--edit---quote:Op vrijdag 19 maart 2004 13:21 schreef Leeflang het volgende:
Bij scheikunde moet ik aluminiumfolie laten oxideren door (verdund) zoutzuur. Normaal gesproken wil aluminium wel geoxideerd worden, maar door het laagje aluminiumoxide op het folie niet meer. Het schijnt dat door het toevoegen van zouten dit proces wel wil lopen, ik moet uitvinden welke ionsoorten nodig zijn, maar hoe zorgen deze ionen er dan voor waarom dat aluminiumoxide de oxidatie van aluminium niet meer in de weg zit?
Dit kan het antwoord niet zijn want nitraten zijn altijd goed oplosbaar. Het heeft er denk ik mee te maken welk zuur in staat is het oxidelaagje af te breken.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 13:57 schreef Oud_student het volgende:
[edit]
misschien heeft het met de oplosbaarheid van de aluminium sulfaat resp. nitraat te maken. Aluminium chloride lost misschien beter op.
Kan het niet aan liggen het zijn allemaal sterke zuren, HCl lost Alu wel opquote:Op vrijdag 19 maart 2004 14:20 schreef Dutchman77 het volgende:
Dit kan het antwoord niet zijn want nitraten zijn altijd goed oplosbaar. Het heeft er denk ik mee te maken welk zuur in staat is het oxidelaagje af te breken.
volgens mij is dat het juiste antwoord omdat er in water een zeer lage concentratie H3O+ (of H+ wat je wilt) voorkomt. In combinatie met het zout rest ion kan een H3O+ een zuur vormen die het oxidelaagje kan oplossen. Is er van het zuur bekend dat het in verdunde vorm Aluminium (incl oxidelaag) kan oplossen, dan kan dat zout rest ion meehelpen aan het proces.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 14:20 schreef Dutchman77 het volgende:
[..]
Dit kan het antwoord niet zijn want nitraten zijn altijd goed oplosbaar. Het heeft er denk ik mee te maken welk zuur in staat is het oxidelaagje af te breken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |