abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17822826
Bij scheikunde moet ik aluminiumfolie laten oxideren door (verdund) zoutzuur. Normaal gesproken wil aluminium wel geoxideerd worden, maar door het laagje aluminiumoxide op het folie niet meer. Het schijnt dat door het toevoegen van zouten dit proces wel wil lopen, ik moet uitvinden welke ionsoorten nodig zijn, maar hoe zorgen deze ionen er dan voor waarom dat aluminiumoxide de oxidatie van aluminium niet meer in de weg zit?
pi_17823421
Volgens mij lost het folie op in verdund zoutzuur. aluminium oxideert idd aan de lucht.
AL2O3 vormt een mooi afdekkend laagje, anders dan bij roest Fe2O3. Bij ijzer gaat het oxidatie proces door. De vraag begrijp ik niet, bedoel je het verhinderen van het oxide laagje, onder water ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_17823469
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 13:21 schreef Leeflang het volgende:
Bij scheikunde moet ik aluminiumfolie laten oxideren door (verdund) zoutzuur. Normaal gesproken wil aluminium wel geoxideerd worden, maar door het laagje aluminiumoxide op het folie niet meer. Het schijnt dat door het toevoegen van zouten dit proces wel wil lopen, ik moet uitvinden welke ionsoorten nodig zijn, maar hoe zorgen deze ionen er dan voor waarom dat aluminiumoxide de oxidatie van aluminium niet meer in de weg zit?
--edit---
pi_17823533
Wat ik bedoel is dat het aluminiumfolie niet oplost vanwege dat laagje aluminiumoxide, maar door toevoeging van een zout (dus toevoeging van ionen) wil dit proces wel verlopen. De vraag rest mij nu: wat heeft dat zout "uitgevoerd" zodat het folie wél wordt geoxideerd?
pi_17823736
Volgens mijn boek, lost Al wel op in verdund zoutzuur, maar niet in salpeterzuur en zwavelzuur.
Een verklaring staat er niet bij.

[edit]
misschien heeft het met de oplosbaarheid van de aluminium sulfaat resp. nitraat te maken. Aluminium chloride lost misschien beter op.
Exaudi orationem meam
  vrijdag 19 maart 2004 @ 14:20:19 #6
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_17824275
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 13:57 schreef Oud_student het volgende:
[edit]
misschien heeft het met de oplosbaarheid van de aluminium sulfaat resp. nitraat te maken. Aluminium chloride lost misschien beter op.
Dit kan het antwoord niet zijn want nitraten zijn altijd goed oplosbaar. Het heeft er denk ik mee te maken welk zuur in staat is het oxidelaagje af te breken.
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_17825077
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 14:20 schreef Dutchman77 het volgende:
Dit kan het antwoord niet zijn want nitraten zijn altijd goed oplosbaar. Het heeft er denk ik mee te maken welk zuur in staat is het oxidelaagje af te breken.
Kan het niet aan liggen het zijn allemaal sterke zuren, HCl lost Alu wel op
dus denk ik moet het aan de zuurrest liggen resp. NO3- en SO4(2-)

Of een andere verklaring ?
Exaudi orationem meam
  vrijdag 19 maart 2004 @ 15:12:58 #8
16442 Dutchman77
Wat krijgen we #$%^& nou?
pi_17825487
Ja het ligt aan de tegenionen sulfaat, nitraat en cloride. Alle zuren zullen in staat zijn aluminium op te lossen (Al is nogal onedel) maar aluminiumoxide is een ander verhaal. Het probleem is denk ik waar de zuurstof moet blijven. Chloride kan misschien worden omgezet in chloraat terwijl nitraat en sulfaat al zuurstoffen hebben.
The Dude: "Yeah, well, that's just, like, your opinion, man."
pi_17826609
De zuurstof wordt gebonden in water:
6 H3O+ + 3 (O)2- -----> 9 H2O
pi_17826765
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 14:20 schreef Dutchman77 het volgende:

[..]

volgens mij is dat het juiste antwoord omdat er in water een zeer lage concentratie H3O+ (of H+ wat je wilt) voorkomt. In combinatie met het zout rest ion kan een H3O+ een zuur vormen die het oxidelaagje kan oplossen. Is er van het zuur bekend dat het in verdunde vorm Aluminium (incl oxidelaag) kan oplossen, dan kan dat zout rest ion meehelpen aan het proces.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zarc.oh op 19-03-2004 17:16:04 ]
pi_17832770
Ik denk dat het te maken heeft met redox-koppels. Al is een reductor terwijl de verschillende tegenionen oxidatoren zijn. Dit principe werkt ook in de scheepvaart door zink te koppelen aan ijzer, waardoor niet dat ijzer, maar het zink geoxideerd wordt.
De theorie weet ik neit precies meer, maar ik denk dat je in deze richting moet zoeken.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 21:02:30 #12
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_17832979
Probeer het eens met ijzerchloride...
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')