Ik zit als 1e jaars nu op de IVA (HBO), en het bevalt me harstikke goed. Leuke, leerzame lessen, en 1 dag in de week praktijk (motor, voertuig, elektro techniek) wat ik zelf er leuk vindt voor de afwisseling. Het is wel aanpoten daar, je hebt 35 uur les in de week, en er valt nooit iets uit. Verder hebben we 2 tentamen periodes in een schooljaar. Ook zijn er tussentijds nog veel "testen" voor elk vak, het gemiddelde daarvan telt 25% mee, en je tentamen voor 75%. En je hebt 16 tentamenvakken, wat niet bepaald mals is. Maar ik vind het allemaal best goed te doen.
Veel mensen vinden het een "balletjes" school, maar dat valt reuze mee. Natuurlijk is het zo dat veel leerlingen in pak lopen ( 2 á 3x in de week ofzo), maar bijna iedereen op school is best relaxt. En ik ben zelf nou ook niet bepaald een kakker met een miljonairs vader. Je moet je natuurlijk wel gewoon netjes gedragen, en goed gekleed zijn (kraagje is een "must").
Verder is het HBO gedeelte niet meer prive (officieel dan), want je krijgt gewoon stufi en OV-kaart.
En dat je met de IVA uitsluitend autoverkoper wordt is ook onzin, de eerste jaren als je van school af komt ben je dat misschien, maar bijna iedereen gaat zeer snel hogerop, of kiezen voor een hele andere functie in de autobranche. Zeker met een HBO diploma op zak, heb je daar de mogelijkheden voor.
Mocht je een keer een open dag bezoeken, vraag dan om het boek "wie dat wat in ....". Daar staan alle afgestudeerden in, samen met wat voor functie zij hedendaags hebben. Dan kun je zelf zien dat het niet puur een opleiding tot autoverkoper is.
Als je nog wat te vragen hebt, post 't maar. Er zit overigens nog iemand hier op FOK die ook op de IVA zit (1e jaars), RedArrow68, voorheen J22flyingdownwind ofzo.
Nog één tip, mocht je er heen gaan: Ga niet naar het internaat (als je ver van school af woont), da's een regelrechte hel. Huur gewoon een studentenkamer ergens.