal Brown niet om diepgang gaan, anders had hij zijn feiten wel beter gecheckt.
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 9 juli 2004 @ 22:07:25 #75
136 V.
pi_20520231
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan beter Cryptonomicon eens lezen, das een verdomt goed boek.
Die heb ik al een tijdje liggen, maar ben er nog steeds niet in begonnen. Ga dat dit weekend maar eens doen, denk ik.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')