Het is waar dat een vrouw(een man trouwens ook) endorfine's aanmaakt tijdens het vrijen, een orgasme zorgt ervoor dat je lichaam overspoeld word met endorfine's.
Lichaamseigen drugs eigenlijk...
Maar deze werkt als en beer als pijnstilling en geeft je een goed/lekker gevoel over jezelf...
Zie bv dit stukje:
Natuurlijke pijnstiller
Hoofdpijn? Wat een slap excuus om geen seks te hoeven hebben! Hoofdpijn is juist heel goed te bestrijden met seks! Seks is een natuurlijke pijnstiller. Tijdens het liefdesspel maken de hersenen endorfine aan. En endorfine zorgt voor een goed gevoel. Amerikaanse studies hebben aangetoond dat seks zowel kan helpen bij hoofdpijn als artritis (gewrichtsontsteking). Ook migrainepijn zou met seks drastisch verminderen. Vrouwen die te maken hebben met het premenstruele syndroom, zouden baat hebben bij een vrijpartij door het hormoon oxytocine. Dit hormoon zou de hormoonschommelingen, waarmee vrouwen voor en tijdens de menstruatie kampen, kunnen stabiliseren.
Maar goed verliefdheid en endorfine's, laten we eens zien of we daar wat over kunnen vinden.
Bij verliefdheid speelt vooral het volgende hormoon een rol, fenylethylamine, deze maakt je ook vrolijk tot euforisch.
Zoals endorfine bij liefde hoort hoor deze bij verliefdheid.
Beide soorten bevinden zich ook in chocolade trouwens
![]()
Maar hangen die 2 nog samen?
Hoe zit het nu met hormonen, sex en liefde???
Ik heb er een stukje over gevonden weer...
KORTOM
1. Wanneer we iemand zien die we seksueel aantrekkelijk vinden zet er zich in ons lichaam een amfetaminepreparaat in werking, de neurotransmitter fenylethylamine. Dit brengt adrenaline in ons bloed. We zijn in staat om te vechten.
2. Worden onze liefdessignalen beantwoord, dan treedt er een moment in van ontspannen spanning. Ons lichaam produceert oxytpcine en vasopressine, zwaar verslavende drugs. We doen dwaze dingen.
3. Als de verliefdheid zich omzet in een vaste relatie, neemt de productie van agressiehormonen af. Testosteron ruimt de plaats voor endorfine, een soort morfine die ons naar onze pantoffels doet verlangen.
4. Het risico bestaat voor mannen dat ze te sterk naar hun pantoffels verlangen. Vrouwen produceren namelijk maandelijks oestrogeen, en met die oestrogeen ook een hoeveelheid testosteron. Ze krijgen onbewust zin om vreemd te gaan.
5. Of ze vreemd gaan hangt af van het feit of ze een man tegenkomen die voldoende feromonen afscheidt. Dat gebeurt vooral in de zweetklieren onder de oksels. Tot wat dat leiden kan, zie je het best in de reclame voor Axe.
Bron:
http://www.imediair.be/Ar(...)L.asp?ArticleID=2724Goed hier eindig ik mijn zoektocht even...
Ik gooi deze discussie weer open, het is opzich een best interresante discussie, hoe het nu zit met sex/verliefdheid/liefde en hormonen.
Ik zou graag zien dat offtopic reactie's e.d. achterwege blijven...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.