Bron: www.cnn.comquote:'Da Vinci' author: I left out even more
Decided against including theory Jesus survived crucifixion
CONCORD, New Hampshire (AP) -- Though "The Da Vinci Code" was contentious enough to produce 10 books attempting to discredit it, its author said he left out what likely would have been the most controversial part. Dan Brown said that when he wrote the best seller that dissects the origins of Jesus Christ and disputes long-held beliefs about Catholicism, he considered including material alleging that Jesus Christ survived the crucifixion.
While speaking at a benefit Tuesday for a New Hampshire writers' group, Brown said the theory is backed by a number of "very credible sources," but that he ultimately decided it was too flimsy.
"For me, that was just three or four steps too far," he told the crowd of more than 800 people.
Brown's discussion of his book, during which he answered audience questions, was a rare public appearance for him. He has declined most requests for media interviews this year, saying he is focusing on writing the sequel to his book. He said the new book, set in Washington, D.C., would focus on the Free and Accepted Masons, a secretive fraternal organization. He said the architecture in Washington is soaked in symbolism and plays a major role in the novel. He also said the dust jacket of "The Da Vinci Code" contains a code that reveals information about the sequel.
But Brown spent much of the evening discussing the controversy that has surrounded "The Da Vinci Code." Since the book was published in March 2003, liberal and conservative writers have cited numerous errors. A key assertion in "The Da Vinci Code" -- that Jesus married Mary Magdalene and that sinister Christians suppressed information about it -- comes from a 1982 book titled "Holy Blood, Holy Grail," which a New York Times reviewer called "rank nonsense."
Brown said he is grateful his book is generating so much debate. He said apathy is a constant threat to the study of the uncomfortable relationship between science and religion. The book casts unflattering light on the Catholic Church, accusing church leaders of demonizing women for centuries and of covering up the truth about the Holy Grail, which Brown says is Mary Magdalene herself.
Many critics have taken issue with Brown's claim that Jesus and Mary Magdalene had a child who was whisked away to France after Jesus' crucifixion. But Brown, who was raised Christian, said that theory does not detract from Christianity's message. "In my mind, the possibility that Jesus might have married Mary Magdalene in no way undermines the beauty of Christ's message," he said. "The Da Vinci Code" has sold 7.5 million copies worldwide and is expected to be made into a movie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Heb ik aan het Bernini Mysterie een kwalitatieve gelijke ? en wordt er in DDVC inhoudelijke gespoiled over HBM ? (in ieder geval overleeft Robert Langdon het, daar ben ik nu vrij zeker van).
Please Move The Deer Crossing Sign
quote:Op woensdag 16 juni 2004 21:24 schreef Fixers het volgende:
* Verbal gaat nu een plaatje van het laatste avondmaal opzoeken.
Even de eerste pagina lezen. De Priorij bestaat, en heeft inderdaad onder de leden/grootmeesters mannen gehad als Da Vinci en Newton. Aldus documenten uit de franse nationale bibliotheek.quote:Op donderdag 1 juli 2004 12:09 schreef RigorMortis het volgende:
Maar de vraag blijft: bestaat de 'priorij van Sion' nu wel of niet?
Ik denk dus van wel, aangezien er in België een nonnenclubje is, die waken over iets....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Please Move The Deer Crossing Sign
quote:Op vrijdag 2 juli 2004 15:16 schreef JimmyJames het volgende:
(Spoiler over TDVC en HBM)Je hebt wel gelijk, mischien dat de auteur tijdens zijn onderzoek en studiereis zoveel materiaal verzameld dat hij er maar twee boeken over heeft geschreven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
..maar gelukkig ben jíj wèl slimquote:Op maandag 5 juli 2004 12:19 schreef dmace het volgende:
De schrijver gedraagt zich een beetje alsof de halve wereld stront in z'n ogen heeft. Jammer.
Ben benieuwd wat voor domme dingen in nog meer tegenkom in dit boek.
Het is fictie hoor, daar mag je dingen bedenken en techniek gebruiken die (nog) niet bestaat. Jij kan maar beter geen boeken van Michael Chricton gaan lezen, want die dingen die daar gebeuren kunnen al helemaal niet.quote:Op maandag 5 juli 2004 12:19 schreef dmace het volgende:
De schrijver gedraagt zich een beetje alsof de halve wereld stront in z\'n ogen heeft. Jammer.
Ben benieuwd wat voor domme dingen in nog meer tegenkom in dit boek.
Rare stelling maak jij voor een boek dat voor 80% bestaat uit het opsommen van feiten (al dan niet bewaarheid).quote:Op dinsdag 6 juli 2004 14:46 schreef Fixers het volgende:
[..]
Het is fictie hoor, daar mag je dingen bedenken en techniek gebruiken die (nog) niet bestaat. Jij kan maar beter geen boeken van Michael Chricton gaan lezen, want die dingen die daar gebeuren kunnen al helemaal niet.
Ik werk in die branche, dus wat er wel en niet kan weet ik wel. "binnenkort" lanceren ze een flink aantal nieuwe europesche GPS-satellieten, die dit wel mogelijk moeten maken, maar dat was dezelfde theorie bij de eerste GPS-satellieten, en dan nog gaat het signaal echt niet overal doorheen.quote:En wie zegt dat zeer geavanceerde GPS apparatuur (die een grote overheids instanite zich zou kunnen veroorloven) de zelfde beperkingen kent als een GSM. Dat zijn nogal verschilllende technieken.En het is je zeker niet opgevallen dat er in de echte wereld weinig GPS apparatuur te koop is die audio signalen kan versturen per satteliet.
Je moet gewoon toegeven dat schrijvers de vrijheid hebben om van alles te kunnen bedenken om het verhaal beter te laten lopen of het leuker/spannender te maken. Daar blijft het fictie voor, hoeveel feiten er ook worden gebruikt.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 10:33 schreef dmace het volgende:
--knip--
Verder blijft het een aardig verhaal, hoor, maar een bestseller kan ik er niet in herkennen.
Misschien ben ik daarvoor teveel op de hoogte van techniek en heb ik zelf teveel met m'n neus tussen de tempeliers gezeten
(of gewoon een te grote droogkloot)
Veel mensen hebben helaas moeite feit en fictie uit elkaar te houden, al die birkenstocks met de celestijnse belofte, kan je je die nog herinneren, eind jaren 90?quote:Op vrijdag 9 juli 2004 17:57 schreef Fixers het volgende:
[..]
Je moet gewoon toegeven dat schrijvers de vrijheid hebben om van alles te kunnen bedenken om het verhaal beter te laten lopen of het leuker/spannender te maken. Daar blijft het fictie voor, hoeveel feiten er ook worden gebruikt.
Je kan beter Cryptonomicon eens lezen, das een verdomt goed boek.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 18:53 schreef sioux_ het volgende:
toevallig heb ik dit boek eergister ofzo nog in mijn handen gehad. ik kwam het voor de zoveelste keer in de boekenwinkel tegen, maar besloot weer het niet te kopen. misschien dat ik dat binnenkort alsnog doe. alhoewel ik voorlopig even genoeg boeken heb liggen...
Die heb ik al een tijdje liggen, maar ben er nog steeds niet in begonnen. Ga dat dit weekend maar eens doen, denk ik.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan beter Cryptonomicon eens lezen, das een verdomt goed boek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |